بخشی از مقاله

چکیده

هدف این تحقیق بررسی جرایم سایبری و راهکارهاری پیشگیری وضعی از تروریسم سایبری میباشد. در این تحقیق به پیشگیری وضعی از بزه تروریسم سایبری با توجه به آماج مورد حمله پرداخته شده است. در حال حاضر جرایم سایبری نظیر تروریسم در فضای مجازی به یکی از چالشهای عمده نظامهای حقوقی به خصوص نظامهای کیفری تبدیل شده است. بزه تروریسم دیگر از رویکردهای سنتی خود رنگ باخته و به سوی فناوریهای نوین روی آورده است. در میان اکثر نظامهای حقوقی جهان، به جرم انگاری تروریسم سایبری صریح و اختصاصی پرداخته نشده و مهمتر از آن به حمایت از بزه دیدگان تروریسم سایبری که به دنبال بزه دیدگی متحمل خسارتهای جبرانناپذیر میشوند، توجهی نشده است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که آن چه در وهله اول ضروری به نظر میرسد، پیشگیری از وقوع تروریسم سایبری به منظور حمایت از بزه دیدگان آن است. بنابراین در میان انواع پیشگیری، پیشگیری وضعی مناسبترین راهکار برای مقابله با این بزه است.

واژگان کلیدی: جرائم، تروریسم سایبری، بزه دیدگان، پیشگیری وضعی.

مقدمه

اتصال هرچه بیشتر شبکههای رایانهای گوناگون در سراسر جهان و قرار گرفتن حجم بیشتری از اطلاعات ارزشمند بر روی این شبکهها، جذابیت رایانهها و شبکههای رایانهای را به عنوان اهداف بزهکاران تروریستی هرچه بیشتر ساخته است. بنابراین روز به روز انگیزه مهاجمین احتمالی برای آغاز حمله علیه اهداف سایبری افزوده میگردد. ویژگیهای فضای سایبر از جمله بیحد و مرز بودن، سرعت خیره کننده مبادلات در محیط سایبر، و به تبع آن، سرعت ارتکاب جرایم سایبر، و امکان فرار بسیار سریع مرتکب، از صحنه جرم - مجازی - ، و امکان اختفاء و یا حتی امحاء آثار و دلایل جرم، ابزار و تجهیزات قابل دسترس، ارزان بودن، دسترسی سریع و عدم نظارت کافی در این فضا، باعث شده که بزهکاران از دنیای فیزیکی روی برگردانده و به دلایل مختلف از جمله شکست آنها در اقدام به عمل مجرمانه در دنیای فیزیکی، عدم اعتماد به نفس در دنیای واقعی و دیگر عواملی که ممکن است ریشه در مباحث روانشناسی داشته باشد، به فضای سایبر کشیده شوند. آن دسته از تهدیدکنندگانی که در این تحقیق مورد توجه قرار گرفتهاند، تروریستهایی هستند که صرفنظر از ماهیت و اهداف اقداماتشان، نتایج زیانباری به جای میگذارند.

با این که حوزه ارتکاب اعمال تروریسم سایبری با تروریسم سنتی متفاوت است و از شیوههای نوینی برای ارتکاب اقدامات تروریستی استفاده میشود، اما در بسیاری از اصول اولیه تشکیل دهنده بزههای تروریستی از قبیل انگیزههای ارتکاب مشابه میباشند - یعقوبی، . - 1392 تروریستهای سایبری به طور معمول، نقاط حساس و حیاتی جوامع را هدف قرار میدهند تا اساسیترین ضربات را به دشمنان خود وارد کنند و با توجه به ماهیت شبکههای اینترنتی که در دسترس همگان قرار دارد، اهداف و نتایج فعالیتهای خود را در عرض کوتاهترین زمان در سطح جهان اطلاع رسانی کنند. دغدغه اصلی تمامی مخاطبان این تئاتر وحشتناک، خسارات سنگین و بعضاً جبران ناپذیر مالی و جانی است. حاصل تلاقی اعمال تروریستی سنتی و استفاده از تکنولوژی نوین مبتنی بر سیستمهای رایانهای، تروریسم سایبری است.

اشخاص یا گروه های تروریستی سایبری با استفاده از امکانات نامحدود و در برخی موارد حتی رایگان، قادر خواهند بود در سرتاسر جهان با فشار دادن کلیدی فضای سایبر را به مخاطره بکشانند و به واسطه استخدام نیروهای متخصص در زمینه فناوری اطلاعات، از جمله »نفوذگران«،» 1کرکرها«،» 2فریک ها3« با انتشار بد افزارهای مخرب رایانهای در عرض چند ثانیه هزاران سیستمهای رایانهای و مخابراتی در جهان را آلوده نمایند. »بنابراین محدوده اقدامهای تروریستی سایبری به اندازهای گسترده است که رایانه در جهت ارتکاب آنها، هم نقش افزار را دارد و هم نقش هدف یا موضوع - «عالی پور، 1390، ص. - 234

در سادهترین تصور از عواقب و نتایج بد افزارهای رایانهای از قبیل: تروجانها، کرمها، ویروسهای رایانهای و غیره که به دست بزهکاران یا سود جویان تولید میشود، اختلال در عملکرد سیستمهای رایانهای و مخابراتی یعنی کاهش سرعت پردازش دادهها، بروز رفتارهای غیرعادی از برنامهای رایانهای و به طور کلی بستگی به تولید کننده یا برنامهنویس بد افزارهای مذکور دارد که چه نوع خساراتی را به قربانیان وارد نماید. از طرف دیگر، برخی از بد افزارهای رایانهای به کمک افرادی به نام نفوذگران، توانایی به انجام رساندن اعمالی را دارا هستند که در دنیای فیزیکی تقریباً غیرممکن است. نتایج وحشتناک بر سیستمهای رایانهای و مخابراتی که در به وسیله جاسوسی رایانهای، سرقت دادهها، تخریب برنامه و دادههای رایانهای، تخریب سخت افزارهای رایانهای، مختل شدن خطوط نیرو، اختلال در سیستمهای اورژانسی و در برخی موارد منجر به صدمات شدید جسمانی و روانی در افراد جامعه میگردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید