بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله ابتدا نظریه کوانتومی انتشار سالیتونهاي تاریک در فیبرهاي نوري بر مبناي تقریب خطی مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه عدمقطعیت در تعداد فوتون، فاز، مکان و تکانه سالیتونهاي تاریک کوانتومی محاسبه شده و در پایان چلاندگی این سالیتونها بهوسیله آشکارساز هموداین بررسی شده است.

مقدمه

سالیتونهاي اپتیکی امواج شبه ذرهاي هستند که در محیطهاي غیرخطی منتشر میشوند. در محیطهایی که داراي پاشندگی سرعت گروه منفی هستند سالیتون هاي روشن و در محیطهایی که داراي پاشندگی سرعت گروه مثبت هستند سالیتونهاي تاریک منتشر میشوند. سالیتونهاي تاریک در حضور نوفه داراي پایداري بیشتري در مقایسه با سالیتون هاي روشن هستند1]و[2 و میتوانند با کیفیت بهتري در سامانههاي مخابراتی نوري مورد استفاده قرار گیرند.

چلاندگی کاهش افتوخیز کوانتومی در یکی از مولفه هاي میدان به زیر مقدار آن براي حالت همدوس است. براي محاسبه افتوخیزهاي کوانتومی به یک نظریه کوانتومی انتشار نیاز است معادله شرودینگر غیرخطی کوانتومی معادله اي است که معمولا براي مطالعه اثرات کوانتومی سالیتونها مورد استفاده قرار میگیرد. براي حل این معادله روشهاي متفاوتی استفاده شده است5 ]و.[6 در این مقاله با استفاده از روش خطیسازي که در آن افتوخیزهاي کوانتومی به عنوان اختلالهاي کوچک در نظر گرفته میشود، به حل معادله شرودینگر غیرخطی کوانتومی براي سالیتونهاي تاریک می پردازیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید