بخشی از مقاله

چکیده:

این پژوهش با هدف بررسی رابطه صفات تاریک شخصیت،رضایت جنسی وسبک عشق استرنبرگ انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضرکلیه زنان متاهل 20 تا 30 سال شهرکرج درسال 1396 بود. در این پژوهش 100 نفر از این افراد به عنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب گردیدند.طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. ابزارهای مورد استفاده شامل سه پرسش نامه پرسشنامه صفات تاریک شخصیت،پرسشنامه رضایت جنسی و پرسشنامه مثلث عشق استرنبرگ بود.

به منظور تجزیه و تحلیل داده  ها از روش تجزیه رگرسیون چندمتغیره به روش گام به گام و ضریب همبستگی پیرسوناستفاده شد. بررسی نتایج تحقیق در ارتباط با رابطه بین صفات تاریک شخصیت و رضایت جنسی با مثلث عشق استرنبرگ نشان داد عمده ترین متغیرهای تأثیرگذاربر میزان عشق عبارتند از: رضایت جنسی - β=1/02 - ، بعد ضداجتماعی صفات تاریک شخصیت - β=-16/19 - ،و خودشیفتگی - β=6/88 - ، که در کل با توجه به میزان ضریب تبیین همبستگی تصحیح شده برابر 0/38 بود که نشانگر تبیین 38 درصد از تغییرات متغیر وابسته - مثلت عشق استرانبرگ - توسط مجموع متغیرهای مستقل میباشد.

بررسی نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین ویژگی شخصیتی ماکیاولیستی در زنان و رضایت جنسی همبستگی منفی و معنی داری با اطمینان 95 درصد وجود داشت و بین بعد سایکوپاتی - ضداجتماعی - با هر سه بعد مثلث عشق استرنبرگ همبستگی منفی و معنی دار با اطمینان 99 درصد وجود دارد.همچنین بین ویژگی شخصیتی خودشیفتگی با بعد صمیمیت مثلث عشق استرنبرگ همبستگی مثبت و معنی داری با اطمینان 95 درصد و با بعد تعهد همبستگی مثبت و معنی داری با اطمینان 99 درصد وجود دارد.

مقدمه

ازدواج مهمترین قرارداد زندگی هر فرد و عامل تشکیل خانواده محسوب می شود و از بنیادهای تقریباٌ جهان شمول بشری است که هیچ بنیادی این چنین صمیمانه افراد بشر را تحت تأثیر قرار نداده است. در واقع ازدواج نه تنها در سلامت جسمانی و روانی فرد مؤثر است بلکه نقش مهمی در سلامت جامعه دارد - الیس1 و همکاران، 1976، به نقل از رضایی ، - 1391 در نظام و فرهنگ الهی ، هدف اصلی از ازدواج رسیدن به آرامش روان و آسایش خاطر ، پیمودن طریق رشد، نیل به کمال انسانی و تقرب به ذات حق است.

تردیدی نیست که از تنهایی به درآمدن ، همسر و همراه شدن ، خانواده ی مستقل تشکیل دادن ، ارضای کششهای نفسانی و فرزندآوری از نتایج قهری ازواج و بالطبع از مهم ترین عوامل مؤثر در آرامش فکر و جان و احساس رضایتمندی درونی است . در واقع والاترین هدف ازدواج ، به عنوان یک نیاز ، برخوردارشدن از آرامش روان و آسودگی خاطری است که خود لازمه ی اعتلای وجود ، شکفتن همه ی قابلیت ها ، همگانی و همراهی در مسیر رشد و کمال است و سایر اندیشه های دیگر فروعی بر این اصل می باشد - افروز ، . - 1388 از آنجایی که عشق یکی از مهم ترین عوامل آرامش زوجین است.

این آرزوی مشترک بین همه ی زن و شوهرها است که با یکدیگر دوست و برای سراسر عمر یارو یاور هم باشند. بررسی زندگی های زناشویی بادوام و توأم باکامیابی نشان می دهد که تنها مولفه ای که به زوجها کمک می کند روزهای سخت و دشوار را پشت سر بگذارند و از لذت خوب برخوردار شوند دوستی و مودت و عشق بین آنهاست - کوآن و کیندر1992 1، اجمالی،. - 1391 این دیدگاه بر این فرض مبتنی است که ما آدمیان گرایش داریم، عاشق کسانی شویم که قصه هایشان با قصه ما یکی است یا مشابه آن است.

اما این افراد از جنبه هایی مثل خود ما هستند و از جنبه هایی دیگر بالقوه با ما متفاوتند. اگر از سر اتفاق عاشق شخصی شویمکه قصه ای کاملاً متفاوت داشته باشد آن وقت است که هم رابطه ما و هم عشقی که زیر ساخت این رابطه است وضعیتی متزلزل پیدا می کند - علایی و کرمی، . - 1386 روان شناسان و متخصصان، از بین رفتن عشق و علاقه، عدم جذابیت همسر،سهل انگاری همسر، هوسرانی،عقده های جنسی، اخلاق و رفتار غیر قابل تحمل همسر، بی خطر شمردن خیانت، زیاده خواهی و تنوع طلبی را از دلایل اصلی خیانت و بی وفایی همسران به یکدیگر می دانند.

به نظر می رسد، مؤلفه عشق نقش بسیار مهمی در تعهد زناشویی است - استرنبرگ3، . - 1986سبکهای عشق شامل سه مؤلفه می باشد و این سه، تشکیل یک مثلث را می دهند که عبارتند از صمیمیت، تعهد،لذت و هر یک به طرق مختلفی می توانند در زندگی مورد استفاده قرار گیرند سبکهای عشق صورتهای گوناگونی از عشق وجود دارد که شامل: عشق رمانتیک، عشق تهی، عشق ابلهانه،تمام و کمال و غیره. می باشد - استرنبرگ، 1986ترجمه بهرامی،. - 1386 یکی دیگر از شاخص های مهم رضایت مندی زوج ها از یکدیگر، رضایت جنسیاست - برزنیاک و ویسمن، - 2014رضایت جنسی، به احساس خوشایند شخص از روابط جنسی خود اطلاق می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید