بخشی از مقاله

نگاهی به تاریخچه حضور ایران در مسابقات پارالمپیک؛ پارالمپیک آتن ؛ عرصه ای نوین برای افتخار آفرینی ورزش جانبازان

 تاریخچه ورزش معلولین جهان :
نیاز به ورزش و تاثیر سلامتی آن در افراد معلول بسیار بیشتر از افراد سالم احساس می شود . بی تردید ورزش ، عاملی است که معلولان را به سطح جامعه می کشاند و آنان را در انجام فعالیتها مستقل می سازد . امروزه افراد معلول در سطح وسیعی در فعالیت های اجتماعی و مسابقات شرکت دارند و هویت خود را به جامعه شناسانده اند

 

. هم اکنون 100 سال از ابداع ورزشهای معلولین می گذرد . قرن 18 و 19 میلادی زمانی بود که تاثیر ورزش در سلامت معلولین کاملا شناخته شده بود . بعد از جنگ جهانی اول فیزیوتراپی و ورزش درمانی به اندازه اورتوپدی و جراحی مهم شده بودند . در سال 1888 کلوپ ناشنوایان در برلین آغاز به کار کرد . سازمان جهانی ورزش ناشنوایان (CISS ) در سال 1922 تاسیس شد ولی افراد ناشنوا با دیگر معلولین همراه نشدند و هم اکنون نیز مسابقات جهانی مربوط به خود را با نام " مسابقات خاموش" برگزار می کنند . بعد از جنگ جهانی دوم به دلیل تعداد زیاد معلولین جنگی ، ورزشهای افراد معلول جسمی - حرکتی پا به عرصه وجود نهاد .

 

در تحقیقاتی که برای سلامتی این افراد انجام شد ، مشخص گردید که ورزش یکی از بهترین درمانهای معلولیت است . در سال 1944 دکتر" لودویگ گوتمن" بر اساس درخواست دولت بریتانیا بیمارستان "استوک مندویل " که یک مرکز جراحی

نخاعی بود را تاسیس کرد . در این مرکز ورزش یکی از درمانهای موثر معلولین به حساب می آمد .
ورزش درمانی قدم اول برای ابداع ورزشهای معلولین بود که سپس به مسابقات و رقابت های ورزشی ختم شد . در 28 جولای سال 1948 ، روز افتتاحیه بازیهای المپیک 1948 لندن همزمان بود با افتتاح بازیهای استوک مندویل که در حقیقت در این روز ورزشهای با ویلچر آغاز شد . در سال 1952 سربازان معلول دانمارکی به ورزش معلولین پیوستند و کمیته رقابت های بین المللی " استوک مندویل" را تاسیس کردند .

 

در سال 1960 ، تحت نظارت و حمایت فدراسیون جهانی سربازان قدیمی  گروه تحقیقی بین المللی ورزش معلولین جهت مطالعه و تحقیقات ورزش معلولین تاسیس شد و سپس در سال 1964 به افتتاح IOSD یا سازمان جهانی ورزش معلولین ختم شد . IOSD  برای ورزشکاران معلولی مناسب بود که نمی توانند به عضویت کمیته بازیهای جهانی در رشته های ورزشهای معلولین نابینا ، قطع عضو ، قطع نخاعی ، فلج مغزی و فلج قسمتهای مختلف بدن درآیند .


در ابتدا 16 کشور به عضویت ISOD  درآمدند و باعث الحاق نابینایان و قطع عضویها به پارالمپیک 1976 تورنتو و معلولین ذهنی در مسابقات سال 1980 در "آرنهیم" گردید . هدف از برگزاری  مسابقات این بود که تمامی انواع ورزشهای معلولین را در بر گیرد و به عنوان یک کمیته هماهنگ کننده فعالیت داشته باشد . به هر حال دیگر سازمانهای مربوط به معلولین مانندCP- ISRA و IBSA  در سالهای 1980 و 1978 تاسیس شدند . این چهار سازمان بین المللی همگی نیاز به هماهنگی را احساس کردند . بنابر این با کمک یکدیگر در سال 1982 ( کمیته هماهنگ کننده ورزشی معلولین در جهان ) را با نام ICC  افتتاح کردند . این کمیته متشکل از چهار سازمانCP- ISRA ،  IBSA  ،  ISMGF  ،  IOSD  و چندین دبیر کل و معاون می باشد . در سالهای بعد کشورهای عضو خواستار حضور بیشتر و داشتن نماینده بیشتر در سازمانها شدند که این امر به تاسیس موسسه مردمی در سال 1989 به نام IPC  شد و تا امروز این موسسه تنها سازمان چند منظوره رشته های ورزشی معلولین در جهان است .

پرتاب ديسك معلولين
ايران ورزشى- اولين روز مسابقه هاى دو و ميدانى نهمين دوره بازيهاى آسيا - اقيانوسيه معلولان و جانبازان با صيد مدال هاى رنگارنگ توسط ورزشكاران ايران همراه بود.
رقابت هاى دو و ميدانى اين دوره از مسابقه ها از صبح ديروز در شهر كوالالامپور آغاز شد كه در آن ملى پوشان معلول و جانباز ايران به چند مدال طلا و نقره با ارزش دست پيدا كردند.


در پرتاب ديسك F12 سيد عرفان حسينى از تيم ايران بعد از حريف چين تايپه اى به مدال نقره رسيد. در پرتاب ديسك، كلاس نشسته ،۳۴ سيامك فرج  زاده با ۳۹ متر و ۷۳ سانتيمتر اول شد و مدال طلاى اين ماده را به خود اختصاص داد. در اين ماده خاكزاديه ديگر عضو تيم ملى دو و ميدانى كشورمان با ۳۹ متر و ۱۰ سانتيمتر دوم شد و مدال نقره گرفت.


محسن قائدى ديگر پرتابگر ديسك ايران در قسمت ايستاده بعد از حريفان چينى در رده سوم ايستاد و مدال برنز را از آن خود كرد.
در كلاس ديسك ۳۶ نيز يوسف مينويى با پرتاب ۲۸ متر و ۸۶ سانتيمتر قهرمان شد.در ادامه مسابقه هاى دو و ميدانى فسپيك و در دو ۱۵۰۰ متر مردان و در كلاس P12 سيد جلال جابرى از ايران نايب قهرمان شد و در كلاس P11 محمدرضا وطن فدا هم مدال نقره را گرفت اما در كلاس P13 الهى با كسب عنوان قهرمانى مدال طلاى اين دوره از رقابت ها را به خود اختصاص داد

به ورزشهاي جانبازان و معلولين بهاء بيشتري بدهيم
مراسم "همدلي" و "همياري" كاروان ورزشي جانبازان ومعولين ايران اعزامي به نهمين دوره مسابقات آسيا و اقيانوسيه قهرماني معلولين ( فسبيك) دوشنبه‌شب در كمال "سادگي و صفا" و بسيار " غريبانه و مظلومانه" در سالن سيدالشهدا /ع/ برگزار شد.


" جانبازان " اين يادگاران ‪ ۸‬سال دفاع مقدس و " معلولين" اين محبوبين خالق و خلق دراين مراسم كه بدون حضور مسوولان ورزش كشور برپا شد، خود براي سلامتي و موفقيت در اين مسابقات دعا كردند و "هم قول" و "هم عهد" شدند كه نهايت تلاش خود را براي سرافرازي نام "جمهوري اسلامي ايران" انجام دهند.


دراين مراسم جشن گونه كه به منظور تقويت روحيه ورزشكاران اعزامي پس از گذراندن چندين ماه اردوهاي فشرده و ايجاد هماهنگي بين كاروان اعزامي به مسابقات فسبيك در مالزي برپا شده بود، مظلوميت و سكوتي حاكم بود كه دل را به درد مي‌آورد.


شايد معلولين و جانبازاني كه ورزش را جزئي از زندگي خود قرارداده و با حداقل امكانات و مشكلات خاصي كه دارند و تنها با تلاش‌هاي شبانه‌روزي خود و مربيانشان سعي در درخشيدن در ميادين مختلف ورزشي را دارند، انتظار داشتند كه دراين مراسم مسوولي مي‌آمد و از آن وعده‌هاي آنچناني كه به ورزشكاران سالم مي‌داد، به آنها نيز مي‌داد.


آنان، ورود "محمود خسروي وفا" رييس فدراسيون ورزشهاي جانبازان و معلولين و تنها حامي خود در ورزش كشور را با صلواتي بر محمد و آل محمد.ص.
گرامي داشتند و بدينگونه انتظار خود را از آمدن مسوولان ورزش كشور به اين مراسم اعلام داشتند.
كاروان ورزشي معلولين ايران درحالي در سكوت خبري، هياهوي تبليغاتي و توجه مسوولان ورزش كشور به مسابقات آسيايي مي‌رود كه مشابه اين كاروان يعني كاروان ورزشكاران سالم با دميدن در بوق‌هاي تبليغاتي راهي بازيهاي آسيايي دوحه مي‌شود.


شايد همزماني اين دو رويداد مهم قاره‌اي باعث شد كه يكي تحت الشعاع ديگري قرار گيرد و آنطور كه بايد و شايد به آن توجه نشود.
موفقيت ورزشكاران كشورمان دربازيهاي آسيايي دوحه آروزي تمامي ايرانيان است و همه معتقديم كه مي‌بايست نهايت تلاش صورت گرفته و حداكثر امكانات در اختيار ورزشكاران اعزامي قرار گيرد اما نتايج بهتري كسب كنند.


اما اين مهم نبايد مانع توجه به رويداد بزرگ ديگري همچون رقابتهاي معلولين درمالزي شود و اميد است، حال كه مسوولين ورزش كشور كه بدرقه كنندگان خوبي براي كاروان اعزامي به مالزي نبودند، استقبال‌كنندگان خوبي باشند و در موقع بازگشت تيم ها، انها را مورد لطف قرار دهند.
زنان و مردان اعزامي به مسابقات مالزي، با نظم خاص راس ساعت ‪ ۱۸‬زمان شروع مراسم به سالن سيدالشهداء آمدند و بعداز ديدن فيلمي از رشادت‌ها و زندگي جانبازان و چند برنامه نمايشي، پاي صحبت‌هاي "مسعود اشرفي" نايب رييس كميته ملي پارالمپيك و "غفور كارگري" سرپرست كاروان نشستند.


اشرفي با آرزوي موفقيت براي ورزشكاران ، رقابتهاي فسبيك را ميداني سخت خواند كه تيم‌هاي قدري از آسيا به ويژه كشورهاي شرق آسيا در آن حضور دارند.


وي گفت: اين رقابتها،نهمين دوره مسابقات معلولين آسيا است اما كشورمان براي اولين بار در آن شركت مي‌كند ، چرا كه سالهاي قبل رقابتهاي آفريقا و خاورميانه مجزا برگزار مي‌شد و ايران برطبق تقسيم بندي كميته بين‌المللي پارالمپيك جزو اين منطقه بود.


به گفته اشرفي، كاروان ايران تحت عنوان "كاروان مهر نبوي" با ‪ ۲۶۰‬نفر كه بيش از نيمي از آنها ورزشكار و بقيه شامل سرپرستان، مربيان، كلاس‌بندها، جلورانان دوچرخه‌سواري ، همراهان نابينايان، خبرنگاران و عوامل اجرايي است، بامداد فردا چهارشنبه به كوالالامپور مركز مالزي سفر خواهد كرد.


سرپرست كاروان و نايب رييس فدراسيون جانبازان و معلولين نيز گفت: ما دردرجه اول نماينده "جمهوري اسلامي ايران" و بعداز آن "جانباز و معلول" و در مرحله بعد "ورزشكار" هستيم و لازم است به گونه‌اي رفتار كنيم كه ارزشهاي ملي، مذهبي و فرهنگي كشورمان حفظ شود.


"غفور كارگري " افزود: با استفاده از تجربيات حضور در بازي‌هاي پارالمپيك آتن و ساير مسابقات برون مرزي ، ‪ ۱۷‬تيم در ‪ ۱۴‬رشته ورزشي براي شركت دراين مسابقات آماده كرده‌ايم كه اين بدان معني است كه در برخي از رشته‌ها همچون دووميداني هم تيم معلولين و هم نابينايان اعزام مي‌شود.
دبير فدراسيون جانبازان و معلولين درباره جوايز ورزشكاران مدال آور دراين بازيها گفت: هنوز به نتيجه قطعي با كميته ملي المپيك نرسيده‌ايم اما طبق قولي كه قبلا دادند، نفر اول هر رشته معلولين جايزه نفردوم ورزشكاران عادي را خواهد گرفت.


وي درادامه با اشاره به مضرات استفاده از مواد نيروزا گفت: اگر ورزشكاراي در اين مسابقات دوپينگ كند، تا آخر عمر مي‌بايست ورزش را كنار بگذارد، چرا كه دوسال محروميت و جريمه و... نداريم و تنها محروميت مدام از ورزش است.


كارگري حتي كشيدن سيگار براي كليه اعضاي كاروان اعزامي را ممنوع دانست و گفت: از اين به بعد هيچ ورزشكار سيگاري به عضويت تيم ملي درنخواهد آمد و از هيچ مربي سيگاري استفاده نمي‌كنيم.
كارگري گفت: از فدراسيون پزشكي خواستيم كه قبل از اعزام از تمامي ورزشكاران تست سلامتي بگيرد و خوشبختانه همگي در سلامت كامل هستند. اگر هم اسم ورزشكاري از ليست اعزامي‌ها خط خورده تنها به دليل برگزار نشدن رقابتها در كلاس آن ورزشكار معلول است و هيچ دليل ديگري ندارد.
بحث بعدي كه كارگري به آن اشاره كرد، نظارت وارزشيابي ورزشكاران و تيم‌ها در ابعاد مختلف بود و انتخاب ورزشكار و تيم برتر در پايان مسابقات بود.


كارگري گفت: براساس تصميم سازمان تربيت بدني، به ورزشكاران مدال آور جايزه نقدي در مالزي پرداخت نخواهد شد و پس از بازگشت، تمامي جوايز يك جا به مدال آوران اهداء مي‌شود.
وي نويد داد: مسوولان فدراسيون جانبازان و معلولين به خصوص آقاي خسروي وفا در تلاش هستند تا فاصله جوايز قهرمانان جانباز و معلول با سالم‌ها را كمتر كنند كه اين صحبت كارگري با تشويق حاضرين همراه بود.


اين مسابقات در ‪ ۱۹‬رشته دووميداني، واليبال نشسته، وزنه برداري، فوتبال ‪ ۷‬نفره، تيراندازي، جودو، گلبال، دوچرخه‌سواري، تنيس روي ميز، تيروكمان، شنا، بوچيا، تنيس روي ميز با ويلچر، بسكتبال با ويلچر، قايقراني، بولينگ، بولينگ ‪ ۱۰‬تايي، شمشيربازي و بدمينتون از روز چهارم تا دهم آذرماه در كوالالامپور برگزار مي‌شود.


رشته‌هايي كه ورزشكاران ايراني در آن شركت مي‌كنند و تعداد ورزشكاران هر رشته به شرح زير است:
دووميداني(‪ ۴۱‬نفر)، تيروكمان(‪ ۷‬نفر)، فوتبال ‪ ۷‬نفره (‪ ۱۲‬نفر)، تنيس روي ميز با ويلچر (‪ ۳‬نفر)، شنا( ‪ ۸‬نفر)، بوچيا (‪ ۳‬نفر)، دوچرخه‌سواري (‪۴‬ نفر)، واليبال نشسته (‪ ۱۲‬نفر)، گلبال (‪ ۱۲‬نفر)، جودو (‪ ۷‬نفر)، تنيس روي ميز(‪ ۵‬نفر)، وزنه‌برداري (‪ ۱۰‬نفر)، بسكتبال با ويلچر(‪ ۱۲‬نفر)، تيراندازي (‪ ۵‬نفر) ضمن اينكه در ‪ ۶‬رشته دووميداني، تيروكمان، بوچيا، گلبال، پينگ پنگ و تيراندازي ورزشكاران زن درتركيب تيم‌هاي اعزامي قرار دارند.


مسابقات فسبيك از سال ‪ ۱۹۷۵‬شكل گرفته و تاكنون ‪ ۸‬دوره آن برگزار شده است اما كاروان كشورمان امسال براي نخستين بار دراين رقابتها شركت مي‌كند.
مراسم افتتاحيه مسابقات روز ‪ ۴‬آذرماه خواهد بود و همزمان رقابتهاي سه رشته بيليارد، تنيس روي ميز و دووميداني نيز آغاز خواهد شد.


جايگاه ايران در كميته بين‌المللي پارالمپيك كه همواره آن را يكي از كشورهاي توسعه يافته در ورزش معلولين مي‌داند و درصدر كشورهاي موفق به آن نگاه كرده، مي‌طلبد كه بيش از پيش به ورزش معلولين كشورمان بها داده شود .


كسب ‪ ۴۱‬مدال جهاني از ابتداي سال جاري در ‪ ۵‬رشته دوو ميداني معلولين، دووميداني كم توانان ذهني، وزنه برداري، واليبال نشسته و تيراندازي نشان دهنده تلاش بسيار اين عزيزان براي افتخارآفريني است.
اميد است كاروان مهرنبوي ايران در مالزي بتواند با كسب مدالهاي رنگارنگ ، خوشحالي را براي ايران و ايرانيان به ارمغان بياورد.


انتظار مي‌رود در پايان اين مسابقات و بازيهاي آسيايي ‪ ۲۰۰۶‬دوحه قطر، مسوولان ورزش كشور دريك حساب سرانگشتي ، امكانات ورزشكاران معلول با ورزشكاران سالم، مدالهاي كسب شده توسط هر دو گروه در رقابتهاي مالزي و دوحه و پاداش‌هايي كه مدال آوران هر دو قشر اهداء مي‌شود را باهم مقايسه كنند، باشد كه حقي از كسي ضايع نشود.

در صدد جذب مربي روس براي رشته پرتاب ديسك هستيم
متأسفانه هنوز براي پرتابگر ديسك مربي واجد الشرايطي را پيدا نكرده‌ايم.عيدي عليجاني، نايب رئيس فدراسيون دووميداني ضمن بيان مطلب فوق افزود: پس از رفتن مربي عباس صميمي، هم اكنون وي بدون مربي تمريناتش را برگزار مي‌كند. هر چند كه شرايط سختي را اين پرتابگر پيش روي خود دارد اما ما هم دست از تلاش نكشيده و به فكر حضور مربي برتر ديگري هستيم.
رئيس تيم‌هاي ملي در ادامه بيان كرد: هم اكنون در پي مربي روسي هستيم كه با شرايط صميمي بتواند فعاليت كند.


عليجاني در ادامه درخصوص مربياني كه در نيمه راه بدون انجام به تعهداتشان به كشور مربوطه باز مي‌گردند، گفت:
چون طرف قراردادهاي مربيان ارجي كميته ملي المپيك مي‌باشد، بايد با مسؤولان كميته فوق صحبت شود.

نايب قهرمان پرتاب ديسك بازي‌هاي آسيايي معلولان:
انتظارات با امكانات متناسب باشد در ايران ورزش معلولين كم‌ارزش تلقي مي‌شود
نايب قهرمان پرتاب ديسك بازي‌هاي آسيايي 2006 معلولان توجه به ورزش جانبازان و معلولان را خواستار شد.
اعظم خداياري، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه زنجان،گفت: در بازي‌هاي آسيايي در مالزي در رشته پرتاب ديسك مدال نقره و در رشته پرتاب وزنه، مدال برنز را از آن خود كردم و گرفتن نقره يك تلنگري بود كه بيشتر به تمرينات خود اهميت بدهم.
خداياري كسب مدال طلاي مسابقات پارالمپيك 2008 پكن را از برنامه هاي آينده خود دانست و گفت: قصد دارم تمريناتم را به نحوي ادامه دهم كه در بازيهاي پارالمپيك 2008 پكن بتوانم مدال طلاي اين رقابت ها را بدست آورم.


وي با اشاره به مسابقات جهاني هلند گفت: در اين رقابت ها توانستم ركورد جهاني را در رشته پرتاب ديسك تغيير دهم. ركورد قبلي را ورزشكار برزيلي با 24 متر در دست داشت كه توانستم به 27 متر و 9 سانتي متر افزايش دهم.
خداياري اضافه كرد: امروز در جهان، ورزش حرفه اي علمي شده است و اين امر هنوز در كشور ما نهادينه نشده و حتي جا به جا شدن يك جلسه تمرين ثأثير گذار است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید