بخشی از مقاله


اهمیت و تاریخچه ورزش معلولین

اهمیت ورزش در معلولین
نياز به ورزش و تاثير سلامتي آن در افراد معلول بسيار بيشتر از افراد سالم احساس مي شود. بي ترديد ورزش، عاملي است كه معلولان را به سطح جامعه مي كشاند و آنان را در انجام فعاليت هاي مستقل ميسازد. امروزه افراد معلول در سطح وسيعي در فعاليت هاي اجتماعي و مسابقات شركت دارند و هويت خود را به جامعه شناسانده اند. هم اكنون 100 سال از ابداع ورزش هاي معلولين مي گذرد. قرن 18 و 19 ميلادي زماني بود كه تاثير ورزش در سلامت معلولين كاملا شناخته شد. بعد از جنگ جهاني اول فيزيوتراپي و ورزش در ماني به اندازه ارتوپدي و جراحي اهميت پيدا كردند و به اين منظور مراكز ورزشي ويژه معلولين ايجاد شد. امروزه مشخص گرديد

كه ورزش يكي از بهترين درمان هاي معلوليت است و در مراكز ورزشي ويژه معلولين ورزش يكي از درمان هاي موثر به حساب مي آيد. روزش درماني قدم اول براي ابداع ورزش هاي معلولين بود كه سپس به مسابقات و رقابت هاي ورزشي ختم شد. درسال 1960، تحت نظارت و حمايت فدراسيون جهاني گروه تحقيقي بين المللي ورزش معلولين جهت مطالعه و تحقيقات ورزش معلولين تاسيس شد و سپس در سال 1964 به افتتاح IOSD با سازمان جهاني ورزش معلولين ختم شد. مهندسي ورزش شاخه اي از علم است كه هدف آن تربيت نيروي انساني با مهارت هاي

مهندسي بوده كه به ور تخصصي در حيطه ورزش فعاليت مي نمايد. در اين زمينه مهندسي ورزش در حيطه طراحي و مناسب سازي ورزشگاه ها، طراحي و ساخت وسايل ورزشي ويژه معلولين نقش انكارناپذيري دارد. به طور مثال در «دو و ميداني معلولين» تنها فاكتور انساني (مثل : وضعيت روحي و فيزيولوژي ورزشكار) مطرح نيست بلكه فاكتورهايي چون طراحي كفش ورزشكار، مواد به كار رفته در كفش و پيست، سيستم هاي تحليل حركت و ابزار دقيق سنجش مطرح هستند كه بدون اصول مهندسي، بهره برداري از آنها امكان پذير نمي باشد. به اميد روزي كه ورزش و محيط هاي

 

ورزشي معلولين با ابزار مهندسي ورزش در خدمت سلامت جامعه معلولين و جانبازان كشور در آيند.
پژوهشی کامل پیرامون مشکلات معلولین و نقش ورزش
اما آنچه که ممکن است مورد سئوال قرار گیرد این است که ورزش چه نقشی در کاهش مشکلات معلولین می‌تواند ایفا کند.
در ذیل به طور مختصر به برخی از مشکلات و مسائل معلولین و اهمیت ورزش در کاهش و پیشگیری آن مشکلات اشاره می‌نماید
- ۱ زخم‌های فشاری (زخم بستر)
با توجه به این که معلولین بیشتر اوقات در بستر به حالت خوابیده هستند و با توجه به اینکه فشار مداوم به نقاط بی‌حس بدن ایجاد زخمهایی می‌کنند که به زخم بستر معروفند، بهبود این زخمها نیازمند ماهها زمان و صرف هزینه نیروی انسانی خاص خود است، بهترین روش مقابله با زخم بستر، عدم یکجا نشینی و خوابیدن بیش از حد می‌باشد لذا ورزش هم می‌تواند باعث تحرک بیشتر و کاهش یکجا نشینی شود و هم در نهایت از بروز به زخم بستر جلوگیری کند.
۲ ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌های کلیوی
دستگاه دفع ادراری (کلیه و مثانه) به علت عدم تحرک و فعالیت، معمولاً دچار سنگ‌های کلیوی و عفونت‌های شدید می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که بیشترین مرگ و میر در این گروه به علت عفونت‌های ادراری است. با این وصف می‌توان از ابتلا به برخی از بیماری‌ها در این قسمت با استفاده از حرکت درمانی از جمله ورزش پیشگیری نمود.
۳ عدم کنترل ادرار و مدفوع
به دلیل آسیب وارده بر بخشی از دستگاه عصبی عمل دفع ادرار و مدفوع بدون کنترل و اختیار انجام می‌شود، این وضعیت علاوه بر اثر روانی روی فرد، مشکلات مضاعف دیگری از نظر بهداشت فردی و خانوادگی به دنبال دارد که انجام تمرینات ورزشی می‌تواند موجب افزایش نظم کلی جسمی بدن و بهبود عمل هضم و دفع و همچنین کاهش استرس و افسردگی، احساس رقابت، هدفمند شدن زندگی، احساس موجودیت و هویت و همچنین تلاش بیشتر برای کسب موفقیت در فرد شود.
۴ تغییر شکل، خشکی و لاغری پاها و سفت و استخوانی شدن مفصل‌ها


ضعف حرکتی در مبتلایان به ضایعات نخاعی و محدودیت حرکات در اندام‌های تحتانی باعث ضعیف شدن ماهیچه‌ها و سفت شدن مفصل‌های آنان می‌گردد که در دراز مدت به صورت تغییر شکل، خشکی و لاغری پاها و سفت و استخوانی شدن مفصل‌ها آشکار می‌گردد. تقویت عضلات ضعیف شده از طریق روش‌های فیزیوتراپی از جمله حرکت درمانی، کششی، ماساژ و فعالیت‌ ورزشی از این مشکل جلوگیری می‌کند.
5- مسائل و مشکلات مربوط به ازدواج

 


آن دسته از معلولین ضایعات نخاعی مجرد که تمایل به ازدواج دارند، اما به دلیل عدم تمایل دیگران به ازدواج با آنان و سایر برخوردهای منفی اجتماعی ممکن است به حالت یأس و افسردگی دچار شوند، بهترین راه حل، فراهم شدن امکان فعالیت‌های اجتماعی- اقتصادی است تا با احراز موقعیت‌های اجتماعی مناسب و بروز لیاقتها از نظر ازدواج در وضعی شبیه به افراد سالم قرار گیرند. ورزش‌های گروهی یکی از فعالیت‌هایی است که فرد می‌تواند به راحتی عضو گردد و استعدادهای خود را شکوفا کند.
6- مشکلات خانوادگی و اجتماعی
از آنجا که اکثر مسائل و مشکلات خانوادگی و اجتماعی- اقتصادی این افراد مربوط به نگرش آنان نسبت به معلولیت و عوارض روانی ناشی از آن در کارکرد اجتماعی به ویژه کارکرد خانواده می‌باشد تا برخاسته از خود معلولیت آنان، لذا پرداختن به چگونگی مشکلات روانی معلولین از اهمیت خاصی برخوردار است، در واقع خانواده، اولین عنصر و کوچکترین جامعه‌ای است که به مشکل معلول آگاهی پیدا کرده و متوجه موقعیت خود و فرد معلول در جامعه گردیده و یا مراحل پیامدهای

 

معلولیت همچون احساس گناه، افسردگی، ناتوانی، ناامیدی و ... آشنا شده و در نهایت چنانچه یاری کننده‌ای داشته باشد ممکن است بتواند با شرایط موجود سازگاری پیدا کند. اما آنچه قابل اهمیت است این است که جامعه بتواند حتی برای لحظاتی دست در دست خانواده نهد و هر از گاهی خود را که نه به جای خانواده بلکه به عنوان تکیه‌گاه و مددکار و امیدبخش آنان قلمداد نماید. ارتقاء سطح علمی و آگاهی آنان و تغییر نگرش آنان با استفاده از برنامه‌های فرهنگی، ادبی، هنری و ورزشی می‌تواند آرامش خاصی به خانواده ایفا نماید، چرا که امنیت فرد معلول، امنیت خانواده است و امنیت خانواده ایجاد امنیت برای فرد معلول و در نهایت ایجاد محیطی سالم و سازنده برای خانواده و جامعه.


و اما مشکلات خاص دیگری که معلولین را دچار اختلال می‌نماید عبارتند از:
اختلال عملکرد بیانی، گفتاری، زبانی، ادراکی، حرکتی، شنیداری، لامسه، رفتاری، عاطفی، شناختی و ... که در تمامی اختلالات ذکر شده ورزش‌، بازی و تحرک می‌تواند به عنوان یکی از عوامل درمان کننده، موجبات هماهنگی و تقویت حواس را ایجاد نماید و در نهایت ایجاد تمرکز فکری و تعادل روانی نماید و میزان سلامت روحی و روانی را برای آنان افزایش دهد.
امروزه ورزش یکی از اموری است که به عناوین مختلف در جهان مطرح شده و گروه زیادی به اشکال گوناگون با آن سرو کار دارند. برخی از مردم، ورزشکار حرفه ای اند و گروهی ورزشکار آماتور . گروهی طرفدار و علاقه مند به ورزش و دیدن برنامه ها، مسابقات و نمایش های ورزشی بوده، وعده ای نیز از راه ورزش امور زندگی خویش را می گذرانند.
وزارتخانه ها و ادارات ورزشی فراوانی تاسیس شده و مخارج زیادی صرف ورزش ، ساختن استادیوم ها، مجتمع ها و باشگاه های ورزشی و نیز تهیه وسائل و لباس های ورزشی و یا تماشای مسابقات ورزشی می شود. بخش های قابل توجهی از برنامه های تلویزیون ، رادیو ، مجلات و

سایر رسانه های گروهی، به ورزشی و اخبار ورزشی اختصاص دارد و خلاصه ورزش یکی از اموری است که در جهان به صورت جدّی مطرح بوده و از جهات مختلف دارای اهمیت می باشد، از جمله:
• امروزه یکی از مشکلات جامعه بشری، مساله بی کاری و عوارض ناشی از آن است. بی کاری، به ویژه برای نوجوانان و جوانان و به خصوص در ایام تعطیلات تابستانی مدارس و مراکز آموزشی، بسیار خطرناک و مضرّ است و باید با آن مبارزه شده ، یا به نحوی اوقات بی کاری را پر نمود که مفید بوده و یا لااقل مضر نباشد. بسیاری از انحرافات، از قبیل: اعتیاد به مواد مخدر، دزدی و ایجاد

مزاحمت، دعواها و درگیری های خیابانی، انحرافات جنسی و ... زاییده بی کاری و ولگردی است.
مرحوم شهید مطهری در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام، مطلبی تحت عنوان "زن و غیبت" دارد و می فرماید:
"زن ها در قدیم مشهور بودند که زیاد غیبت می کنند. شاید این به عنوان یک خصلت زنانه معروف شده بود که زن طبیعتش این است و جنساً غیبت کن است؛ در صورتی که چنین چیزی نیست، زن و مرد فرق نمی کنند. علتش این بود که زن – مخصوصاً زن های متعیّنات، زن هایی که کلفت داشته اند و در خانه، همه کارهایشان را کلفت و نوکر انجام می دادند- هیچ شغلی و هیچ کاری، نه داخلی و نه خارجی نداشت، صبح تا شب باید بنشیند و هیچ کاری نکند. کتاب هم که مطالعه نمی کرده و اهل علم هم که نبوده، باید یک زن هم شان خود پیدا کند، با آن زن چه کند؟ راهی غیر از غیبت کردن به رویشان باز نبوده، و این برایشان یک امر ضروری بوده؛ یعنی اگر غیب

ت نمی کردند، واقعاً بدبخت و بی چاره بودند."
شاید به واسطه جلوگیری از همین عوارض سوء بی کاری باشد که می بینیم در اسلام از "کار و انسان شاغل" بسیار تجلیل شده است. احادیث فراوانی در این زمینه وارد شده که توجه شما را به برخی از آن احادیث جلب می نمایم:
امام علی علیه السلام فرمود:
اِنَّ اللّهَ یُحِبُّ المُحتَرِفَ الاَمینَ؛


خداوند، انسان امینی را که دارای حرفه است (و به آن اشتغال دارد) دوست می دارد.
رسول خدا صلی علیه واله فرمود:
اَلکادُّ لِعِیالِهِ کَالمُجاهِدِ فی سَبیلِ اللهِ؛
کسی که خود را برای اداره زندگی اش به مشقت می اندازد، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می کند.
رسول اکرم صلی علیه واله فرمود:
مَلعُونُ مَن القی کَلَّهُ عَلَی النّاسِ؛
هر کس که سنگینی اقتصادی خود را بر دوش مردم بیندازد، ملعون است.
بدون شک، مردم و کشور باید در پی ایجاد کار و اشتغال سالم برای همه باشند، ولی آیا همیشه امکان اشتغال برای همه و به ویژه جوانان و نوجوانان فراهم است؟ اگر این امکان فراهم نشد، تکلیف چیست؟ آیا ایجاد سرگرمی های سالم و مفید نمی تواند از بسیاری انحرافات جلوگیری کند؟
• ورزش یکی از مفیدترین و سالم ترین سرگرمی هایی است که می تواند اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را پر کند.
• ورزش، کسالت و تنبلی را از انسان زدوده و به وی نشاط و شادابی بخشیده، او را برای انجام کارهای و وظایف فردی و اجتماعی آماده نموده و اخلاقش را بهبود می بخشد.
• ورزش، روحیه شجاعت، از خود گذشتگی، مبارزه با ظلم و ظالم و دفاع از مظلوم را در انسان تقویت نموده، اراده وی را قوی می سازد.
• ورزش، توان رزمی انسان را افزایش می دهد. بالا بودن توان جسمانی نیروهای نظامی و رزمی، تنها در زمان های گذشته که جنگ ها با سلاح های سرد صورت می گرفت، مورد توجه نبوده، بلکه امروزه نیز حائز اهمیت فراوان است و تمرینات بدنی قسمت عمده ای از آموزش های نظامیان و به ویژه کماندوها و نیروهای ویژه را تشکیل می دهد. همچنین افرادی که از نقطه نظر بدنی و

جسمانی، ضعیف و یا ناقص باشند، در ارتش پذیرفته نشده و گاه از خدمت سربازی نیز معاف می گردند.
• اهمیت سلامتی و توانمندی جسمانی بر کسی پوشیده نیست.
پیامبر گرامی اسلام صلی علیه واله در باره حق بدن بر انسان می فرماید:
اِنَّ لِرَبِّکَ عَلَیکَ حَقّاً، وَ اِنَّ لِجَسَدِکَ عَلَیکَ حَقّاً وَ لاَ هلِکَ عَلَیکَ حَقّاً؛
پروردگارت بر تو حقی دارد، و بدنت بر تو حقی دارد، و خانواده ات (نیز) بر تو حقی دارد.
آن چه در این حدیث ارزنده قابل توجه است، این است که پیامبر بزرگوار اسلام، تا بدان پایه برا

ی جسم و بدن ارزش و اهمیت قابل است که حق بدن را در ردیف حق پروردگار (آن هم بلافاصله بعد از آن) و در کنار حق خانواده (و حتی قبل از آن) ذکر می فرماید. زمانی انسان می تواند حق پروردگار و خانواده خویش را به بهترین نحوی ادا کند، که از بدنی سالم و نیرومند برخوردار باشد.
ورزش، کمک شایانی به ایجاد و تقویت سلامتی جسمانی و روانی می کند، و افرادی که با روش صحیح ورزش می کنند و یا دارای کارهای با تحرک می باشند، سالم تر بوده و عمرشان از افرادی که کارهای بدون تحرک دارند بیشتر است.


شهید دکتر سیدرضا پاک نژاد در کتاب اولین دانشگاه و آخرین پیامبر می نویسد:
عضلات در حال ورزش10 تا 18 برابر در حال استراحت احتیاج به خون دارند،20دفعه بیشتر قند و اکسیژن مصرف می نمایند،50 بار زیادتر گازکربنیک دفع می نمایند، و با توجه به همین ارقام، اهمیت کار قلب هنگام ورزش روشن می گردد... .
در واکنش قلب در برابر کار عضلانی، مشاهده می شود ضربان های دبی، حجم خون، فشار خون و حتی ترکیبات فیزیکو شیمیایی خون را دگرگون می سازد. ضربان قلب هنگام کار بدنی، یعنی زمانی که عضلات را به فعالیت می داریم، 2- 3 و حتی 4 برابر، و امکان دارد به 200 ضربه در دقیقه برسد. حجم خون 2- 3 برابر و دبی قلب 6- 7 و حتی 8 برابر و گاه زیادتر شود و دبی قلب از 4 لیتر در دقیقه ممکن است به 30 تا 35 لیتر در دقیقه برسد، در صورتی که دبی قلب شخص سالم و ورزیده در حال معمولی 25 لیتر است... . حجم قلب ورزش کاران و کارگرانی که کار بدنی سنگینی دارند، بدون شک افزایش می یابد، اما این افزایش به عقیده بسیاری، فیزیولوژیک و کاملاً طبیعی است. در اثر فعالیت بدن، حجم قلب افزایش می یابد، زیرا جدار بطن ها به ویژه بطن چپ ضخیم می شوند؛ یعنی همان طور که عضلات بازو در اثر ورزش یا ابتلا به برخی بیماری ها قوی می شود، عضلات قلب هم در اثر کار، قوی می گردد و در نتیجه قدرت انقباض قلب زیاد می شود... ."
وی در بخش دیگری از کتابش، در باره فواید ورزش چنین می نگارد:


• قدرت انقباض و نظم ضربان قلب پس از مدتی ورزش کردن بهتر می شود... .
• گنجایش ریه ها بیشتر می گردد و در نتیجه، اکسیژن بهتری و بیش تری به بدن می رسد... ورزش صحیح و معتدل و متناسب با مزاج، سبب نظم و ثبات حرکات تنفس می گردد و تنفس عمیق تر، ولی شمارش آن کم تر می شود.
• هر چه شخص ورزیده تر باشد، مقدار سوخت بدنش نقصان می یابد؛ یعنی در حقیقت در اثر مدتی ورزش کردن، بدن بهتر از مواد غذایی خود استفاده می کند.
• رشد و نمو بهتر انجام می گیرد، زیرا اکسیژن بهتر و بیشتر به تمام نسوج می رسد و در نتیجه، فعالیت غدد داخلی افزوده شده و بنابر عقیده ای در عضلانی که فعالیت می کنند، موادی ایجاد می شوند که به رشد و نمو کمک می نماید.
• قوّه جذب و دفع بهتر می شود.


• بدن عادت می کند در برابر مختصر فعالیت، ناگهان نفس تنگی پیش نیاید و ضربان قلب زیاد نشود و دیرتر خسته گردد و عرق نماید.
• هماهنگی بین اعصاب و مراکز عصبی و تقویت اعصاب، ایجاد شده و کارهای فکری، آسان تر می شود."
در کتاب زن و ورزش نیز در باره فواید ورزش چنین آمده است:
"بدن انسان بر خلاف ماشین یا هر وسیله دیگر که بر اثر کار و فعالیت مستهلک می گردد، با کار جان گرفته و توانایی بیش تری کسب می نماید. در زمان های گذشته، حرکت و تمرین های بدنی، بخشی از کار روزانه فرد به شمار می رفت، اما امروزه بر اثر پیش رفت تکنولوژی و ماشین، باید بیش تر از گذشته در جستجوی حرکت بود، و هر فرد بایستی آن را در برنامه روزانه خود بگنجاند... .
تنفس و یا نفس کشیدن وسیله ای است که با آن، اکسیژن به همه بدن می رسد و مواد زاید و اکسیده به بیرون ریخته می شود. در خلال تمرین، میزان نفس کشیدن افزایش می یابد. شخصی که بدنش تربیت شده با تمرین های ورزشی است، آهسته تر و عمیق تر از افراد دیگر نفس می کشد، فشارهای وارد بر سیستم تنفسی خویش را با تلاش کم تر و کارایی بیش تر پاسخ گوست.
تمرین ها به دستگاه هاضمه به دو طریق کمک می کنند:
• به علت پی آمد نیاز بدن به غذا، اشتها را افزایش می دهند.
• حرکت اندام های هاضمه تسریع می شود و حرکات دودی شکل معده – که موجب هضم غذا می گردد – سریع تر و راحت تر صورت می گیرد.
• تمرین های ورزشی ، عمل تخلیه را بهبود و از یبوست پیش گیری می کند. حرکات دودی شکل افزایش می یابد و در نتیجه ، روند ترشحات بدن کار آمدتر تنظیم می شوند. به طور کلی افرادی که فعالیت های جسمانی بیش تری دارند، کم تر از افراد کم حرکت ، به بیمار

 

ی سنگ کلیه و اختلالات مشابه به آن مبتلا می شوند.
• بسیاری از مواد زاید، از طریق غدد عرق در پوست بدن بیرون ریخته می شود. این فرایند با تمرین های شدید ورزشی تسریع می شود؛ علاوه بر این، عرق کردن باعث تمیز شدن پوست می گردد.
• ارزش دیگر تمرین های ورزشی، در افزایش تولید سلول های قرمز خون در بافت های لنفاوی استخوان است. شمارش هموگلوبین خون بر اثر فعالیت بالا می رود. تمرین ها از بالا رفت فشار خون جلوگیری می کند."
• به طور کلی نقش ورزش در سلامتی انسان آن قدر زیاد است که امروزه بسیاری از بیماری ها را با ورزش مداوا می کنند، که به این شیوه مداوا "ورزش درمانی" گفته می شود.
• امروزه ورزش در سطح بین المللی ، بعد سیاسی نیز به خود گرفته است. گاه اتفاق می افتد کشوری که بیش تر مردم حتی نام آن را نشنیده اند، یک باره در جهان مطرح شده و به واسطه پیروزی های ورزشی، نامش در صفحه اول روزنامه های جهان و صدر اخبار قرار می گیرد. شرکت و یا عدم شرکت تیم های ورزشی یک کشور در یک کشور دیگر نیز، گاه جنبه سیاسی داشته و به معنای دوستی، دوشمنی، اعتراض و ... تلقی می شود.
• در انسان غریزه قدرت طلبی، برتری جویی و مبارزه وجود دارد. ورزش و مسابقات ورزشی اگر در محیط و جوّ سالم برگزار شوند، زمینه اشباع این غریزه از طریق صحیح را فراهم می سازند. اگر این غریزه و سایر غرایز، کنترل نشده و به مسیر صحیح هدایت نشوند، برای جامعه بشری مشکل ساز و مساله آفرین خواهند بود.
• ورزش، توان انسان را برای انجام کارهای روزمره شخصی و اجتماعی بالا می برد، حتی عباداتی از قبیل نماز ، روزه ، حج و جهاد نیز با بدنی سالم و نیرومند، بهتر، بیش تر و راحت تر جامه عمل به خود می پوشند.
• انسان مایل است با دیگران باشد و با آنان بیامیزد. این غریزه و یا تمایل شدید را می توان از طریق ورزش بر آورده ساخت. در ورزش، در زمینه نیل به ارزش های اجتماعی دیگری نیز، چون کار گروهی، وفاداری، روحیه ورزشکاری می توان توفیق یافت. محیط صمیمانه و مطلوب ورزشی، اغلب فرصتی مناسب برای ایجاد روابط انسانی و شکل گیری دوستی هاست.


• ورزش به انسان تحرک می بخشد و حرکت و تحرک به ویژه در کودکان لازمه رشد است. اگر عضو نیرومندی از اعضای بدن یک ورزش کار را چندین ماه در گچ قرار دهند و تحرک را از آن سلب نمایند، ضعیف و لاغر خواهد شد. اگر جنبش بدن کم شود، دفاع بدن کم و ضعیف می گردد، و همچنان که داشتن تحرک و ورزش موجب سلامتی بدن و طول عمر می گردد، نداشتن تحرک نیز موجب مرگ زود رس می شود.
تاریخچه ورزش معلولین جهان
نیاز به ورزش و تاثیر سلامتی آن در افراد معلول بسیار بیشتر از افراد سالم احساس می شود . بی تردید ورزش ، عاملی است که معلولان را به سطح جامعه می کشاند و آنان را در انجام فعالیتها مستقل می سازد . امروزه افراد معلول در سطح وسیعی در فعالیت های اجتماعی و مسابقات شرکت دارند و هویت خود را به جامعه شناسانده اند . هم اکنون 100 سال از ابداع ورزشهای معلولین می گذرد . قرن 18 و 19 میلادی زمانی بود که تاثیر ورزش در سلامت معلولین کاملا شناخته شده بود . بعد از جنگ جهانی اول فیزیوتراپی و ورزش درمانی به اندازه اورتوپدی و جراحی مهم شده بودند . در سال 1888 کلوپ ناشنوایان در برلین آغاز به کار کرد . سازمان

جهانی ورزش ناشنوایان (CISS ) در سال 1922 تاسیس شد ولی افراد ناشنوا با دیگر معلولین همراه نشدند و هم اکنون نیز مسابقات جهانی مربوط به خود را با نام " مسابقات خاموش" برگزار می کنند . بعد از جنگ جهانی دوم به دلیل تعداد زیاد معلولین جنگی ، ورزشهای افراد معلول جسمی - حرکتی پا به عرصه وجود نهاد . در تحقیقاتی که برای سلامتی این افراد انجام شد ،

مشخص گردید که ورزش یکی از بهترین درمانهای معلولیت است . در سال 1944 دکتر" لودویگ گوتمن" بر اساس درخواست دولت بریتانیا بیمارستان "استوک مندویل " که یک مرکز جراحی نخاعی بود را تاسیس کرد . در این مرکز ورزش یکی از درمانهای موثر معلولین به حساب می آمد .
ورزش درمانی قدم اول برای ابداع ورزشهای معلولین بود که سپس به مسابقات و رقابت های ورزشی ختم شد . در 28 جولای سال 1948 ، روز افتتاحیه بازیهای المپیک 1948 لندن همزمان بود با افتتاح بازیهای استوک مندویل که در حقیقت در این روز ورزشهای با ویلچر آغاز شد . در سال 1952 سربازان معلول دانمارکی به ورزش معلولین پیوستند و کمیته رقابت های بین المللی " استوک مندویل" را تاسیس کردند . در سال 1960 ، تحت نظارت و حمایت فدراسیون جهانی سربازان قدیمی گروه تحقیقی بین المللی ورزش معلولین جهت مطالعه و تحقیقات ورزش معلولین تاسیس شد و سپس در سال 1964 به افتتاح IOSD یا سازمان جهانی ورزش معلولین ختم شد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید