بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

بهمن ماه 1357، برگی زرین و سندی پر افتخار در تاریخ ایران است. زن، مرد، پیر و جوان با رهبری امام خمینی (ره) مثل قطره های باران به هم پیوستند و تبدیل به امواج خروشان اقیانوس امت اسلام شدند و کاخ ظالم و جنایت نظام ستم شاهی را فرو ریختند.
در انقلاب اسلامی ایران، همۀ اقشار مردم از جمله روحانیان، کارگران، کارمندان، بازاریان، دانشگاهیان، دانش آموزان، معلمان و حتی نظامیان با حضور در صحنه، خواهان اسلام و جمهوری اسلامی بودند. آنان پس از شرکت در یک انتخاب آزاد و سالم با اکثریت بیش از 98 درصد آرای خود، به نظام جمهوری اسلامی رأی
« آری » دادند.

اسلاید 2 :

مفهوم انقلاب اسلامی
کلمۀ انقلاب در فرهنگ لغت به معنی دگرگون شدن، زیر و رو شدن، تغییر و تحول، قیام گروهی برای واژگونی کردن حکومت و ... آمده است.

انقلاب اسلامی ایران به معنی قیام و ارادۀ مردم مسلمان و با ایمان ما برای سرنگونی حکومت ستم شاهی و برقراری حق و عدالت بر اساس مکتب انسان ساز اسلام است.

اسلاید 3 :

ریشه های انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران در حقیقت ریشه در اعتقادات مردم به اسلام و پیروی آن ها از پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) دارد. همان طور که می دانید تمام پیامبران الهی مردم را به یکتا پرستی، عدالت خواهی، صلح و دوستی، صداقت و دانایی دعوت می کردند و از ظلم و ستم، گناه و فساد، جهل و نادانی، شرک و بت پرستی و ... باز می داشتند. پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) نیز همچون سایر پیامبران بزرگ خدا، مردم را به سوی پرستش خدای یگانه و مبارزه با شرک و بت پرستی دعوت می کرد. آن حضرت که آخرین پیامبر الهی بود، پس از سال ها تلاش در جهت هدایت انسان ها از دنیا رحلت فرمود. اما دو امانت بزرگ را برای راهنمایی مسلمین به یادگار گذاشت.

اسلاید 4 :

مردم با ایمان میهن ما، سعادت دنیا و آخرت خود را در دوستی پیامبر و اهل بیت آن حضرت می دانند و به همین جهت رفتار و گفتار رسول گرامی اسلام (ص) و تمامی امامان برای الگو و سرمشق زندگی می باشد. مردم ما درس عزت و آزادگی را از مکتب امام حسین (ع) و قیام عاشورا آموختند و نمی توانند در مقابل ظلم و ستم و بی عدالتی و اهانت به اعتقادات دینی ساکت بمانند.
بر همین اساس وقتی متوجه شدند که حکومت پهلوی با برنامه های خود اعتقادات دینی آن ها را بازی گرفته، با پیروی از مراجع دین به مبارزه پنهان و آشکار با فساد و بی عدالتی پرداختند.
پس می توانیم بگوییم که ریشه ها و پایه های انقلاب اسلامی مردم ایران در اعتقاد آن ها به مکتب انسان ساز اسلام و الگو قراردادن پیامبر اعظم (ص) و امامان (ع) قرار دارد.

اسلاید 5 :

زمینه های وقوع انقلاب اسلامی
رژیم پهلوی، حکومتی فاسد و وابسته به بیگانگان بود که حق آزادی و استقلال را از مردم ایران گرفته بود. هر کدام از جنایت های شاه و حکومتش تبدیل به عواملی شد که در نهایت منجر به شکوفایی انقلاب اسلامی و از بین رفتن حکومت ستم شاهی گردید.
برخی از این عوامل بروز انقلاب اسلامی عبارتند از:
1- بی اعتنایی و بی احترامی شاه و حکومتش به احکام و قوانین اسلام:
در حکومت پهلوی به صورت آشکار به اصول و ارزش های دین اسلام اهانت می شد. بی توجهی رژیم شاه به دستورات اسلامی در جامعه، گسترش بی حجابی و بی بند و باری، ایجاد مراکز فروش و مصرف مشروبات الکلی، گسترش فساد در جامعه و در میان مسئولین حکومت، جلوگیری از فعالیت های تبلیغی روحانیون و حق طلبان نمونه هایی از این حرمت شکنی ها بود.

اسلاید 6 :

2- دیکتاتوری شاه:
شاه که مهرۀ دست نشاندۀ قدرت های خارجی بود خود را سایۀ خدا می دانست. هیچ کس حق اعتراض به او و اطرافیانش را نداشت. آنان هر کس را مخالف خود می دیدند به را حتی به زندان می انداختند و یا از بین می بردند . رأی و نظر مردم در ادارۀ حکومت هیچ تأثیری نداشت و اگر انتخاباتی هم انجام می شد آن چه که حکومت می خواست از صندوق های رأی بیرون می آمد و در نتیجه تمام قوانین مجلس و نوع عملکرد مسئولین در خدمت تحقق خواسته های شخص شاه بود.

اسلاید 7 :

3- وابستگی اقتصادی:
کشور های غربی و در رأس آن ها آمریکا نفت و سایر ذخایر ارزشمند کشور ما را با قرارداد های طولانی مدت و مطابق خواست خود تحویل می گرفتند و در عوض کالا های تولیدی خود را به ایران صادر می کردند. این اقدام باعث وابستگی شدید کشور ما به صدور نفت و عدم پیشرفت در تولید کالا های داخلی می گردید.
4- دوستی با رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین:
حکومت ایران در دوران شاه نه تنها از مردم مظلوم فلسطین هیچ حمایتی نمی کرد، بلکه روابط سیاسی بسیار نزدیکی با رژیم اشغالگر فلسطین بر قرار کرده بود. این روابط سیاسی باعث فعالیت سفارت این رژیم در تهران و اثر گذاری آن ها بر سیاست های مسئولین کشور ما گردید.

اسلاید 8 :

5- محرومیت اقتصادی اکثریت مردم ایران:
با توجه به وابستگی اقتصادی به کشور های خارجی و عدم حمایت از تولیدات بومی و داخلی، اکثریت مردم از امکانات اقتصادی اندکی بهره مند بودند و غالب مردم، به خصوص روستائیان، از نعمت آب آشامیدنی سالم، برق، بهداشت و درمان، جاده های مناسب و ... بی بهره بودند.
6- عدم و جود شرایط مناسب برای تحصیل کودکان و جوانان:
وضعیت سواد آموزی و تعداد مدارس در مناطق محروم و روستایی به گونه ای بود که عدۀ زیادی از کودکان به علت فقر اقتصادی و دور بودن از مدرسه حتی از تحصیل دورۀ ابتدایی هم محروم بودند.
همچنین موقعیت اقتصادی عموم مردم و شرایط تحصیل در دانشگاه ها به صورتی بود که جوانان خانواده های مستضعف به سختی می توانستند در دانشگاه ها ادامه تحصیل دهند.

اسلاید 9 :

در یکی از گفت و گو های سران نظامی رژیم شاه (پس از دستگیری امام در قم و انتقال ایشان به تهران)، یکی از سران نظامی حکومت شاه با لحنی توهین آمیز به او می گوید: سربازان و طرفداران تو کجا هستند؟ مگر تو می توانی جلوی این حکومت بزرگ بایستی؟
حضرت امام با لحنی مطمئن و محکم به او می گوید: طرفداران من در گهواره ها خفته اند!

اسلاید 10 :

پرسش: منظور امام خمینی از این جمله «طرفداران من در گهواره ها خفته اند» چه بود و چه بود و چرا این جمله را فرمود؟

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید