بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

چرا بهره وري؟
ضرورت و اهميت

اسلاید 2 :

ارزش افزوده کار يک قاليباف در يک سال
يک ساعت کار در کارگاههاي صنعتي

اسلاید 3 :

ثروتمند ترين مرد دنيا مالك چيزهاي ملموس نيست. نه زمين دارد، نه طلا، نه نفت، نه كارخانه، نه فعاليت صنعتي ديگر و نه ارتش و نه سپاهي.
اين نخستين بار در تاريخ بشر است كه ثروتمند ترين مرد دنيا فقط دانش دارد و بس.

اسلاید 4 :

تغيير در بهره وري تاثير عظيمي بر بسياري از پديده هاي اقتصادي و اجتماعي مانند رشد سريع اقتصادي ،ارتقاء سطح زندگي ، كنترل تورم و حتي مقدار و كيفيت اوقات فراغت دارد . اين تغييرات روي سطح دست مزدها ، رابطه ميان هزينه و قيمت ، سرمايه گذاري مورد نياز و اشتغال اثر مي گذارد .

اسلاید 5 :

تغيير در بهره وري تاثير عظيمي بر بسياري از پديده هاي اقتصادي و اجتماعي مانند رشد سريع اقتصادي ،ارتقاء سطح زندگي ، كنترل تورم و حتي مقدار و كيفيت اوقات فراغت دارد . اين تغييرات روي سطح دست مزدها ، رابطه ميان هزينه و قيمت ، سرمايه گذاري مورد نياز و اشتغال اثر مي گذارد .

اسلاید 6 :

از بدو خلقت تا كنون، بشر همواره درصدد اين بوده است كه ( با توجه به محدوديت هاي خاص زمان ومكان خود) از منابع در دسترس حداكثر استفاده را بنمايد. از هزاران سال پيش كه نخستين تمدنها دربين النهرين شكل گرفت تا قرن هيجدهم ميلادي كه رياضيات به كمك بشر شتافت و امروزه كه ربات هاي هوشمند جاي انسان را در كارهاي سخت وخشن گرفته اند , همواره تلاش براين بوده تا حداكثر بهره وري از منابع حاصل شود . بنابراين بهره وري عمري به قدمت طول تاريخ بشر دارد.

اسلاید 7 :

واژه (productivity) يک کلمه انگليسي است که در لغت به معناي قدرت توليد، بارور و مولد بودن است. زميني که استعداد زراعت دارد و بذر در آن رشد و نما مي کند اصطلاحاً زمين (productive) گفته مي شود. يعني زمين مولد و بارور، افرادي که در اجتماع ضمن داشتن توان انجام کار فاقد شغل هستند و اصطلاحاً بيکار محسوب مي شوند افرادي (non-productive)گفته مي شوند.
پس واژه (productive) در فرهنگ زبان انگليسي به داشتن قدرت توليد و بارور بودن کسي يا چيزي گفته مي شود.

اسلاید 8 :

در زبان فارسي کلمه بهره وري به عنوان معادل (productivity) مصطلح گشته است.
لغت بهره وري از نظر ادبي مصدر است، از واژه بهره ور مشتق شده است و کلمه بهره ور به استناد فرهنگ فارسي معين بهره بر، سود برنده و کامياب معني شده است. چنانچه ملاحظه مي شود مفهوم لغوي بهره وري در زبان انگليسي با مفهوم لغوي آن در زبان فارسي متفاوت است.
لذا در برخي از متون معادل هاي ديگر مانند راندمان، بازدهي، قدرت توليد، قابليت و باروري کارآمد جايگزين واژه (productivity) شده اند و در مفاهيم کاربردي و علمي نيز به کار مي روند.

اسلاید 9 :

اولين بار كه واژه “ بهره‌وري ” به صورت رسمي ذكر شد ، در سال 1766 در مقاله Quesnay بود
بيش از يك قرن بعد در سال 1883 ، Litter واژه “ بهره‌وري ”‌را به معني “ نيرو و ميل به توليد ” به كار برد .
در سال 1900 “ رابطه بين خروجي و عوامل بكار گرفته شده براي توليد آن خروجي ”‌ تعريف شد
پنجاه سال بعد “ خارج قسمتي كه از تقسيم خروجي بر يكي از عوامل توليد به دست مي آيد
در سال 1955 “ تغيير در محصول بدست آمده براي منابع مصرف شده ”
در سال 1962 “ نسبت خروجي به ورودي ”
و بالاخره در سال 1979 بهره‌وري “ نسبت خروجي قابل لمس به ورودي قابل لمس ” تعريف گرديد

اسلاید 10 :

سازمان همکاري اقتصادي اروپا OEEC
درسال 1950 ميلادي چنين تعريفي ارائه داده است : بهره وري نسبت حاصله از تقسيم خروجي بر يکي از عوامل توليد است .بنابراين وقتي رابطه بين خروجي و سرمايه يا مواد خام غيره مورد نظر باشد مي توان از بهره وري سرمايه ،مواد خام و ... سخي گفت .
سازمان جهاني کار ILO
محصولات مختلف با ادغام چهار عامل اصلي زمين ،سرمايه ،کار و سازماندهي حاصل مي شوند .نسبت توليد بر اين عوامل معياري براي سنجش بهره وري است .

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید