بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

حجاب اسلامی اصطلاحی است به معنای مجموعه رفتار های پرهیزکارانه که باید میان دو نامحرم برقرار شود، که مانع از به وجود آمدن هر نوع تمایل نا مشروع یا غیر الهی می شود.
عفاف
عفت، ملکه ی نفسانی و صفت راسخ در جان انسان است که با تعدیل و کنترل قوه ی شهوت از افراط و تفریط حاصل می شود.

اسلاید 2 :

الف: ارزش ومنزلت زن:
اسلام بوسیله ی تشریع حکم حجاب، برای زنان ارزش و منزلت ویژه ای قائل شده است، و سعی در مصون نگه داشتن این گنجینه از دستبرد دزدان ناموس می کند.
ب: امنیت
امنیت ناموسی، بزرگترین و ضروری ترین امنیتی است که در جهان باید باشد و مسلماً رعایت پوشش و حجاب عامل قوی و سازنده برای ایجاد و حفظ این امنیت خواهد بود.
آثار اجتماعی حجاب
حفظ و ثبات خانواده ها
حجاب، موجب بروز عفاف و به دنبال آن ازدواج های مشروع به وجود می آید. و در نتیجه کانون خانواده گرم تر می شود.

اسلاید 3 :

1. فردی
1-1 بدآموزی
فرزندان، رفتار خود را از بزرگ ترها می آموزند. اگر زنان و دختران بالغ جامعه، از شرم و عفاف به دور باشند و در پوشش مناسب دقت نکنند، الگوی نامناسبی برای فرزندان جامعه خواهند بود.
2-1 افت تحصیلی و آموزشی
هر قدر، آمورش ها از غنای بیشتری برخوردار باشند، فرهنگ آن جامعه بالاتر خواهد بود و پیشرفت هر جامعه ای درگرو آموزش آن است.

اسلاید 4 :

2-1 ترویج رذایل اخلاقی
بدحجابی علاوه بر این که خود یک ناهنجار اجتماعی به شمار می آید و جامعه را به بی بند و باری می کشاند. وقتی به پوشش و متانت بی اعتنایی می شود، مسائل اخلاقی دیگر هم از جامعه رخ برمی بندد.
2-2 دشوار شدن زندگی مؤمنانه
مؤمنان جامعه در مقابل این شرایط غیر ارزشی و گناه آلود زندگی آسوده ای ندارند از دین صحنه های غیر مخفیانه در صحن جامعه متأثر و متاسف می شوند و در عین حال، امیدها و علاقه هایشان برای اقدام جدی دولت مکتبی بر باد رفته می بینند

اسلاید 5 :

1 . عوامل فردی
1-1 هوس رانی
برخی برای رسیدن به تمایلات خود، به تنوع پوشش بسیار اهمیت می دهند و بهترین اوقات خود را به حضور در محیط های تجارتی و تفریحی و مفسده انگیز می گذرانند.
1-2 ضعف حیا
پوشش و حیا تفکیک ناپذیرند، تا جلوه ای از حیا در فرد وجود نداشته باشد، پوشش را هم به صورت جدی رعایت نخواهد کرد.
2.  عوامل خانوادگی
2-1 ضعف خانواده در هدایت و پیشگیری
خانواده هایی که از تعالیم دینی فاصله می گیرند به یک فرهنگ برزخی بین اسلام و خواسته های نفسانی خود می رسند. عقاید آنها رنگ دارد ، اما حقیقت دینی ندارد، زیرا دین را در محدوده ای می پذیرند که با تمایلات و باور های غیر دینی آنها تضادی نداشته باشد و با کمترین سختی یا تضاد با تمایلاتشان از دین خدا چشم پوشی می کنند.
2-2 نقش مادر (به طور اخص)
بدون تردید مادر، در مقایسه با سایر اعضای خانواده موثرترین نقش را در صلاح و فساد جوانان (بویژه دختران) به عهده دارند، چراکه زمینه های تربیت و پرورش طفل قبل از تولد آغاز می شود.

اسلاید 6 :

- نقش سازمان های آموزشی
3-1 عدم تعهد برخی معلمان و مربیان
معمولاً دانش آموزان معلم خود را الگو و سر مشق اخلاق و رفتار خود قرار می دهند و در موارد زیادی از وی تقلید می کنند. لذا، یکی از علل عمدی عدم رعایت ضوابط اخلاقی و استفاده ی دانش آموزان از لباس های نامناسب و مبتذل در مدارس را باید در طرز تفکر و رفتار مربیان و معلمان آن مدارس جستجو کرد.
3-2  عدم دقت در برگزاری مراسم مذهبی در مدارس
از جمله برنامه هایی که بعد از پیروزی انقلاب در مدارس مرسوم و معمول گردیده است، برگزاری مراسم و برنامه های مذهبی، سخنرانی، نماز جماعت و ... می باشد که اگر بدون دقت کامل و برنامه ریزی انجام گیرد و یا متناسب با استمرار و موقعیت سنی و علاقه جوانان و نوجوانان نباشد نه تنها در هدایت و ارشاد آنان نقش مثبت و مؤثری نخواهد داشت، بلکه موجب دلزدگی و کم توجهی نسل نو نسبت به این گونه برنامه ها و مراسم شده، و در نتیجه طرز پوشش، سخن گفتن و طرز رفتار آنان را به ابتذال می کشاند.
3-3 عدم وضع و اجرای مقررات خاص در محیط های آموزشی و علمی
هم اکنون مدارس راهنمایی و دبیرستان ها، نسبت به سهل انگاری و تخلفات دانش آموزان، درست در سنین نظم پذیری و شکل گیری شخصیت، با تسامح برخورد می کنند . برخی مدیران نیز از ترس عقاب و خطاب های والدین یا مسئولان آموزش و پرورش، خود را کنار کشیده اند.

اسلاید 7 :

1- عدم رعایت ضوابط گزینشی در انتخاب کارمندان زن
دولت با اختیاری که دارد می تواند با به کارگیری بانوان با حجاب در اداره ها ضمن منتفی ساختن گسترش این ناهنجاری فرهنگی در بخش گسترده ای از عرصه های    فعالیت های اجتماعی زنان، الگوی نیکویی از چهره ی زن با حجاب و کارکرد حجاب اسلامی به جامعه معرفی کند.  2- تلاش ناکافی مدیران در ایجاد محیط سالم اجتماعی
ساختن جامعه سالم از نظر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، اداری و ارزشی حاکم، شرط ضروری در تربیت عمومی است.

اسلاید 8 :

1- عدم فعالیت موثر قوای سه گانه
نظارت جدی، دلسوزانه و از روی ایمان مسئولین دولتی برمحیط های تحت نظارت آنها از جمله عوامل مهم ترویج حجاب و پیشگیری از بدحجابی و ابتذال در ادارات است.
قوه ی قضائیه نیزباید باجدیت وپرهیز ازهرگونه تسامح به قوانین مصوب عمل نماید زیرا نسخه هرچه خوب باشد چنانچه عمل به آن نشود هرگز بهبودی حاصل نخواهد شد. 2- کمی نظارت قوای سه گانه بر قوانین تصویب شده
تصویب قوانین جامع و دقیق در این زمینه در مجلس شورای اسلامی و عمل کردن بدون تساهل و تسامح قوه قضائیه به قوانین یاد شده سبب می شود، فرهنگ حجاب ترویج یابد. قوه قضائیه سهمی مهم در حفظ سلامت جامعه دارد و اوضاع اخلاقی جامعه    کارنامه ی گویای این دستگاه است.

اسلاید 9 :

1. فردی
الف) تقویت ایمان و اعتقاد
در فرد باید باور استوار، ایمان عمیق ایجاد شود. کسی که دل به حق داده و اندیشه به خدا سپرده و فرجام زندگی دنیوی اش را پذیرفته، چطور حاضر می شود خودآرایی و خودنمایی کند
ب‌) اعتلای فرهنگ حجاب از طریق آگاهی بخشی
زنی که از مقام و ارزش های واقعی خود، آگاهی یابد و فلسفه ی حجاب را از دیدگاه اسلامی بداند درانتخاب حجاب، ریشه ای برخورد می کند نه موروثی.

اسلاید 10 :

الف) تحمیل نکردن فرهنگ به نوجوانان:
جامعه، همانند بسیاری از پدیده ها در حال تغییر و تحول است.
بر این اساس از نسل بعد، نمی توان انتظار فرهنگ نسل قبل را داشت و فرهنگ قبل را به نسل بعد تحمیل نمود. به همین دلیل پدر و مادر نباید انتظار داشته باشند، رفتار و آداب معاشرت پسران و دختران آنان مانند زمان کودکی خودشان باشند.
ب) تقویت فرهنگ غیرت
زنان با هر تفکر وعقیده ای به نظر و سلیقه ی همسران خود در انتخاب های خویش، از جمله لباس و وضع ظاهری توجه می کنند. از این رو،‌ غیرت مندی مردان در نوع پوشش آنان، نقش بسزایی دارد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید