بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

فرهنگ واژه ای فارسی مرکب از دو جزء ” فر ” و ” هنگ ” است . فر پیشوند و به معنای جلو ،بالاوپیش آمده است .فرعلاوه بر پیشوند ، اسم نیز هست و به معنی شکوه،درخشندگی وبزرگی به کار رفته است.” هنگ ”ریشه ای اوستایی دارد و به معنی کشیدن وسنگین وزنی است. واژه مرکب فرهنگ ازلحاظ لغوی به معنی بالا کشیدن و بیرون کشیدن است که البته هیچگاه در ادبیات فارسی به این معنی به کار نرفته است.
در ادب فارسی فرهنگ به معانی مختلفی چون دانش ، علم ، معرفت ، ادب ، تربیت ، هنرآموختن و به کاربستن ، آموزش و پرورش ، آداب ، بینش و ایدئولوژی مذهبی آمده است.

فردوسی فرهنگ را همسنگ با دانش وهنر می داند ومی گوید :
ز دانا بپرسید پس دادگر که فرهنگ بهتر بود یا گهر
چنین داد پاسخ بدو رهنمون که فرهنگ باشد ز گوهر فزون
که فرهنگ آرایش جان بود ز گوهر سخن گفتن آسان بود
گهر بی هنر زار وخوار است وسست به فرهنگ باشد روان تندرست

اسلاید 2 :

فرهنگ در زبان فرانسه Kultur و در زبان انگلیسی Culture بیان شده است . Kultur از نظر ریشه لغوی به معنی کشت و زرع به کار می رود ودر ادبیات فرانسه معنی این کلمه از پرورش گیاهان به پرورش حیوانات و بالاخره پرورش انسان تعمیم یافت.
در زبان عربی اصطلاح ثقافه را معادل فرهنگ قرار داده اند. این لغت از نظر ریشه ای به معنی آموختن ،ماهر شدن و یافتن آمده است.

در هر حال باید دانست که فرهنگ مفهومی مبهم وپرمعنا دارد و سال ها است که علی رغم ارائه تعاریف متنوع از آن ، هنوز تصویری روشن از این مفهوم که همگان برآن اتفاق نظر داشته باشند ارائه نشده است. تعاریف مختلفی که از فرهنگ ارائه شده بالغ بر سیصد فقره است ، که برخی از آنها عبارتند از :

مارگارت مید : فرهنگ عبارت است از مجموعه ای از رفتارهای آموختنی ، باورها ، عادات و سنن که مشترک میان گروهی از افراد است و به گونه ای متوالی توسط دیگران که وارد آن جامعه می شوند آموخته و به کار گرفته می شود.

اسلاید 3 :

فرهنگ از نظر ادواردتایلور (Tylor) عبارت است از : مجوعه ای پیچیده شامل باورها ، هنرها، اخلاق ، عادات وهر توانایی که انسان به عنوان عضو جامعه کسب می کند.
پایه های این تعریف مبتنی است بر :


در مقابل دیدگاه کل نگر تایلور عده ای همچون بواس (Boas) ومالینوفسکی(Malinowski) دیدگاهی نسبی گرا در فرهنگ دارند و معتقدند که :
1-هر جامعه دارای فرهنگ ویژه خود است که هویت ، وحدت وتداوم آن جامعه را تضمین می کند.
2- هیچ فرهنگی را نمی توان بر فرهنگ دیگری ترجیح داد.

اسلاید 4 :

ژاک ید(Jack Yed) فرهنگ را رفتار ویژه نوع بشر وجزء لاینفک رفتار می داند. او فرهنگ را به طور مشخص مجموعه ای از زبان ،افکار ، اعتقادات ، سنن ، قراردادها ، سازمان ها ، ابزار،روش های کار ، آثار مذهبی ، مراسم اجتماعی وغیره می داند که بقاء وکاربرد آن بستگی به قابلیتی دارد که انحصاراٌ در اختیار انسان است .

دکتر شریعتی فرهنگ را مجموعه ای از ساخته ها و اندوخته های معنوی تعریف کرده است و آن را با تمدن و ایدئولوژی ، مرتبط ولی متفاوت دانسته است.

ادوارد ساپیر(Edvard sapir) می گوید فرهنگ عبارت است از سیستم رفتارها وحالت های متکی بر ضمیر ناخودآگاه .

در دایره المعارف میراث آمریکا فرهنگ به این شکل تعریف شده است : باورها ، رفتارها ، زبان وتمام راه های زندگی در یک گروه از مردم در یک زمان خاص .بر اساس این تعریف فرهنگ شامل اعتقادات ، مراسم ، رسوم کارهای هنری ، اختراعات ، تکنولوژی وسنن یک جامعه است.

اسلاید 5 :

فرهنگ همانند پیاز از چند لایه تشکیل شده است برای درک و شناخت آن باید لایه لایه آن را مطالعه کرد , در لایه خارجی فرهنگ اسمان خراشها , نوع لباس و ... می باشد لایه ارزشها و هنجارها در درون فرهنگ عمیقترین لایه را تشکیل می دهد و لایه بیرونی متاثر از لایه درونی است
تاکنون بالغ بر 160 تعریف از فرهنگ شده است.

اسلاید 6 :

یک سلسله از باورها و اعتقادات عجین شده در انسان که ضمیر ناخودآگاه او را هدایت می کند ودر سه لایه مفروضات اساسی ، ارزش ها وهنجارها ومصنوعات وجود انسان را اشغال کرده است

اسلاید 7 :

فرهنگ سازنده وکمال دهنده فرد است ، فردیت ومن آدمی را می سازد ولی تمدن انسان را در سازمان اجتماعی وگروه جلوه می دهد .
تمدن نیازمند فرهنگ است.تمدنی پایدارو سازنده است که استوار بر فرهنگ آن ملت باشد. فرهنگ سازنده تمدن است ولی تمدن جلوه گاه فرهنگ است.
فرهنگ جنبه آفرینش ، دیرندگی ، معنوی ، ذهنی ، بنیادی وچونی دارد ولی تمدن جنبه تقلیدی ، علمی ، عینی وچندی دارد.

اسلاید 8 :

الگوی پارسونز : پارسونز جامعه شناس آمریکایی مدل ساختاری نسبتاٌ ساده ای برای تحلیل عوامل موثر بر فرهنگ به عنوان نهاد اجتماعی ارائه کرده است. بر اساس نظریه وی چهار موضوع عمده وجود دارد که تاثیر آنها بر یکدیگر حرکت کلی جامعه را شکل می دهد. این چهار موضوع در مدلی تحت عنوان Agil (Adaptation/Goal/Attainment/Legitimaey) به صورت زیر ارائه شده است :
1- انطباق با محیط وسازگاری جامعه با شرایط فیزیکی ( وظیفه نهاد اقتصاد)
2- حفظ اهداف کلان جامعه و انطباق حرکت جامعه با اهداف ( وظیفه نهاد سیاست)
3- یکپارچگی جامعه به ساختار امنیتی ومشروعیت نظام باز می گردد ( وظیفه نهاد امنیت)
4- حفظ الگوهای کیفی ( وظیفه نهاد فرهنگ)
این چهار نهاد در تعامل با یکدیگر موجب حرکت جامعه به سوی اهداف متعالی خواهند شد.

اسلاید 9 :

هم در جوامع مختلف ، نظام هاي فرهنگي متفاوتي موجودند و هم در بطن ودر درون يك نظام فرهنگي بزرگ و وسيع ، خرده فرهنگ هاي كوچكتر جاي گرفته اند. وجود خرده فرهنگ ها وفرهنگ هاي گروهي وسازماني متنوع در يك جامعه طبيعي و لازم است ولي در ميان ملت وجامعه بزرگ واصلي بسياري از ارزش ها ، باورها ، هنجارها والگوهاي رفتاري جنبه عام دارند ، همه آنها را پذيرفته اند و همه در زندگي و روابط اجتماعي از آنها پيروي مي كنند. اين جنبه هاي عام فرهنگ در ميان يك جامعه بزرگ يا ملت را مي توان به عنوان فرهنگ عمومي جامعه مورد مشاهده ومطالعه قرار داد.
بايد توجه كرد كه ممكن است در يك جامعه افرادي با گرايش هاي ترقي خواهانه والگوهاي فكري متعالي وجود داشته باشند ، ولي سرنوشت و مسير حركت آن جامعه ربطي به آنان نداشته باشد يا تاثير ناچيزي داشته باشند ، به همين دليل شناخت دقيق فرهنگ عمومي براي ارتقاء وتحول آن و قرار دادن جامعه در مسير رشد وتوسعه ، اهميت زيادي دارد.

اسلاید 10 :

پديده فرهنگ مانند ساير پديده هاي موجود در جهان هستي يك كليت يا يك سيستم است.در تفكر سيستمي فرآيند وتاثيري كه از كيفيت پيوند و رابطه متقابل اجزا با هم وبا كل سيستم حاصل مي شود اهميت دارد ، لذا يك نمونه ونماد فرهنگي در شرايط و وضعيت هاي مختلف از ارزش ، مفهوم واعتبار متفاوتي برخوردار مي شود.
با نگاه سيستمي به فرهنگ ، ارتباط وپيوند بين اركان وعناصر تشكيل دهنده آن با كل مجموعه اهميت پيدا مي كند و به همين دليل اجزاء آن را نميتوان جدا از وضعيت ومحيط سيستم ارزيابي وبررسي كرد.
عدم برخورداري از تفكر سيستمي در مقوله فرهنگ مساله ساز بوده وبعضاٌ باعث تنش ، آسيب و ناكامي در درون يك جامعه و موجب قهر ، كين وستيز در بين جوامع مي شود.
تقليد وكپي برداري سطحي وظاهري از برخي از نمودهاي فرهنگ ديگران يكي از نتايج نداشتن تفكر سيستمي در مقوله فرهنگي است ، كه باعث مي شود يك مفهوم وسمبل فرهنگي قدرتمند و با ارزش به صورت مجرد درمحيط فرهنگي بيگانه مطرح كه گاهاٌ نيز حالت مضحك ومسخره به خود مي گيرد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید