بخشی از پاورپوینت
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
1- توابع كتابخانهاي C++ استاندارد
2- توابع ساخت كاربر
3- برنامۀ آزمون
4- اعلانها و تعاريف تابع
5- كامپايل جداگانۀ توابع
6- متغيرهاي محلي، توابع محلي
اسلاید 2 :
7- تابع void
8 - توابع بولي
9- توابع ورودي/خروجي (I/O)
10- ارسال به طريق ارجاع (آدرس)
11- ارسال از طريق ارجاع ثابت
12-توابع بيواسطه
اسلاید 3 :
13- چندشکلي توابع
14- تابع main()
15- آرگومانهاي پيشفرض
اسلاید 4 :
هدفهاي رفتاري:
انتظار ميرود پس از پايان اين جلسه بتوانيد:
- اهميت توابع و مزيت استفاده از آنها را بيان کنيد.
- «اعلان» و «تعريف» تابع را بدانيد و خودتان توابعي را ايجاد کنيد.
- «برنامۀ آزمون» را تعريف کرده و دليل استفاده از آن را بيان نماييد.
- مفهوم «آرگومان» را بدانيد.
- تفاوت ارسال به طريق «ارجاع» و ارسال به طريق «مقدار» و ارسال به طريق «ارجاع ثابت» را بيان کنيد و شکل استفاده از هر يک را بدانيد.
اسلاید 5 :
- «تابع بيواسطه» را شناخته و نحوۀ معرفي آن را بدانيد.
- چندشکلي توابع را تعريف کنيد و شيوۀ آن را بدانيد.
- طريقۀ بهکارگيري آرگومانهاي پيشفرض را بدانيد.
- فرق بين تابع void با ساير توابع را بدانيد.
اسلاید 6 :
برنامههاي واقعي و تجاري بسيار بزرگتر از برنامههايي هستند که تاکنون بررسي کرديم. براي اين که برنامههاي بزرگ قابل مديريت باشند، برنامهنويسان اين برنامهها را به زيربرنامههايي بخشبندي ميکنند. اين زيربرنامهها «تابع» ناميده ميشوند. توابع را ميتوان به طور جداگانه کامپايل و آزمايش نمود و در برنامههاي مختلف دوباره از آنها استفاده کرد.
اسلاید 7 :
«كتابخانۀ C++ استاندارد» مجموعهاي است که شامل توابع از پيش تعريف شده و ساير عناصر برنامه است. اين توابع و عناصر از طريق «سرفايلها» قابل دستيابياند.
قبلا برخي از آنها را استفاده كردهايم: ثابت INT_MAX که در <climits> تعريف شده ، تابع ()sqrt که در <cmath> تعريف شده است و... .
اسلاید 8 :
تابع جذر sqrt()
ريشۀ دوم يك عدد مثبت، جذر آن عدد است.
تابع مانند يک برنامۀ کامل، داراي روند ورودي - پردازش - خروجي است هرچند که پردازش، مرحلهاي پنهان است. يعني نميدانيم که تابع روي عدد 2 چه اعمالي انجام ميدهد که 41421/1 حاصل ميشود.
اسلاید 9 :
برنامۀ سادۀ زير، تابع از پيش تعريف شدۀ جذر را به کار ميگيرد:
#include <cmath> // defines the sqrt() function
#include <iostream> // defines the cout object using namespace std;
int main()
{ //tests the sqrt() function:
for (int x=0; x < 6; x++)
cout << "\t" << x << "\t" << sqrt(x) << endl;
}
اسلاید 10 :
اين کار «فراخواني تابع» يا «احضار تابع» گفته ميشود. بنابراين وقتي كد sqrt(x) اجرا شود، تابع sqrt() فراخواني ميگردد. عبارت x درون پرانتز «آرگومان» يا «پارامتر واقعي» فراخواني ناميده ميشود. در چنين حالتي ميگوييم كه x توسط «مقدار» به تابع فرستاده ميشود. لذا وقتي x=3 است، با اجراي کد sqrt(x) تابع sqrt() فراخواني شده و مقدار 3 به آن فرستاده ميشود. تابع مذکور نيز حاصل 1.73205 را به عنوان پاسخ برميگرداند…