بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


 با توجه به نمودار روبروكه نشان دهنده ي درصد

وسعت انواع اراضي در ايران است مشاهده مي شود

 كه 55 درصد از اراضي كشور را مراتع 2/26 درصد

را اراضي كويري و بياباني  و 4/7 درصد را جنگل ها

و 4/11 درصد را اراضي كشاورزي و مناطق مسكوني

پوشانده است .

به سبب نا منظم بودن و كمي بارش

در بخش هاي وسيعي از كشور ما

رويش درخت با دشواري روبه روست.

اسلاید 2 :


به دليل گسترش ايران در عرض هاي جغرافيايي مختلف و تنوع ناهمواري ها

تنوع گونه هاي درختي وگياهان درايران زياد است

پوشش جنگلي ايران را از جنبه هاي گوناگون تقسيم بندي كرده اند و

مهم ترين آن ها جنگل هاي هيركاني ، جنگل هاي نواحي نيمه مرطوب

وجنگل هاي نواحي نيمه خشك هستند.

اسلاید 3 :


جنگل های نواحی مرطوب ( خزري يا هيركاني)

به دلیل بارش زیاد و اعتدال هوا و خاک مساعد در کرانه های دریای خزر و دامنه های شمالی البرز جنگل های انبوهی در این ناحیه روییده است. .در اين جنگل ها انواع درختاني مانند راش و ممرز ، افرا ، بلوط و توسكا رشد مي كنند بیش از نیمی از درختان این جنگل ها راش و ممرز

 می باشند.اين جنگل ها از نظر

 تجارتي ، صنعتي ، تفريحي،

گردشگري و زيستي اهميت دارند.

اسلاید 4 :


از نظر جغرافیای جنگل، جنگل های خزری شمال ایران ، به طور کلی جزء جنگل های سبز تابستانی یا جنگل های پهن برگ خزان کننده به شمار می آیند که دارای جنگل های مدیترانه ای نیز می باشد . که به جنگل های هیرکانی مشهورند. جنگل های خزری به صورت نوار باریک و بلندی روی دامنه شمالی سلسله جبال البرز ظاهر شده است . طول این نوار حدود 800 کلیومتر و عرض آن  بین 20 تا 70 کیلومتر در نوسان است. جنگل های شمال ایران از آستارا شروع و تا دره گلیداغی بجنورد ادامه می یابد. گسترش عمودی آن از سطح دریا شروع و تا ارتفاع حداکثر 2800 متر ادامه می یابد.

اسلاید 5 :


مساحت این جنگل ها در اوایل قرن جاری، دهه 20 به 6/3 میلیون هکتار بالغ برآورد شده است. با شروع بهره برداری تجاری از جنگل های مزبور و همچنین چرای مفرط و قطع بی رویه ، این سطح دائما رو به کاهش نهاده است. به طوریکه امروزه حدود 9/1 میلیون هکتار جنگل در این منطقه باقی مانده که از این مقدار فقط 2/1 میلیون جزء جنگل های مرغوب و تجاری محسوب می شود.

اسلاید 6 :


  جنگل های نواحی نیمه مرطوب ارسباران

اسلاید 7 :


در قسمت شمال غربی ایران جنگل هایی وجود دارند که محدود به منطقه ارسباران می شوند . این جنگل ها در شمال شرق استان آذربایجان شرقی و حدفاصل استان گیلان و مرز آذربایجان قرار دارند و بیشتر در جنوب رود ارس و کوه های قراچه داغ متمرکز می باشند . از نظر جغرافیای جنگل ، جنگل های ارسباران متعلق به جنگل های کوهستانی پهن برگ مخلوط هستند که حدفاصل بین جنگل های نم پسند خزری و نیمه خشکی پسند  .                      مناطق استپی و جنگل های زاگرس به حساب

 .                     می آیند . از نظر ترکیب گیاهی این جنگل ها

 .                    بیشتر به جنگل های شمال ایران شباهت دارند

 .                     ولی درجه تخریب این جنگل ها بیشتر از             .                      جنگل های شمال البرز می باشد.

اسلاید 8 :


جنگل های نواحی نیمه خشک

جنگل ها را بر اساس معیارهای مختلفی تقسیم بندی کرده اند قسمت های عمده ای از آنها را جنگل های زاگرس تشکیل می دهد. جامعه جنگلی بلوط ایران وسیع ترین پوشش گیاهی مغرب و جنوب غربی ایران است.درخت بلوط به علت داشتن ريشه هاي قوي و عميق به خوبي در برابر باد هاي شديد وخشكسالي مقاومت مي كنند.  این جنگل ها از نظر تجاری اهمیت زیادی ندارند اما از نظر حفاظت خاک و آب های جاری و تعدیل

آب و هوا و گذران اوقات فراغت

 نقش مهمی دارند.


اسلاید 9 :


میزان بارش سالانه در مناطق جنگلی زاگرس به طور متوسط بین 400 تا 600 میلی متر است که بیشتر در بهار و پاییز می بارد. حداکثر میزان بارندگی سالانه در ارتفاعات زرد کوه و تونل کوهرنگ تا هزار میلی متر در سال ثبت شده است. درجه حرارت متوسط بین 12 تا 18 درجه سانتی گراد می باشد . در قسمت های شمالی زاگرس فصل یخبندان وجود دارد و در اکثر ارتفاعات در زمستان  برف می بارد. اقلیم كلي منطقه زاگرس یک نوع آب و هوای مدیترانه ای با زمستان سرد است .

در تابستان ها فصل خشک وجود دارد و در اکثر

 نقاط تا 4 ماه در سال هم می رسد.

اسلاید 10 :


جنگل های حرا : ‌جنگل های حرا در سواحل کم عمق خلیج فارس در محدوده بندرعباس و جزیره قشم جنگل های گرمسیری مانگرو یا حرا قرار دارند. این جنگل ها در هنگام مد تا نیمه به زیر آب می روند و در هنگام جزر سر از آب بیرون می آورند. از آب شور دریا تغذیه می کنند و از نظر داروسازی و تغذیه دام ها اهمیت دارند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید