بخشی از پاورپوینت
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
انقلاب صنعتی عبارتست از دگرگونیهای بزرگ در صنعت، کشاورزی، تولید و حمل و نقل که در اوسط قرن هجدهم از انگلستان آغاز شد..
صنعتی شدن به معنی استفاده از نیروی ماشین به جای نیروی انسان است. انقلاب صنعتی در انگلستان در سه زمینه بافندگی، زغال سنگ و ذوب آهن بیشتر نمود یافت.
گاهی سخن از دو انقلاب صنعتی برده میشود که یکی در قرن هجدهم و دیگری در قرن نوزدهم است.
اسلاید 2 :
پیامد های مثبت :
ساخت اولین پل آهنی در سال ۱۷۷۹
احداث اولین شبکهٔ راه آهن در سال ۱۸۲۵
افزایش چشمگیر فرآوردههای کشاورزی و دامی
پیامد های منفی:
جانشینی کارخانهها ی متعدد با دودکشهای بلند و غلیظ به جای دهکدههای سبز و خرم روستایی
از بین رفتن جنگلها و فضاهای سبز ،
افزایش دود و آلودگی هوا
بوجود آمدن کوههای زغال و تودهٔ فضولات
بیکار شدن عده ای از کارگران
و ....
اسلاید 3 :
گروهی از نقاشان ،پیکره سازان و نویسندگان انگلستان، در سال 1848هنرمندان پیش از رافائل را، الگوی خود قرار داده بودند
و کوشش داشتند تا با مد نظر قرار دادن
جاذبه های معنوی و الهام های هنری برخاسته از طبیعت و مذهب
و نیز آفرینش تاثیرات تزیینی و زیباشناختی
به یک اصلاح هنری دست یازند.
سلاید 4 :
نهضت هنر و صنایع دستی انگلستان یکی از جنبش های فکری –هنری اروپایی است.شکل گیری این جنبش ریشه در سرگشتگی هنرمندانی دارد که خشمگین از موج فزاینده تکنولوزی بر آن شدند تا با برگزیدن هدفی مشترک و رها از هر قید و بندی به یکدیگر پیوسته و از طریق ارتقاء مقام هنرهای کاربردی و نیز احیاء صنایع دستی به اصلاح شرایط اجتماعی بپردازند.
اسلاید 5 :
اشتیاق و علاقه شدید به هنر قرون وسطی ، طی دوره تاریخی گرایی یعنی نیمه قرن نوزدهم ظاهر و به ارزیابی مجدد گوتیک منجر شده بود تاثیر محسوس عناصر هنری کشورهای بیگانه ، نقشمایه هایی که از معماری مصر،شمال آفریقا ،هند،ترکیه و به ویژه ژاپن جذب و به کار گرفته می شدند و کشف اصول عدم تقارن که مستقیما در تقابل با آرمان تقارن در رنسانس بود.
الهامهایی که معماری جدید از فرم های طبیعی می گرفت . در واقع فرایند رشد ارگانیک ،منبع الهامی بود برای بدست آوردن عناصر نمادینی که به جز شباهتهای صوری انتزاعی ،هیچ گونه وجه اشتراکی با اصل خود نداشتند.
اسلاید 6 :
از پیشگامان و رهبران جنبش هنر و صنایع دستی می توان به جان راسکین که مورخ،نویسنده و مصلح اجتماعی نیز بوده نام برد.
از آثار او می توان به کتاب های زیر اشاره کرد :
سنگ های ونیز
هفت شمع معماری
نقاشان مدرن
اندیشه های وی درباره معماری که رجعت به دوره معماری گوتیک را تبلیغ می کرد در معاصرانش ،از جمله ویلیام موریس که حدود پانزده سال از او جوانتر بود تاثیر گذاشت.
اسلاید 7 :
این خطر وجود دارد که توسعه فعلی تمدن در حال نابود کردن زیبایی های زندگی باشد."
ویلیام موریس از پیشگامان جنبش هنر و صنایع دستی بود وهمانند راسکین با پیشرفتهای صنعتی میانه ای نداشت و به عقیده وی تنهاراه ستیزبا چیرگی صنعت ،بازگشت به ارزشهای قرون وسطایی بود.
.وی به ویژه، معماری گوتیک را که حاصل قرون وسطی بود می ستود و بازگشت بدان را لازم می دانست و تشویق می کرد.
اسلاید 8 :
موریس نیزمردی به اصطلاح همه فن حریف بود :
هم نویسنده بود و هم شاعر و کتابهای چند انتشار داده بود و نیز ادیسه هومر را به انگلیسی ترجمه کرده بود و کارخانه ای نیز داشت به نام(شرکت موریس،مارشال،فالکنر) برای تولید میز و صندلی و لوازم خانه.
صاحب یک بنگاه نشر و چاپخانه نیز بود و به نقاشی و معماری نیز می پرداخت ، از این گذشته در سیاست نیز سخت فعال بود
اسلاید 9 :
موریس طراحی خانه خود را به عهده دوست معمار خود، فلیپ وب گذاشت ولی تاثیر اندیشه های وی در در این خانه، که خانه قرمز نام گرفت آشکار است.
طرح خانه چنان که گفتیم ازفلیپ وب بود و موریس و همکارانش تمام اثاثیه و مفروشات خانه را طرح کرده و ساختند.خانه قرمزبعدها، عملا به صورت کارگاه موریس و همکارانش در آمد و مورد استفاده قرار گرفت.
اسلاید 10 :
در عقاید و اقدامات راسکین و موریس و وابستگان ایشان تناقصی وجود داشت :
فی المثل ایشان در معماری صداقت ساختمان را تشویق می کردند و مرادشان این بود که هم شیوه های ساختمانی و هم مصالح ساختمان به صراحت در معماری تجلی کند. اینان صنعت را نفی می کردند و آن را دشمن صداقت در ساختمان می دانستند و به معماری گوتیک روی آورده بوند که عملا صداقتی با زمان ایشان چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ اجتماعی نداشت.
به راستی ایشان چیزی را نفی می کردند که می توانست کاملا برآورنده مراد ایشان باشد.برعکس به معماری گوتیک روی آورده بودند که چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ اجتماعی نمی توانست صادقانه معرف زمان ایشان باشد.