بخشی از مقاله

چکیده

بستهبندی از ابزارهای مهم بازاریابی در بعد ملی و بینالمللی است و به صورت فروشنده خاموش عمل می کند. همچنین یکی از محورهای مهم در فرآیند تصمیمگیری مشتری به شمار میآید.میتواند با برقراری ارتباط با مشتری، کمک شایانی به وی نماید. علاوه بر آن بسته بندی مطلوب میتواند عامل تمایز از رقبا و رونق فروش در بازارهای هدف باشد

.تلاش نگارندگان در مقاله حاضر بر آن بوده تا به راهکارهایی جهت معرفی هرچه بهتر محصولات و افزایش صادرات صنایعدستی ایرانی به بازار جهانی دست یابند. آنچه در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اهمیت بستهبندی و تاثیر آن در افزایش صادرات محصولات صنایعدستی میباشد که هدف از آن معرفی هرچه بهتر این محصولات همگام با هویت ایرانی به بازار جهانی است. پرسشهای این مقاله به این ترتیب است:

نقش و اهمیت صنعت بستهبندی در توسعه صادرات چگونه است؟ نقش و تاثیر استفاده از نمادها و هویتهای ایرانی در معرفی محصولات صنایعدستی و فرهنگ ایرانی به بازار جهانی چیست؟ روش تحقیق به کار گرفته شده رویکرد تحلیلی دارد و روش گرد آوری اطلاعات اسنادی - کتابخانهای - است.

نهایت آنچه در بخش نتیجهگیری به دست آمده، این است که استفاده از بستهبندی به عنوان اولین عاملی که مخاطب با آن در ارتباط میباشد میتواند در افزایش صادرات و ترغیب مشتری بسیار اثر گذار بوده و در صورتی که این صنعت با تار و پود فرهنگی ایران زمین آمیخته شود میتواند علاوه بر معرفی هرچه بهتر این محصولات در معرفی فرهنگ اصیل ایرانی نیز راه گشا باشد.

ry method was employed in order to collect the required data. I

-1-1 مقدمه

توسعه اقتصادی - اجتماعی و فرآیند مناسب جهانی شدن درکشور ما درگرو توسعه صادرات غیرنفتی است. در بین محصولات صادراتی یکی از محصولات مزیتدار ایران، محصولات صنایع دستی میباشد. صنایع دستی یک بخش مهم فرهنگی و اجتماعی است که بنابر رسالت خود در انتقال فرهنگ گذشته به آینده، نقش مؤثر و مهمی را ایفا میکند. سرمایه گذاری در این عرصه و توسعه بخشیدن به آن، سرمایه گذاری در توسعه فرهنگی جامعه است.

برای موفقیت در بازارهای جهانی لازم است استراتژی صادرات که در نگاه کلی دارای جنبه های متعددی از جمله کیفیت بالای محصول، بازاریابی دقیق و تفکیک بازارها و نیز بستهبندی مناسب است تکامل پیدا کند. بستهبندی مسئلهای بسیار مهم در تولید، مصرفی، فروش و بازاریابی محصولات صنایع دستی به شمار میرود در این تولیدات امروزه نیازمند توجه در این زمینه میباشند.

به نظر اهل فن، بستهبندی بخشی از بازاریابی است و باید در ابتدای هر برنامه بازاریابی مورد بررسی قرار گیرد. - کیانفر، - 1380 بستهبندی علم، هنر و تکنولوژی محافظت از محصولات به منظور کنترل، محافظت، حمل و نقل، ذخیره سازی و نمایش اطلاعات است. - لی ، . - 2003

در حقیقت بستهبندی، مهم ترین حلقه رابطه بین تولید، حمل و نقل و بازاریابی است و میتواند نقش خود را به صورت فروشنده خاموش بین خریدار در بازار جهانی ایفا کند.آنچه در مقاله پیش رو مورد بررسی قرار گرفته، بحث بستهبندی به عنوان بستری برای معرفی صنایع دستی ایران و افزایش ارتباط بین محصول و مخاطب است. بنابر آنچه گفته شد، این پژوهش که ماهیتی تحلیلی دارد،

در راستای مطالعه تأثیر بستهبندی در افزایش صادرات و معرفی صنایع دستی ایرانی به بازار جهانی شکل گرفته است.ارتباط بین بستهبندی و مشتری به وسیله متغیرهای زیادی مانند رنگ، تصاویر، طرح، شکل، اندازه و ... برقرار میشود. - کرمانی نژاد، - 1385 به همین دلیل بستهبندی شکل ظاهری محصول علاوه بر حفظ و نگهداری از کالا، وظایف دیگری را بر عهده دارد که به این منظور در مقاله حاضر به عملکردهای بستهبندی نیز پرداخته شده است. برای تحلیل از شیوه کتابخانهای و از منابع مکتوب بهره گرفته شده است.

نهایت آنچه در بخش نتیجه گیری به دست آمد این بوده که بستهبندی به عنوان یک عامل مهم ارتباطی و اولین نقطه تماس با مشتری، نقش مهمی در معرفی محصول و جلب مشتریان در بازارهای مورد نظر دارد.بنابراین بهبود و توسعه طراحی و فرم بستهبندی صنایع دستی که یکی از عوامل مؤثر در موفقیت و افزایش صادرات صنایع دستی است، علاوه بر معرفی هرچه بهتر این محصولات، در اشاعه فرهنگ غنی ایران زمین نیز نقش به سزایی ایفا میکند.

-2-1روش تحقیق

روش گردآوری اطلاعات این مقاله اسنادی - کتابخانهای - است و رویکرد آن تحلیلی میباشد. بنابراین رویکرد، نقش و عملکردهای بستهبندی تحلیل شده است .در پایان نقش بستهبندی در افزایش صادرات و معرفی صنایع دستی ایرانی به بازار جهانی مشخص میشود.

-3-1پیشینه پژوهش

بسته بندی را میتوان ترکیب دینامیکی، علمی، هنری و تبلیغاتی محصول بستهبندی شده دانست. - نیاکان، - 1380 در کتاب - نقش بستهبندی در بازاریابی - به گیرایی بصری در بستهبندی اشاره کرده و به این نتیجه رسیده که طراحی و بستهبندی مناسب میتواند عامل اصلی موفقیت یک کالا باشد.

در کتاب بستهبندی تبلیغات در مراکز فروش، بستهبندیها را دارای خصوصیات متفاوتی دانسته به همین دلیل صنعت بستهبندی را شاخهای از علم اقتصاد و هنر میداند. در تعریف گروهی از کارشناسان سازمان صنایع دستی ایران در کتاب بستهبندی صادراتی محصولات صنایع دستی، صنایع دستی را مجموعهای از - هنر - صنعت - اطلاق کرده است.با این حال آنچه موضوع این پژوهش را از دیگر پژوهشها متمایز میکند،

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید