بخشی از پاورپوینت
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
- دراین مدل رابطه کنشگر با نهاد را ابتدا باید به دقت روشن کرد .
- سپس با شناختی قابل قبول تلاش کرد راهی برای دستیابی به پاسخهای مناسب یافت.
- از دیگر از اجزای این مدل مرز موفقیت است که پیشنهادی است و تحلیل گر آنرا بر مبنای ملاحظات اخلاقی پیشنهاد میکند.
- در تمام مباحث اخلاقی برای گزینه ها دو جنبه را باید در نظر گرفت:
üیکی توان.بر عمل و تاثیر گذاری.
ü دیگری امکان،استعداد و ظرفیت.
زیرا هر نهادی حدی از توان و حدی از امکان و ظرفیتی برای تغییرات و تنظیم خود بری شرایط جدید دارد. کنشگر نیز دارای این دو جنبه است.
اسلاید 2 :
در این میان ملاک عقلانیت بهمراه نقد پذیری آن پذیرفتنی است زیرا پدیده ای تکاملی شناخته میشود.
v نظریه راهنما در این میان یک چارچوب اخلاقی معین و پذیرفته شده است. مثلا اخلاق متکی به فضیلت ، اخلاق متکی بر عدالت ، اخلاق متکی بر قواعد، اخلاق متکی بر حقوق، اخلاق متکی بر وظیفه.
vبرای شناخت اصول اخلاقی اما رویکردهای متفاوتی وجود دارد: رویکرد تک اصلی ، رویکرد چند اصلی ، رویکرد بی اعتناء به اصول ، رویکرد متکی به نسبی گرائی اخلاقی.
اسلاید 3 :
- اخلاق متکی به فضیلت (virthue ethics).
- اخلاق متکی بر عدالت (justice ethics).
- اخلاق متکی بر قواعد (rules ethics).
- اخلاق متکی بر حقوق (rights ethics).
- اخلاق متکی بر وظیفه (duty ethics).
اسلاید 4 :
عامل اخلاقی فاعلی است که فضائل اخلاقی مثل شجاعت و راستگوئی را در خود رشد داده و رذائل اخلاقی را کنار گذاشته باشد.
اما معیاری برای دست یافتن به فضائل اخلاقی وجود ندارد.
اسلاید 5 :
امور باید در جامعه عادلانه تقسیم شود.
شامل عدالتهای : ناظر به رویه و مشی، باز تولیدی،توضیحی و خیرخواهانه است.
اسلاید 6 :
قواعد بهتر هدایت گر تصمیمات اخلاقی باشند.
مثلا احاله قدرت و زور به دولت.
اسلاید 7 :
ناظر به حقوق طبیعی بشری.
با فرض خوش بینی به آزادی و تعاملات بشری.
اسلاید 8 :
فعل اخلاقی از باب وظیفه اخلاقی انجام میشود.
پاشنه آشیل کانتی : اهمیت انتشار نتایج یک پژوهش علمی با امکان خودکشی یک فرد در معرض اتهام چه کند؟
اسلاید 9 :
- رویکرد تک اصلی (monistic approach).
- رویکرد چند اصلی (pluralist approach).
- رویکرد بی اعتنا به اصول(particalaristapproach).
- رویکرد نسبی گرائی اخلاقی (relativist approach).
اسلاید 10 :
یک اصل اخلاقی کلی وجود دارد و باید برای آن تصمیم گرفت.
مثل فلسفه اخلاق کانت.