بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

—سرطان دهان یکی از موارد معدودی است که متخصصین دندانپزشکی با آن سرو کار داشته و کشنده می باشد . بنابراین اشنا بودن اعضاء تیم دندانپزشکی با تاریخچه طبیعی و اپیدمیولوژی آن و نیز شناخت راههای احتمالی جلوگیری ، غربالگری و درمان آن ضروری است.

اسلاید 2 :

—آیا این موضوع یک مساله بهداشت عمومی است ؟

— دراین بخش اپیدمیولوژی سرطان دهان را مرور خواهیم کرد تا وسعت و میزان اثر ان مشخص شود.

—و این که چه راههایی برای جلوگیری از آن وجود دارد و چگونه به بهترین وجهی می توان آن را به انجام رسانید ؟

—در دهه های اخیر شانس بقاء بهبود چشمگیری نداشته است .

—اقدامات پیشگیرانه که در حال حاضر به تنهایی توسط دندانپزشکان به انجام می رسد بعید است که موثر واقع شود . به وضوح احساس می شود که یک راهبرد بهداشت عمومی به صورت جامع و فراگیر و هماهنگ برای مبارزه با علت های زمینه ای  بیماری لازم است . بنابراین این فصل چشم انداز و جزئیات چنین راهبردی را ترسیم می کند .

اسلاید 3 :

—سرطان دهان عموماً شامل سرطان لب ، زبان و گلو می شوند . در کشورهای متحد پادشاهی  بریتانیا این کشورهای شمال اروپا شامل انگلستان ، اسکاتلند ، ایرلند شمالی و ولز می باشد. هر ساله تقریباً 3500 مورد جدید و 1600 مورد مرگ و میر بر اثر سرطان دهان اتفاق می افتد

—بیماری در مردان تقریباٌ دو برابر زنان دیده می شود و عمده بدخیمی ها کارسینوم سلول های سنگفرشی می باشد. وقوع بیماری با افزایش سن بیشتر می شود و 85% موارد در بریتانیا در افراد بالای 50 سال دیده می شود .

—نابرابری های اقتصادی – اجتماعی در نرخ سرطان دهان تاثیر زیادی دارد . همان طور که در شکل 1-15 نشان داده شده است ، این ارتباط خصوصاٌ در مردان بارزتر است ریسک ایجاد سرطان حفره دهان در جمعیت های محروم چهار برابر بیشتر از جمعیت های توانگر دیده می شود .

—

اسلاید 4 :

—چه توضیح احتمالی را می توان برای کاهش میزان سرطان در بین سال های 1911 و اوائل دهه 1970 ارائه نمود ؟

اسلاید 5 :

—اگر چه پیشرفت های تکنولوژیک و روش های جراحی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان را ارتقاء بخشیده ولی در دهه های اخیر بهبود چشمگیری در میزان درمان ملاحظه نشده است .

اسلاید 6 :

—محل ضایعه( هر چقدر ضایعه در حفره دهان عقب تر باشد ، پیش آگهی ضعیف تر است )

—اندازه ضایعه

—درجه تمایز

—درگیری غدد لنفاوی ناحیه ای

—متاستاز به نواحی دوردست

اسلاید 7 :

—علت سرطان دهان به طور وسیعی شناخته شده است و از بسیاری از موارد ابتلاء در صورتی که اندازه گیری های لازم به طور مناسب و به موقع انجام شوند می توان جلوگیری نمود . عوامل اتیولوژیک اصلی مرتبط با سرطان دهان در کادر 2-15 لیست شده اند .

اسلاید 8 :

—ریسک فاکتورهای تثبیت شده

—مصرف دخانیات

—جویدن تنباکو/انفیه دهانی

—جویدن برگ

—مصرف زیاد الکل

—حضور ضایعات با پتانسیل بدخیمی

—فاکتورهای مستعد کننده

—کمبود مواد غذایی ( ویتامین A,C,E و آهن )

—استعداد ژنتیکی

—نور خورشید(سرطان لب )

—صدمات دندانی عفونت های ویروسی 

اسلاید 9 :

—رژیم های غذایی که حاوی مقادیر کم ویتامین E,C,A باشند بیشتر با سرطان های حفره دهان ارتباط دارند. مواد آنتی اکسیدان موجود در میوه های تازه و سبزیجات از بسیاری سرطان ها وجود دارد . امروزه توصیه می شود حداقل 5 تکه میوه و سبزیجات روزانه مصرف شود . ضایعات مشخصی نظیر لوکوپلاکیا ( تکیه های سفید ) و اریتروپلاکیا ( تکه های قرمز) می توانند به عنوان ضایعات پیش بدخیمی مطرح شوند . هر چند ، درصد تغییرات بدخیمی  لوکوپلاکیا خیلی پائین است

اسلاید 10 :

—به هر حال حداقل ¾ موارد سرطان دهان در صورتی که مصرف دخانیات و الکل بهتر کنترل شوند قابل پیشگیری است . بنابراین اهمیت اجرا و توسعه تدابیر درمانی مناسب و موثر جهت اقدامات پیشگیرانه به وضوح لمس می شود .

—به دلیل نبودن اطلاعات کافی و مقتضی در خصوص هزینه ها ، سودمندی و نیز موثر و عملی بودن غربالگری سرطان دهان ، چنین برنامه ای قابل توصیه نیست .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید