بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

?عدالت سازمانی

در این فصل درباره عدالت سازمانی و شرایطی که در نهایت به این قضاوت منجر می‌شود که آیا با کارکنان رفتار مناسبی شده است یا خیر صحبت می‌شود. به طور کلی عدالت بر انگیزاننده مهمی برای کارکنان است و زمانی که افراد احساس بی‌عدالتی کنند اخلاق آن‌ها نیز سقوط می‌کند. در این موقع بیشتر کارکنان مایلند کار را ترک کنند و حتی ممکن است در مقام مقابله با سازمان برآیند. در عوض رفتار مناسب و عادلانه موجب پرورش استعدادها و افزایش تعهد و تمایل به باقی ماندن در سازمان می‌شود و کمک بارزی به افزایش رفتارهای وحدت گرایانه انسانی می‌کند که فراتر از رفتار رسمی مورد نظر سازمان در هر مقامی است. به طور خلاصه عدالت مردم را متحد می‌کند و در کنار هم نگه می‌دارد در حالی که بی‌عدالتی می‌تواند موجب جدایی و پراکندگی مردم شود.

اسلاید 2 :

Åعدالت چیست؟

واژه عدالت یک معنای محاوره ای دارد که بسیار نزدیک به معنای فلسفی اصلی آن است ولی علمای علوم اجتماعی واژه‌های تخصصی را در این رابطه بکار می‌برند.

1- هر دوی علمای علوم اجتماعی و فلاسفه اتفاق نظر دارند که عمل عادلانه عملی است که احساس شود خوب یا صحیح است. همچنین آنان معتقدند یک عمل (رفتار) می‌تواند خوب باشد بدون این که منصفانه یا غیر منصفانه باشد. به طور مثال ارسطو عقیده داشت یک شخص خوب باید یک زندگی معتدل یا متعادلی داشته باشد. از این دیدگاه یک آدم مست و لذت‌طلب شخص صالحی نیست.به این ترتیب عمل خود خواهانه یک شخص الکلی که انتظار دارد صدمه اجتناب‌ناپذیری که رفتار نامناسب وی به جامعه می‌زند فراموش شود رفتار غیرمنصفانه‌ای تلقی می‌شود.

اسلاید 3 :

موضوع عدالت و انصاف زمانی قابل توجه است که عمل فردی زندگی دیگری را تحت تاثیر قرار دهد.

در سازمان‌ها نیز عدالت درباره قوانین و ارزشهایی است که حاکم بر چگونگی توزیع نتیجه (به طور مثال پاداش یا تنبیه) است. روشهایی که برای توزیع چنین تصمیماتی اتخاذ می‌شود (و همچنین سایر انواع تصمیمات) و چگونگی رفتار با کارکنان زمانی که هیچ نتیجه‌ای عاید نشود و هیچ روشی برای تعیین نتایج وجود نداشته باشد یا دخالت نکند عدالت را زیر سوال می‌برد. زمانی که مردم با هم مراوده می‌کنند به یک رفتار مشخص با یکدیگر اقدام می‌نمایند.

برخی از مراودات و سایر انواع مذاکرات منصفانه و تمیز تلقی می‌شود در حالی که برخی دیگر غیر مناسب و غیر منصفانه تشخیص داده می‌شود.

اسلاید 4 :

زمانی که شخص می‌گوید با وی غیر منصفانه رفتار شده منظور این است که کسی برخی از موازین اخلاقی را زیر پا گذاشته و نقض کرده است. این بدان معناست که با وی طوری رفتار نشده است که انتظار آن را داشت.

از این مقدمه چنین بر میآید که محل اختلاف بین فلاسفه و علمای علوم اجتماعی کجاست؟ فیلسوف‌های اخلاق علاقمند به فراهم آوردن تعاریف تجویزی و کاربردی از عدالت هستند. به طوری که میتوان گفت آنها نحوه رفتار را به انسان می‌آموزند.

به طور مثال روکیچ اظهار می‌کند کسانی که به هر دو صفت برابری و آزادی بها می‌دهند فاصله بسیاری را میان فقیر و غنی به عنوان بی‌عدالتی و رفتار نامناسب مشاهده می‌کنند. آنها تحمل ندارند ببینند تعداد اندکی از مردم قسمت زیادی از ثروت‌های دنیا را کنترل می‌کنند. این افراد غالبا جامعه دموکراتیک را به عنوان زسیله اصلاح آن چه به عنوان بی‌عدالتی مشاهده می‌‌کنند ترجیح می‌دهند.

اسلاید 5 :

از طرف دیگر کسانی که ارزش زیادی برای آزادی اما بهای کمتری برای برابری و تساوی قائلند بیشتر جذب بازار آزاد سرمایه‌داری می‌شوند.

فاصله میان دیدگاه فلسفی و اجتماعی عدالت برای فهمیدن درست این واژه مهم است. تصور کنید که یک بنگاه اقتصادی خانوادگی متوسطی وجود دارد که صاحب کارخانه در زمان بازنشستگی ریاست سازمان را بر عهده پسر جوان خود می‌گذارد؛ ریاست بر کارکنانی با سوابق ممتد و طولانی و تجربه بیشتر و سوابق درخشان‌تر در سازمان فعالیت می‌کنند. آیا این ترفیع غیر منصفانه بوده است؟ یک فیلسوف ممکن است با توجه به تمایلات اخلاقی خود بگوید بله یا خیر! ولی جامعه شناس در این شرایط دارای دیدگاه ظریفی است. از نظر وی عمل جایگزینی در صورتی غیر منصفانه است که بیشتر ناظران آن را غیر منصفانه قضاوت کنند. علمای اجتماعی درجه رفتار مناسب یا نامناسب را با جمع‌آوری اطلاعات از مردم تشخیص می‌دهند.

اسلاید 6 :

تعریف علمای علوم اجتماعی درباره عدالت:

عدالت عبارت است از چگونگی توزیع پاداش‌ها و تنبیه‌ها به وسیله و در درون یک مجموعه اجتماعی و همچنین درباره این که چگونه مردم روابط خود را گسترش می‌دهند. عدالت عبارت است از این که چه کسی چه چیزی می‌گیرد و آیا شرکت‌کنندگان و ناظران در این مرائدات و مبادلات به صحت عمل خود اعتقاد دارند یا خیر؟

چرا عدالت؟

همه مشاهدات مذکور به اهمیت و نفوذ عدالت در تلاش‌های انسان اشاره می‌کند. مثال ماهی خیالی

میتوان با به خاطر آوردن توجهاتی که به خود عدالت می‌شود و منابع و هزینه‌هایی که برای تامین آن در جوامع و سازمان‌ها خرج می‌شود به اهمیت آن پی برد.

اسلاید 7 :

بنابراین می‌توان با توجه به موضوع عدالت که کم و بیش شبیه این برداشت است که «مردم به این که چگونه با آن‌ها رفتار می‌شود حساسند». ریشه‌های آن را در درجه تمایل به محبت و دوستی با دیگران جستجو کرد. با چنین مشاهداتی می‌توان به این سوال که چرا عدالت؟ پاسخ داد.

اول:چرا مردم به صورت گروهی زندگی و کار می‌کنند؟ پاسخ این است که گردهماییهای اجتماعی در وسیعترین احساسی که از این واژه می‌شود موجب تفاهم بین انسان‌ها با امتیازات متنوع می‌شود.

دوم: با توجه به امتیازات زندگی گروهی چنین به نظر می‌رسد که تجمع ارزش حیاتی و روشنی دارد.

اسلاید 8 :

`چرا مردم به دیگران نیاز دارند؟

1- پایان خط در هر نوع زندگی بقای نسل است. البته برای رسیدن به این هدف یکی از نیازهای انسان زندگی کردن با مردم است.

2- مردم با یکدیگر برای چیزی بیش از راستی و درستی و ملاحضات عقلایی کار نمی‌کنند. بدون شک این عقیده تا اندازه‌ زیادی درست است و به همین دلیل مردم دارای حق انتخاب از میان تعداد زیادی افراد و گروه‌های جایگزین هستند.

3- ظرفیت‌های فکری انسان در بستر ارتباطات اجتماعی وی گسترش می‌یابد و نه برعکس.

اسلاید 9 :

oچگونه امکان کار انسان‌ها با یکدیگر فراهم شد؟

اغلب انسان شناسان موافقند که انسان‌ها دست کم در دو صفت مشترکند: مغزهای بزرگ و تمایل به محبت و دوستی در گروه‌های اجتماعی.

 مغزهای بزرگ به انسان‌ها اجازه می‌دهد که پیگیری کنند چه کسی در درون گروه‌های آن‌هاست و چه کسی برعکس نیست. همچنین با استفاده از هوش انسان می‌تواند میان آنهایی که از سخاوت برخوردارند و ارزش اعتماد به یکدیگر را می‌دانند با کسانی که خودخواه و تک رو هستند تفاوت قائل شود.

مغزهای بزرگ انسان‌ها نشان انسانیت – انسان را به این سبک زندگی اجتماعی مانوس نکرد بلکه روش زندگی اجتماعی بود که به تکامل مغز انسان کمک کرد.

اسلاید 10 :

نیازها:

به طور واضح می‌توان گفت مردم دارای دو دسته یا مجموعه نیازها هستند.

1- نیازهای مادی، خوراک و مسکن که از طریق ایجاد درآمد و مبادله پول با کالا تامین می‌شود.

2- نیازهایی که بیشتر با طبیعت اجتماعی انسان سازگار و هماهنگ است. مردم کم وبیش تمایل دارند که از سوی دیگران احترام و ارزش‌گذاری شوند.

نیازهای شخصی و گروه‌های اجتماعی

غالبا همکاری گروهی توانایی و فراهم ساختن نیازهای اقتصادی را افزایش می‌دهد؛

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید