دانلود فایل پاورپوینت معماری ایرانی اسلامی

PowerPoint قابل ویرایش
24 صفحه
8900 تومان

لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود فایل پاورپوینت معماری ایرانی اسلامی توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه دانلود فایل پاورپوینت معماری ایرانی اسلامی قرار داده شده است

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

4-در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار نخواهند گرفت

— پاورپوینت شامل تصاویر میباشد —-

اسلاید ۱ :

اسلام در اوائل قرن هفتم میلادی در سرزمین حجاز شکل گرفت و در سال ۶۲۲ میلادی با هجرت حضرت محمد (ص) از مکه به مدینه تاریخ اسلام آغاز و هجرت پیامبر اکرم (ص) به مبدا تاریخ اسلام مبدل شد.
هنر تمدن کهن آسیا شمال آفریقا و حتی بخشی از اروپا دگرگون شد و شالوده هنرهای اسلامی که ترکیبی از هنر حکومتهای مغلوب با فرهنگ اسلامی بود شکل گرفت. در پرتو عوامل مشترک زبانی ، دینی ، اعتقادی و فکری ، تمدن فرهنگ اسلام واجد روحی یگانه گشت. آهنگی مستقل یافت و از ورای این یگانگی ، هنر اسلامی زاده شد.

ما معماری اسلامی نداریم بلکه معماری دوران اسلام درست است چرا که اسلام مبتنی بر مجموعه ای از اصول فکری و اعتقادی است که این اصول حقیقی، کلی، ازلی، ابدی و غیر نسبی هستند در حالیکه مسلمانان انسان هایی نسبی بوده و در نتیجه آثار معماری آن ها هم نسبی و وابسته به شرایط زمان و مکان خواهد بود بنابراین بهتر است بگوئیم معماری دوران اسلام .

اسلاید ۲ :

معماری یا مهرازی یعنی ارائه بهترین راه حل، چه استفاده از راه‌حل‌های گذشته، چه خلق راه‌حل جدید برای رسیدن به هر هدفی.
طراحی معماری در اصل استفاده خلاقانه از توده، فضا، بافت، نور، سایه، مصالح، برنامه و عناصر برنامه ریزی مانند هزینه، ساخت و فناوری است به منظور دستیابی به اهداف زیباشناختی، عملکردی و اغلب هنری

اسلاید ۳ :

ریشهء واژه
زبان عربی واژه «معماری» از ریشهٔ «عمر» به معنای عمران و آبادی و آبادانی است و «معمار» ، بسیار آباد کننده.
زبان فارسی برابرهایی گوناگونی برای آن آمده‌است مانند :‌ «والادگر» ، «راز» ، «رازیگر» ، «زاویل» ، «دزار» ، «بانی کار» و «مهراز». مهراز،. بنابراین از دو بخش « مه » ، به‌معنای بزرگ و «راز» به‌معنای سازنده درست شده‌است. این واژه برابر مهندس معمار به تعبیر امروزی است.
زبان لاتین نیز واژه «architect» از دو بخش archi به معنای سر، سرپرست و رئیس و tecton به معنای سازنده درست شده که کاملاً همتراز با واژه مهراز می باشد.
مفهوم دقیق واژه معماری ریشه در واژه یونانی archi-tecture به معنای ساختن ویژه دارد, ساختنی که هدایت شده و همراه با آرخه باشد. آرخه(arkhe)از فعل آرخین(arkhin) به معنای هدایت کردن و اداره کردن است.

اسلاید ۴ :

۱-جامعه ای که به آن طرح نیازمند است
۲- شخص یا اشخاصی که از اجرای طرح حمایت می کنند و هزینه  مالی آن را متعهد  شوند
۳-معمار یا استاد کارانی که طرح را اجراء می کنند.

اسلاید ۵ :

علاوه بر ظاهری زیبا ، باطنی عمیق و انسانی و با صفا دارد
اصل عنصر فضا در معماری دوران اسلام محل حضور انسان است و سایر عناصر نظیر بدنه ها و اجزاء ساختمان بر مبنای آن هویت می یابند
علاوه بر فضای سرپوشیده داخلی ، فضای سرباز و سرسبز خارجی یعنی حیاط مرکزی هم از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است
سقف مانند کف طراحی نمی شود بلکه کف با الهام از بستر طبیعت هموار و مسطح است و سقف با الهام از آسمان لایتناهی و کهکشانی طراحی می شود
سردر یا ایوان ورودی است که چون طاق نصرتی برای ورود انسان طراحی می شود و این به منزله اهمیت بخشیدن به انسان در مقابل توده ساختمان  خواهد بود
ساختمان مجسمه نیست بلکه ایمن گاه انسان است .
. در حیاط داخلی ، نقطه مرکزی آب نما است که سیال ترین و مواج ترین و در عین حال شفاف ترین و روح بخش ترین عنصر طبیعی ست و از آنجا که آسمان را در دل خود دارد روح انگیز و فرح بخش خواهد بود .

اسلاید ۶ :

۹ از کلام الهی ، اشعار عارفانه ، نقوش و بافت های هندسی و از رنگهای متنوع و مناسب به طور شایسته و به جا بهره برداری می کند
۱۰)به دلیل اصالت بخشیدن به نیازهای فطری و نوعی انسان ها و در عین حال احترام به دستاوردهای تجربی و تربیتی و کسبی آنان ، قابلیت کاملی برای جهانی شدن را دارد

حکمت عملی اسلام از بعد فلسفه هنر و زیبایی ، ساختاری جهانی و فرا زمانی و فرا مکانی و کامل را ارائه می کند .

اسلاید ۷ :

در پس ورود اسلام به نقاط مختلف،تاثیراتی را بر معماری هر سرزمین میتوان مشاهده کرد.بدیهتا تفکر اسلامی به عنوان این تفکر تاثیر گذار در اسرزمین های مسلمان شده،سبب پیدایش نوعی معماری که تشابه تفکر سازندگان در آن مشهود است میگردد.دوره های ارزشمند معماری اسلامی در ایران را میتوان از ابتدای قرن چهارم هجری تا اواسط دوره ی قاجار دانست
بناهای مربوط به این دوره که هنوز در دسترس و از لحاظ معماری بسیاربا اهمیت می باشند مانند کاخ های هخامنشی،آتشکده ها و کاخ های ساسانی و اشکانی، دارای فضاهایی همچون تالار ستون دار، گنبد، حیاط مرکزی و ایوان هستند که بعدها به نوعی در مساجد به چشم می خورند.مساجد اولیه شبستانی همچون مسجد جامع نایین و مسجد تاریخانه دامغان، دارای شبستان ستوندار و طاقهای هلالی و خاگی است که در معماری پیش از اسلام وجود داشته و مساجد متاخرتر مانند مسجد جامع اردستان و مسجد جامع اصفهان دارای عناصری از قبیل گنبدخانه،گنبد و ایوانمی باشند که ریشه های آن در معماری پیش از اسلام دیده می شود.با در نظر گرفتن این عناصر معماری وبررسی روند تغییرات آن در طول زمان، تاثیر و تداوم معماری پیش از اسلام در شکل گیری معماریپس از آن، به خوبی دیده می شود و مشخص می شود که بسیاری از ویژگیهای معماری ایرانی، درمعماری ایران اسلامی نیز ادامه یافت، ویژگیهایی که با در نظر گرفتن دستورات دینی، به خوبی درمعماری مذهبی ایران جا گرفت و جزئی جدایی ناپذیر از آن گشت.

اسلاید ۸ :

.با شروع معماری اسلامی در ایران درقالب شیوه ای با نام خراسانی به مدت یک قرن،) از ابتدای قرن چهارم هجری شمسی تا پایان قرن چهارم؛( شاهد کوتاه شدن بناها و سادگی آن ها تحت تاثیر شعار برابری اسلام هستیم که در دوره ی بعد رنگ میبازد.در قرن بعد معماری اسلامی در ایران شاهد ظهور شیوه ای دیگر است (صفاریان، طاهریان، غزنویان و…)

مسجد جامع نائین،

مسجد جامع اصفهان

اسلاید ۹ :

شیوه ی رازی )قرن پنجم تا اول قرن هفتم (قرن یازده میلادی تا حمله مغول) که در شمال ایران با ساخت گنبد رک متولد میشود و تا قرن هفتم ادامه میابد.شیوه ی رازی گرچه از شمال ایران آغاز میگردد،منسوب به ری است.از ویژگی های معماری این دوره میتوان افزایش کیفیت مصالح،حجیم و یکپارجه شدن دیوارها و بازگشت شکوه پارتی بناها نام برد

سامانیان: مثال: آرامگاه اسماعیل سامانی

[[غزنویان}} مثال: برج گنبد قابوس

سلجوقیان مثال: برج‌های خراقان

خوارزمشاهیان

اسلاید ۱۰ :

. دوره ی بعد که سه قرن به طول می انجامد)از اول قرن هفتم تا اول قرن دهم (شیوه ی آذری است که ابتدا درزمان حکومت ایلخانیان ،وسپس با حکومت تیموریان ادامه میابد.دراین دوره شاهد طاق های تیزه دار به جای طاق های مازه دار قبل از اسلام هستیم.وجود دانشمندانی چون خواجه نصیر طوسی و غیاث الدین جمشید کاشانی و تشکیل مجمعی با مدیریت خواجه نصیر،که تلفیق ریاضی و هنر را در پی داشت،هندسی شدن بناها را ازین پس موجب میشد. (ایلخانیان و تیموریان)
: سلطانیه،
ارگ تبریز،
مسجد جامع ورامین،
مسجد گوهرشاد،
مسجد بی‌بی خانم در سمرقند،
مقبره عبدالصمد اصفهانی،
گور امیر،
مسجد جامع یزد،
منارجنبان

مطالب فوق فقط متون اسلاید های ابتدایی پاورپوینت بوده اند . جهت دریافت کل ان ، لطفا خریداری نمایید .
PowerPointقابل ویرایش - قیمت 8900 تومان در 24 صفحه
سایر مقالات موجود در این موضوع
دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد