بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

هر یک از افرادی که شما در اطراف خود مشاهده می‌کنید،‌عضو خانواده‌ای است؛ خانواده‌ای که در آن یه دنیا آمده است. انسان به‌طور طبیعی به تشکیل خانواده نیاز دارد و از ابتدای تاریخ در خانواده زندگی کرده است. در واقع، خانواده اولین گروهی است که انسان‌ها در آن به دور هم جمع شده‌اند. همان‌طور که می‌دانید، به تدریج خانواده‌های بی‌شماری در سطح کره‌ی زمین پراکنده شدند. آنها برای بهتر زندگی کردن، رویارویی با مشکلات و فرار از تنهایی، «قبیله»ها را تشکیل دادند و بعد ها در روستا‌ها و شهر‌ها گرد هم آمدند.

اسلاید 2 :

انسان به غذا، مسکن، پوشاک، کار، آموزش، امنیت، محبت، تشکیل خانواده و... نیاز دارد. راه‌های رفع این نیاز‌ها را در گذشته و حال با یکدیگر مقایسه کنید. نقش خانواده در رفع این نیاز‌ها چه تغییری کرده است؟
در زمان‌ها‌ی گذشته بیشتر نیاز‌های انسان در محیط خانواده برطرف می‌شد و اعضای خانواده برای رفع نیاز های خود در محیط خانواده کار‌های زیادی انجام می‌دادند اما امروزه وظایف درونی خانواده‌ها کاهش یافته و برخی وظایف آن به مؤسسات واگذار شده است.

اسلاید 3 :

در زمان‌های گذشته، بیشتر نیاز‌های انسان در محیط خانواده برطرف می‌شد ؛ مثلاً :‌
خانواده بچه‌ها را برای کار کردن در آینده آماده می‌کرد؛
اعضای خانواده آموزش‌های الزم را به فرزندان می‌دادند؛
خانواده برای فرزندان شغل و محل کار تعیین می‌کرد؛
و ... .
آیا اکنون شما می‌توانید حدس بزنید بچه‌هایی که در خانواده‌ی شما به دنیا می‌آیند، در آینده چه کاره خواهند شد؟ چرا؟
خیر – زیرا با شدت علوم و فنون نمیتوانیم تحولات آینده را پیش‌بینی کنیم و برای آینده‌ی شغلی فرزندانمان شغلی را تعیین نماییم.

اسلاید 4 :

آیا امروزه خانواده می‌تواند آموزش‌های لازم برای انتخاب شغل‌های مورد نیاز یک جامعه را به اعضای خود بدهد؟
خیر – با تخصصی شدن کار ها خانواده ها قادر به آموزش ها نخواهند بود.

اسلاید 5 :

هم‌چنین در گذشته، اعضای خانواده‌ها برای رفع نیاز های مختلف خود در محیط خانواده نیز کار‌های زیادی انجام می‌دهند. برای مثال، دامپروری و تأمین گوشت مورد نیاز خانواده، کشاورزی، آسیاب کردن گندم، تهیه نان مورد نیاز خانواده، تهیه لبنیات، خیاطی، نجاری، ساختمان‌سازی، باغبانی ، آشپزی ، آموزش و پرورش، گلیم بافی ، فرش بافی و بسیاری کارهای دیگر به عهده ی اعضای خانواده بود.

البته بشر همواره به دنبال زندگی راحت‌تر و روش‌های بهتر و آسان‌تر برای رفع نیاز های خود بوده و به خوبی دریافته است که برای کشف راه های بهتر انجام دادن هر کاری لازم است وقت زیادی برای آن صرف کند و تا حد ممکن از پرداختن به کار های دیگر بپرهیزند. به تدریج افرادی پیدا شدند که بیشتر اوقات خود را صرف کار خاصی می‌کردند. عده‌ای تنها به کار خیاطی پرداختند و خیاط شدند؛ عده‌ای نجاری کردند و نجار شدند و عده‌ای تنها به کار‌های آموزشی پرداختند و معلم شدند. به این ترتیب، دیگر یک نفر همه‌ی کار‌ها را انجام نمی‌داد بلکه هر فرد، به کار خاصی می‌پرداخت. این تقسیم کار باعث تخصصی شدن کار‌ها و پیدایش افراد متخصص شد.

اسلاید 6 :

در کلاس درباره‌ی این که تخصصی شدن کار‌ها با پیدایش شهر‌ها چه رابطه‌ای دارد، گفت‌وگو کنید.
با تخصصی شدن کار‌ها، وظایف درونی خانواده‌ها کاهش یافت و در نتیجه خانواده‌ها به هم نیازمند شدند و لازم بود تا تعداد بیشتری از آنها در شهر‌ها به دور هم جمع شوند.
هنگامی که خانواده‌ها در شهر‌ها به دور هم جمع می‌شوند، چه نیاز‌ها و مشکلات جدیدی پیدا می‌کنند؟
نیاز به برقراری ارتباط ، نیاز به کار ، مسکن ، مواد غذایی ، تجهیزات پزشکی و مشکلاتی از قبیل مشکلات اقتصادی ، بیکاری ، مشکلات حمل و نقل و ... پیش می‌آید.

اسلاید 7 :

با تخصصی شدن کار‌ها، وظایف درونی خانواده ها کاهش یافت اما در عوض خانواده ها به یکدیگر نیازمند شدند. به این ترتیب لازم بود تعداد بیشتری از آن ها در شهر‌ها به دور هم جمع شوند.
هنگامی که خانواده ها در شهر ها به دور هم جمع شدند، علاوه بر نیاز های پیشین خود نیاز ها مشکلات جدید پیدا کردند. هر خانواده می‌بایستد بهداشت محیط را رعایت کند و محیط اطراف خود راتمیز نگه دارد. بعضی خانواده ها در ساختن مسکن مزاحم سایزین می شدند و بعضی در رفت وآمد در شهر بی نظمی ایجاد می کردند. به این ترتیب مشکلات فراوانی بر سر راه جوامع انسانی پیش می‌آمد. به همین دلیل لازم بود مؤسسه‌هایی به وجود آیند که این نیاز ها را رفع و مشکلات زندگی مردم را حل کند. پس اعضای خانواده ها به دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند جایی را درست کنند که در آن هر کس علاوه بر انجام وضایف محدود خود در خانواده کار خاصی را به عهده گیرد؛ مثلاً به جای اینکه هر خانواده زباله‌های خود را به بیرون شهر ببرد یا شهر را نظافت کند، مؤسسه‌ای این کار‌ها و کار‌های شبیه به آن را انجام دهد. امروزه این مؤسسه را «شهرداری» می‌نامیم.

اسلاید 8 :

بعد ها برای کنترل وسایل نقلیه در شهر ها مؤسسه‌ای به نام «اداره‌ی راهنمایی و رانندگی» به وجود آمد. همچنین خانواده برای آموزش فرزندان خود مؤسسه ای به نام «مدرسه» را ایجاد کردند. به همین ترتیب مؤسسه‌های بیشمار دیگری در شهر‌ها تأسیس شدند تا نیاز های مردم را بر طرف کنند.
باید بدانید که واگذار کردن برخی از وظایف خانواده به مؤسسات به معنای ضعیف شدن خانواده نیست؛ امروزه نیز بسیاری از نیاز های اساسی انسان تنها در خانواده رفع می‌شود.

همه‌ی ما به خانواده‌‌ای نیاز داریم تا عضو آن باشیم.
خانواده‌ای که از ما سرپرستی کند.
به ما محبت ورزد.
در هنگام سختی ها مارا یاری کند.
در غم و شادی ما شریک باشد.
و ...

اسلاید 9 :

مردم و مؤسسات یک جامعه به خانواده‌هایی سالم نیاز دارند تا بتوانند اعضای مفیدی به جامعه تحویل دهند. هر چه محیط خانواده سالم تر و صمیمی تر و تربیت اعضای خانواده بهتر باشد، فرزندان بهتر و در نتیجه جامعه ی بهتری خواهیم داشت که می توانیم به خوبی در آن زندگی کنیم.
با توجه به آن چه گفته شد نتیجه می‌گیریم که بشر از ابتدا در خانواده زندگی می‌کرده است. در گذشته خانواده‌ها توانایی رفع بیشتر نیاز‌های اعضای خود را داشته‌اند ولی به تدریج با شهر نشین شدن انسان‌ها رفع همه‌ی نیاز ها از توانایی خانواده خارج شده است. بنابراین خانواده‌ها وظیفه‌ی رفع این نیاز ها را به گروه‌هایی به نام مؤسسه واگذار کرده‌اند. امروز هر مؤسسه می‌کوشد تا بخشی از نیاز‌های فردی و اجتماعی مردم را بطرف کند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید