بخشی از پاورپوینت
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
بازی چیست؟
- یک شی ریاضی
- مجموعهای از بازیکنان
- مجموعهای از قوانین حرکت
- تعیین میزان نفع هر بازیکن
- مثال
- شطرنج
- دوز
- بازیهای منطقی
اسلاید 2 :
نظريهی بازیها چیست؟
- شاخهای از علم ریاضی
- بررسی استراتژیهای کسب بهترین نتیجه، به هنگام وابستگی هزینهها به حرکت شخص مقابل (مشابه نظریه تصمیمگیری)
- کاربردها
- علم اقتصاد
- زیستشناسی
- علوم سیاسی
اسلاید 3 :
ساختارهای نمایش بازی
۱ - ساختار ساده (ماتریسی)
- تصمیمگیری مستقل
- نتیجهی نهایی در هر خانهی جدول
- تعداد سطر/ستونها برابر تعداد استراتژیها
- مثال
- معمای زندانی (Pris ner’s Dilemma)
اسلاید 4 :
ساختارهای نمایش بازی (ادامه)
۲ - ساختار پیچیده (درختی)
- اهمیّت ترتیب
- گزینههای انتخاب هر بازیکن در هر حرکت
- هدف: تعیین بهترین انتخاب در هر مرحله
- مثال
- دوز (Tic Tac T e)
- پیمایش
- بررسی بالا به پایین (T p-D wn)
- مقداردهی پایین به بالا (B tt m-Up)
اسلاید 5 :
پیمایش درختِ بازیِ «دوز» (۱ از ۵)
اسلاید 6 :
- و...
- درخت را تا جایی پیمایش میکنیم که به برگ برسیم.
اسلاید 7 :
- و تا انتها...
- درخت متناهی است: افزایش عمق ← افزایش مهره و حداکثر درجه ۹ است.
- بررسی وضعیّت برد و باخت بودن رئوس (برای کسی که نوبتش است)
- هدف: ریشه
- برگها: بدیهی
- به صورت بازگشتی (پویا) از پایین به بالا
- برد یا باخت بودن هر رأس از روی فرزندانش قابل تعیین است.
- صرفاً برای راحتی کار، فرض میکنیم تساوی (پیدا نشدن سطر یا ستون همرنگ در انتها) به منزلهی باخت نفر اوّل (کسی که اوّلین و آخرین حرکت را میکند) است.
اسلاید 8 :
- برای هر رأس
- وضعیّت تمام وضعیّتهای بعدیاش (فرزندان آن رأس) مشخّص شده است.
- یک وضعیّت را «برد» میگوییم اگر:
- بتوان از آن به «باخت» (برای نفر مقابل) رفت!
- یک وضعیّت را «باخت» میگوییم اگر:
- نتوان از آن به «باخت» رفت – تمام فرزندان آن «برد» (برای حریف) باشد.
اسلاید 9 :
پیمایش درخت بازی دوز(ادامه ۵ از ۵)
- مثال
اسلاید 10 :
برای شطرنج چهطور؟!
درخت بسیار بزرگ!
- شاید در آینده ابزاری برای بررسی کلّ درخت بازی شطرنج اختراع شود!
- با امکانات کنونی، چهطوری؟!