بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

ریاضیات یک شیوه تفکر است و ما را به داشتن راهبردی در سازماندهی و تجزیه و ترکیب داده ها، آن هم نه منحصراً در محاسبات مجهز می کند به دلیل کثرت روابط ریاضی با شاخه های مختلف علوم از هر شاخه اصلی علوم انسانی، زیستی، زمین شناسی، مهندسی به اختصار به گوشه ای از این ارتباط اشاره می کنیم.

اسلاید 2 :

ریاضی و قرآن

  • به حق ریاضیات در کتاب آسمانی بدان گونه اثراتی را از خود به جا گذاشته است که باید خداوند را مالک اصلی و بانی منحصربه فرد ریاضیات در چرخه گردون آفرینش معرفی کرد واژه هایی که در معنا با یکدیگر ارتباط پیدا می کنند از نظر تعداد دارای ارتباط ریاضی هستند به عنوان مثال کلمه جزا 117 بار و مغفرت 334 یعنی 2 برابر جزا و کیفر بیان شده است. در برابر 11 بار بکار رفتن کلمه ابلیس به همان تعداد فرمان به استعاذه تکرار شده است.

اسلاید 3 :

ریاضی و اقتصاد

کاربرد ریاضیات در رشته اقتصاد نسبت به سایر رشته های علوم اجتماعی برجسته تر است. ریاضیات شعبه ای از علوم است که علمیت آن جنبه محض و خالص دارد پس از اقتصاد، مدیریت از ریاضیات در تحلیل مسائل خود استفاده های فراوانی می کند.

اسلاید 4 :

ریاضی و معماری

l

علم معمای به طرز زیبا و جذابی نقوش هندسه را به تصویر در

می آورد اگر به آثار باستانی و ابنیه تاریخی و ساختنمان های مختلف نظر کنیم ایده های هندسی، دورانها، بازتاب ها همراه با ذوق و هنر قابل درک و شناسایی است. از خطوط موازی و خصوصاً متساوی الفاصله در نقشه کشی و ترسیمات استفاده می شود. متقارن در رسم نقوش کاشی کاری و معماری کاربرد دارد. هنرمندان معماری اسلامی از فرمول های پیچیده ریاضی و هندسه استفاده کرده اند که چندین قرن بعد توسط ریاضی دانان غرب کشف شده است.

اسلاید 5 :

ریاضی و فیزیک

از آنجا که فیزیک علمی است که قوانین حاکم بر جهان طبیعت را به صورت مدون بیان می کند، برای ارائه این قوانین به صورت روابط معادله و ... لازم است که یک فیزیکدان با ریاضی آشنایی داشته باشد و اکثر فیزیکدان ها چون گالیله، نیوتن ریاضی دان نیز

بوده اند.

اسلاید 6 :

به عنوان نمونه اگر مبحث سینماتیک حرکت را موردنظر مشاهده قرار دهیم که برای تعریف سرعت و شتاب باید با اصول مشتق گیری آشنایی داشت تا بتوان گفت مشتق مکان در هر لحظه با سرعت لحظه ای برابر و مشتق سرعت در هر لحظه شتاب لحظه ای خواهد بود.

اسلاید 7 :

ریاضی و زیست شناسی

کاربرد ریاضی در زیست شناسی تاریخچه طولانی دارد اما در سال های اخیر به دلیل اختلاف ژنمیک (مطالعه سازمان همه ژنوها) بحث در مورد ژنوم که کلبه اطلاعات ژنتیکی ذخیره شده در یک سلول است بدون ابزارهای تحلیلی بسیار مشکل است این تحلیل های ابزاری چون ریاضی و کامپیوتر محاسبات و شبیه سازی را که بیش از این ممکن نبود توانمند ساخته است به عنوان مثال یک سیستم زیستی (مانند یک بیماری یا یک تومور) به دستگاهی از معادلات تبدیل می شود چگونگی تکثیر باکتری ها در بدن موجود زنده به صورت نماد توان قابل درک است. هر باکتری به صورت توانی از پایه دو به تعداد تقسیم تکثیر می یابد یعنی که n تعداد دفعات تقسیم است یعنی پس از 2 تقسیم  باکتری وجود دارد.

اسلاید 8 :

ریاضی و نجوم و جغرافیا

همانگونه می دانیم زمین پس از 24 ساعت یک دور به دور خودش می چرخد و چون زمین صرف نظر از برآمدگی استوا و فرورفتگی قطب که موجب یخی می شود محیطی برابر 360 درجه (محیط دایره) دارد با یک محاسبه ساده درمی یابیم که هر ساعت زمین 15 درجه از مدار گرد خود را طی می کند که معادل 1700 کیلومتر پهنا در استواست. پس اگر به طور مثال اختلاف افق تهران و کرمانشاه 18 دقیقه باشد حداقل فاصله میان هر شهر 510 کیلومتر  است که با مقدار واقعی آن 10 کیلومتر اختلاف دارد. (علت این اختلاف این است که با این روش فقط فاصله دو نصف النهار فرضی عبوری از دو شهر سنجش می شود در حالی که به دلیل عوارض طبیعی این فاصله افزایش می یابد.) هم چنین در هر ماه که 30 روز است ستاره در طول یک ماه 30 درجه و ظرف 6 ماه 180 درجه در آسمان حرکت می کند به همین علت هر 6 ماه یک بار منظره آسمان به کل تغییری می کند و صور فلکی که اکنون در آسمان شبانگاهی نمایانند 6 ماه دیگر با همان موقعیت در آسمان صبحگاهی قرار دارند.

در انتها ساده ترین ارتباط سهم نقشه های مختلف با مقیاس است که به آن در ریاضیات نسبت تشابه  می گوییم.

اسلاید 9 :

ریاضی و هنر

به حقیقت می توان گفت که هر آنچه تا حال گفتیم هنری از ریاضی در عالم خلقت بود که خالق علیم و حکیم هنرمند آن است اما به قول اشر نقاش معروف هلندی در سال 1971 میلادی که بیان کرد وقتی هوشمندانه به دور و بر خود نظری می افکنم و آنها را تجزیه و تحلیل می کنم گمان می کنم بیشتر با ریاضیدان وجه اشتراک دارم تا یک هنرمند چرا که معیار ریاضی دان مانند یک نقاش یا شاعر زیبایی است و چنین است که در هنر زیبایی نخستین معیار سنجش است

اسلاید 10 :

ریاضی و هنر

هندسه مفهوم عام زمینه ای سرشار از زیبایی است و افلاطونتقارن را مظهر و معیار زیبایی می دانست. نشان دادن فیلم ها و اسلایدها از چند وجهی های افلاطونی و چندوجهی های نیمه منتظم می باشد در هندسه وقتی پاره خطی را طوری به دو قسمت تقسیم کنیم که توان دوم بخش بزرگتر  با حاصل ضرب تمام پاره خط  در بخش کوچکتر برابر شد می گوییم پاره خط را به نسبت زرین تقسیم کردیم. این عمل در یونان باستان شناخته و در مجسمه سازی و معماری کاربرد دارد. در بافت قالی در حک نقش و نگار آن تقارن و در نواختن سازهای موسیقی منحنی و دایره جای خود را باز کرده است. هنرهای معرق کاری، خاتم سازی نیز از هنرنمایی نقوش هندسی بی نصیب نمی باشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید