بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

قبل از جنبش روشنفکری، در طول دوران سیطره فلسفه و فیزیک ارسطوئی بر دانش بشری، فلسفه محوریت اصلی را در مباحث کیهان‏شناسی عهده‏دار بود و علم و دین متناسب با نگرشهای فلسفی تفسیر می‏شدند.
حتی پس از آن هم کیهان‏شناسی همچون گذشته به تبعیت از طبقه‏بندی کریستین ولف که کانت نیز از وی پیروی نمود، در طبقه‏بندی علوم و در تمایز صریح با فیزیک در عداد الهیات و روانشناسی از بخشهای متافیزیک خاص به شمار آمد.
شروع کیهان‏شناسی نوین از مقاله‏ای است که در سال ۱۹۱۷ توسط آلبرت اینشتین تحت عنوان «ملاحظات کیهان شناختی در نظریه نسبیت عمومی‏» انتشار یافت.

اسلاید 2 :

Peebles : این که عالم منبسط و سرد می شود، اساس نظریه ی مهبانگ است . شما توجه خواهید کرد که من هیچ چیزی راجع به یک انفجار نگفتم. نظریه ی مهبانگ شرح می دهد که چگونه جهان گسترش یافت، نه این که چگونه جهان آغاز شد.
شواهد محکمی وجود دارد که جرم زیادی از عالم هست که ما نمی‌بینیم‌اش؛ که به آن اصطلاحاً «ماده تاریک» می گوییم. ساختار و ویژگی های ماده تاریک هنوز کاملا مشخص نیست، اما این طور تصور می شود که بخش اعظم ماده تاریک موجود در جهان، «غیر باریونی» باشد، که به معنا آن است که دارای هیچ اتمی نیست و به وسیله نیروی مغناطیسی به سمت مواد معمولی جذب نخواهد شد.

اسلاید 3 :

تئوری ماده تاریک به عنوان قابل قبول ترین فرضیه برای توجیه انحراف در حرکت وضعی کهکشان است. سرعت چرخشی ستاره‌ها در کهکشان‌ها از رابطه‌ای که از قوانین کپلر انتظار داریم پیروی نمی کند و برحسب فاصله از مرکز کهکشان ثابت است. برای توضیح این پدیده باید توزیع جرم در کهکشان به طور خطی با شعاع زیاد شود، اما این توضیح با مشاهده‌ی کهکشان‌ها در قسمت مرئی که نشان می‌دهد بیشتر جرم در ناحیه مرکزی متراکم شده است ناسازگار است. بنابراین فرض می‌شود که این جرم نایافته از ماده‌ی تاریک (که آن را نمی‌بینیم) ساخته شده باشد.
 

اسلاید 4 :

این که چگونه تصویر ما از عالم در کمتر از یک قرن تغییر کرد، بسیار جالب است.
وقتی اینشتاین در 1917 تئوری نسبیت عام اش را عرضه کرد، برپایه ی حس غالب و محکم عمومی که عالم ایستاست، حتی وقتی معادله هایش نشان داد که عالم باید منبسط شود، او قبول نکرد و با وارد کردن ثابت کیهان شناختی، ایستا بودن عالم را حفظ کرد.
اما در 1929 ادوین هابل رصدهایی روی کهکشان های دیگر انجام داد و نشان داد که عالم در حال انبساط است.

اسلاید 5 :

به نظر می رسد عالم 15 میلیارد سال پیش آغاز شده است.
کهکشان ما به تنهایی 100 میلیارد ستاره دارد.
کهکشان ما خود یکی از 100 میلیارد کهکشان موجود است.
این عالم پهناور با سرعت ثابتی در حال انبساط است.
 

اسلاید 6 :

سوال اصلی اینجاست که آیا تصویری که کیهان شناسی علمی به ما می دهد، آغاز مطلق جهان را برای ما تصویر می کند، یا زمان خیلی نزدیک به مبدأ جهان را؟
توجه به این نکته ضروری است که قوانین اولیه ی طبیعت که توسط اینشتاین در نسبیت عام بیان شده است، وقتی به آغاز جهان نزدیک می شویم دیگر کارگر نیست.
ما با سوال مهمی مواجه هستیم : آیا علم می تواند راهی پیدا کند برای صحبت راجع به آغاز مطلق جهان یا این خارج از حوزه ی علم است؟

اسلاید 7 :

برخی فیزیکدان ها مانند Charles Townes  معتقند که علم به تنهایی نمی تواند آغاز مطلق جهان را تبیین کند. و از نظرگاه علم تنها، این سوال همواره بی پاسخ خواهد ماند.
اما برخی دیگر از فیزیکدان ها خلاف این نظر را دارند که در ادامه بدان می پردازیم.
 

اسلاید 8 :

در 1983 James Hartle و Stephen Hawking گفتند تمایز معمول بین آینده و گذشته، در لحظات آغازین جهان وجود ندارد. همان طور که فضا، لبه ندارد، زمان هم آغاز قابل شناسایی ای ندارد.
هاوکینگ جای دیگر نوشت : نقطه ی تکینگی ای که قبل از آن قوانین طبیعی کار نکند، وجود ندارد. فضا-زمان لبه ای ندارد که برای تبیین آن، متوسل به خداوند یا قوانین جدید شویم.
هاوکینگ : اگر جهان آغازی داشته باشد، باید خالقی داشته باشد، اما اگر جهان، کاملاً بی نیاز از بیرون باشد، و بدون حد، دیگر نه آغازی خواهد داشت و نه پایانی، و دیگر چه جایی می ماند برای یک خالق؟

اسلاید 9 :

Vilenkin کیهان شناس روسی بیان کرد که کل عالم به همراه ماده و انرژی و فضا و زمانش از هیچ به وجود آمده، و لذا شمارش معکوسی تا مهبانگ وجود ندارد. چون اصلاً زمانی وجود نداشته است.
Andrei Linde جهانی را توصیف کرد که به طور ازلی وجود داشته، خودساز و تورمی است.
هربخش از جهان از یک تکینگی قبلی به وجود آمده و در یک تکینگی در آینده به پایان می رسد. (مانند فرکتال ها) و این روند را پایانی نیست.
تئوری «چندجهانی» می گوید که هر تغییر در جهان، موجب ایجاد جهانی جدید می شود.
 

اسلاید 10 :

آیا ما به تبیینی علمی از آغاز مطلق جهان رسیده ایم؟
اولین مشکل بر سر راه کیهان شناسی کوانتومی این است که هنوز راهی برای جمع کردن نسبیت و تئوری کوانتوم یافت نشده است.
Timothy Ferris می گوید که کیهان شناسی کوانتومی باید 3 مسئله را جواب دهد:
هیچ اثر بدون علتی ممکن نیست.
بدست آوردن چیزی از هیچ ممکن نیست.
گرفتار تسلسل می شویم.
 
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید