بخشی از مقاله

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی تولید صابون بهداشتی پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .


فصل اول
کلیات

مقدمه :
اگر کسي از شما بخواهد که نام چند ماده شوينده را بگوييد، مطمئناً صابون از جمله اولين شوينده هايي است که نام آن را خواهيد برد. همه ما در طول زندگي مان بارها و بارها با اين ماده سر و کار داشته ايم اما آيا تا به حال به اين مساله فکر کرده ايد که صابون از کجا آمده است؟ چه انواعي دارد؟ هر کدام چه اثراتي بر پوست بدنتان دارند؟


سابقه نظافت و پاکيزگي فردي به دوران پيش از تاريخ بر مي گردد. از آنجا که آب عاملي حياتي براي ادامه زندگي ا ست، انسان هاي اوليه در نزديکي آب زندگي مي کردند و درباره خاصيت پاک کنندگ ياش نيز اطلاعاتي داشتند، حداقل اينکه مي دانستند با آب مي توان گل و لاي را از دستان شست. يافتن ماد هاي شبيه صابون در حين حفاري هاي شهر بابل مدرکي است براي اثبات اينکه صابون حتي ۲۸۰۰ سال قبل از ميلاد نيز وجود داشته است. اطلاعات موجود روي کتيب هها بيانگر اين نکته است که در آن زمان چربي را با خاکستر مي جوشاندند. اين کار در واقع همان روش ساخت صابون است، اما منظور آنها ساختن صابون نبوده بلکه از اين ماده به عنوان حالت دهنده مو استفاده مي کردند. اسناد تاريخي نشان مي

دهد مصريان باستان به طور مرتب حمام مي کردند. کتيبه اي مربوط به سال ۱۵۰۰ قبل از ميلاد موجود است که در آن شرح داده شده، چگونه به منظور ساخت ماده اي صابون مانند، روغن حيوانات و گياهان را با هم ترکيب و سپس به آن نم قليايي اضافه مي کردند. از اين ماده نه تنها براي شستن بلکه براي درمان امراض پوستي نيز استفاده مي کردند.


نام صابون به يک افسانه قديمي رومي از کوه Soap مربوط مي شود. اين کوه محلي براي قرباني کردن حيوانات بود. چربي هاي آب شده حيوانات در آنجا باقي مي ماند، بارش باران چربي ها را م يشست و آنها را همراه خاکستر چوب به سطح گل و لاي اطراف رودخانه م يآورد. زنان که از اين گل ها براي شستن استفاده مي کردند متوجه شدند که اين گل ها اثر پاک کنندگي بيشتري دارد و آلودگي ها را راحت تر از بين مي برد. کشف ماده اي به نام صابون به آلماني ها و فرانسوي هاي قديم نيز نسبت داده مي شود. اين ماده مخلوطي از

چربي حيوانات و خاکستر بود که براي قرمز کردن رنگ مو از آن استفاده مي کردند. در قرن دوم بعد از ميلاد، يک پزشک يوناني به نام گالن صابون را هم به دليل داشتن خواص دارويي و هم به منظور پاکيزگي و نظافت، براي استفاده در حمام پيشنهاد کرد اما سقوط روم در سال ۴۶۷ بعد از ميلاد موجب کاهش عادت حمام کردن در ميان روميان شد. اين امر در سلامت عمومي اروپايي ها بي تاثير نبود. عدم رعايت نظافت و پاکيزگي فردي که به شرايط غير بهداشتي زندگي منجر شده بود، باعث ترويج امراض مختلف در قرون وسطي، به خصوص طاعون در قرن چهاردهم شد. در قرن هفدهم، پاکيزگي و حمام کردن دوباره به عنوان يک عادت در اروپا رايج شد. دراين زمان، صنعت صابون سازي به طور کامل شناخته شده بود. اتحاديه

سازندگان صابون به دقت رموز مربوط به اين حرفه را نگهداري مي کرد از روغن سبزي ها و حيوانات به همراه خاکستر گياهان استفاده مي شد، البته ماده اي معطر نيز به آن اضافه مي کردند. به تدريج انواع گوناگون صابون در دسترس همگان قرار گرفت، علاوه بر حمام کردن و شستن لباس، براي شستن موي سر و اصلاح صورت نيز صابون هايي ساخته شد.


در قرن نوزدهم، صابون به عنوان يک کالاي لوکس در کشورهاي مختلف ماليات بسيار بالايي داشت، با برداشته شدن اين ماليات سنگين، استفاده از صابون براي مردم عادي نيز ميسر شد و استانداردهاي بهداشتي بالا رفت. گام اصلي براي توليد انبوه صابون، در سال ۱۷۹۱ از سوي يک شيميدان فرانسوي به نام نيکولاس لبلانک برداشته شد. او مراحل ساخت

خاکستر قليا با کربنات سديم را از نمک معمولي به عنوان اختراع به ثبت رساند. اين ماده در واقع قليايي است که از خاکستر به دست مي آيد و با مخلوط کردن آن با چربي، صابون ساخته مي شود. ثمره اين اختراع، خاکستر قليا با کيفيت بسيار بالا و قيمت گران بود. ۲۰ سال بعد از آن يورگن چورول ميخائيل، يک شيميدان فرانسوي بود با کشف ارتباط بين چربي ها گليسيرين و اسيدهاي چرب، اختراع باعث به وجود آمدن روش هاي مدرن و امروزي ساخت صابون شد.


گام مهم ديگر در ساخت صابون اختراعي بود که در اواسط سال ۱۸۰۰ از سوي يک شيميدان بلژيکي به نام سولوي ارنست انجام شد. او با استفاده از نمک خوراکي يا کلريد سديم توانست خاکستر قليا بسازد. اين روش موجب کاهش هزينه ساخت قليا شد. در نتيجه اين امکان به وجود آمد که قليا ارزان تر، با کيفيت بهتر و حجم بيشتري در اختيار سازندگان صابون قرار گيرد. اين اختراعات همزمان با پيشرفت توان اجرايي کارخانه هاي گوناگون، باعث شد در سال ۱۸۵۰ صنعت صابون سازي درآمريکا به سرعت رشد کند. از آنجايي که صابون به مقدار کافي توليد مي شد، به تدريج از يک وسيله لوکس به احتياج روزانه مردم تبديل شد و اين بازار بزرگ مصرف، سازندگان را تشويق کرد که صابون هاي ملايم تري براي استفاده در حمام و ماشين هاي شست و شو، در اختيار مصرف کنندگان قرار دهند و به اين ترتيب صنعت صابون سازي به مصرف امروزي در آمد. به طور معمول پذيرفته شده که مصرف سرانه صابون نشان دهنده سطح زندگي افراد هر کشوري است.

نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید صابون

محل اجرا :

مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

دلایل انتخاب طرح :
در عصر وابستگي انسان ها به يکديگر، حقوق شهروندي جهاني، بر اساس اعتماد و مسئوليت مشترک، پشتيبان سرنوشت ساز پيشرفت است ، اما در دوران محروميت بيش از يک ميليارد انسان از حداقل نيازهاي در خور شأن و منزلت او ، شرکت ها ، بنگاه هاي اقتصادي، بازرگانان ديگر نمي توانند بي تفاوت باقي بمانند يا همچون سدي در برابر اين خيل عظيم انساني قرار گيرند، بلکه بر عکس آنها بايد در صدد همکاري با دول تها و ساير نقش آفرينان در جامعه برآيند و با بسيج علم، فن آوري و دانش جهاني به مقابله با بحران هاي به هم تنيده گرسنگي، بيماري، تخريب محيط زيست و تضادي که باعث عقب نگهداشته شدن کشورهاي جهان سوم مي شود، برخيزند.

وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 27 نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
نام و کد محصولات
در آمارثبت شده واحدهاي توليدي معاونت توسعه صنعتي وزارت صنايع انواع محصولات صابون به تفكيك كد آيسيك مشخص گرديده اند.انواع محصولات صابوني به شرح زير مي باشند :
٢٤٢٤١١١٠ : انواع صابون
٢٤٢٤١١١١ : صابون آمفوتر ) خنثي)
٢٤٢٤١١١٢ : صابون دستشويي )نوع مرغوب(
٢٤٢٤١١١٣ : صابون دستشويي )نوع معمولي)


٢٤٢٤١١١٤ : صابون حمام )نوع مرغوب(
٢٤٢٤١١١٥ : صابون حمام )نوع معمولي(
٢٤٢٤١١١٦ : صابون پرچرب ) نوع مرغوب (
٢٤٢٤١١١٧ : صابون رختشويي
٢٤٢٤١١١٨ : صابون گليسيرينه
٢٤٢٤١١٢٤ : صابون مايع
٢٤٢٤١١٢٥ : صابون بچه
شايان ذكر است كه محصولات مورد بررسي در اين طرح تمامي انواع محصولات فوق را شامل شده زيرا فرآيند كلي توليد تفاوتي نداشته و فقط نوع مواد و شرايط فرآيندي بر حسب نوع محصول مورد انتظار با هم فرق دارد. اين بررسي شامل صابون هاي صنعتي و صابون هاي طبي نمي گردد

شماره تعرفه گمركي
كد تعرفه اي كه انواع صابون ها با مصارف پاكيزگي را در برمي گيرد شامل دسته هاي زير مي باشد :
تعرفه ٣٤٠١١١١٠ : صابون حمام و دستشويي.
تعرفه ٣٤٠١١١٣٠ : صابون بچه.
تعرفه ٣٤٠١١١٩٠ : ساير صابون ها براي مصارف پاکيزگي به شکل شمش يا ميله تکه قالبي وکاغذي.
تعرفه ٣٤٠١١٩٠٠ : صابون و مواد آلي تانسيواکتيف به شکل شمش ميله يا قالبي براي مصرف پاکيزگي غيرمذکور در جاي ديگر.
تعرفه ٣٤٠١٢٠١٠ : صابون مايع.

شرايط واردات
طبق بررسي هاي صورت گرفته از مقررات صادرات و واردات سال ١٣٨٥ وزارت بازرگاني، حقوق ورودي براي كد تعرفه هاي فوق الذكر، به شرح زير مي باشد.

بررسي قيمت:
استفاده از صابون در زندگي روزمره تمامي اقشار جامعه يك امر اجتناب ناپذير بوده و به صراحت مي توان گفت امروزه صابون يكي از كالاهايي است كه حتماً در سبد هزينه هاي جاري تمامي خانواده ها، ارگان ها، ادارات، شركت هاي دولتي و خصوصي و خلاصه تمامي بخ شها و نهادهاي مدني موجود است.
بنابراين با توجه به دامنه و حجم وسيع مصرف اين كالا، طبعاً تنوع صابون نيز در بازار بسيار بالا بوده و براي تمامي سليقه ها و منظورها، صابون وجود دارد.
مسلم است كه وجود طيف وسيعي از انواع صابون ها، دامنه وسيع و متنوع قيمتي را نيز در بردارد. صابون هاي با مصارف عمومي قيمت پايين تر و صابون هاي با مصارف خاص )درماني و (.... قيمت هاي بالاتري دارند.


دامنه قيمت صابون )صابون هاي معمولي مورد نظر در اين بررسي( در حال حاضر )سال ١٣٨٧ ( از مينيمم ١٠٠ تومان بازاي هر قالب تا حتي ١٠٠٠ تومان نيز در بازار، وسيع مي باشد. در ادامه قيمت برخي از صابون هاي رايج در بازار آورده شده است.

موارد مصرف و كاربرد :
معناي صريح صابون پاککنندگي و به همراه آن سلامت و بهداشت است. صابون يك محصول بوده و دقيقاً كاربرد آن مشخص است: (End Use) مصرف نهايي پاكيزگي و از بين بردن آلودگي ها به دليل خاصيت منحصر بفرد صابون از حيث كاربرد كلي، تقريباً در تمامي اماكن اجتماعي، صنعتي، آموزشي، اداري، درماني و .... اين كالاي بهداشتي در شكل هاي متنوع مورد استفاده قرار مي گيرد.

كالاهاي جايگزين


با توجه به خاصيت خاص صابون كه همانا تميزكنندگي و پاكيزگي است، مي توان گفت كه به طور كلي اين محصول كالاي جايگزيني نخواهد داشت. البته از نظر شكل و كيفيت و خواص متنوع، انواع مختلف صابون ها در بازار موجود بوده ولي آنچه مسلم است همگي آنها صابون بوده و كالاي ديگري در بازار وجود ندارد.


مطابق برنامه توسعه سازمان ملل متحد يكي از مهمترين آرما نهاي هزاره سوم كمك به بالا رفتن سطح بهداشت عمومي مخصوصاً در كشورهاي جهان سوم مي باشد. بر اساس همين گزارش رعايت اصول ابتدايي بهداشت از اصلي ترين و عمده ترين راه هاي پيشگيري از بسياري بيماري ها مي باشد. ابتکار جهاني مشارکت بخش عمومي و خصوصي براي شستن دس تها تلاشي است جمعي بين بانک جهاني، يونيسف، دانشکده بهداشت و بيماري هاي حاره اي لندن، بخش خصوصي و سايرين براي مقابله با بيماري اسهال از راه تشويق شستن دست ها با صابون است. آرمان از اين برنامه گردهماوري متخصصان بازاريابي و توليد با فعاليتهاي مربوط به سلامتي عمومي به خاطر تهيه و توزيع گسترده صابون هاي دستشوئي ارزان است. طرح هاي آزمايشي در غنا و هند در حال اجرا است.


بنابر توضيحات بالا نقش استراتژيك صابون در سلامت جامعه بشري كه اولين و مهمترين اصل در پيشرفت جامعه جهاني است، نقش غير قابل انكاري مي باشد.

كشورهاي عمده توليدكننده و مصرف كننده محصول
کشورهاي ايتاليا، اسپانيا و فرانسه به دليل اينکه ذخاير آماده اي از مواد خام مورد نياز مانند روغن زيتون داشتند، جزو اولين مراکز سازنده صابون بودند. انگليسي ها در طول قرن دوازدهم، شروع به ساختن صابون کردند. تجارت صابون در اين کشور رونق فراواني داشت تا جايي که در سال ۱۶۲۲ پادشاه جيمز اول مبلغ صد هزار دلار براي دريافت امتياز انحصاري به مدت يک سال، به يکي از سازندگان صابون پرداخت.


با توجه به اينكه توليد صابون از تكنولوژي چندان پيچيد هاي برخوردار نبوده امروزه تقريباً اكثر كشورها مخصوصاً كشورهاي توسع هيافته و كشورهاي در حال توسعه خود توليدكننده انواع صابون هستند. البته كشورهاي صنعتي با توجه به اينكه از تكنولوژي هاي برتر برخوردار هستند، محصولات با كيفيت و تنوع بيشتري به بازار ارائه مي دهند.


اما از سوي ديگر بطور كلي مصرف مواد بهداشتي م نجمله انواع مختلف صابون هاي بهداشتي در كشورهاي پيشرفته و توسعه يافته بالاتر از كشورهاي جهان سوم است. با توجه به اينكه يكي از پارامترهاي اصلي توسعه يافتگي در جهان، توسعه يافتگي بهداشتي است، مصرف انواع صابون هاي بهداشتي در كشورهاي توسعه يافته مانند امريكا و كشورهاي اروپايي و ژاپن و كره جنوبي بيش از ساير كشورهاي دنيا مي باشد.

شرايط صادرات محصول :
صابون بهداشتي از جمله محصولاتي است كه محدوديت صادراتي نداشته و در زمره محصولات با مشوق هاي صادراتي محسوب م يگردد. اين محصول بسته به گريد و كاربرد آن در بست هبندي هاي مختلف :
بسته بندي كاغذي، گلاسه اي و پلاستيكي و همچنين به صورت مايع و در ظروف مخصوص جهت صادرات عرضه مي گردد.
صابون بهداشتي به دليل پايدار بودن در دماي محيط، هنگام حمل و نقل ) از طريق كشتي، هواپيما، قطار و كاميون( جهت صادرات در مسافتهاي طولاني شرايط محيطي خاصي را نياز ندارد. آمار صادرات و واردات اين محصول در بخش بعدي مورد بررسي دقيق قرار گرفته است.

ماده ٢ قانون مقررات صادرات و واردات ايران: كالاهاي صادراتي و وارداتي به سه گروه تقسيم مي شوند:
١- كالاهاي مجاز: كالاهايي كه صدور يا ورود آن با رعايت ضوابط نياز به كسب مجوز ندارد.
٢- كالاهاي مشروط: كالايي است كه صدور يا ورود آن با كسب مجوز امكان پذير است.
٣- كالاهاي ممنوع: كالايي است كه صدور يا ورود آن به موجب شرع مقدس اسلام )به اعتبار خريد و فروش يا مصرف( و يا به موجب قانون ممنوع است.

بررسي ظرفيت بهر ه برداري فعلي و روند توليد از گذشته تاكنون
برنامه سوم توسعه اقتصادي اجتماعي فرهنگي دولت از سال ١٣٧٩ آغاز گرديد. روند ظرفيت توليد انواع صابون بهداشتي كه ليست آنها به شرح زير مي باشد، از آغاز برنامه سوم توسعه تا ابتداي سال ١٣٨٧ به شرح زیر می باشد.

مطابق جدول مشاهده مي شود كه تقريباً در اكثر استان ها و همچنين شهرهاي بزرگ كشور، واحدهاي توليدكنندة صابون هاي بهداشتي وجود دارد.
طبق تحقيقات و مطالعات صورت گرفته و مذاكراتي كه با توليدكنندگان اين محصول صورت پذيرفت نرخ توليد اين واحدها متغير بوده و عمدتاً بنا به سفارش مشتري فعال مي باشند. آنچه مسلم است:


عدم وجود مواد اوليه كافي و مناسب، بازار شديد رقابت، تنوع محصولات و سليقه هاي بازار وجود محصولات وارداتي مشابه با كيفيت بهتر و قيمت كمتر از جمله مهمترين مشكلات عدم توليد با بهره ١٠٠ درصد بوده و اجازه توليد با بهره هاي بالا را به متوليان اين صنعت نمي دهد. بنا به اظهارات توليدكنندگان و باتوجه به آنچه بيان شد نرخ توليد متوسط در كشور ٣٠ درصد كل ظرفيت موجود مي باشد بنابراين روند توليد صابون بهداشتي از آغاز برنامه سوم توسعه به صورت زير مي باشد.

در توليد صابون بهداشتي، ماشين آلات و فرآيند ساخت از پيچيدگي خاصي برخوردار نيست و دانش فني توليد صابون عمدتاً مربوط به فرمولاسيون آن مي باشد. توليدكنندگان اين محصولات نيز بنا به زمينه كاربرد محصول با تغيير فرمولاسيون و افزودن و كاستن موادAdditive و پايداركننده ها و ... نياز مشتري را برآورده مي كنند.

بررسي وضعيت طرح هاي جديد و در دست اجراء
مطابق تحقيقات و بررسي هاي صورت گرفته واحدهاي زيادي طي سال هاي گذشته و اخير اقدام به اخذ مجوز طرح توليد صابون بهداشتي نموده اند كه تعدادي از آنها با توجه به مدت زمان طي شده و پيشرفت فيزيكي صفر درصد )طبق الگوي توسعه و توليد طرح هايي را كه پس از گذشت ٣ سال پيشرفت فيزيكي كمتر از ١٠ درصد دارا هستند را نمي توان در زمرة طرح هاي آتي توليد دانست( از طرح هاي در دست اجراء حذف گرديده اند. با اين توضيح، ليست و مشخصات كامل طرح هاي جديد و طرح هاي توسعه در دست اجراي صابون بهداشتي )تعداد، ظرفيت، محل اجراء، ميزان پيشرفت فيزيكي، و ...) در جدول زير آورده شده است.

 

مطابق جدول فوق مشاهده مي شود كه تعداد ٩ طرح در دست اجراء صابون بهداشتي با مجموع ظرفيت ٤٢٢٠٠ تن وجود دارد كه طي سا لهاي آتي به بهره برداري خواهند رسيد. شايان ذكر است كه با توجه به مشكلاتي كه در مراحل ساخت و اجراء و توليد بوجود مي آيد كه قبلاً نيز به آن اشاره شد و همچنين عدم بهره برداري از ١٠٠ درصد ظرفيت، مي توان به طور متوسط ٥٠ درصد از ظرفيت هاي فوق را به عنوان افزايش ظرفيت توليد صابون بهداشتي كشور در نظر گرفت.
بنابراين: ميزان توليد صابون بهداشتي كشور تا سال ١٣٩٠ حدود ١٦٥٠٥٢ تن در سال برآورد مي شود.

روند واردات به كشور :
واردات انواع صابون هاي بهداشتي به كشور طي ٥ سال گذشته به شرح زير مي باشد.

بررسي نشان مي دهد كه مبادي وارداتي انواع صابون هاي بهداشتي ايران طي سال هاي گذشته عمدتاً كشورهاي مالزي، تركيه، فرانسه و آلمان مي باشد.

بررسي روند مصرف :
برآورد مصرف ظاهري (توليد به علاوه واردات منهاي صادرات) صابون هاي بهداشتي در ايران به شرح زير مي باشد.

همانطوري كه مشاهده مي شود روند مصرف صابون هاي بهداشتي در كشور طي سا لهاي اخير رشد صعودي داشته و اين نشان از وجود پتانسيل هاي بسيار بالاي مصرف براي اين محصول در داخل كشورمي باشد.
در واقع هرچه كشورهاي جهان از نظر بهداشت و ثروت، اقتصاد و توسعه صنعتي پيشرفته تر هستند، سطح بهداشت فردي و عمومي آن ها نيز بالا رفته و بالطبع مصرف مواد بهداشتي آنها نيز بيشتر است.
١ كيلوگرم بوده كه اين رقم كمتر از نصف سرانه مصرف / سرانه مصرف صابون بهداشتي در ايران ٥ صابون بهداشتي در كشورهاي پيشرفته مي باشد. بنابراين هنوز در كشور ما رعايت بهداشت عمومي توسط كليه افراد در حد استاندارد جهاني نبوده و مصرف صابون بهداشتي بايستي به استاندارد جهاني برسد. به عبارتي پتانسيل مصرف صابون بهداشتي در كشور دو برابر حالت فعلي بوده كه با فرهنگ سازي و سرمايه گذاري و ارائه محصولات مرغوب با كيفيت استاندارد، بايستي به اين مهم نائل آمد.

مشاهده مي شود جهت رسيدن به متوسط مصرف جهاني صابون بهداشتي كه نمادي از پيشرفت و توسعه صنعتي هر كشور مي باشد تا سال ١٣٩٢ نيازمند ٢٥٠٠٠٠ تن صابون بهداشتي در كشور مي باشيم.


بررسي روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم و امكان توسعه آن
صادرات انواع صابون هاي بهداشتي به كشور طي ٥ سال گذشته به شرح زير مي باشد.

كشورهاي هدف صادراتي انواع صابون هاي بهداشتي ايران طي سال هاي گذشته عمدتاً كشورهاي پاكستان، افغانستان، ارمنستان، ازبكستان، تاجيكستان، تركمنستان، عراق، قرقيزستان، نيجريه، گرجستان، آذربايجان، فنلاند سنگال، اتريش، روسيه و امارات متحده عربي بود هاند.


رشد چشمگير صادرات صابون هاي بهداشتي در سال اخير نشان از وجود بازارهاي صادراتي قابل ملاحظه دارد كه مسلماً اين بازارها در آينده قابل توسعه مي باشند.
عمده ترين مشتريان خارجي ايران كشورهاي تازه استقلال يافته از شوروي سابق مي باشند. با توجه به اينكه اين كشورها از نظر صنعتي در زمره كشورهاي رتبه دوم (در حال توسعه) بوده و اينكه در كشور ما با توجه به وجود و دسترسي آسانتر به مواد اوليه، امكان توليد صابون نسبت به آن كشورها بيشتر است، بنابراين امكان توسعه صادرات نيز قوت بيشتري دارد. علاوه بر اين نزديكي مسافت نيز دليل ديگري بر افزايش توان صادراتي خواهد بود.


دو كشور عراق و افغانستان نيز كه با كشور ما همجوار بوده و با توجه به شرايط استراتژيك ويژه اي كه دارند مي توانند به عنوان بازارهاي اصلي صادراتي براي كشور ما باشند. روابط سياسي نزديك، بعد مسافت، نياز شديد اين كشورها به توسعه و... از عوامل مهم انتخاب اين كشورها جهت صادرات انواع صابون هاي بهداشتي مي باشد.
بنابر جميع موارد فوق مي توان گفت كه سرانه مصرف صابون بهداشتي در كشورهاي هدف صادراتي ايران نيز مسلماً از استاندارد جهاني پايي نتر بوده و در حداقل پيش بيني ها بايستي سرانه مصرف اين كشورها به دو برابر حالت فعلي افزايش يابد كه اين خود مي تواند دليل محكمي بر وجود پتانسيل دو برابر شدن صادرات به اين كشورها باشد.

مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت سازمان صنایع .
3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی .


4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .
5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .

شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس
1- اشخاص حقيقی
- تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

2- اشخاص حقوقی
- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )
- ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور

مدارك مورد نياز:
1- ارائه درخواست كتبی به مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصوير تمام صفحات آن
3- تصوير پايان خدمت يا معافيت خدمت سربازی
4- تصوير مدرك تحصيلی و سوابق كاری مرتبط با درخواست


5- يك قطعه عكس از هريك از شركاء
6- تكميل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنايع تبديلی و تكميلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شركت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسيس و روزنامه ، مرتبط با فعاليت مورد درخواست

اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.


5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.


تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.

صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.


فصل دوم
روش انجام کار


جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش تولید محصولات فرفورژه نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، متد های نوین تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .

مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :

شرح دقيق و جامع فرآيند و سپس ترسيم شماتيك جريان
مواد اوليه پس از ورود به واحد در انبار ذخيره و آنگاه بطور جداگانه توزين و وارد تانك هاي ذوب مربوطه )چربي، سودا، آب نمك( مي گردند. عمل ذوب توسط بخار انجام ميگيرد و مواد توسط پمپ هاي انتقال به ديگ پخت صابون نسبتاً تكميل گردد. پس از مرحله توليد چربي به صابون، به علت اينكه جرم ١٢٧٦ فاز پائيني كه شامل kh/m ٨٠٠ و گليسيرين بيشتر ٣ kh/m حجمي صابون پخته شده كمتر گليسيرين است تخليه و فاز بالايي وارد خشك كن مي گردد. فاز حاوي گليسيرين كه با نمك و ... آغشته است مي تواند براي استحصال

گليسيرين مورد بازيابي قرار گيرد كه چون عمل پرهزينه اي است معمولاً به همان صورت اوليه براي استفاده به كارخانه هاي كود شيميايي فروخته ميشود. فاز وارد شده به خشك كن با از دست دادن رطوبت به صورت قطعات سفتي در آمده كه پس از عبور از رنده مجدداً خرد شده آنگاه در سيلو ذخيره مي گردد. پس از آن وارد ميكسر شده همراه با اسانس و رنگ و دي اكسيد تيتانيم و سيليكات سديم مخلوط مي گردد. آنگاه جهت اختلاط بيشتر كه باعث بالارفتن كيفيت صابون ميشود از دستگاه تري رول كه سه غلتك افقي با حركت در جهت مخالف است استفاده ميشود. صابون پس از عبور از تري رول به صورت صابون پخت شده با عبور از ميز برش به قعطات مورد نظر بريده و سپس در ماشين پرس علامت مربوطه روي آن حك مي گردد. آنها به قسمت بست هبندي رفته آماده ارائه به بازار ميگردد. مدت زمان لازم جهت پركردن ديگ هاي پخت يك ساعت و تخليه و شستشو نيم ساعت مي باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید