بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه

n از سيستم هاي خنك كاري به منظور بهينه سازي و افزايش راندمان استفاده مي شود.

nبا افزايش دماي گازهاي احتراق ورودي به توربين  بازده چرخه توربين گاز افزايش مي يابد .امروزه اين دما در حدود1100 تا 1260 درجه سانتيگراد است.

nسازندگان توربين هاي  گازي تلاش مي كنند تا بتوانند اين دما را به 1700درجه برسانند و در آينده تا دماهاي بالاتر  نيز مورد نظر است.

nبا توجه به اينكه افزايش دماي ورودي به توربين يك مزيت اجتناب ناپذير است اما براي خنك كاري پره هاي توربين بايد تمهيدات لازم انديشيده شود.

اسلاید 2 :

خنك سازي

nدر توربينهاي قديمي به دليل پائين بودن دما نيازي به خنك سازي وجود نداشت

nاستفاده از دماهاي بالا موجب بوجود آمدن تنشهاي گرمايي در پره هاي متحرك و كاهش طول عمر پره مي شود.

nبه طور كلي دماي سطح پره بايد در كمتر از 900 درجه سانتيگراد باشد تا خوردگي پره از حد مجاز تجاوز نكند.

n خنك سازي پره با خالي كردن داخل آن و جاري كردن شاره خنك كننده از فضاي خالي شده امكان پذير مي باشد(شكل 1)

nپره توخالي سبك تر از پره تو پر بوده و عدد بيو در آن خيلي كوچكتر است و از اين رو توزيع دما در آن نسبتا يكنواخت مي باشد.

n

اسلاید 3 :

خنک سازی

nشاره هاي خنك كننده هوا و آب مي باشند.

nازهوا تا دماي 1150 درجه سانتيگراد استفاده مي شود.

nاز آب تا دماي 1315 درجه سانتيگراد استفاده مي شود.

nاز سيستم تركيبي مابين اين دودما استفاده مي شود.

nاز آب براي قسمتهاي دما بالا (پره ثابت) ورودي از هوا براي مابقي پره ها استفاده مي كنيم.

 

اسلاید 4 :

1.خنك كاري جابجايي
Convection Cooling

nاين فرم از خنک کاري با هدايت جريان هوا به داخل پره توربين و دفع حرارت از طريق ديواره ها انجام مي گيرد. معمولا جريان هوا در جهت شعاعي مي باشد و از چند مسير مارپيچ از ته تا نوک پره گذشته و خنک کاري صورت مي گيرد. خنک کاري جابجايي در اغلب توربينهاي گاز در حال حاضر مرسوم مي باشد.

اسلاید 5 :

2. خنک کاري پاششي
 Impingment cooling

nاين نوع خنک کاري در واقع همان نوع جابجائي ولي با شدت بسيار بالا مي باشد که در آن هوا با سرعت بسيار زياد به صورت فواره به سطح داخلي ايرفويل افشانده مي گردد و باعث مي شود که انتقال حرارت زيادي از سطح فلز به هواي خنک کن صورت گيرد.

nاين نوع خنک کاري همواره در قسمتي از پره صورت مي گيرد تا اينکه توزيع درجه حرارت را در پره يکسان نمايد. مثلا در لبه هدايت پره که درجه حرارت بالا ميرود از افشاندن هوا استفاده مي شود و در بقيه قسمتهاي پره نوع جابجائي معمولي مي باشد.

اسلاید 6 :

3.خنك كاري لايه ايي
Film Cooling

n اين نوع خنک کاري براين اساس کار مي کند که يک لايه عايق هوا بين گاز داغ و پره برقرار مي گردد و انتقال حرارت را به ديواره پره از طرف گاز داغ کم مي کند.

n در واقع به همان روشي اتاقهاي احتراق در مقابل گازهاي داغ بوسيله ايجاد لايه عايق هوا حفاظت مي شود در لبه پره ها نيز همين عمل انجام مي گيرد که در واقع هوا از داخل سوراخهاي ريزي از لبه پره عبور مي کند و به بيرون پره مي رسد و همين عمل به علت ايجاد فيلم عايق علاوه بر خنک کاري ضريب انتقال حرارت به پره را از سمت گاز داغ کم مي کند.

اسلاید 7 :

4. خنک کاري نفوذی
Transpiration Coolingچ

nخنک کردن با اين روش احتياج به اين دارد که جريان هواي خنک کن از ديواره سوراخ دار متخلخل پره عبور نمايد و انتقال حرارت مستقيما بين هواي خنک کن و گاز داغ وجود دارد در درجه حرارت هاي بسيار بالا خنک کاري تراوشي بسيار موثر خواهد بود زيرا تمام سطح پره را جريان هواي خنک کن فرا گرفته است

n دراين طرح پره به صورت يک پوسته دو جداره توخالي است که توسط سوراخهاي ريزي که در آن وجود دارد خنک مي شود. هوا از اين سوراخها عبور کرده و سپس وارد پوسته متخلخل مي شود و از بيرون پره عبور مي کند.

اسلاید 8 :

خنک کاري با آب
Water Cooling

  • در اين روش آب از داخل لوله هايي نازک که در پره تعبيه شده است عبور مي کند و از نوک پره به صورت بخار بيرون مي آيد که در اينصورت به بهترين وجه خنک کاري صورت مي گيرد با اين روش مي توان درجه حرارت پره را حتي کمتر از 540 درجه نگهداشت.

اسلاید 9 :


 پيشرفت هايي در خنك سازي توربين هاي گازي با روشهاي تراوشي

  • چكيده: بر اي آنكه محفظه هاي احتراق و پره هاي توربين هاي گازي قادر به تحمل افزايش حرارت عملياتي با هر نوع موتور جديد باشند، روش هاي جديدتري براي خنك سازي مورد نياز است. در حال حاضر دماي ورودي توربين هاي گاز حدود 2000 درجه كلوين است.
  • خنك سازي اجزاء توربين با روش نفوذ (transpiration) (نفوذ سيال خنک کننده از جداره هاي متخلخل) يكي از روش هاي موثري است كه مقاومت توربين را در تحمل حرارت هاي بالا و در برابر سايش در شرايط سخت کاري افزايش مي دهد البته در بكارگيري اين روش نيز با كمبود راه حل هاي فني مطمئن و اثبات شده روبرو هستيم. از سوي ديگر روش خنك سازي تراوشي (effusive) يك روش نسبتا ساده تر و مطمئن تر محسوب مي شود كه بطور مداوم سطوح پرحرارت اجزاء توربين را از طريق جريان هواي سرد خنك نگه مي دارد.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید