بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه و کلیات

افزایش و رشد بی رویه جمعیت جهان یکی از مسائل و مشکلات مهم قرن حاضر است که یهم عمده این افزایش متوجه کشورهای عقب مانده یا کشورهای در حال توسعه ایت. بطور میانگین، جمعیت جهان به طور دائم با نرخ 6/1 تا 7/1 درصد در حال ر شد است و در نتیجه هر ساله حدود 90 میلیون نفر به مصرف کنندگان منابع غذاییکه اغلب آن ها محصولات کشاورزی است، افزوده می شود. این وضعیت به مفهوم آن است که تولید غذا باید به طور دایم افزایش یابد تا از ناهماهنگی های اجتماعی و کمبودهای غذایی انسان در بسیاری از نقاط جهان جلوگیری شود( هاشمی دزفولی و همکاران، 1375؛ سید رحمانی، 1382 ) .

ماکارونی در سال های اخیر، بطور گسترده در برنامه غذایی مردم ایران وارد شده است و به همین منظور کارخانجات ماکارونی سازی متعددی در سطح کشور تاسیس و شروع به کار برده اند، ولی متاسفانه در کشور ما برای تهیه سمولینا، اغلب به جای استفاده از گندم دوروم، از آردهای معمولی گندم نان استفاده می شود که موجب کاهش کیفیت سمولینای تولیدی شده و معمولاً با اختلاط آرد گندم های سخت و با افزودن مواد کمکی سعی می شود ماکارونی شبیه خصوصیات ماکارونی حاصل از گندم دورم تهیه گردد ( محمدزاده و همکاران، 1386 ). -Semolina

اسلاید 2 :

گندم دوروم از تیره گندمیان یا غلات، طایفه هوردیه، و به جنس تریتیکوم تعلق دارد ( کاظمی اربط، 1378). از لحاظ تعداد کروموزوم، تتراپلوئید بوده و حاوی ژنوم AABB است. و نام علمی آن تریتیکوم دوروم است. در مجموع گندم دوروم منبع ژنتیکی مهم از ژنهای جدید برای بهبود ویژگیهای کیفی از گندم معمولی است( هان- یان و همکاران، 2007 ). -

-

این گندم در سال 1797 به وسیله R.Desforntaines  در ناحیه آتلانتیک پیدا و شناخته شد         ( خدا بنده، 1374). و گندم تولیدی در نواحی دریای مدیترانه ، آمریکای شمالی و مرکزی، کشورهای امریکای جنوبی و نیز اکثر نواحی دنیا می باشد( رانیری، 2001 ). در ایران نیز مناطق مختلف از جمله اراک، کردستان، لرستان، آذربایجان، قزوین، اصفهان و خراسان ارقام گوناگون گندم دوروم کشت می شود( سیدرحمانی، 1382 ).

اسلاید 3 :

ریشه های گندم دوروم از نوع افشان و سطحی است. ریشه های بذری از بذر و ریشه های نابجا از محل طوقه خارج می شوند و همگی هم قطر هستند ( خدا بنده، 1374 ) .

دانه گندم دوروم همانند سایر غلات از نوع گندمه  یا میوه خشک ناشکوفا است که سخت و بدون پوشش می باشد. دانه ها نوک تیز، کشیده طویل و درشت هستند و آندوسپرم آنها بسیار سخت، شفاف، روشن و با مقطع شیشه ای است. رنگ دانه ها از سفید، زرد، نارنجی تا کهربایی و قرمز روشن متغیر است. این رنگ آمیزی یکی از شاخص های تعیین کیفیت گندم دوروم محسوب می شود( کاظمی اربط، 1378 ). -Caryopsis

-Indehiscent Fruits

اسلاید 4 :

. کیفیت گندم دوروم تولیدی در برخی از شرایط آب و هوایی مانند ایالات متحده آمریکا و کشورهای ایتالیا ، روسیه، فرانسه، کانادا و آرژانتین بسیار بالا است و میزان عملکرد آن در کشورهای پیشرفته می تواند از عملکرد گندم های نان نیز بیشتر باشد( سید رحمانی، 1382 ).

با توجه به نتايج بدست آمده بنظر مي رسد كه گندم دوروم از نظر صفات كيفي و گندم نان از نظر صفات كمي داراي برتري مي باشند( بحراني و طهماسبي سروستاني ، 1384 ).

گندم منبع اصلي انر‍ژي پروتئين و نشاسته براي پخش عمده اي از جمعيت جهان مي باشد. همچنين داراي توانايي منحصر به فردي براي توليد انواع محصولات غذايي شامل غذاهاي اصلي از قبيل نان و پاستا مي باشد. ( ابدل و هاكل، 2002 ) .

اسلاید 5 :

مطالعات انجام شده 

در گندم دوروم، تفاوت کیفیت بین ارقام، به شدت به اجزای سازنده پروتئین ذخیره شده در آندسپرم وابسته است ( کاریللو و همکاران، 2000 ). در این خصوص ، گلوتن نقش مهمی را ایفا می کند . گلوتن از گیلیادین و گلوتنین تشکیل شده است ( نور محمدی و همکاران 1384 ).

پروتئين ها

پروتئين دانه گندم دوروم داراي ارزش تغذيه اي بالايي است و يكي از مهمترين شاخص ها براي شناخت خصوصيات آرد مي باشد( بلانكو و همكاران،2006).

محتوي پروتئين به ژنوتيپ وابسته است اما به مقدار زيادي از شرايط محيطي، كه اساساً شامل شرايط آب و هوايي در طول دوره پر شدن دانه و قابليت دسترسي نيترو‍ژن ( نيتروژن خاك و نسبت و زمان كاربرد نيتروژن ) می باشد، تاثیر می پذیرد ( سِلس و زِنتِنر، 1998؛ اُتمن و همکاران، 2000 ؛ رهارابتی و همکاران ، 2001 ).

اسلاید 6 :

فرآورده ديگر گندم دوروم اسپاگتي يا ورميشل است. اسپاگتي بصورت رشته هاي دراز ميله اي و توپر و با قطر كم تهيه مي شود كه در ايران به رشته فرنگي مشهو است . نودل فرآورده ديگر سمولينا است كه به صورت ورقه ها يا نوارهاي مسطح از پاستا توليد مي شود و به شكل هاي مختلف عرضه مي گردد و از آن در تهيه غذاي لازانيا استفاده مي شود ( هان- يان و همكاران، 2007 ).

حدود 85% از گندم دوروم توليدي در اروپا بيشتر براي توليد پاستا استفاده مي شود. همچنين در كشورهاي ايتاليا، فرانسه، يونان، پاستا طبق يك قانون مشترك تنها به وسيله سمولينا و آب ساخته مي شود. بنابراين كيفيت پاستا وابسته به ماده خام و بسته بندي آن مي باشد ( رانيري، 2001 ). محتواي پروتئين و ساختار آن از جمله گليادين موجود در آن عامل مهمي در تعيين كيفيت پاستا و كيفيت پخت مي باشد ( هان – يان و همكاران، 2007 ) . -spaghetti

-Vermicelli

 

اسلاید 7 :

چنانچه ميزان بذر و فاصله رديف هاي كاشت به ميزان زيادي بر روي استفاده از منابع محيطي از قبيل آب، نور و عناصر غذايي به خصوصيات گياهشناسي و فيزيولوژيكي خود از جمله قدرت پنجه زني و وزن هزار دانه و نيز با توجه به خصوصيات گياهشناسي و فيزيولوژيكي خود از جمله قدرت پنجه زني و وزن هزار دانه و نيز با توجه به شرايط آب و هوايي، خاك و محيط رشد خود مي تواند در تراكم خاصي محصول ايده آل توليد كند ( نورمحمدي و همكاران، 1384 ).

افزايش تراكم باعث محافظت  خاك از فرسايش و بهبود ساختار خاك مي شود ( دودا و همكاران،2003 ). همچنين در تراكم هاي بسيار بالاي گياهي نيز ورس اتفاق مي افتد ( سيمونس، 182؛ هيلتبرونر، a‌ 2007 ) .

با تغییر تراکم، تغییراتی در عملکرد دانه پیش می آید. این تغییرات، از تغییر در تعداد سنبله در واحد سطح، تعداد دانه در سنبله و وزن هزار دانه ناشی می شود ( سید رحمانی، 1382 ) .

اسلاید 8 :

كاهش تعداد پنجه در واحد سطح و تعداد پنجه در بوته سبب كاهش دو نوع رقابت مذكور مي گردد. زماني كه رقابت بين گياهي در نتيجه افزايش تعداد پنجه در بوته يا تراكم كاشت بالا افزايش يابد. در آن صورت تعداد دانه در سنبله كاهش مي يابد و اين امر اثرات منفي بر عملكرد دانه مي گذارد ( بخشنده و راهنما، 1385 ) .

هر یک از ازاجزای عملکرد برای رسیدن به نقطه پیک خود از نظر زمانی دارای محدوده متفاوتی بوده و نیز از نظر سهم آنها در عملکرد دانه تفاوت هایی را دارند . بطوریکه تعداد سنبله در واحد سطح در درجه اول به تعدا پنجه وابسته است که در مرحله رویشی تعداد آن تعیین می شود و در اولویت بعدی تعداد دانه در سنبله است که تعداد آن در مرحله زایشی مشخص می شود و در نهایت وزن هزار دانه عامل بعدی می باشد که اندازه آن در مرحله رسیدگی معین می گردد ( حسن زاده قورت تپه و همکاران، 1387).

اسلاید 9 :

 اهداف تحقيق

این تحقیق نیز با هدف بررسی دو عامل مهم موثر بر کمیت و کیفیت تولید بعنی میزان نیتروژن و مقدار مصرف بذر در شرایط اقلیمی شهرستان مشهد انجام شده است.

بطور کلی در این طرح اهداف زیر مورد مطالعه قرار می گیرد:

-دستیابی به مناسب ترین تراکم بوته در واحد سطح جهت کشت گندم دوروم در منطقه .

-بررسی عملکرد و اجزای عملکرد و پروتئین دانه در تراکم های مختلف و سطوح متفاوت کود نیتروژن .

-بررسی تاثیر متقابل تراکم و کود نیتروژن بر روی عملکرد و اجزای عملکرد و پروتئین دانه گندم دوروم.

اسلاید 10 :

مواد و روش ها

این بررسی در مزرعه ای واقع در 'گلبهار شهرستان مشهد  انجام گرفت. و دارای طول شرقی     59.37  و عرض 36.19 است . ارتفاع منطقه از سطح دریا 1023 متر بوده .خاک محل اجرای آزمایش، جزو خاک های لومی محسوب می شود که دارای قابلیت نفوذ متوسط، با بافت سطحی سبک و نیمه عمیق است و از نظر تهویه و زهکشی شرایط مطلوبی را داراست.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید