بخشی از مقاله

استراتژی تقویت هویت ایرانی ـ اسلامی در فضای مجازی


چکیده

در جامعهای که به ارتباطات الکترونیکی سیطره دارد ذهنیتها و هویتهای ناپایدار، چند لایه و پراکنده ظهور میکند. هویت دیجیتالی که محصول جامعهی اطلاعاتی و اجتماعات مجازی است، مخاطبان و کاربران وسایل نوین ارتباطی و اطلاعاتی را هدف قرار میدهد و هویت ملی و محلی آنها به سمت هویت فراملیتی تغییر میکند. تقویت هویت باید از طریق ساختارهای عینی و ذهنی صورت گیرد. تعریف مشروعیت رفتارها بر مبنای فرهنگ خودی، گام دیگری برای تقویت هویت در فضای کنونی است. با سیاست گذاری فرهنگی از طریق ساماندهی و اطلاع رسانی پایگاه های قرآنی ،تلاش همه جانبه مراکز علمی و فرهنگی و حمایت از وبلاگ های قرآنی، ایران اسلامی با دارا بودن تمدن کهن و هویتی اصیل و تاثیرگذار می تواند در فضای مجازی نیز همانند فضای حقیقی اثر گذار بوده و با ایجاد پایگاههای اینترنتی جهت ترویج فرهنگ ناب ایرانی اسلامی اشاعه دهنده و مفسر ایدئولوژی اسلامی باشد. این پژوهش برآن است تا با بهره گیری ازروش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از اطلاعات کتابخانه ای و داده های اینترنتی به بررسی و ارائه راهکار در زمینه تقویت هویت ایرانی-اسلامی در فضای مجازی پرداخته و از این رهگذر به این سوال پاسخ دهد که چگونه می توان به معرفی ، تبلیغ و تقویت هویت ایرانی-اسلامی در فضای مجازی پرداخت؟ نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد با تکیه بر هوش و ذکاوت جوانان این مرزو بوم می توان از فضای سایبر نه تنها برای معرفی فرهنگ ناب ایرانی-اسلامی به جهان، بلکه برای ایجاد هجمه فرهنگی و مقابله با تهدیدها و تخریب های دشمن بهره برد.

کلید واژه ها : فضای مجازی، هویت ملی، هویت اسلامی، استراتژی، رسانه.

-1مقدمه

ظهور و بروز بیش از اندازه دنیای مجازی برجوامع باعث شده تا ذهنیتها و هویتهای ناپایدار، چند لایه و پراکندهای میان افراد بهوجود بیاید؛ چنانچه به گفته مارک پاستر در کتاب »عصر دوم رسانهها« در دوره جدید اینترنت و ارتباطات الکترونیک بر جامعه سیطره دارد، این اجتماعات مجازی هستند که هویت افراد را میسازند. در اجتماعات مجازی هویت افراد به سمت فراملیتی است و کمتر به هویت ملی یا دینی بهایی داده میشود، این هویتهای فراملیتی اصولاً بیثبات، تغییر پذیر و منعطف است، یعنی افرادی که با دوستان و اطرافیان خود چندان ارتباطی ندارند حالا به مدد رسانه مجازی با افراد دیگری شاید در دورترین نقطه جهان، احساس هویتی یکسان پیدا میکنند. از مهمترین ویژگیهای فضای مجازی گسترش اهمیت فرد و حیطه خصوصی است. مهمترین متغیر در هویت ملی، وحدت بخشی یا تمایزپذیری اجتماعی است. توجه بیش از اندازه به اجتماعات فضای مجازی باعث میشود تا اجتماعات در جهان واقعی کمرنگ و بیاهمیت جلوه کنند زیرا در اینترنت منبع هویت بخشی افراد متکثر و متنوع است به همین جهت هویت ملی و انسجام اجتماعی جامعه حقیقی بهتدریج تضعیف میشود که در این رابطه دستگاههای فرهنگی میتوانند با برنامهریزی اصولی این ظرفیتها را در مسیر تکاپوی جمعی هدایت کنند تا ضمن بهرهبرداری از چنین توانمندیهای فضای مجازی، مانع به خطر افتادن هویت ملی


1

کاربران شوند. از سویی دیگر چون هر چه به جلو میرویم هویت ملی در اجتماعات مجازی به شدت تهدید میشود کارشناسان ارتباطات و رسانه، اجتماعات مجازی را تهدیدی جدی برای اجتماعات واقعی میدانند، زیرا هویت افراد در اجتماعات مجازی، هویتی دیجیتال است. سرزمین، زبان بومی، کشور، فرهنگ ملی و نژاد، هویت افراد را تعیین نمیکنند، بلکه منافع مقطعی در حوزه موضوعات مختلف افراد را دور هم جمع میکند و هویت آنها را میسازد.

به قول جیمز اسلوین: » اینترنت در مقایسه با ظهور سایر رسانه های الکترونیکی که به صورت یک پدیده گسترش یافته است، الگوهای متفاوت و متداول ارتباطی از قبیل رادیو و تلویزیون را به شکل یک شبکه تعاملی گسترده، در هم آمیخته است.) « اسلوین،(3 : 1380 هویت ملی به این دلیل که پاسخگوی سئوالات اساسی در بعد تکالیف جامعه ای می باشد برای افراد جامعه فراهم کننده پایه و پشتوانه فکری برای رفتار و اندیشه های اجتماعی محسوب می شود. این در حالی است که امروزه افزایش ارتباطات جهانی و جهانی شدن باعث ایجاد تغییرات بسیاری در جوامع مختلف شده است. امروزه با توجه به کثرت هویت های کسب شده توسط فرد در جامعه، هویت ملی وی دچار نقصان شده و پایه و اساس شخصیت متعهد به حاصله مورد تهدید قرار گرفته است. این روند به ویژه در کشورهای در حال توسعه نمود بیشتری دارد، این کشورها تا چندی پیش دارای ارزشها، هنجارها و نگرشهای ویژه خود بوده اند.با هجوم انواع مظاهر فرهنگی - اجتماعی غرب،دچار نوعی نقصان و بی هویتی شده اند. (رزازی فر، (107-106 :1379 در ایران نیز با توجه به دوران گذار از یک جامعه ی سنتی به صنعتی، تناقضات بسیاری دامنگیر افراد به ویژه قشر دانشجو در زمینه ی پاسخگویی به پرسش هایی درباره ی خود، ملت خود و...شده است. آنگونه که تحقیقات بسیاری نشان از یک آشفتگی و بحران در پایه های هویتی شخصیت دانشجویان ایرانی دارد ( رزاقی فر،(109 :1379 بنابراین، توجه به ارائه ی تصویری یکپارچه و صحیح از هویت ملی حائز اهمیت اساسی است و اینترنت در این میان از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است. با این حال باید گفت که امروزه مسأله ی هویت ملی، یکی از اساسی ترین مسائل پیش روی نظام اجتماعی ایران به شمار می رود که با ید به آن پاسخ داده شود. (رزازی فر، (115-114 :1379

-2روش تحقیق

پژوهش حاضر با بهره گیری از روش کتابخانه ای و به شیوه توصیفی-تحلیلی در پی بررسی این فرضیه است که با تکیه بر فرهنگ ایرانی-اسلامی و با تقویت هویت ملی و با اتکا به ایدئولوژی ناب اسلامی می توان در حوزه فضای سایبر اثرگذار بوده و منشاء و زمینه سازگسترش مشروعیت رفتارها بر مبنای فرهنگ خودی، جهت تقویت هویت در فضای کنونی گردید.

-3مبانی نظری تحقیق

یکی از مهم ترین محورهای جامعه اطلاعاتی، بزرگراه های اطلاعاتی هستند که اینترنت یکی از مهم ترین نمونه های آن است. این بزرگراه ها از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی؛ موقعیت و فضای جدیدی را برای انسان های معاصر فراهم می کنند، و تصویری از انسان نشان می دهد که در همه مکان ها می تواند حضور پیدا کند و باعث تغییر آگاهی ها، نگرش ها و رفتارهای انسان ها می شوند. (محسنی،20،(19-1380 این جامعه، باعث بوجود آمدن اجتماعات و هویت های جدید می گردد. جامعه ای که به ارتباطات مبتنی برصنعت چاپ، تلویزیون و تلفن متکی است، شیوه تولید به گونه ای است که هویت ها را به صورت عاقل، سودمند و خودبسنده ظهور پیدا می کند، اما در جامعه اطلاعاتی، جامعه ای که ارتباطات الکترونیکی سیطره دارد ذهنیت ها و هویت های ناپایدار، چند لایه و پراکنده گسترش پیدا می کند. مارک پاستر، در »عصر دوم رسانه ها« تأکید می کند؛ در دوره جدید که اینترنت و ارتباطات الکترونیکی در جامعه سیطره دارد، این داده ها و اطلاعات و یا به عبارت دقیق کلمه این اجتماعات مجازی هستند که هویت افراد را می سازند. (پاستر،(112 : 1377 آنتونی گیدنز معتقد است »در دنیای تجدد، هویت اجتماعی و شخصی به طرزی متباین با ارتباطات شخصی -اجتماعی

2

جوامع سنتی تر مسئله زا می گردد.«وی می گوید» در دنیای امروز، ما فرصت های بی سابقه ای برای ساختن خویشتن مان و آفریدن هویتهای مختص به خودمان در اختیار داریم.« (گیدنز،(51:1390

-4ویژگیهای فضای مجازی

فضای مجازی (اینترنت) دارای پنج خصوصیت است که آن را از سایر رسانه ها متمایز کرده است. ویژگی های منحصر به فرد و متمایز کننده فضای مجازی عبارتنداز:

-1 دیجیتالی بودن: اینترنت مبتنی بر اعداد و منطق ریاضی است. از این رو توانایی تغییر و دخالت در این فضا آن طور که خواست کاربر است کاملاً ممکن می شود. براین اساس کاربر می تواند با تغییر در رنگ ها و انتخاب فضای کار خود در اینترنت براساس خواست خود، خواست و علایق خود را کاملا در این فضا پیاده کند.

-2حافظه مجازی: مهمترین خصوصیت اینترنت آزادی انتشار اطلاعات است. حافظه مجازی اینترنت این فرصت را فراهم کرده است تا با انباشتی از اطلاعات در این فضا روبرو باشیم. این مسئله در تناقض با سیاست محدود سازی قرار دارد. اینترنت ضد سانسور است و امکان دسترسی به هر نوع اطلاعاتی در آن فراهم است.

-3 تعاملی بودن : اینترنت یک رسانه دو طرفه است ؛به این معنا که هم تولیدکننده متن در این فضا و هم مصرف کننده آن در ادامه امر تولید با یکدیگر در ارتباط هستند و از هم تأثیر می پذیرند. تعاملی بودن این فرصت را برای کاربران اینترنتی فراهم می کند تا در برخورد با فضای اینترنت فرصت دخالت آرا و نظرات خود را دائما داشته و از نظرات دیگران نیز مطلع شوند.

-4فرا متن بودن: هایپر تکس بودن به معنای این است که هر صفحه از اینترنت در خود صدها لینک به دیگر صفحات اینترنتی دارد. به این معنا که کاربر، قدرت گزینش و انتخاب بسیاری دارد و با وارد شدن به این فضا و قرار گرفتن در یک موقعیت خاص به راحتی می تواند از آن صفحه خارج شده و وارد فضای جدیدی شود که این توانایی توسط لینک های موجود در صفحه به او داده می شود.

-5واقعیت مجازی: در فضای اینترنت کاربر می تواند محدودیت های دنیای واقعی خود را جستجو کند اما بدون مرزهای دنیای واقعی، شکل گیری شخصیت های اینترنتی در شهرهای اینترنتی به معنای شکل گیری دنیای جدید است که اگر چه از دنیای واقعی ریشه می گیرد اما امکانات ویژه ی این فضا یک واقعیت مجازی را شکل داده است؛ واقعیتی که اگر چه در دنیای واقعی معنایی ندارد اما در حیطه ی اینترنت به خوبی عمل می کند و ناخواسته نتایجی نیز در دنیای واقعی به جا می گذارد.

-6غیر مرکزی بودن :هیچ مرز و حکومتی حاکم فضای اینترنتی نیست. به همان میزان که یک نوجوان امریکایی در دسترسی به اینترنت آزاد است یک نوجوان ایرانی نیز از همین حق برخوردار است.(عاملی:(26

مفهوم هویت در دیالکتیک معنایی یک فرد و دیگران با یک گروه با گروه یا گروه های دیگر، صورت بندی می شود هر هویتی با ایجاد مرز از سایر هویت ها متمایز می شود و این مرزها بیانگر ویژگی های ساختاری و محتوایی هویت ها هستند. همه جلوه های فرهنگی از بدترین تا بهترین و از نخبه گراترین تا مردمی ترین در این جهان دیجیتالی گرد هم می آیند. جهانی که در ابر متنی غول آسا و غیر تاریخی جلوه های گذشته، حال و آینده ذهنی را که برقرار کننده ارتباط است، به یکدیگر پیوند می زند. (کاستلز، :1380 (427-431 فضای مجازی در واقع محیطی است، مشتمل بر شبکه های آن لاین کامپیوتری، که در لحظه، به مبادله اطلاعات با یکدیگر می پردازند. این ارتباطات نه تنها شکل نوینی از روابط اجتماعی را می سازد، بلکه فضای مجازی را شکل می دهد که در این فضا روابط اجتماعی متنوع و متکثر براساس شبکه های گسترده روابط مجازی مبتنی بر هویت های مجازی شکل می گیرد. یک سیستم آن لاین نمونه ای از فضای سایبر است که کاربران آن می توانند از طریق ایمیل با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بر خلاف فضای واقعی، در فضای سایبر نیاز به جابجایی های فیزیکی نیست و کلیه ی اعمال فقط از طریق فشردن کلیدها یا حرکات »ماوس« صورت می گیرد. (کاستلز، (15 :1385 از نظر فرانک وبستر، جامعه اطلاعاتی بر نوآوری وسیع فناوری های اطلاعاتی اشاره دارد. وی پنج تعریف از جامعه اطلاعاتی مشخص می سازد: تکنولوژیکی، اقتصادی، شغلی، مکانی و فرهنگی. (وبستر،(20: 1380

3

-5 هویت ملی

هویت ملی عبارت است از مجموعه خصایص و ارزش های مشترک یک ملت مستقل که افراد ملت نسبت به آن ها خود آگاهی یافته اند و به واسطه ی آن ها به یکدیگر احساس تعلق می کنند. پدیده هایی چون یک سرزمین سیاسی مشترک، دین مشترک، زبان مشترک، سلسله خاطرات سیاسی مشترک، برخی دیدگاه های اجتماعی مشترک، و یک سلسله آداب و سنن و ادبیات و هنرهای مشترک. مجوعه ای از این مفاهیم شناسنامه ای ملی را پدید می آورد که هویت ملی یک گروه انسانی یا یک ملت را واقعیت می بخشد. تحولات و رخداد های قرن بیست و یکم نشان داد که دیدگاهی برخی از دانشمندان مبنی بر کم رنگ شدن عناصر ملی و محلی در جهان دهکده سان، از پشتوانه های علمی برخوردار نبوده و یکی از شاخصه های بارز ملت ها در عصر حاضر تقویت شاخصه های ملی( هویت ملی) است. تقویت جنبش های مذهبی و افکار ناسیونالیستی در جهان به خوبی نشانگر همین امر است. در حقیقت هم هیچ ملتی نتوانسته و نمی تواند بدون هویت های تاریخی خویش زنده بماند و با اعتماد به نفس، پیشرفت کند.(ابوالحسنی،1387 (20:

-6تاثیر فضای مجازی بر هویت

عامل بنیادین در شکل گیری هویت های اجتماعی تعاملات انسانی است. در واقع فرد هنگامی که به تعامل با فرد دیگری می پردازد هویت خویشتن را به عنوان یک عضو جامعه پیدا می کند. هویت در بستر تعاملات اجتماعی تعریف می شود .ظهور فناوری های نوین ارتباطی دگرگونی بنیادینی را در معاملات و ارتباطات انسانی ایجاد کرده است. کاستلز معتقد است از آنجا که انتقال و جریان فرهنگ از طریق ارتباطات صورت می گیرد، حوزه فرهنگ که نظام هایی از عقاید و رفتارها را شامل می شود، با ظهور تکنولوژی جدید دستخوش دگرگونی های بنیادین می گردد. ورود فناوری های ارتباطی، دگرگونی بنیادینی را در ساختار مناسبات و ارتباطات انسانی ایجاد کرده است. پی آمد این امر شکل گیری نوع جدید از تعاملات انسانی است که ضمن تمایز از الگوهای ارتباطی مرسوم در رسانه های ارتباط جمعی عملاً فرصت های نوینی را در جهت تجلی خود و هویت، به وجود آورده است. در همین ارتباط بل معتقد است جهان مجازی و امکان برقراری ارتباطات همزمان و بی شمار، منشاء ظهور فرهنگ های آنی و به دنبال آن ظهور هویت های خلق الساعه شده است که در دوره محدودی شکل می گیرد و با ظهور هویت های جدید به سرعت از بین می روند.(کاستلز،(383 : 1384 مجتبی عباسی قادی و مرتضی خلیلی کاشانی در پژوهشی با عنوان تأثیر اینترنت بر هویت ملی (1390) بر روی مردم مناطق مختلف شهر تهران، به این نتایج دست یافته اند: -1 متغیر مدت استفاده کاربران از اینترنت، به میزان 0.32 -بر هویت ملی آنها تأثیر دارد و این مطلب گویای این امر است که به ازای هر واحد کاهش در مدت استفاده کاربران از اینترنت، 0.32 به میزان هویت ملی آن ها افزوده می شود -2. متغیر میزان استفاده کاربران از اینترنت، به میزان 0.28 -بر هویت ملی آنها تأثیر دارد. -3 متغییر واقعی تلقی کردن محتوای سایتهای اینترنت از سوی کاربران، به میزان -0.46 بر هویت ملی آنها تأثیر دارد.( عباسی قادی و خلیلی کاشانی، (28: 1390

-7اینترنت و سلطه فرهنگی

قدرتهای مهم سیاسی و اقتصادی به ویژه آمریکا، برنامه ی حساب شده ای را در بهره گیری از اینترنت برای نفوذ و سلطه ی فرهنگی بر کشورهای دیگر دارند کاخ سفید در پنجم ژانویه میلادی بیانیه ای را با عنوان استراتژیامنیت ملّی در قرن جدید منتشر کرد در این بیانیه افزون بر یاد آوری منافع حیاتی آمریکا، از اینترنت به مهمترین ابزار دیپلماسی مردمی نام برده و تصریح شده است که برنامه ریزی ما باید به گونه ای باشد که توانایی ما را برای اطلاع رسانی و تاثیرگذاری بر ملل کشورهای دیگر در جهت منافع آمریکا تقویت کند. توسعه ی اینترنت در داخل و استفاده از آن برای تاثیرگذاری بر دیگران، بخش مهمی از سیاست های استراتژیک آمریکاست. به گفته وی، مهم ترین تأثیر فرهنگی ارتباط رایانه ای، تقویت شبکه های اجتماعی که تسلط فرهنگی دارند و افزایش حالت کلان شهری و جهانی شدن شبکه های اجتماعی، است. به

4

زعم او ارتباط رایانه ای می تواند بطور قدرتمندی در تقویت انسجام اجتماعی نخبگان جهان شهری مؤثر باشد و از معنای فرهنگ جهانی و از گردش سریع پیام های نخبگان در کلان شهر حمایت کند (کاستلز،(422 :1380

-8فضای مجازی و هویت ملی

با توجه به پراکندگی، تعدد و تفاوت رویکردها به آثار و پیامدهای حضور در فضای مجازی و استفاده از اینترنت در تمامی ابعاد اجتماعی خصوصاً هویت، ارائه و طرح یک رویکرد نظری منسجم بسیار دشوار میباشد. به علاوه بسیاری از نظریه پردازان و جامعهشناسان معاصر با توجه به نو ظهور بودن این پدیده فقط به طور حاشیهای به این مسئله پرداخته و نگاهی بسیار مجمل به برخی از بخشهای آن نمودهاند. بنابراین برای تبیین و تشریح کامل سؤالات و اهداف مورد نظر در این تحقیق، ضمن دسته بندی برخی نظریات مربوط به هویت و فضای مجازی که برای تشریح نتایج تحقیق لازم است،

سعی داریم در قالب این سه رویکرد طراحی شده تحقیق را ادامه دهیم. بنابراین نظریات موجود در باب هویت و فضای مجازی را به سه دستهی کلی نظریههای خوشبینانه، نظریههای بدبینانه و نظریههای واقع بینانه تقسیم نمودهایم.

رویکرد خوش بینانه: در رویکرد خوش بینانه، با نگاهی مثبت به اثرگذاری شبکههای اجتماعی بر هویت اجتماعی افراد نگریسته می-شود. شری ترکل ازجمله نظریهپردازانی است که با این رویکرد به هویت در شبکه اجتماعی مجازی مینگرد. ترکل فضای مجازی را به علت ویژگیهای خاص آن از جمله: امکان گمنامی و حذف نشانههای فیزیکی که به خود کاربر اجازه میدهد به آسانی نقشهای متعدد و متفاوتی را در زمانهای مختلف و با تنظیمات مختلف مورد دلخواه و پسند خود، بازی کند به عنوان فضایی رهایی بخش یاد میکند؛ چرا که به کاربر اجازه میدهد که در آن واحد، خالق، بازیگر، کارگردان، تهیهکننده و به طور کلی همه کارهی نمایش مطلوب خود باشد. نظریهپرداز دیگر در قالب این رویکرد هوراد رینگولد است. از نظر وی شرکت در اجتماعات مجازی از سویی از فشارهای ناشی از وفق دادن خود با انتظارات گروهی و جمعی در دنیای واقعی کم میکند و آزادی بیشتری را به فرد در جهت تحقق خود مطلوب و ایدهآل وی و تعامل با سایر مطلوبات خود وی به او میبخشد و از سویی دیگر از فشارهای محیطی و جغرافیایی بر کاربر بسیار می کاهد.

رویکرد بدبینانه: در رویکرد بدبینانه با دیدی منفی به مسئلهی هویت در فضای مجازی نگریسته میشود. این نظریات عمدتاً به طور پراکنده و در انتقاد از نظریات و رویکردهای نسبتاً خوشبینانه برخی پسامدرنها شکل گرفته است. بر طبق این دیدگاه، دنیای مجازی شاید محاسبهناپذیرتر از دنیای روزمره باشد اما در مجموع بر پایهی همان قواعد و قراردادهای اجتماعی دنیای واقعی، شکل گرفته است. همچنین این فضا توسط منابع قدرت اقتصادی و سیاسی واقعی کنترل و اداره میشود. بنابراین همه چیز برنامه ریزی شده و از پیش مشخص است و توسط عدهای برنامهریز ایجاد شده و تحت کنترل آنان است. پیروان این رویکرد معتقدند که خودهای شکل-گرفته در فضای مجازی بیشتر شکل برنامهها هستند تا هویتها. بر طبق این دیدگاه در فضای مجازی هر کاربر قادر است اطلاعات مختلفی را به آسانی پیرامون کاربر دیگر کسب کند. بنابراین میتوان گفت زندگیها امروزه در تار و پود فناوری دیجیتال به طور اجتناب ناپذیری برای سایرین قابل مشاهده و مرئی شده است و این مسئله ای است که زندگی شخصی افراد را با تهدید روبرو میکند.

رویکرد واقع بینانه:در رویکرد واقع بینانه با دو رویکرد کاملاً متفاوت به هویت و فضای مجازی پرداخته میشود: رویکرد نخست، رویکردی به نحوهی شکلگیری و ارائه خود در فضای مجازی در چارچوب نظریه نمایشی گافمن و رویکرد دوم، رویکرد نوینی به خود در دنیای مدرن کنونی در پرتو ظهور و گسترش رسانههای جدید و افزایش تعاملات رسانهای شده است.از مهمترین ویژگی های فضای مجازی گسترش اهمیت فرد و حیطه خصوصی در برابر جمع و حوزه عمومی است.(حسنوی:(20

بدون تردید تحولات ناشی از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی یکی از این عوامل و گزینه هاست.به عنوان نمونه موارد ذیل می تواند یکی از گزینه های تاثیر گزاری فناوری ارتباطات بر هویت باشد:

-1 ارتقای امکانات میانجی گرایانه هویت های ملی در برابر هویت فراملی و فروملی. -2 افزایش قدرت انتخاب مخاطبان.

-3 افزایش اطلاعات وآموزش به ملت ها و آگاه ساختن ملل نسبت به سنت های ریشه دار ملی.

5

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید