بخشی از مقاله

چکيده
در اين مقاله تلاش شده ضمن نگاهي کلي به رابطه ي جنسي نرمال ، نقش عوامل بيروني و روان شناختي در تحريک جنسي ،تفاوت هاي روان شناختي دو جنس در اين زمينه و... به بررسي سطح اطاعات جنسي گروهي زوج جوان به عنوان نمونه پرداخته شود و با کمک پرسش نامه هاي جمع آوري شده پيشنهاداتي در زمينه ي آموزش مسائل جنسي ارائه گردد. اين مطالعه از نوع مقطعي مي باشد و داده هاي آن از طريق ارائه ي پرسش نامه ي محقق ساخته و مصاحبه ي رو در رو با ١٠٠ زوج جوان (٢٠٠ نفر) در شرف ازدواج اول که به آزمايشگاه هاي مجاز شهر مشهد مراجعه کرده بودند گردآوري شده است . در تحليل داده ها از آزمون هاي توصيفي استفاده شده است .
اکثريت گروه مورد مطالعه آموزش مسائل جنسي را از سنين دبيرستان الزامي و مهم ترين مسئله را ارائه ي اطلاعات در مورد اندام هاي تناسلي جنس خود و نحوه ي برقراري رابطه ي سالم با جنس مخالف و بهترين وسيله را مدارس دانسته اند. ٨١% زنان و ٧٣% مردان آموزش هاي قبل از ازدواج را بسيار مهم تقي کرده اند.
تنها کمتر از ٤٠% مردان با چهار مرحله ي رابطه ي جنسي آشنايي داشتند و توانستند حداقل دو نشانه ي بارز هر مرحله را ذکرکنند.اين ميزان براي زنان کمتر از مردان بود. تعداد بسيار کمي از مردان و زنان با نحوه ي اوج گرفتن و از بين رفتن نيروي جنسي در جنس مخالف آشنا بودند. ٩٧% مردان با سيکل ماهانه ي زنان آشنايي داشتند اما کمتر از٢٠% زنان و مردان از روزهاي دقيق اوج ميل جنسي در سيکل ماهانه آگاهي داشتند. درصد بسيار کمي از زنان و مردان از توانايي رسيدن زنان به ارگاسم هاي متوالي و ناتواني موقت مردان در اين فرايند مطلع بودند. تعداد زنان و مرداني که اعتقاد داشتند مي توانند شريک جنسي خود را تهييج و اغلب اوقات ارضا نمايند و در مورد نيازهاي جنسي خود با وي صحبت کنند اندک بود.
بحث : بر اساس نتايج اين مطالعه با وجود اقدام هاي انجام شده در راستاي افزايش آگاهي هاي جنسي جوانان همچنان خلأ بسياري در اين زمينه وجود دارد به خصوص با توجه به تأثيرات منفي هرزه نگاري هاي اينترنتي نيازي مبرم به ارائه ي اطلاعات مفيد و جامع در خصوص مسلئل جنسي احساس مي شود؛ آموزشي که بايد طي چند مرحله و با توجه به سن ، جنسيت و ساير ويژگي هاي مخاطب صورت گيرد.
مقدمه :
يکي از تمايلاتي که در بين تمام موجودات عالم مشترک است ميل جنسي مي باشد . با اين تفاوت که در بين انسانها چگونگي بروز آن و منتج شدن به رفتارهاي جنسي علاوه بر آمادگي قبلي و پختگي و رسيدگي مجموعه ي عوامل جنسي به وضعيت رواني نيز بستگي دارد و بدون آمادگي رواني برانگيختگي جنسي که اولين و مهم ترين مرحله در رفتار جنسي است شکل نخواهد گرفت . اين آمادگي بعد از بلود به وجود مي آيد و به شکل يک نياز بيولوريک و رواني ظاهر مي شود که فرد را در صدد تخليه و ارضاي خود بر مي آورد . ( شاملو ١٣٧٢ ) ميل جنسي درست مانند گرسنگي و تشنگي انگيزه ي نيرومندي است با وجود اين تفاوت هاي مهمي ميان انگيزه ي جنسي و ساير انگيزه ها وجود دارد . ميل جنسي انگيزه اي اجتماعي است بدين معني که معموو معطوف شخت ديگري است حال آنکه انگيزه هاي بقا فقف به خود فرد مربوا مي شود . علاوه بر اين انگيزه هايي از قبيل گرسنگي و تشنگي از نياز بافت ها سرچشمه ميگيرد حال آنکه انگيزه ي جنسي ناشي از کمبود دروني نيست که بقاي جاندار در گرو تنتيم آن باشد ( اتکينسون و ديگران ، ٢٠٠١ ) .
فرويد در کتا، سه رساله درباره ي تئوري ميل جنسي آورده است که "ميل جنسي عبارت است از يک تحريک بدني و رواني که منبع آن محرکي است که در يکي از اعياي بدن وجود دارد و هدف آن ارضا و به ثمر رساندن تحريک بدني و رواني است . وي همچنين انگيزه يا ميل جنسي را با دو واره ي مفعول جنسي و هدف جنسي توضيح مي دهد در رابطه ي جنسي کسي که استعداد بروز جاذبه و گيرندگي ( فعل پسيري ) جنسي را داشته باشد مفعول جنسي ناميده و آن چه را که ميل جنسي در جهت دستيابي به آن است هدف جنسي مي گويند . در نتر ما منتور از عشق آن علاقه و محبتي است که قسمتي از آن به آميزش هاي جنسي منجر مي شود اما احساساتي نتير عشق به خود ، همسر معشون پدر و مادر دوستي نسبت به افراد ديگر و محبت به انسانها و برخي مفاهيم مجرد و حتي علاقه به اشياي خاص از جمله جواهر و عتيقه را نيز در بر مي گيرد "( فرويد، ١٩٠١ ).

بنابراين تاريخچه ي بررسي علمي تمايلات جنسي به سالهاي ١٨٥٩-١٩٣٩ ميلادي باز مي گردد .اولين اثري که در اين زمينه چاج شد کتا، آسيب هاي رواني جنسي ١ تاليف ريچارد فن کرافت ابينک ٢ بود . ازديگر پيشگامان مطالعه ي رفتار جنسي هاوالک اليس ٣ و زيگموند فرويد٤ بودند ( اسلامي نسب ،١٣٧٦). نتريات اين دو دانشمند در مورد تمايلات و اختلاوت جنسي معروفند .
هر چند برخي از عقايد فرويد به اعتراف خود او اشتباهند اما وي جز اولين کساني است که در مورد روابف زن و مرد و اختلاوت جنسي سخن گفته است .( جهانفر و موويي نژاد، ١٣٨٠ ) وي مطالب فراوان و ارزشمندي راجع به مسايل جنسي و تجار، عاشقانه منتشر نمود نترات او راجع به مسايل جنسي دوران طفوليت ، اکثر مردم را تکان داد . فرويد بيش از هر کس ديگري باعث شد در مورد نقش احساسات جنسي در رشد تحقيقات جامعي صورت گيرد .
اليس ، ديگر فرد پر نفوذ در ديدگاه هاي مطري در زمينه ي مسايل جنسي ، کتابها و مقاوتي به رشته ي تحرير در آورد که بر تمامي رفتارهاي جنسي متداول در زندگي روزمره ي مردم متمرکز بودند . وي به عور علل جسمي در اختلاوت جنسي بر علل روانشناختي تاکيد نمود . اليس معتقد بود که اکثر افراد و گروهها به خاطر اينکه اذهانشان بيش از حد با داستان هاي رذيلانه راجع به جنايات و انحرافات جنسي مشحول شده است ؛ امور جنسي را به عنوان امري پليد مي نگرند . وي پيشنهاد کرد براي يافتن آنچه که در روابف جنسي معمول مي گسرد بررسي هاي عيني انجام گيرد ؛ اين پيشنهاد تا سالهاي ١٩٤٠عملي نگشت . ( ساراسون و ساراسون ، ١٣٨٣ ).
با رشد و پيش رفت علوم رفتاري مطالعه ي رفتار جنسي بشر نتم ويژه اي به خود گرفت و در آثار مردم شناساني نتير مالينوسکي ٥ ؛ ميد٦ ؛ فورد و بيت٧ ؛ پزشکاني نتير ديکينسون ٨ و روانخزشکان بررسي هاي دقيق علمي در اين زمينه جدي ترمطري شد .
از جمله اولين مطالعات جالبي که انجام شد در عصر ويکتوريا در انگلستان بود . کليليا موشر٩ بررسي تمايلات جنسي در مورد زنان را آغاز کرد ؛ او پرسش نامه اي در ٩ صفحه براي ٤٧ خانم تهييه نمود که ٨٠% آنان تحصيلات دانشگاهي داشتند برخي
نتايج تحقيق چنين بود :
برخلاف آنچه تصور مي شد که زنان شهوت جنسي ندارند در ٣٥ نفر از زنان مورد تحقيق تمايل به آميزش آشکارا وجود داشت ؛
٣٤نفر اظهار کردند که اوج لست جنسي را تجربه کرده اند ؛ حداقل ٣٠ نفر از آنان از آبستني جلوگيري به عمل مي آوردند .
مگنوس هيرس فيلد١٠ فردي آلماني است که با يک پرسش نامه ي ١٣٠ سوالي روي ١٠٠٠٠ نفر تحقيقي به رفتار هاي جنسي انجام داد ولي بيشتر اطلاعات وي توسف نازي ها از بين رفت .
وي اولين موسسه ي بررسي رفتار هاي جنسي را بنياد نهاد و آن را در سطح وسيعي گسترش داد ؛ هم چنين اولين مجله ي بررسي رفتار هاي جنسي را منتشر نمود و در جهت مشاوره خانوادگي و راهنمايي در مشکلات جنسي ديگران را ياري نمود .( اسلامي نسب ، ١٣٧٦ )
آلفرد کينزي ١١ يکي ديگراز پيشگامان مطالعات زمينه يابي در اين حوزه است . وي معتقد بود که رفتار جنسي انسان را مي توان به طور عيني مورد مطالعه قرار داد . او براي آشنايي با زندگي جنسي افراد با آنان در مورد گستره ي وسيعي از رفتار هاي جنسي مصاحبه به عمل مي آورد .
مطالعات مسترز و جانسون ١٢ دهه ي ١٩٦٠ به بعد در زمينه ي اختلاوت کنش جنسي و فيزيولوري پاسش جنسي حرکتي انجام شد . طي دوره اي ده ساله مسترز و جانسون پاسخهاي جنسي ٦٩٤ مرد و زن را تحت شرايف کنترل شده ي آزمايشگاهي مورد مطالعه قرار دادند . آنها باني اعتبار گسترده و حيثيت بخشيدن به مطالعات آزمايشگاهي رفتار هاي جنسي انسان و درمان بدکاري هاي جنسي بودند . ( ساراسون و ساراسون ١٣٨٣ )
اما بايد توجه داشت که زندگي جنسي انسانها به سه قسمت عمده تقسيم مي شود که عبارتند از هويت جنسي ، عملکرد
جنسي ،رضايت جنسي .در بخش اول که هويت جنسي است اجزاي ديگري نيز مطري مي شود :
-هويت جنسي : احساس مرد يا زن بودن
-ظاهر جنسي : همان چيزي که موضوع تفکرات جنسي رمانتيک است
-انگيزه : ذهنيتي که فرد از نوع عملکرد جنسي در مورد خود يا شريک جنسي اش دارد
-تمايل جنسي : علايق گوناگوني که يک فرد براي بروز رفتار جنسي با آن مواجه مي باشد . تمايل جنسي داراي سه بعد بيولوريک رواني و اجتماعي است . بعد بيولوريک در واقع آغازگر تمايلات جنسي بوده و آن را هدايت مي نمايد . بعد رواني انگيزه ي وزم را ايجاد مي نمايد و بعد اجتماعي آرزو و آرمان مربوطه را فراهم مي آورد . رضايت جنسي : قياوت و تحليل هر فرد از رفتار جنسي خودش که آن را لست بخش تصور مينمايد.( جهانفر ، موويي نژاد ، ١٣٨٠ )
اما دراين بخش خواهد آمد عملکرد جنسي يا برقراري رابطه ي جنسي است . هويت جنسي ، ظاهر جنسي ، انگيزه ي جنسي و تمايل جنسي همه را مي توان مقدمات برقراري يک رابطه ي جنسي به شمار آورد ؛ و رضايت جنسي همان چيزي است که مي تواند پس از برقراري يک رابطه ي جنسي حاصل شود . حال رابطه جنسي يا به عبارتي اين واسطه ي بين هويت جنسي تا رضايت مندي جنسي چيست ن به هر نوع رفتاري که احتمال يگانه شدن اسخرم و تخمک را افزايش دهد رفتار جنسي گفته مي شود
.( اسلامي نسب ، ١٣٧٦ ) ؛ هايد در کتا، تمايلات جنسي بشر رفتار جنسي را چنين تعريف ميکند : رفتاري که برانگيختگي جنسي ايجاد نموده و احتمال رسيدن به اوج لست جنسي را افزايش مي دهد (هايد ١٩٩٨ ).
در سايت دائره المعارف NLM عمل جنسي را ارتباا احليلي مهبلي با هدف توليد مثل و کسب لست جنسي تعريف ميکند١٣

درواقع رابطه ي جنسي در درجه ي اول با هدف توليد مثل است و پس از آن کسب لست جنسي . تمايلات جنسي با تشريح فيزيولوري روانشناسي و فرهنگي که شخت در آن زندگي مي کند روابف او با ديگران و تجار، رشدي در طول زندگي تعيين مي شود . اصطلاي جنسيت ١٤ شامل درک مرد يا زن بودن و همه ي افکار و احساسات و رفتارهاي مربوا به ارضاي جنسي و توليد مثل از جمله کشش يک فرد نسبت به ديگري است . تمايلات جنسي طبيعي احساس کشش رفتاري که براي خود فرد و طرف مقابل لست بخش است و تحريک اعياي جنسي اوليه از جمله کليتوريس را در بر مي گيرد با احساس هاي نامتناسب و گناه و اضطرا، همراه نيست و جنبه ي جبري ندارد در بعيي شرايف رابطه ي جنسي خارج از روابف همراه با تعهد خودارضايي انواع مختلف تحريک مربوا به غير از اعياي جنسي اوليه رفتاري بهنجار شمرده مي شود ( کاپلان ، سادوک ، ٢٠٠٣ ).
درخصوص محدوده ي بهنجاري دررابطه ي جنسي تعريف دقيقي ازتمايلات جنسي بهنجار دشوار و از نتر باليني غير عملي به نتر مي آيد. تعريف تمايلات نابهنجارآسانتراست . يعني رفتارجنسي که براي خودوديگران مخر، است وقابل هدايت به سوي يک شريک جنسي نيست . تحريک اعياي تناسلي اوليه را مستثني ميدارد به طور نامتناسبي با اضطرا، و احساس گناه همراه است وحالت جبري دارد. روابف جنسي خارج ازمحيف زناشويي خودارضايي و انواع مختلف تحريکات جنسي که به اعياي غير تناسلي اوليه مربوا ميگردد بسته به زمينه ي فرهنگي باز هم ممکن است درمحدوده ي بهنجاري قرارگيرد ( آسخرنيک ، ١٣٨٠ ).
رفتار صحيح در مورد امور جنسي رفتارهايي است که فرد قادر باشد به شکلي طبيعي از آن استفاده کند اين رفتار ها جزا تجربيات انساني است که درسرشت افراد ريشه دارد . نحوه ي برقراري عمل آميزش به هر فرم و شکلي که انجام شود تا زماني که موجب نارضايتي و ناراحتي يکي از زوجين نشود طبيعي و قابل قبول است در واقع هرگونه تحريک جنسي که آميزش طبيعي به دنبال داشته باشد مورد قبول است . ( درکام ،١٣٨١ ) و نهايتا اين که رفتار جنسي نرمال در قالب فرهنک و قوانين جامعه مي گنجد ودر مقابل آن مي توان انحرافات جنسي را مطري نمود . با حسف انحرافات بقيه ي رفتارها نرمال محسو، مي شوند . رفتار منحرف جنسي رفتاري است که
١. فرد از انجام آن ناراحت و در رنج است
٢. عدم کفايت در آن ديده مي شود
٣. عجيب وغريب بودن
بنابراين تاکيد مي شود که به دليل پيچيده بودن رفتارهاي جنسي نمي توان نوع طبيعي و نرمال را به درستي ترسيم نمود .حتي اگر رفتار جنسي فرد با همسر خود به تنهايي صورت نگيرد ، يا روش هاي تحريک جنسي به اعياي جنسي اوليه منحصر نباشد و يا رفتار جنسي به اوج لست جنسي منجر نگردد باز هم رفتار جنسي طبيعي و نرمال است مگر شرايطي که رفتارها وسواس گونه انحصاري مخر، يا همراه با اضطرا، و احساس گناه شديد باشد . ( اسلامي نسب ، ١٣٧٦ )
مراحل رابطه ي جنسي :
١. برانگيختگي : اين مرحله نتيجه ي تحريک روان شناختي ( تخيل يا وجود شيا محبو، ) يا تحريک فيزيولوريک ( نوازش يا بوسه ) يا ترکيب هر دو ظاهر مي شود و با احساس لست ذهني مشخت است . احتقان آلت مردانه که به نعون منجر مي شود و احتقان آلت زنانه که به ليزشدگي مهبل مي انجامد از خصوصيات اين مرحله است .
٢. پلاتو:دراين مرحله برانگيختگي تثبيت مي شود به طوري که محرک هاي محيطي نمي توانند اثر آن را ازبين ببرند.در واقع اين مرحله ادامه ي مرحله ي اول است .
٣. ارگاسم : اين مرحله با اوج گيري لست جنسي و با رفع تنش جنسي و انقبار هاي موزون عيلات مياندوراه و اعياي تناسلي داخل لگن مشخت است . احساس ذهني غير قابل جلوگيري بودن انزال آغاز ارگاسم در مرد است . در زن ارگاسم با ٣ تا ١٥ انقبار غير ارادي در ثلث تحتاني مهبل و انقبار هاي قوي و مستمر رحم از عمق به طرف گردن رحم مشخت مي باشد. ارگاسم بين ٣ تا ٢٥ ثانيه طول مي کشد و با تيرگي خفيف هشياري همراه است .
٤. فرونشيني : اين مرحله با رفع احتقان آلت جنسي مشخت است که بدن را به حالت سکون قبلي بازمي گرداند. فرونشيني از طريق ارگاسم با احساس ذهني خوشي آرميدگي کلي و تمدد ماهيچه اي مشخت است . (کاپلان و سادوک ٢٠٠٣ ) تاثير حواس مختلف در برانگيختگي جنسي در اين بخش مي خواهيم ببينيم ساير حواس چگونه تاثيري بر برانگيختگي جنسي مي توانند داشته باشند . محرک هاي گوناگون –جنسي رواني هيجاني و حتي زيبايي شناختي –مي توانند مرحله ي برانگيختگي را راه اندازي کنند .
از نتر فرويد عوامل برانگيختگي جنبه ي دروني و بيروني دارند ؛ تفکر زياد و بيش از حد به يک موضوع جنسي از عوامل دروني برانگيختگي ميل جنسي به شمار مي رود . عوامل بيروني شرايف و مقتييات زماني مکاني و اجتماعي را شامل مي شود . در برخي موارد تحريک جنسي در اثر عوامل دروني يا فعاليت نواحي تحريک شهواني نمي باشد بلکه به دويل ديگري ممکن است بدون عمل تحريکي تتاهرات ميل جنسي ايجاد شود . هنگامي که فرد با مفعول جنسي روبه رو مي شود و تماس پيدا مي کند از نيروهاي محرکه اي که در مفعول او وجود دارد متاثر شده و لست ميبرد که اين محرک ها زيبايي ناميده مي شوند و به مجموعه ي اين خصوصيات جسابيت گفته مي شود (اوحدي ، ١٣٨٠)
در جسابيت جنسي که اساس ميل جنسي در مرحله ي آشنايي است نقش اصلي را ساختمان بدني به عهده دارد . مانند رست لحن کلام تن صدا حرکات چهره خصوصيات فردي عطر و ... .( جعفريه ،١٣٨٠) پس يکي از مهم ترين عوامل در ايجاد بر انگيختگي جنسي محرک هاي بينايي است . بيشتر جسابيت هاي جنسي توسف حس بينايي ادراک مي شوند . فرويد نيز به تاثير حس بينايي در برانگيختگي جنسي اذعان نموده است . به نتر وي نگاه نيز همچون تماس باعث ايجاد لست جنسي مي شود در هنگام دلربايي کار چشم نه تنها ديدن و قبول اين تحريکات ؛ بلکه عامل مهمي در معاشقه است . (تقدمي ، ١٣٨٠) تاثير محرک هاي بينايي در مردان به ميزان قابل توجهي بيشتر از زنان است .
بسياري از مردها نسبت به محرک هاي بينايي ( زنان برهنه يا نيمه برهنه که شهواني هستند و تنها به فکر ارضاي جنسي اند ) پاسش مي دهند در حالي که زنان به داستان هاي عاشقانه قهرمانان مهربان و احساساتي بيشتر واکنش نشان مي دهند . به بياني روشن تر محرک هاي بيروني اغلب در دو جنس متفاوت است ( اوحدي ،١٣٨٠)
نکته ي ديگري که در اين بخش مي توان بدان اشاره نمود تاثير رنک ها بر تحريکات جنسي است . تاثير گسار ترين رنک در اين زمينه رنک قرمز است که در ادامه به تشريح تاثيرات رنک قرمز در روانشناسي رنک ها پرداخته مي شود .
رنک قرمز از لحان نمادي شبيه به خوني است که در هنگام پيروزي ريخته مي شود . نتير خلق و خوي خونخوار و طبيعت مردانه است . ادراک حسي آن به صورت ميل و اشتها ظاهر مي شود . محتواي عاطفي آن آرزو و آمال است و اندام هاي جسماني آن از ماهيچه هاي سخت و سيستم اعصا، سمخاتيک و اعياي تناسلي تشکيل مي شود . خستگي جسماني و عصبي ، اختلاوت قلبي و از دست دادن قدرت جنس و يا ميل جنسي غالبا همراه با رد کردن رنک قرمز در انتخا، رنک ديده مي شود . ( لوشر، ١٣٨٠ )
رنک ديگري که در برخي کتب براي تحريک جنسي مفيد معرفي شده است زرد است . دکتر نامدار مقدم در بررسي تاثير عوامل مختلف آورده است : در تحريکات جنسي يکي از عوامل بسيار موثر رنک لباس طرفين است . مثلا رنک زرد ليمويي پررنک حلت مسرت انگيز دارد و ضمن ايجاد شادابي جنسي غدد جنسي را تحريک مي نمايد و بالعکس رنک سبز باعث ايجاد آرامش مي شود و تقريبا حالتي شبيه آرامش پس از آميزش به انسان مي دهد . ( نامدار مفدم ، ١٣٨٠ )
در کتا، روانشناسي رنک ها نيز به تاثير رنک زرد اشاره شده است : رنک زرد به عنوان رنگي بسيار روشن اثر آن به صورت روشني و شادماني ظاهر مي شود ولي چون قرمز غليي تر و سنگين تر از رنک زرد است لسا از قدرت تحريک بيشتري برخوردار است . از سوي ديگر چون رنک زرد سبک تر است و غلتت کمتري در مقايسه با رنک قرمز دارد محرک نيست اما کمي جنبه ي تحريکي دارد . براي مثال در حالي که رنک زرد نيز موجب افزايش فشار خون ، تسريع نبب و تنفس به طريق مشابه رنک قرمز مي شود معسالک مکانسم آن از ثبات کمتري برخوردار است . ( لوشر، ١٣٨٠ )
پاسش جنسي آدميان تحت تاثير ذهنيات آنان نيز هست . تخيلات جنسي واضح ١٨ نزد مردان و زنان شايع است . احساس نسبت به شريک جنسي ، موقعيت فيزيکي ، ترس از بارداري يا ايدز ، اصول اخلاقي شخصي و ارزش هاي فردي درباره ي تمايلات جنسي همگي مي توانند رضايت جنسي فرد را شکل دهند . تنوع فردي قابل ملاحته اي –و تحيير پسيري يک فرد در زمان هاي مختلف –نيز در انواع تحريک جنسي که موجب لست مي شود وجود دارد .اما همواره افکار و هيجانها همه در ايجاد ميل جنسي نقش دارند . خيالبافي ، روياي روز ، موسيقي ، رنک ،تفکر ابراز عشق ،ميل به صحبت و ... نيز در بر انگيختگي جنسي غالبا نقش نيرومندي بازي ميکنند . ( کاراسون و همکاران ، ١٣٧٩ )
درگيري هاي هيجاني نيز تاثير بسياري بر برانگيختگي و رابطه ي جنسي مي گسارد . خشم ابراز نشده ممکن است سبب شود که ما پرخاشجويانه يا غير مستقيم خود را از رابطه ي جنسي کنار بکشيم يا از آن امتناع کنيم . در نمونه هاي ديگر دغدغه ي
درست انجام دادن کار يا اضطرا، ناشي از مورد علاقه و توجه و احترام بودن در ميزان هيجان جنسي تاثير مي گسارد . نياز به نزديکي و صميميت يا سهيم شدن در غم کسي مي تواند بر ميزان لست ما از رابطه ي جنسي تاثير بگسارد . مورد انتقاد ، سرزنش يا تحکم قرار شريک جنسي نيز اين خطر را محتمل مي سازد که موضع دفاعي بگيرد و هيجان او کاهش يابد (تقدمي ، ١٣٨٠ )
گسشته از اين موارد ؛ متن هاي جنسي و پيچيدگي تمايلات جنسي انسان بزرگسال ما را ملزم به در نتر گرفتن تاثيرات اجتماعي فرهنگي ضمن رشد نيز مي کند . متن جنسي عبارت است از بازنمايي ذهني فرد از اينکه چگونه رويدادهاي جنسي ميان فردي بايد اجرا شود طبق نتر گاگنون ١٩ (١٩٧٤ ) متن جنسي مجموعه اي از رفتارهاي مناسب کلامي و غير کلامي است که براي پايان دادن به رفتار موفقيت آميز بايد انجام شوند . اين متن جنسي را فرهنک زمينه اي فرد تعيين و تعريف مي کند و کارکرد آن هماهنک ساختن رفتار تخيلي ميان فردي با تمايلات فيزيولوريکي که انگيختگي جنسي را فراخواني کرده است مي باشد . ( ريو،
١٣٧٦ ) پس مسايل فرهنگي نيز بر رابطه ي جنسي و مسايل مرتبف با آن تاثير بسياري ميگسارد .
همان گونه که تا بدين جا توضيح داده شد انگيختگي جنسي بستگي کمي به فعاليت هورموني داشته و بيشتر به آگاهي حس از شريک جنسي وابسته است . ديدن ، بوييدن و لمس شريک جنسي در واقع قوي ترين محرک هاي انگيزشي اند . حال به بررسي تاثيرات حس بويايي مي پردازيم .
حس بويايي در رابطه ي جنسي فون العاده موثر مي باشد . خوشايند يا ناخوشايند بودن بو نسبي است و نزد افراد ، مختلف مي باشد . زنان با توجه به خصوصيات طبيعي خود بيشتر به مواد معطر تمايل دارند . در حالي که بوي طبيعي بدن پس از استحمام بدون استفاده از مواد معطر باعث ايجاد جسابيت جنسي مي گردد . قدرت پراکندگي اين بو در مردان به خاطر وجود ماده اي بويايي در زير بييه ها دو چندان مي شود . رايحه ي متصاعد شده از اين عيو پس از شستشوي بدن بهتر احساس مي شود و احساس جنسي را در زنان بر مي انگيزد بوي بدن زن قوي تر از مرد است و معموو به هنگام تحريک بيشتر مي شود . ( تقدمي ،
١٣٨٠) در نتيجه بوي خاصي هم که از جنس مخالف به مشام مي رسد ، ممکن است عامل مهمي براي تحريک جنسي به شمار رود .پس از مقدمات فون وزم است به اهميت رابطه ي جنسي در زندگي زناشويي اشاره کنيم .نقش رابطه ي جنسي در تداوم و سلامت زندگي زناشويي روشن و آشکاراست " امروزه يکي از عوامل مهم در بروز مشکلات خانوادگي در جامعه ي ما نارضايتي زوجين از رابطه ي جنسي شان مي باشد و عدم ارضاي اين ميل طبيعي پايه ي بسياري از اختلافات زناشويي است " اين مهم در کنار نتايج حاصل از يک مطالعه در زاهدان که نشان مي دهد ٢٦,٢ % از جمعيت مورد مطالعه از روابف جنسي با همسرشان ناراضي بودند ( محمدي صبح خيز، ١٣٨٢ ) يکي از دويل شيوع باوي اختلافات زناشويي را نشان مي دهد . مطالعات دکتر بشارت نيز اين نکته را که وجود مشکلات در رابطه ي جنسي بر تمامي ابعاد زندگي تاثير عميقي بر جاي مي گسارد قويا تاييد ميکند : "
کيفيت رابطه ي جنسي خاستگاه بسياري از مشکلات ارتباطي است فقدان ارتباا روابف خصمانه و ناتواني در آشکار سازي و مبادله ي عواطف از مشخصه هاي زوجهايي است که از ناکنش وري هاي جنسي رنج ميبرند مشکلات جنسي و ناسازگاري زوجين در زمينه ي روابف غير جنسي همبودي گسترده اي دارند وجه مشترک همه ي زوجهايي که به کلينيک هاي درماني مراجعه ميکنند اين است که سکس در چارچو، روابطشان مشکل دار شده است " ( بشارت ،١٣٧٨ )
موسوي ( ١٣٧٤ ) در تحقيقي که تحت عنوان بررسي و مقايسه ي عوامل موثر بر رضامندي زناشويي در سه گروه کارمندان ، پزشکان و کارگران شهر تهران انجام داده بود نشان داد که عوامل اقتصادي ، اعتقادات مسهبي ، آدا، و سنن اجتماعي ، ارضاي عاطفي و ارضاي جنسي بر رضايتمندي زناشويي تاثير مسلم دارد .
در پژوهشي که اسدي ( ١٣٧٥ ) انجام داد نشان داده شد که زوجهاي سازگار با زوجهاي ناسازگار در انگيزه هاي يافتن شريک و همدم و ارضاي نياز جنسي ، تداوم جنسي و ... با هم متفاوت بودند ( کيهان نيا ، ١٣٧٥ ) .
بر اساس مطالعه ي بحرينيان و ساکي ( ١٣٨١ ) در ايلام اکثريت زنان متاهل گسراندن آموزش هاي جنسي قبل از ازدواج براي زوجين را مهم دانسته اند و نزديک به تمام گروه ( ٩٥% ) بر نياز خود به اين آموزش ها تاکيد نموده اند .
در پژوهش ديگري ٤٩ % نمونه منبع کسب اطلاعات خود را کتب و مجلات معرفي نموده بودند . ٧٥ % ضرورت شرکت در کلاسهاي آموزش مسايل جنسي را زياد و خيلي زياد ارزيابي نمودند بيشترين گزينه ي انتخابي براي زمان شرکت در اين کلاسها دبيرستان بود و ٦٢ % با لزوم آشنايي با مسايل جنسي از طريق خانواده موافق بودند . ٦٠ % نقش ارتباا جنسي مناسب را در رضايتمندي از زندگي زناشويي در سطح خيلي زياد بيان نمودند . ( جعفري و همکاران ،١٣٨٢ )
حسيني و همکاران ( ١٣٨٢ ) در بررسي تاثير برنامه هاي آموزش رفتار جنسي بر رضايت جنسي زوج هاي آزاد شهر متوجه شدند ميزان رضايت جنسي گروه مورد مطالعه نسبت به گروه کنترل پس از آموزش تفاوت معناداري دارد چندين بررسي نشان مي دهد که فقدان آموزش کافي در مورد فعاليت جنسي ، باورهاي جنسي غلف ، اضطرا، هاي جنسي و ... از شايعترين عوامل روانشناختي در اختلاوت کنشي جنسي و ازدواج هاي به وصال نرسيده مي باشد . ( دادفر و همکاران ، ١٣٨١ و صولتي و همکاران ، ١٣٨٢ و عزيز نژاد ، ١٣٨٢) پژوهش ديگري ضمن مطالعه روي آگاهي و نگرش زوجهاي در آستانه ي ازدواج در مورد بهداشت جنسي به اين نتيجه دست يافت که آگاهي پاسش دهندگان کمتر از حد انتتار است افراد جوان با تحصيلات کمتر آگاهي پايين تري دارند در حالي که آگاهي باوي بيشتر افرادي که تجربه ي زندگي گروهي داشته اند و نيز کساني که دوستان متاهلي داشته اند نشان از سيستم آموزش درون گروهي غير رسمي دارد . ( شير پاک و همکاران ، ١٣٨٢ )
بنابراين پژوهش حاضر به دنبال بررسي ميزان اطلاعات زوجهاي جوان در خصوص رابطه ي جنسي است تا ضمن تاييد سودمندي کلاسهاي آموزشي قبل از ازدواج ضرورت اقدامات فون را متسکر شود .
روش
پژوهش حاضر مطالعه اي توصيفي است . در مطالعات توصيفي محقق به دنبال چگونگي موضوع مورد بررسي است محقق تنها وضع موجود را بررسي ميکند و به توصيف نتامدار وضعيت فعلي مي پردازد ، ويژگي ها و صفات آن را مطالعه مي نمايد و عندالزوم ارتباا بين متحيرها را بررسي ميکند.
نمونه :
جامعه ي آماري در اين تحقيق تمام زوج هاي در شرف ازدواج شهر مشهد مي باشد . نمونه ي مورد مطالعه تعداد ١٠٠ زوج جوان ( ٢٠٠ نفر ) بود که براي انجام آزمايشات قبل از ازدواج به مرکز بهداشت شهيد قدسي مشهد مراجعه نموده بودند . متوسف سني مردان مورد مطالعه ٢٥ بيشترين و کمترين سن ٣٨و ١٩ سال بوده است . متوسف سني زنان مورد مطالعه ٢٠ بيشترين و کمترين سن اين گروه ٣٤ و ١٣ سال بود .٧٤درصد مردان شحل آزاد و بقيه کارمند دولتي بودند

ابزار:
پرسش نامه ي مورد استفاده ابزاري محقق ساخته و داراي روايي محتوا است پايايي پرسش نامه از طريق test-re-test محاسبه شد و عدد همبستگي اسخيرمن آن ٨.٩ بدست آمد . بخش اول اين فرم شامل چند مورد اطلاعات کلي ( مانند سن ؛ تحصيلات ، شحل و مدت آشنايي ) و ١٢ مورد سوال که به منتور نتر سنجي از نمونه تهييه شده بودکه به شري زير است : سن علاقه مند ي به اطلاعات جنسي در نمونه ، منبع کسب اطلاعات جنسي نمونه ، اهميت آموزش ها ي جنسي قبل از ازدواج از نتر زوج هاي مورد بررسي ، سطح شروع آموزش هاي جنسي ، منبع آموزش جنسي در بلود ، منبع آموزش هاي جنسي قبل از ازدواج ، نقش عوامل جنسي در تداوم زندگي مشترک ، اهميت داشتن رابطه ي جنسي منتم ، توانايي بازگويي تمايلات جنسي به همسر ، پيشنهاد براي شروع رابطه ي جنسي ، توانايي تهييج شريک جنسي ، توانايي ارضاي شريک جنسي . بخش دوم پرسش نامه شامل ٢٢ سوال تستي است که هر سوال تنها يک پاسش درست دارد و در مجموع ٩ زمينه ي اطلاعاتي افراد در خصوص مسايل جنسي را مي سنجد که به قرار زير است :

نتايج :
١. سن علاقه مند ي به اطلاعات جنسي در نمونه :
انسان از کودکي به مسايل جنسي علاقه مند است به طوري که در نتريه ي فرويد سن ٣ تا ٦ سالگي در مراحل رشد رواني جنسي مرحله ي آلتي ناميده شده است . در اين مرحله کودک براي اولين بار به طور جدي به آلت جنسي خود و کودکان ديگر توجه مي کند و در اين زمينه سواوتي از والدين به عمل مي آورد پس از اين مرحله در سن بلود بار ديگر توجه فرد به مسايل جنسي معطوف مي گردد در اين دوره اغلب نوجوانان آگاهانه و فعاونه به دنبال کسب اطلاعات در زمينه ي امور جنسي هستند .
در اين تحقيق اغلب افراد گزارش دادند که در سن باوي ١٨ سال به دنبال کسب اطلاعات جنسي بوده اند :
٢. منبع کسب اطلاعات جنسي نمونه :
راه هاي گوناگوني براي کسب اطلاعات جنسي وجود دارد . اولين و مطمئن ترين آنها خانواده مي باشد اما معموو
خانواده ها روش صحيح آموزش اين امر مهم را نمي دانند و يا نمي خواهند در مورد اين مساله با فرزندان خود صحبت کنند و يا به سواوت آنان پاسش گويند . به همين دليل اغلب نوجوانان و جوانان به دنبال کانال هاي ديگري براي يافتن پاسش کنجکاوي هاي خود در اين زمينه هستند که بيشتر شامل دوستان نزديک مي شود ، در درجه ي بعد کتا، و اينترنت و ماهواره منابع ديگري هستند که مورد استفاده قرار مي گيرند که اغلب اطلاعات نامناسبي را در اختيار افراد قرار مي دهند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید