بخشی از مقاله

چکیده

نخستین رکن امنیت ملی در هر جامعهای امنیت غذایی آن جامعه است که حتی امنیت نظامی و مکانی بعد از آن قرار میگیرد. در این راستا امنیت غذایی یکی از فاکتورهای اصلی و مهم در تامین امنیت یک کشور است. امنیت غذایی و عرضه با ثبات مواد غذایی با توجه به اهمیت جهانی آن پیوسته مورد توجه کشورهای در حال توسعه است و در سند چشم انداز بیست ساله کشور نیز دسترسی به مقدارکافی مواد غذایی و سلامت تغذیه ای به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه مورد توجه قرارگرفته است. امنیت غذایی به معنی دسترسی همه مردم درتمام اوقات به غذای کافی برای داشتن یک زندگی سالم است که در سه جنبه موجود بودن غذا دسترسی به غذا و پایداری در دریافت غذا قابل بررسی است. در این مقاله ضمن بیان تعریفی از امنیت غذایی و عواملی موثر بر امنیت غذایی و بررسی خطراتی چون بیوتروریسم ، راهکارها و پیشنهاداتی در جهت مدیریت امنیت غذایی و بهود آن در کشور ارائه شده است.

کلمات کلیدی: امنیت غذایی ، بیوتروریسم، اگروتروریسم، سلامت مصرف کنندگان

مقدمه

امروز مساله تضمین امنیت غذا و تولید مواد غذایی یکی از مهم ترین مسائلی است که در جهان وجود داشته و می تواند مورد تهاجم قرار گیرد.

امنیت غذایی:

بنا به تعریف امنیت غذایی به معنی دسترسی تک تک افراد یک جامعه به غذای سالم و کافی در تمام اوقات به منظور داشتن یک زندگی سالم است. بدون دسترسی به غذایی سالم و فاقد هرنوع الودگی اعم از میکروبی، انگلی و شیمیایی امنیت غذایی هدفی دست نیافتنی خواهد بود.

تامین و توسعه امنیت غذایی صرفا تولید محصولات کشاورزی کافی در جهان نیست بلکه فراهم نمودن شرایط بهینه جهت مراحل حمل و نقل، نگهداری، انبارداری، فرآوری، صنایع تبدیلی و توزیع هرکدام گام هایی بسیار مهم به منظور نیل به شاخص های امنیت غذایی محسوب می شوند. اهمیت بخش کشاورزی در تأمین امنیت غذایی و همچنین غذای کامل و مناسب غیر قابل انکار است و همچنین باید گفت امنیت و استراتژی یک کشور براساس امنیت غذایی آن کشور استوار است،

در راستای حفظ امنیت غذایی کشور باید مباحث قرنطیه ای در مبادی ورودی محصولات کشاورزی، نهاده ها و ... به کشور به دقت مورد توجه قرار گیرد و با راهکارها و انجام اقدامات پیشگیرانه از ورود آفات و بیماری ها از طریق واردات محصولات کشاورزی در جهت جلوگیری از شیوع انواع بیماری ها و سلامت جامعه و هزینه ها و پیامدهای آن را بسیار مهم است.همچنین ورود آفت به کشور از طریق واردات بذرهای آلوده، واردات بذرهایی که نابارور هستند، واردات بذرهایی که از لحاظ ژنتیکی تغییر یافته اند و یا دارا یا فاقد ماده ای خاص هستند، واردات احشام آلوده به بیماری های خاص و ... از مواردی است که تولیدات داخلی را به صورت جدی مورد تهدید قرار داده است و این تهدیدها می تواند منجر به تضعیف توانایی تولید محصولات توسط گیاهان و احشام می باشد.

بیوتروریسم:

تعریف عمومی بیوتروریسم ارعاب و ترساندن مردم یک کشور با استفاده وحشیانه از عوامل بیولوژیک می باشد در واقع بیوتروریسم عبارت است از استفاده عمده از عوامل عفونی و یا سموم میکروبی بر علیه جمعیت نظامی و غیر نظامی. این عوامل شامل باکتری ها، ریکتسیها، ویروس ها ، قارچ ها و سموم حاصل از آنها و همچنین سموم گیاهی و جانوری را تشکیل می دهد. از خطرناکترین عوامل بیولوژیک می توان به ویروسهای آبله، ابولا ،ماربوک و انواع ویروسهای خونریزی دهنده، و از باکتریها، عامل سیاه زخم، طاعون ، وبا، حصبه و از سموم به سم بوتولینوم ، ریسین، افلاتوکسن و انواع سموم قارچی، میکروبی، تک یاخته ای و سموم گیاهی و جانوری اشاره نمود.

بیوتروریسم کشاورزی (اگروتروریسم) :Agro Terrorism

یکی از زیرشاخه های مهم بیوتروریسم ، بیوتروریسم کشاورزی یا همان اگروتروریسم Agro Terrorism است که یکی از جدی ترین و مهم ترین جنگ هایی است که در حال حاضر کشور ما در معرض آن می باشد و محصولات غذایی همواره در معرض سوء قصد عوامل تروریستی جهت نیل به اهداف شوم هستند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید