بخشی از مقاله

چکیده

تأثیر توسعه بازار صکوک در رشد اقتصادی، با استفاده از نمونههایی از تمام کشورهای صادرکننده که در دوره 2015-1995 صورت گرفته موردبررسی قرارگرفتهاند. در این مقاله در بسیاری از موارد به ادبیات موجود کمک میکند. اولاً، آن به یک منطقه نسبتاً ناشناخته تحقیق در مورد اثر بالقوه مالی اسلامی در رشد اقتصادی کمک میکند. علاوه بر این، یافتهها به درک ما از کانالهایی که از طریق بازارهای صکوک رشد اقتصادی را تحریک میکند کمک میکند.

علاوه بر این، ما ارتباط بین رشد بازار صکوک و رشد اقتصادی را با استفاده از یک مدل پانل داینامیک تخمین زدهشده با تخمین زن سیستم GMM از بلاندل و باند - 1988 - در ارتباط میگذاریم؛ که به ما امکان میدهد تا مشکلات درونزایی مشترک متغیرهای مستقل و ناهمگنی کشور و همچنین اثر متغیر حذفشده را حل کنیم؛ بنابر ایناز برآوردگر GMM برای مقابله با اثر متغیر حذفشده، درونزایی و مسائل همزمانی ا ستفاده شده ا ست.

نتایج ما یک اثر معناداری در تو سعه بازار صکوک در ر شد اقت صادی را ن شان میدهد، حتی بعد از کنترل اقدامات مختلف تو سعه بازار مالی، کیفیت بنگاهها و عوامل کلاسیک رشد اقتصادی. علاوه بر این، شواهد از رابطه مثبت شناخته شده بین تو سعه اقت صادی و ر شد اقت صادی پ شتیبانی نمیکند. ما نتیجه گرفتیم که تو سعه بازارهای صکوک، ممکن ا ست بهو سیله حذف اثرات منفی اعتقادات مذهبی شخصی سبب پیشرفت ظرفیت مالی و رشد اقتصادی میشود.

 

-1 مقدمه

دهه گذشته شاهد رشد بیسابقهای در صنعت خدمات مالی اسلامی بوده است. تا پایان سال 2015 به 88/8 میلیارد دلار ر سیده ا ست 1 - IFSI, 2016 - ، به حدی که مالی اسلامی به بخشی از دستور کار G20 تبدیل شده است. موفقیت اخیر صنعت مالی اسلامی در طول دوره بحران صنعت مالی متعارف صورت گرفت. بسیاری از آکادمیهای اخیر معتقدند که صنعت مالیه ا سلامی دارای ری سک کمتری ا ست، عملکرد بهتر و ثبات بی شتر ن سبت به همتای متعارف آن در طی بحران مالی جهانی اخیر در سال 2008 است

 آنها این عملکرد بهتر را به ویژگیهای منحصربهفرد قراردادهای اسلامی و اوراق بهادار سرمایهگذاری نسبت میدهند. بخش عمدهای از این گسترش ناشی از انتشار گسترده صکوک، گواهیهای سرمایهگذاری مطابق با شریعت ، بهعنوان جایگزینی برای صدور اوراق بهادار ثابت و یا اوراق قر ضه مبتنی بر بهره تقویت شده ا ست. این هر دو بهعنوان و سیلهای برای افزایش بودجه دولتی از طریق صکوک دولتی و بهعنوان راهی برای شرکتهای تأمین مالی خارجی از طریق صدور از طرف شرکتهای بزرگ است.

این رشد عظیم از افزایش معناداری در میزان صدور جهانی اوراق تا حدود 250 برابر از سال 2001، از 17/1 میلیارد دلار به 902 میلیارد دلار تا پایان سال 2015 نشان داده شده است . - IFSI, 2016 - اگرچه ارتباطات رشد اقتصادی باقی میماند در ادبیات علمی به شدت مورد بحث قرارگرفته است، اکنون ثابت شده است که تو سعه مالی بهطور گ ستردهای برای ر شد اقت صادی مفید ا ست - لوین - 1997 - 5، واچتل - 2001 - 6، کینگ و لوین. - - 1993 - 7 درواقع بازارهای مالی ر شد اقت صادی با تحریک انبا شت سرمایه و ترویج تخ صیص منابع و نوآوریهای تکنولوژیکی را تقویت میکند - تومر ونگ و ست8 و همکاران . - - 2013 - بااینحال، و علیرغم بیش از دو دهه از صدور صکوک، ادبیات مربوط به تأثیرات اقتصاد کلان تأمین مالی صکوک و بهویژه پیامدهای آن بر ر شد هنوز کم ا ست. بی شترین شواهد موجود، توصیفی و روایتی است.

اچابی9 و همکاران - 2016 - تنها مطالعه تجربی موجود ا ست که در سالهای 2005 تا 2012 با استفاده از آزمون علیت گرنجر، این مسئله را برای نمونهای از 18 کشور منتشرکننده صکوک مطرح میکند. بااینوجود، نتایج آنها نمیتواند تأثیر معناداری در انتشار صکوک بر رشد تولید ناخالص داخلی دا شته با شد. در این مقاله، ما یک تحقیق تجربی از این مو ضوع خاص ارائه میدهیم. دقیقاً ما تأثیر تأمین مالی صکوک را بر ر شد اقت صادی با ا ستفاده از نمونهای که شامل ک شورهای منت شرکننده صکوک برای دوره 1995 تا 2015 میبا شد، برر سی میکنیم. تجزیهوتحلیل ما به ما اجازه میدهد تا به سؤالات زیر پاسخ دهیم:

1.    آیا ر شد بازار صکوک باعث ر شد اقت صادی می شود؟ اگر چنین ا ست کدام کانالها.

.2 آیا تأثیر صکوک بر ر شد اقت صادی به نوع صکوک ب ستگی دارد؟ - دولتی نسبت به خصوصی -

این مسائل اهمیت ویژهای دارند نهتنها برای کشورهای فعال در بازارهای صکوک، بلکه همچنین برای کشورهایی که هنوز در بازارهای آتی در بازارهای مالی صکوک در آینده نزدیک قرار دارند، همانطور که در گزارش سالانه IFSI,2016 گزارششده است، مناطق بسیار متنوع مانند آفریقا - کوتادویوور، کنیا، موریتانی، مراکش و تونس - ،اروپا - لوکزامبورگ - ، شرق میانه - اردن و عمان - و همچنین آسیای مرکزی - قزاقستان - .

ما استدلال میکنیم که توسعه بازار داخلی صکوک در بسیاری از موارد به رشد اقتصادی کشور کمک میکند:            
اولاً، بازارهای    صکوک با پسانداز متحرک، تأمین مالی را برای بدهکاران بلند مدت  به وجود میآور ند و  بهاینترت یب  به    کارکرد  کارآ مد  بازار های سر ما یه کمک میکنند.

ازآن جایی که    تأمین    مالی دراز مدت برای افزایش بهرهوری اقت صادی مهم ا ست، این نقش    سهمیهبندی    سرمایه از اهمیت زیادی برای پیوند رشد اقتصادی برخوردار است.        

دوم، بازارها صکوک، همراه با اوراق قر ضه و سهام، به تقویت بازار مالی اقتصاد کمک میکند. بهعنوانمثال، در غیاب بازار صکوک، بانکها تمایل دارند فرصتهای سرمایهگذاری سپردهها را کاهش دهند و این باعث می شود که آنها وامهای نامنا سب و غیر بهینه را به د ست آورند. علاوه بر این، یک بازار توسعهنیافته صکوک، هر دو شرکتهای بیمه و صندوقهای بازن ش ستگی را مجبور به سرمایهگذاری در اوراق کوتاهمدت میکند، که در جهت بدهی از ترازنامه مطابقت ندارد، و درنتیجه عدم تطابق سرر سید آنها را ن شان میدهد. بازار صکوک بهخوبی عمل میکند و بانکها را قادر می سازد تا در اوراق صکوک سرمایهگذاری کنند و از این طریق تقارن اطلاعات، درنتیجه ترویج تخصیص کارآمد منابع ضروری برای رشد اقتصادی است.

سوم، یک بازار صکوک بهخوبی توسعهیافته و همراه با ساختار مالی پیشرفته میتواند رشد اقتصادی را از طریق نوآوریهای تکنولوژیکی و افزایش بهرهوری کار در بخش خصوصی تحریک کند.

چهارم، اوراق صکوک بر مبنای تقسیم ریسک است، به این معنی که منتشرکننده و سرمایهگذار خطر سرمایهگذاری را به اشتراک میگذارند و سود و زیان بین آنها در شرای توافق تق سیم میکنند؛ این ویژگی به ا شتراک گذاشتن ریسک صکوک منجر خواهد شد قرض کننده و قرض گیرنده به اشتراکگذاری ریسکهای تجاری در مقابل سهم سود، که ممکن است باعث سرمایهگذاری و درنتیجه رشد اقتصادی شود.

این امر میتوا ند به افزایش مشار کت مالی منجر شود و درنتی جه سرمایهگذاری و رشد اقتصادی را تحریک کند. در صورت عدم وجود اوراق صکوک، پساندازها بهطور مؤثری موردا ستفاده قرار نمیگیرد و بنابراین به بخش مالی ر سمی هدایت نمی شوند، که ممکن ا ست مانع سرمایهگذاری و ر شد اقتصادی شود.

با بررسی، ما دریافتیم که توسعه بازارهای صکوک، هم صکوک دولتی و هم صکوک شرکتهای بزرگ - خصوصی - ، نقش مهمی در تحریک رشد اقتصادی بلندمدت پس از کنترل اقدامات مختلف توسعه بازار مالی، کیفیت مؤسسات و عوامل تعیینکننده رشد کلاسیک ایفا میکند.

علاوه بر این، نتایج نشان میدهد که مخارج دولتی و باز بودن تجارت تأثیر منفی بر رشد اقتصادی دارند، درحالیکه سطح درآمد اولیه مثبت و با رشد اقتصادی همبسته است. بااینحال، شواهد از رابطه مثبت شناختهشده بین توسعه مالی و رشد اقتصادی پشتیبانی نمیکند.

این مقاله در بسیاری از موارد به ادبیات موجود کمک میکند. اولاً، آن به یک منطقه ن سبتاً نا شناخته تحقیق در مورد اثر بالقوه مالی ا سلامی در ر شد اقت صادی کمک میکند. علاوه بر این، یافتهها به درک ما از کانالهایی که از طریق بازارهای صکوک رشد اقتصادی را تحریک میکند کمک میکند. علاوه بر این، ما ارتباط بین رشد بازار صکوک و رشد اقتصادی را با استفاده از یک مدل پانل داینامیک تخمین زدهشده با تخمین زن سیستم GMM از بلاندل و باند - 1988 - 10 در ارتباط میگذاریم؛ که به ما امکان میدهد تا مشکلات درونزایی مشترک متغیرهای مستقل و ناهمگنی کشور و همچنین اثر متغیر حذفشده را حل کنیم.

مقاله به شرح زیر است:بخش 2 یک مرور کلی از بازارهای صکوک ارائه میدهد. بخش 3 خلاصهای از بررسی ادبیات است. بخش 4 اطلاعات و متغیرهای ما

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید