بخشی از مقاله

چکیده

مقدمه و هدف:سندرم پیش از قاعدگی - PMS - مجموعهای از علایم جسمی، روانی و احساساتمرتبط با چرخه قاعدگی در زنان است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی تاثیر سه روش آرمیدگی عضلانی، خود گویی مثبت و روش ترکیبی آرمیدگی و خودگویی در کاهش علائم PMS در زنان بوده است.    
روش بررسی:    بدین منظور 80 نفراز بیماران مراجعه کننده به مطب زنان و زایمان شهر همدان که از PMS رنج می برده اند، به صورت نمونه گیری    تصادفی انتخاب شدند. طی این مطالعه سه گروه آزمایشی و یک گروه کنترل، وجود داشت که پس از اجرای پیش آزمون و گروه بندی، سه گروه آزمایشی شامل : گروه تحت درمان به روش خودگویی مثبت، گروه تحت درمان به روش درمانی آرمیدگی عضلانی و گروه آزمایشی تحت درمان به روش درمانی ترکیبی طی 8 جلسه تحت درمان قرار گرفته اند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه ثبت شدت علایم PMS بود.

یافته ها: نتایج نشان داد که که روش های درمانی آرمیدگی عضلانی با میانگین23/2 و خودگویی مثبت با میانگین 21/25 نسبت به گروه کنترل می توانند به تنهایی سبب کاهش علائم - P<0. 0001 - PMS شوند. از سویی روش درمانی ترکیبی آرمیدگی و خودگویی مثبت با میانگین 13/75 تاثیر بیشتری در کاهش علائم PMS نسبت به دو روش آرمیدگی و خودگویی مثبت به تنهایی، بر روی بیماران داشت.

نتیجه گیری کلی: این مطالعه به تاثیر آموزش تکنیک های شناختی- رفتاری، با توجه بیشتر بر تکنیک های خودگویی مثبت و آرمیدگی عضلانی، جهت کاهش علائم سندروم قبل از قائدگی تاکید می کند.

مقدمه

سندرم پیش از قاعدگی یک اختلال نسبتاً شایع در میان زنان در سنین باروری است - اسپراف،. - 1382 این سندرم مجموعه ای از نشانه های بدنی، روان شناختی و هیجانی است که با تغییرات دوره ای مربوط به سیکل قاعدگی، در خلق، احساس کلی، رفاه جسمی و روانی زنان مشخص می شود . عواملی از جمله عوامل روانی، اجتماعی و زیستی در بیماری زایی این سندرم مؤثر است و حتی برخی پژوهش ها این اختلال را برآیند اجتماع می دانند - بابایان زاد، . - 1387 سندرم پیش از قاعدگی، پس از اولین عادت ماهانه و حتی پس از برداشتن رحم نیز به شرط اینکه تخمدان ها سالم باقی بمانند، دیده می شود - بخشنده، - 1393 و به طور کلی یک اختلال پایدار به حساب می آید - پروین، . - 2003 نشانههای سندرم پیش از قاعدگی به صورت تحریکپذیری، تنش، بیقراری و نا استواری هیجانی و خلقی ظاهر میشوند که به طور جدی در سبک زندگی و ارتباطات اجتماعی زنان ا ختلال ایجاد می کند.70 تا 90 درصد زنان در سنین باروری علایمی از این سندرم گزارش می کنند . با توجه به اینکه امروزه، اکثر زنان در زمینه های مختلف اجتماعی فعالیت دارند چنانچه درمانی در مورد این افراد صورت نگیرد، عوارض بسیاری را متحمل خواهیم شد ، البته برای درمان یا پیش گیری از سندرم پ یش از قاعدگی هنوز داروی اختصاصی وجود ندارد  آرمیدگی نوعی یادگیری و یکی از روش های مقابله با واکنش های جسمی استرس است . اگر یاد بگیریم تنش یا کشیدگی ماهیچه هایمان را به کمک آرمیدگی کاهش دهیم، خواهیم توانست استرس را کنترل کنیم و با کنترل استرس، بسیار ی از مشکلات بهداشتی را برطرف سازیم یکی دیگر از روش های کنترل استرس هدایت نگرش و احساسات خود با چیزهایی که در مورد خودمان به خود می گوییم، است . با کنترل گفتگوی درونی خود می توانیم شروع به اثبات کنترل در تمام بخش های زندگی خود کنیم . خود گویی نوعی گفتگوی درونی با خود است. وقتی خودگویی فرد مثبت است او به خودش اجازه می دهد تا موفقیت و شانس برایش رخ دهد . او به ذهن ناخودآگاه خود دستور می دهد تا همه منابع را برای موفقیت فراهم کند. به این ترتیب خود گویی می تواند به واقع رفتار و تفکرات انسان را جهت دهد. به نظر می رسد چنین فعالیتی می تواند در کنترل و کاهش استرس موثر باشد . اهمیت توجه به درمان و کاهش درد سندرم پیش از قاعدگی، از یکسو و نبود داروی اختصاصی برای آن از سوی دیگر و همچنین با توجه به اینکه امروزه، درمان با مواد شیمیایی دیگر به عنوان بهترین درمان تلقی نمی شود باید به دنبال روش های درمانی نوین و کم زیان تر نظیر فنون آرام سازی بود - زالی پور، . - 1393 به همین جهت پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آرمیدگی عضلانی و خود گویی مثبت بر کاهش علائم سندرم قبل از قاعدگی پرداخت.

روش تحقیق جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری

جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه بیماران مراجعه کننده به مطب زنان و زایمان شهر همدان می باشد که از سندرم پیش از قاعدگی رنج می برند، تعداد آنان بطور میانگین در طی یک هفته در فصل بهار 94 حدود 1100 نفر است. این افراد توسط پزشکان متخصص و ماما ها به عنوان بیماران م بتلا به سندروم قبل از قاعدگی تشخیص داده شده بودند .طی مطالعه حاضر که از جمله پژوهش های نیمه آزمایشی بود، سه گروه آزمایش و یک کنترل وجود داشت که گروه های آزمایش تحت آموزش خودگویی مثبت و آرمیدگی عضلانی و ترکیب دو روش خودگویی مثبت و آرمیدگی عضلانی قرار گرفته و گروه کنترل تحت هیچ آموزشی قرار نگرفت. قبل از اجرای طرح از هر چهار گروه آزمون جهت تشخیص وجود و شدت سندرم پیش از قاعدگی - PMS - ، به عمل آمد - پیش آزمون - سپس 4 گروه 15 نفری با توجه به وضعیت سندرم پیش از قاعدگی تشکیل وگروه های آزمایش طی 8 جلسه مورد آموزش خودگویی مثبت و آرمیدگی عضلانی و ترکیب دو روش خودگویی مثبت و آرمیدگی عضلانی  قرار گرفت. در پایان طرح آزمون جهت تشخیص وجود و شدت سندرم پیش از قاعدگی از هر چهار گروه به عمل آمد و نتایج مورد مقایسه قرار گرفت.

نمونه پژوهش از طریق مراجعه به چند مطب و از بین کلیه بیمارانی که پیش از قاعدگی شان ناراحتی های جسمانی و روانی را تجربه می کردند، انتخاب شد . داوطلبان پس از اخذ رضایت نامه آگاهانه و کسب توضیحات لازم در مورد اهداف مطالعه پرسشنامه PMS جهت تشخیص وجود و شدت سندرم پیش از قاعدگی را دریافت کردند. بر اساس دستورالعمل آزمون تعداد افرادی که دارای سندرم پیش از قاعدگی بوده و عده ای که فاقد این سندرم می باشند تشخیص داده شدند . معیارهای ورود به مطالعه شامل : سیکل قاعدگی منظم - با فواصل 24 تا 35 روز - عدم استفاده از داروهای پزشکی، ویتامین، هورمونی و عدم رخداد وقایع فشارزای روانی مانند فوت نزدیکان، عدم ازدواج یا عمل جراحی طی 3 ماه گذشته، عدم قرار داشتن تحت هر نوع درمان به منظور تخفیف علایم در طول مدت مطالعه، عدم ابتلاء به اختلال داخلی یا زنانه در گذشته و اکنون و هرگونه اختلال روان پزشکی بود که افراد دارای سندرم پیش از قاعدگی از طریق مصاحبه از این نظر غربال می شدند. پس از مصاحبه تعداد، 80 نفراز افراد دارای سندرم پیش از قاعدگی باقی ماندند، که به طور تصادفی و با توجه به شدت علائم در چهار گروه قرار گرفتد . حجم نمونه مورد مطالعه با توجه به نوع پژوهش - آزمایش - و مشکلات و محدودیت ها در حضور م داوم آزمودنی ها در جلسات درمانی در هر گروه 20 نفر در نظر گرفته شده است.

-7-3 ابزارهای گردآوری داده
ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه ثبت شدت علایم سندروم پیش از قاعدگی - PMS - بود . این پرسشنامه 28 گویه دارد. و در یک طیف 5 درجهای طبقهبندی شده است - وجود ندارد، خفیف، متوسط، شدید، ناتوان کننده - . آنچه در این پرسشنامه میآید فهرستی از نشانههای روانی و بدنی نشانگان پیش از قاعدگی - PMS - میباشد. با گذاشتن علامت × در ستون مناسب، معلوم می شود که بیماران با این نشانه ها مواجه هستند یا نه و اگر مواجه هستند شدت آنها چقدر است 

-1-7-3 تفسیر پرسشنامه
بر اساس نمره کل حاصل از ملاک DSM-IV، افراد به سه دسته سالم یا مبتلا به نشانگان پیش قاعدگی خفیف، مبتلا به نشانگاه متوسط تا شدی و ناتوان کننده تقسیم شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی فراوانی، درصد، نمودار، میانگین و انحراف استاندارد از آزمون های آمار استنباطی آزمون کلموگراف- اسمیرونف برای بررسی نرمال بودن داده ها، آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری ANCOVA - ، - آزمون بُن فرونی استفاده شده است.

نتایج:

جدول - - 27-4 وضعیت سندرم پیش از قاعدگی زنان قبل از اجرای طرح
جدول - - 28-4 وضعیت سندرم پیش از قاعدگی زنان بعد از اجرای طرح    

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید