بخشی از مقاله

چکیده:

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر یک دوره تمرین پیلاتس بر اختلالات قاعدگی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک انجام شد. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و بدون گروه کنترل، 11 دانشجو غیرورزشکار با تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک شرکت داشتند. افراد مورد مطالعه تمرینات پیلاتس را به مدت 4 هفته، 3 جلسه در هفته انجام دادند. آزمودنی ها با استفاده از حیطه اختلالات قاعدگی پرسشنامه بررسی کیفیت زندگی، ویژه زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک - PCOSQ - در دوره قبل و بعد از تمرین مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های کولموگروف - اسمیرنوف و تی وابسته انجام شد . - p≥0.05 - یافته ها: مقایسه داده ها اختلاف معنی داری در حیطه اختلات قاعدگی - - p=0/001 پس از انجام تمرینات نشان داد. نتیجه گیری: انجام تمرینات پیلاتس می تواند در بهبود اختلالات قاعدگی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک موثر باشد.

واژه های کلیدی: پیلاتس، اختلالات قاعدگی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، غیر ورزشکار، دانشجو

مقدمه:

اهمیت فعالیت های ورزشی در سلامت و بهداشت تن و روان افراد جامعه کاملا آشکار و به عنوان جزء جداناپذیری از بهداشت تن و روان شناخته شده است. توجه به ورزش زنان به عنوان بخش عمده ای از پیکر جامعه با در نظر گرفتن شرایط و نیازهای فیزیولوژیکی آن ها ضروری است - . - 1 سندرم تخمدان پلی کیستیک - PCOS - یکی از اختلالات شایع آندوکرینی زنان است که حدود 10-5 درصد آنان را در سنین باروری مبتلا می سازد. برای درمان این بیماری اغلب دارو درمانی توصیه می شود و درمان های غیر دارویی برای این گروه شامل محدودیت های رژیمی و فعالیت بدنی می باشد پژوهشگران بر این باورند که ورزش منظم و نه چندان سنگین برای این گروه جدا از درمانهای کلینیکی، یک روش سالم و طبیعی میباشد . - 2 - یکی از روش های حرکت درمانی که اخیرا مورد توجه متخصصین علوم ورزشی قرار گرفته است و به طور چشم گیر رو به فراگیر شدن است، ورزش پیلاتس می باشد. این ورزش مجموعه ای از تمرینات تخصصی و ترکیبی از هر دو عنصر جسم و ذهن است. در این روش تمرینی تمرکز بر روی مرکز بدن، شامل ناحیه ی شکم، لگن و ستون فقرات است - . - 3 هدف اصلی این نوع تمرینات افزایش قدرت، انعطاف، استقامت، تعادل و وضعیت بدنی است. با توجه به اهمیت ورزش برای درمان بسیاری از بیماریها از جمله بیماریهای هورمونی زنانه و با توجه به این نکته که نقش فعالیت بدنی بر سلامت و اختلالات قاعدگی این بیماران کمتر مورد توجه محققان قرار گرفته است، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر تمرین پیلاتس بر اختلالات قاعدگی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک اجرا شد.

روش کار:

تحقیق حاضر پژوهشی کاربردی از نوع طرحهای نیمه تجربی دوگروهی - پیش آزمون- پس آزمون - بدون گروه کنترل است. با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه رودررو، از بین دانشجویان دانشگاه ایت االله بروجردی - ره - انتخاب شدند. شرایط ورود به مطالعه وجود 3اختلال از میان 4متغیراختلالات قاعدگی - الیگومنوره، آمنوره، پلی منوره - ، هیرسوتیسم، آکنه و تایید تخمدان پلی کیستیک در سونوگرافی شکمی بیماران بود. معیارهای خروج از مطالعه داشتن تمرینات ورزش منظم طی 3 ماه اخیر، مصرف هرگونه داروی مؤثر برنتایج و ابتلا به بیماریهای خاص. در نهایت 11 نفر از بیماران داوطلب و واجد شرایط، انتخاب شدند. از تمام بیماران برای شرکت در پژوهش، موافقت نامه کتبی گرفته، و به آن ها اطمینان داده شد که تمام داده های پرسش نامه - حیطه اختلالات قاعدگی - محرمانه خواهد ماند. تمرینات به مدت یک دوره 4 هفته ای، 3 بار در هفته و هر جلسه 45 دقیقه به طول انجامید. تمرینات پیلاتس شامل حرکات ساده می باشد که بیشتر عضلات تنه - عرضی شکمی، مایل داخلی و خارجی، دیافراگم، مربع کمری، سوئز خاصره ای، بازکننده های عمقی ستون مهره ها، سرینی ها - را درگیر نموده و در سه وضعیت ایستاده، نشسته، خوابیده و بدون نیاز به تجهیزات خاصی بر روی تشک انجام شد. تمرینات از سطح پایین شروع و به تدریج پیشرفت می نماید. پس از 4 هفته به طور مجدد پرسشنامه حیطه اختلالات قاعدگی بین آزمودنی ها توزیع شد و آنها بر اساس حالات و ویژگی های خود پرسشنامه را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار spss نسخه 18 انجام شد. در این مطالعه پس از محاسبه میانگین و انحراف معیار و مطمئن شدن از طبیعی بودن توزیع داده ها به وسیله آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، تفاوت میانگین های پیش و پس آزمون از طریق آزمون تی وابسته تعیین شد. میزان pکمتر از - - 0.05 به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

یافته ها:

با توجه به نرمال بودن داده ها از آزمون تی زوجی برای مقایسه داده های پیش و پس از آزمون استفاده شد. مقایسه داده ها اختلاف معنی داری بین پیش و پس از آزمون در اختلالات قاعدگی را نشان داد . - p= 0/001 - در نتیجه این تحقیق درد های قاعدگی کاهش، قاعدگی ها منظم تر شده و قاعدگی عقب نیفتاد.

بحث:

بعداز تمرین پیلاتس کاهش معنی داری در اختلالات قاعدگی آزمودنی ها ایجاد شد که نتایج بدست آمده با بسیاری از تحقیقات انجام شده در مورد تاثیر تمرینات پیلاتس و دیگر فعالیت های ورزشی بر سندرم پیش قاعدگی همسو بود به عنوان مثال میری و همکاران در پژوهشی اثر تمرین استقامتی بر هورمونهای جنسی و بهبود سندرم تخمدان پلی کیستیک در موش های صحرایی را بررسی کردند و یافته هایشان نشان داد ورزش با شدت متوسط به ویژه با شدت کم احتمالا در تغییر مقدار هورمون های جنسی FSH - و تستوسترون آزاد - و بهبود عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک موثر می باشند - . - 4 مطالعه ای با هدف بررسی اثر ورزش بر هیپرآندروژنیسم و آزواسپرمیوامنوره روی 83 زن مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که همگی به طور تصادفی انتخاب شده بودند، نشان داد که میزان آندروژن و استروژن های دیگر و همچنین – 17 بتا استرادیول در نتیجه ورزش کاهش و فرکانس قاعدگی بهبود یافته است. همچنین در بررسی اثرات ورزش های هوازی روی سندرم تخمدان پلی کیستیک مشخص شد که ورزش های هوازی جدا از تغییر در چربی های بدن باعث تغییر در هورمون های جنسی نیز می شوند . - 5 - تحقیقات صالحی و همکاران مبین این مطلب بود که تمرین پیلاتس بهبود معنی دار در شدت درد و مدت درد شده اما از نظر میزان خونریزی تاثیر نداشته است - . - 6 با توجه به تحقیقات انجام شده و نتایج به دست آمده به نظر می رسد تاثیر تمرین پیلاتس درکاهش درد به مکانسیم

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید