بخشی از مقاله

چکیده

بررسی عملکرد شرکتها از مهمترین موضوعات مورد توجه مدیران، سرمایهگذاران، اعتباردهندگان و سایر اشخاص ذینفع محسوب میشود و نتایج حاصل از آن مبنای بسیاری از تصمیمگیریها در داخل و خارج از شرکت ها است. در این تحقیق اهرم مالی و اهرم مالی تعدیلشده و دو معیار ارزیابی عملکرد شامل بازده داراییها و کیوتوبین مورد توجه قرار گرفته است و سپس تأثیر اندازه شرکت بر ارتباط آنها سنجیده شده است . تعداد 118 شرکت 1180 - سال شرکت - برای آزمون فرضیههای تحقیق طی سالهای 1385 الی 1394 انتخاب شد. نتایج حاکی از این ا ست که اندازه شرکت تأثیر معناداری بر ارتباط میان اهرم مالی و عملکرد شرکتها بر مبنای بازده داراییها و کیوتوبین نداشته است، لیکن تأثیر اندازه شرکت بر ارتباط میان اهرم مالی تعدیلشده و عملکرد بر مبنای معیارهای کیوتوبین و بازده داراییها مثبت و معنادار میباشد.

واژگان کلیدی: اندازه شرکت، اهرم مالی، اهرم مالی تعدیلشده، بازده داراییها و کیو توبین
.1  مقدمه

تصمیمهای تأمین مالی و سرمایهگذاری در شرکتها، تصمیمهایی هستند که هر دو باید با آیندهنگری اتخاذ شوند. در تصمیمهای تأمین مالی، شرکت وجوه مورد نظر را در حال حاضر بکار میگیرد تا در آینده بتواند به تعهدات خود در قبال تأمینکنندگان مالی عمل کند. در تصمیمهای سرمایهگذاری، شرکت از بعضی از مزایای فعلی به امید تحصیل مزایای بیشتر در آینده چشم پوشی میکند. منابع تأمین مالی شرکتها بر اساس سیاست تأمین مالی آنها، به دو بخش "منابع مالی درون و بیرون" شرکت تقسیم میشود . در منابع مالی درونی، شرکت از محل سود کسب شده اقدام به تأمین مالی میکند و در منابع مالی بیرونی از محل بدهیها و سهام، اقدام به تأمین مالی میکند. در انتخاب شیوه مناسب تأمین مالی، این مسئله مطرح است که شرکتها چگونه اقدام به تأمین منابع مالی نمایند تا بر سود شرکت و بازده سهامداران حداکثر تأثیر مثبت را بگذارند؟ عوامل متعددی از جمله ماهیت فعالیت، داراییها و نوع صنعت بر تأمین مالی شرکت تأثیر میگذارند. به عنوان نمونه، ماهیت فعالیت شرکت ممکن است به گونهای باشد که جریانات نقدی ورودی به راحتی فراهم شود. در چنین موقعیتی استفاده از بدهیها به جای سهام - تأمین مالی از طریق بدهیها - ارزانتر از سهام میباشد و بر سود شرکت میافزاید. شرکتها به دلایل اجرای پروژههای سرمایهگذاری سودآوری در دسترس، تسویه بدهیهای موعد رسیده، افزایش سرمایه در گردش و پرداخت سود به سهامداران به منابع مالی متعددی دسترسی دارند. این منابع، وجوه نقد حاصل از فعالیتهای عملیاتی و فروش داراییها - به عنوان منابع داخلی تأمین مالی - ، استقراض وام بانکی، انتشار اوراق مشارکت و انتشار سهام جدید - به عنوان منابع مالی برون سازمانی - را شامل میشود. - رحیمیان، . - 1380 توانایی شرکتها در تعیین منابع مالی مناسب از عوامل اصلی بقا و رشد و پیشرفت یک شرکت بشمار میرود. مدیریت باید در زمان انتخاب روش تأمین مالی به هدف بیشینهسازی ثروت سهامداران توجه کند و با توجه به هزینه منابع مختلف تأمین مالی و آثار این منابع بر بازده و ریسک شرکت به گزینش منابعی روی آورد که باعث به حداقل رساندن هزینه تأمین مالی شوند.

اهرم مالی یعنی اینکه از بدهی ها و تعهدات مالی آتی برای انجام امور امروز استفاده می کنیم بنابراین اهرم مالی بیانگر اعتبار بدهی های جاری و توان استقراض بدهی های بلند مدت شرکت

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید