بخشی از مقاله

چکیده:
مدیریت سرمایه در گردش کارا شامل برنامه ریزی وکنترل دارائی ها و بدهی های جاری به گونه ای است که ریسک ناتوانی در براورده کردن تعهدات کوتاه مدت از یک طرف و اجتناب از سرمایه گذاری بیش از حد در این دارائی ها را از طرف دیگر برطرف نماید. شرکتهای با رشد بالا به احتمال زیاد شرکت های جوان و تازه تاسیس هستند و برای کنترل مشکل سرمایه گذاری کمتر از حد، یک سیاست اهرم پایین 1 اتخاذ می کنند. همچنین ممکن است آنها سودآوری کم و وجوه داخلی محدودی داشته باشند، و برای تأمین بودجه ی فرصت های رشد به شدت به تأمین مالی خارجی - حقوق صاحبان سهام - اتکا کنند.

این شرکت ها از طریق مراجعهی مکرر به بازارهای سرمایه خارجی، می تواند با تغییر مناسب ترکیبی از بدهی و حقوق صاحبان سهام به راحتی اهرم خود را تعدیل کنند. لذا هدف این پژوهش این است که آیا سرمایه در گردش بر ساختا ر سرمایه تأثیر گذار است؟ و همچنین آیا فرصت های رشد بر رابطه بین سرمایه در گردش و ساختار سرمایه تأثیر دارد؟نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که بین ساختار سرمایه با سرمایه در گردش ، فرصت رشد ، هزینه استهلاک ، دارایی ، سود واندازه شرکت رابطه مثبتی وجود دارد.

واژگان کلیدی: سرمایه در گردش، فرصت های رشد، ساختار سرمایه و اهرم مالی

مقدمه
تعیین ارزش شرکت از جمله عوامل مهم در فرا یند سرما یه گذار ی است. ارزش هر شرکت با توجه به ارزش سهام آن قابل تع یین است.از جمله عوامل موثر بر ارزش سهام شرکت تصم یم گریی های مالی - ساختار سرما هی - است.در دهه های اخیر اهمیت و تاثیر گذاری ساختار مالی بر ارزش شرکت به یکی از موضوعات اصلی در پژوهش ها ی دانشگاهی تبدیل شده است .مودگیلیانی و میلر - 2ٌَُِ - شالوده نظریه ساختار سرما یه را با فرض وجود بازار رقابت کامل و تعادل در بازار پی ر زیی کردند.آنان با فرض وجود رقابت کامل و فرض نبود مالیات ، هز ینه ها ی مبادلات و عدم تقارن اطلاعاتی و با ا ین فرض که خط مشی سرمایه گذار ی واحد اقتصادی ثابت است به ا ین نتیجه رسیدند که خط مشی تامین مالی واحد اقتصادی تاثریی بر ارزش جاری آن نخواهد داشت ا ین نظریه در طول زمان به نظریه نامربوط بودن ساختار سرما یه معروف شده است .

در سال ٌٌُّ مودگیلیانی و میلر نظر یه ساختار سرمایه را به خط مشی تقسیم سود نیز تعمیم دادند . آنان استدلال کردند که تا زمانی که توزیع جر یان ها ی نقدی واحد اقتصادی ثابت است و با فرض عدم مال یات ، انتخاب هر س یاست در خصوص ساختار سرما یه تاثریی بر لرزش جار ی شرکت ندارد. اخیرا پژوهش های انجام شده توسط محققان مختلف از جمله لوپز و و یستند - 3 ًًٌٍ - تورن و همکاران - ًًٍْ - و رودریگرز - 4ًًًٍ - تاثیر تصمیم گریی های در خصوص ساختار سرما یه را بررسی کرده اند ، نتایج بدست آمده از ا ین پژوهش ها ، بیانگر تاثیر گذاری این تصمیمات بر ارزش شرکت بوده است . بلکویی ساختار سرمایه را ادعایی کلی بر داراییهای شرکت می داند او ساختار سرمایه را شامل اوراق بهادار منتشره عمومی، سرمایه گذاری خصوصی، بدهی بانکی، بدهی تجاری، بدهی های مالیاتی، قراردادهای اجاره،پاداش معوق، سپرده های حسن انجام کار و دیگر بدهیهای احتمالی می داند.

در تئوری مالی ، تصمیمات ساختار سرمایه هنوز دارای ابهام است و قابل بحث بیشتر برای محققان در این زمینه می باشد . مدیران و سایر تصمیم گیرندگان کلیدی هنوز بدنبال تنظیم یک ساختار سرمایه بهینه ب رای شرکت جهت رفع مشکلات مطروحه می باشند.محققین تلاش دارند عواملی که بر ساختار سرمایه تاثیر گذارند را نشان دهند . محققینی مثل باندالا - 5ًٌٍٍ - ، ماچاگو - 6ًٌٍٍ - ، عبادی، تیم و چونگ - ًٌٌٍ،اُزکان - - 7ًٌٌٍ - ، و بسیاری دیگر از محققان نشان دادند که سود آوری ، سن و ح جم شرکت،دارایی های ثابت مشهود ، پرداخت سود سهام و نقدینگی عواملی هستند که بر ساختار سرمایه تاثیر می گذارند . البته این عوامل قطعی نیستند و البته در مقابل تاثیری که تکنولوژی و خط مش های سیاسی برخی کشورها دارند ، کوچک هستند . رشد در هر کشوری شدیداً به ثبات ، سود آوری و بقای شرکتهایشان وابسته است .

پیشینهی پژوهش
در سالهای اخیر پژوهشهای خارجی بسیاری در زمینه ی رابطه ساختار سرمایه با فرصت رشدانجام شده است، اما به دلیل اینکه پژوهشگران داخلی، به این جنبه از ساختار سرمایه توجه زیادی نداشته اند، پژوهش های داخلی محدودی در این رابطه وجود دارد . در این بخش ابتدا پیشینه ای از پژوهشهای خارجی انجام شده پیرامون ساختار سرمایه مورد بررسی قرار میگیرد و سپس به پژوهشهای داخلی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با موضوع پژوهش حاضر مرتبط میباشند، اشاره میگردد.

پژوهشهای خارجی

پرسشی که مطرح بوده این است که شرکت چگونه باید نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام را انتخاب کند که ارزش شرکت حداکثر شود. در این خصوص ابتدا در سال ٌَُِ توسط مودیلیانی و میلر تحت فرضهای خاصی از جمله وجود شرایط بازار رقابت کامل، نبود مالیات بر درآمد، نبود هزی نه ورشکستگی، نبود هزینه های نمایندگی و ... مطرح شد . آنها به این نتیجه رسیدند که مدیران نمی توانند تنها با ایجاد تغییر در ترکیب منابع تامین مالی، ارزش شرکت را تغییر دهند یعنی ارزش شرکت مستقل از ساختار سرمایه آن است، ولی پس از آن در سال ٌَُّ این دو دانشمند با لحاظ کردن مالیات بر درآمد، نظریه های خود را تعدیل کردند به اعتقاد آنان چون هزینه سرمایه بدلیل افزایش اهرم مالی کاهش می یابد لذا ارزش شرکت های اهرمی از شرکت های غیر اهرمی بیشتر است و اضافه ارزش به مقدار بدهی - صرفه جویی مالیاتی - بستگی خواهد داشت.

مایزر - ٌُْْ - تاثیر بدهی بر ارزش شرکت را منوط به وجود فرصت های رشد دانسته و از دو دیدگاه تئوری کسر سرمایه گذاری و سرمایه گذاری اضافی این موضوع را مطرح نمود، بطور کل او ارتباط سطح بدهی و ارزش شرکت را در صورت وجود فرصت های رشد، منفی و در صورت عدم وجود فرصتهای رشد، مثبت ارزیابی نموده است.مک کوئل و سرواز - ٌُُِ - مطرح نمودند که تامین مالی از طریق بدهی دو وجه دارد، تامین مالی از طریق بدهی بدلیل مزیت مالی که دارد و کمک به حل مشکل سرمایه گذاری اضافی ، می تواند ایجاد ارزش کند ولی از طرفی چون هزینه ورشکستگی را در پی دارد و ممکن است با مشکل کسر سرمایه گذاری تشدید شود می تواند ارزش را از بین ببرد.

نجار و تیلور - ٌُُُ - در تحقیق خود از شرکتهای بورسی اردن دریافتند که بین ساختار سرمایه و فرصت رشد رابطه منفی معناداری وجود دارد.تحقیقات جاری انجام شده در تانزانیا توسط باندالا - ًٌٍٍ - و باندالا و ماچاگو - ًٌٍٍ - بر روی ساختار سرمایه شرکت هایی از تانزانیا نشان داد که نرخ رشد تاثیری بر روی ساختار سرمایه ندارد ولی سودآوری و دارایی ثابت مشهود دو تعیین کننده کلیدی هستند . اندازه شرکت و پرداخت سود نیز از عوامل مطرح می باشند .اهرم مالی با نقدینگی یک شرکت ارتباط مثبت دارد و نیز با نرخ رشد در ریسک تعدیل شده ارتباط مثبت دارد .نرخ رشد با نسبت نقدینگی همبستگی دارد .اگر سرمایه گذاری در دارایی ثابت صورت گیرد که موجب افزایش در تملک دارایی های شرکت گردد شرکت رشد خواهد کرد.

مسئله مجهول این است که چطور سطح بهینه از نقد ینگی و اهرم ممکن است نرخ رشد شرکت را افزایش دهد .آیا رشد شرکت به اهرم و سطح نقدینگی وابسته است؟مطالعات انجام شده توسط اندرسون - ًًٍٍ - بر روی ساختار سرمایه، نقدینگی شرکت و رشد آن، بوسیله جمع آوری اطلاعاتی از شرکتهای بلژیکی و انگلیسی ، ارتباط بین ساختار مالی شرکت را بر اساس نگه داری دارایی نقدی و رشد بررسی کرده است.از لحاظ تجربی مشخص شد که اهرم مالی با نقدینگی شرکت ارتباط مثبت دارد.نگه داری دارایی های شرکت به شکل نقدی،رشد و ساختار سرمایه یک شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد - اندرسونًًٍٍ - .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید