بخشی از مقاله

چکیده :

در خصوص تأثیر مقوله بیکاری در شکلگیری جرائم و آسیبهای اجتماعی پژوهشها، مقالات و مطالب گوناگونی از سوی عالمان و فعالان رشتههای علوم اجتماعی و روانشناسی به رشته تحریر درآمده است. بیکاری یکی از عوامل مهم در گسترش بزهکاریها و نابسامانیهای اجتماعی است. از دیدگاه جرم شناسان علت و ریشه بروز جرائمی چون سرقت، اعتیاد، قمار و فساد نهفته در بیکاری و بطالت میباشد. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر بیکاری بر نابسامانیهای اجتماعی در روستای شیخ علیاصغر میباشد که برای مشخص کردن اثر بیشترین شاخص بر نابسامانی اجتماعی روستای موردمطالعه از مدل تاپسیس استفاده و تجزیه تحلیل آن با نرمافزار اکسل انجامگرفته است. تحلیل پرسشنامه از طریق نرمافزار SPSS انجام گرفته  است.و به این نتیجه رسیدیم که بیکاری تا حدود قابلملاحظهای بر نابسامانیهای اجتماعی در روستا تأثیرگذار بوده استو اینکه بین بیکاری و نابسامانیهای اجتماعی ازجمله اعتیاد و ... رابطه مثبتی وجود دارد.

مقدمه:

اقتصاد جرم از موضوعات بینرشتهای است و از مباحث پر چالش در اکثر کشورها محسوب میشود. فعالیتهای مجرمانه، بهعنوان پدیدهی ناخوشایند اجتماعی، معلول عوامل اقتصادی و اجتماعی متعددی است.با توجه به اهمیت موضوع جرم در کشورهای مختلف، - فطرس و دیگران، 1387، - 279 در خصوص تأثیر مقوله بیکاری در شکلگیری جرائم و آسیبهای اجتماعی پژوهشها، مقالات و مطالب گوناگونی از سوی عالمان و فعالان رشتههای علوم اجتماعی و روانشناسی به رشته تحریر درآمده است. بیکاری یکی از عوامل مهم در گسترش بزهکاریها و نابسامانیهای اجتماعی است که مورد اتفاقنظر اکثر صاحبنظران رشته حقوق و علوم اجتماعی واقعشده است. از دیدگاه جرم شناسان علت و ریشه بروز جرائمی چون سرقت، اعتیاد، قمار و فساد نهفته در بیکاری و بطالت میباشد. به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران حوزه علوم اجتماعی رابطه مستقیمی بین بیکاری و نداشتن درآمد مالی مکفی با بزهکاری وجود دارد. چنانچه تجربه نیز ثابت کرده استغالباً با مناطقی که ساکنین درآمد کمتری داشتهاند بیشتر به سمت ارتکاب جرم پیشرفتهاند. درواقع بسیاری از کارشناسان معتقدند عامل عمدهای که میتواند باعث بروز ناهنجاری و گسترش بزهکاریها، جنایات و فساد در جامعه شود نشأتگرفته از فقر و عدم اشتغال دائم در جامعه است. جامعه ما طی سالهای گذشته با معضل جدی به نام بیکاری روبرو بوده است. درواقع معضل بیکاری و عدم یا ناکافی بودن فرصتهای شغلی و زمینههای ایجاد شغل در کشور بنا به دلایل مختلف سالهاست بهعنوان یکی از اصلیترین دلایل ایجاد کانونهای تولید بزهکاری و ناهنجاری شناختهشده است. هرچند که طی این مدت تلاشهایی برای سرمایهگذاری و ایجاد فرصتهای شغلی صورت گرفته اما ارائه آمارهای جرم، جنایت نشان از آن دارد که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد البته نباید بهصورت قطع پیامدهای بیکاری و    رکود اقتصادی را در پدید آمدن جرمهای جنایی کندوکاو کرد. - روزنامه عصر ما، سیلاوی، - 1393 البته کسانی که در روستاها زندگی، جرمهایی را نیز تجربه میکنند که خاص این نواحی است، مانند سرقت چهارپایان و محصولات کشاورزی و تجاوز به ملک دیگری. باوجوداین نواحی روستایی اغلب دارای مقیاسی کوچکتر و بههمپیوستهاند که در آن، سنتهای کمک متقابل و خوداتکایی وجود دارند. اطلاعات محلی به سرعت پخش میشود و بزهکاری سختتر پنهان میماند. - کلکوهنٌ، 2003، - 66 بیکاری، کمکاری و بیکاری پنهان، هم علت فقر و هم منبع بالقوه، عدم توسعه دانسته شده است. برداشتهای موجود درباره مفاهیم اشتغال، بیکاری و کمکاری گمراهکنندهاند، - استریتن، - 1970 حاد بودن مسئله بیکاری در جهان سوم و    وسعت و تعدد علل آن، مقیاس و وسعت کوششهایی را که لازم است برای حصول به اشتغال تام در آینده نزدیک انجام گیرد، پیشاپیش باید روشن کرده باشند. - جولی و دیگران، 1973، . - 265

سؤال

آیا رابطه معناداری بین بیکاری و میزان ارتکاب به انواع جرائم وجود دارد؟

فرضیه ها

به نظر میرسد میزان بیکاری تأثیر زیادی بر نابسامانیهای اجتماعی در روستا دارد. بیکاری مهمترین عامل طلاق در روستا باشد.

مواد و روشها

روش مطالعه تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی و شیوه جمعآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای و با استفاده از پرسشنامه میباشد. که با در نظر گرفتن ویژگیها و شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی محدوده موردمطالعه درزمینه ی تأثیر بیکاری بر نابسامانیهای اجتماعی پرسشنامه متناسب تدوین گردید. محدوده موردمطالعه شامل روستای شیخ علیاصغر از توابع شهرستان شوش میباشد. که جمعیت آن 1868 نفر میباشد که ما تمام افراد روستا شامل مرد و زن را بهعنوان جامعه آماری قراردادیم، حجم نمونه پرسشنامه از فرمول کوکران 310 نفر مشخص گردید که با توجه به اینکه قشر موردمطالعه افراد بالای 18 سال میباشند درنتیجه 102 نفر در نظر گرفتهشده است. این افراد از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای مشخص کردن اثر بیشترین شاخص بر نابسامانی اجتماعی روستای موردمطالعه از مدل تاپسیس استفاده و تجزیه تحلیل آن با نرمافزار اکسل انجامگرفته است. تحلیل پرسشنامه از طریق نرمافزار SPSS انجام گرفته است.

پیشینه تحقیق

پیشرو نضرابادسفلی در سال 1387، به بررسی عوامل اجتماع اقتصادی مؤثر بر بزهکاری نوجوانان پسر اهواز پرداخته است. مقاله ارتباط بین بیکاری و سرقت در ایران اثر سعید گرشاسبی فخر که دریافته های تحقیق نشان میدهد که رابطه مثبت بین نرخ بیکاری و سرقت و همچنین رابطه مثبت بین نرخ طلاق و نسبت شهرنشینی با جرم سرقت و رابطه منفی بین درآمد ماهانهی خانوارها و سرقت هست؛ محمدحسن فطرس، علی میلان، مرتضی قربان سرشت، نیز مقالهای با عنوان اثرات بیکاری و شهرنشینی بر جرائم علیه اموال در استانهای ایران، در سال 1387 پرداختهاند که از میان سه متغیر توضیحی فقر، بیکاری و شهرنشینی، متغیر بیکاری دارای بیشترین تأثیر فراوان به متغیر جرائم علیه اموال است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید