بخشی از مقاله

چکیده

روند تخلیه روستا یا مهاجرت روستاییان از روستاها به شهرها، که با اصلاحات ارضی قبل از انقلاب شروع شده و هنوز هم کم و بیش ادامه دارد، از عمده ترین معضلات کشور می باشد. براي مقابله با این معضل و ترغیب روستاییان به بازگشت به روستاها، در سالیان اخیر قوانین و برنامه هاي وسیعی جهت توسعه ي روستایی وضع و تدوین شده است. این برنامه ها با رویکرد هاي مختلف وبعضاً همه جانبه، تحت عنوان توسعه ي همه جانبه، طراحی و اجرا شده اند. علیرغم تمامی تلاش ها و دستاوردها،گاهاً شاهد آن هستیم که برخی از سرمایه گذاري ها و برنامه ها بنا به دلایل مختلف دچار شکست شده و به اهداف پیشبینی شده دست نیافته اند و هنوز روستاها با مشکلات بسیاري روبرو هستند. در مقالهي حاضر مفهوم روستاي خلاق به عنوان رویکردي نو در استفاده از قابلیتها و ظرفیت هاي موجود روستا جهت احیاي آن معرفی و تبیین میشود.

براي این منظور، ابتدا به معرفی شهر خلاق که مبدا استفاده از مفاهیم خلاقیت در ادبیات توسعه شهري است، پرداخته می شود، سپس ویژگی هاي آن عنوان شده و چارچوب شکلگیري شهر خلاق معرفی می شود، در نهایت با استفاده از مفاهیم شهر خلاق، روستاي خلاق معرفی و تبیین میشود. شهر خلاق مفهومی جدید در بحث توسعه و مدیریت شهري است و در واقع شهر خلاق رویکردي فرهنگی در توسعه شهري است. در این نگرش فرهنگ پایه اصلی توسعه محسوب میشود و سایربخشها از آن متاثر است بطوريکه اساس اقتصاد این شهرها نیز بر پایه ي فرهنگ و منابع فرهنگی است و از مفاهیمی چون صنایع فرهنگی صنایع خلاق و اقتصاد خلاق سخن به میان می آید. بر همین اساس روستاي خلاق تبیین و به ارائه چارچوب پیشنهادي پرداخته می شود. در پایان با توجه به بستر تاریخی و فرهنگی موجود در روستاي خویین، به ارزیابی روستا از منظر روستاي خلاق و ارائه چند پیشنهاد جهت ایجاد شرایط یک روستاي خلاق در خویین پرداخته میشود.

کلیدواژهها: توسعه روستایی، احیاي روستا، روستاي خلاق، خویین

-1 مقدمه

روند تخلیه روستا که با مهاجرت از سکونتگاههاي روستایی به شهرها، از زمان اصلاحات ارضی شکل گرفته بود، طی سالهاي 85- 75 به اوج خود رسید. این پدیده در کنار تغییرات مثبت براي فرد یا خانواده، بتدریج و یا گاه بسیار سریع اثرات منفی و مخرب خود را براي جامعه، شهرها، روستاها، تولید کشاورزي و محیط زیست نشان داد. در کشورهاي پیشرفته و صنعتی با تدوین برنامه هاي توسعه روستایی، روند مهاجرت کنترل و مهار گردید اما در کشورهاي جهان سوم برنامه هاي دولتی یا کارآمد چندانی نداشته و یا چنان دیر اقدام میشوند که به نوشداري بعد از مرگ سهراب میمانندگاهاً. برنامههاي توسعه کشور چنان بوده که با تشدید نابرابريها بین مناطق شهري و روستایی به روند مهاجرت افزوده است. کشورما نیز از این معضل مصون نمانده وعملاً از زمان اصلاحات ارضی در قبل از انقلاب، روند تخلیه روستاها و مهاجرت به شهرها شروع شد.

تصویب و اجراي برنامههاي نامناسب جهت توسعه همراه با عدم توجه به کشاورزي و تولید روستایی، موجب افزایش روند تخلیه روستاها گشت که علاوه بر ایجاد معضلات و مشکلات عدیده اجتماعی سیاسی، فرهنگی و اقتصادي، ضربهي بزرگی به تولید روستایی که سهم عمدهاي در تولید مواد غذایی کشور دارد، وارد کرد. با بررسیهاي صورت گرفته در مورد مهاجرتهاي روستایی، لزوم بازنگري برنامه هاي توسعه و تدوین برنامههاي توسعه روستایی مورد توجه قرار گرفت. برنامه هاي روستایی جهت توانمندسازي روستاها و ترغیب روستاییان به بازگشت به روستاها، در حوزههاي مختلف کشاورزي، صنعت، کالبد و محیط روستا، زیرساختها و خدمات تدوین و اجرا شد. اما علیرغم برخی موفقیتها در برخی مقاطع، هنوز بسیاري از روستاها نیازمند توجه بیشتر و برنامه هایی غنیتر جهت احیا و توانبخشی هستند. بررسی و آسیب شناسی عدم توفیق برنامههاي توسعه روستایی، بالاخص در مناطقی که که پتانسیلهاي فراوان دارد نشان میدهد که بایستی در رویکرد برنامههاي توسعه بازنگري شود و راهبردي جدید ارائه گردد. پژوهش پیشرو به دنبال رویکرد و نگرشی نو به راهکارهاي احیاي روستاهاست تا با استفاده از قابلیتها و استعدادهاي موجود، حیات را به روستاها و بصورت موردي به روستاي خویین بازگرداند.

-2 احیاي روستا، هدف یا راهکاري براي توسعه روستایی

روستاها نخستین پایههاي مدنیت بوده و بدون تکیه به شهر قادر به ادامه حیات هستند اما شهر بدون بهره گیري از روستا و منابع آن قادر به تامین مواد غذایی مردم خود نخواهد بود و محکوم به نابودي است. از این رو توجه به روستاها و کشاورزي در دستور کار دولتها قرار گرفته است تا جایی که امروزه توسعه روستایی نقش و جایگاهی مهم در برنامههاي توسعه، بخصوص در کشورهاي جهان سوم دارد - ازکیا و دیباجی،. - 1395 درکشور ما نیز روند تخلیه روستاها، که در سالیان اخیر به تندي شکل گرفته است، اهمیت و لزوم توجه بیشتر به برنامههاي توسعه جهت احیاي روستاها را آشکار میسازد.

اما احیاي روستا چیست؟ در بررسی ادبیات توسعه روستا،مکرراً ترکیبهاي "احیاي بافت روستایی"، "احیاي اقتصاد روستایی" و "احیاي روستا" دیده میشود. احیا1 به معنی تجدید حیات یا حیات دوباره بخشیدن است و در ادبیات مداخلات شهري هدف و مقصود عمل مرمت2، احیاي فضاهاي شهري است. چنانچه حبیبی و مقصودي مرمت شهري را دخالت آگاهانه در فضاي شهري براي جلوگیري از فرسایش و معاصرسازي آن عنوان کردهاند - حبیبی و مقصودي،. - 18 :1393 در ادبیات توسعه روستایی، تمامی راهکارها و برنامه ها، اعم از احیاي اقتصادي، احیاي بافت روستایی، توسعه کشاورزي و مواردي از این قبیل، در راستاي احیاي روستاها است. در واقع اهداف این راهکارها و برنامهها، اعم از بالابردن کیفیت زندگی در روستا، بهبود وضع معیشت، افزایش نرخ سواد، بهبود وضع بهداشت، همگی در راستاي حفظ و جذب جمعیت و رونق زندگی در روستاهاست. شاید بتوان گفت، احیاي روستا هدف واسط در برنامههاي توسعه جهت میل به هدف غایی و حفظ حیات و ساکنین روستاها و ترغیب مهاجرین به بازگشت است، به عبارتی دیگر، احیاي روستا، هم هدف و هم راهکار است.

با بررسی برنامههاي توسعه و طرحهاي اجرا شده در مناطق روستایی، میتوان آنها را به دو نوع کلی تقسیم کرد. نوع اول برنامه هایی که در راستاي نوسازي محیط روستا، اعم از مسکن، جادهها، خدمات و مانند آن است که بیشتر به کالبد روستا پرداختهاند. برنامه هایی همچون، طرحهاي هادي، طرح ساماندهی بافت و مسکن، احداث خانههاي بهداشت، لولهکشی آب و گاز، احداث مدارس و دهیاريها از این نوع میباشند. نوع دوم برنامه هایی هستند که در راستاي فعالیتها و عملکردهاي روستایی هستند. برنامههاي توسعه از قبیل توسعهي کشاورزي، توسعهي صنایع و معادن، خرید تضمینی گندم، ترویج کشاورزي و دامداري صنعتی، توسعهي گردشگري و صنایع دستی بر این نوع هستند. اجراي طرحهاي نوع اول، در صورتی که مشکل اشتغال و معیشت مردم حل نشده باشد، تاثیري در روند مهاجرت و کاهش جمعیت روستا نخواهد داشت.

به عبارت دیگر، ابتدا باید روستا از نظر اقتصادي پویا و سرزنده شود تا سرزندگی اجتماعی حاصل از آن، زمینه و زیرساخت لازم براي مشارکت اجتماعی مردم در اجراي طرحهاي کالبدي، ایجاد کند. این مشکل بخصوص در روستاهایی که نیروي جوان و فعال آن مهاجرت کرده بیشتر مشهود است. در روستاهاي تاریخی نیز این وضعیت قابل تامل است. از سویی سازمان میراث فرهنگی درصدد حفظ و معرفی آثار تاریخی است و طرحهایی را در این راستا اجرا کرده است، و از سوي دیگر نیروي انسانی و فعالی در روستا موجود نیست که از این نوسازيهاي کالبدي بهرهبرداري، حفظ و نگهداري کند.

بنابر آنچه گفته شد، به عنوان یک فرآیند، احیاي روستا را میتوان مجموعه برنامهها، اقدامات و فعالیتها در راستاي ایجاد شرایط و بستر مناسب جهت حفظ، رشد و جذب جمعیت روستایی تعریف نمود. به عنوان یک راهکار، احیاي روستا تقویت و پویا ساختن اقتصاد و بهبود کالبد است و به عنوان هدف نیز، به معناي بازگرداندن زندگی به روستا که هدف غایی تمام برنامهها و اقدامات خواهد بود. اما براي احیاي روستاها و توسعه و بهبود وضع معیشت و زندگی در آنها، راهکارهاي متنوعی در قالب طرحها و برنامه هاي توسعه تدوین و اجرا شده است که براي بررسی مختصر این راهکارها به برنامه هاي توسعه پرداخته میشود.

.1-1 برنامههاي توسعه در ایران: راهکارهایی جهت احیاي روستاها

علل و عوامل تخلیه روستاها را میتوان در چهار گروه اصلی اقتصادي، فرهنگی، اجتماعی و طبیعی دستهبندي کرد. عواملی از قبیل خشکسالی، حوادث طبیعی، مشکل اشتغال و بیکاري در بروز مشکل مهاجرت نقش دارند، اما برخی از این عوامل، ناشی از عدم توسعهیافتگی بوده و ریشه در نبود برنامهریزي و عدم توجه دولت ها به مسائل روستایی و توسعه روستایی دارد. در بررسی ادبیات توسعه روستایی، توجه به روستاها در کشور ما با شروع قرن جدید، در قالب قوانین و برنامه هایی نمود پیدا کرد. از جمله اقدامات آغازین میتوان به سه قانون الغاي رسم تیول1، تعدیل مالیات رعیت و نسخ زورستانی رعیت که در مجلس اول مشروطه وضع شد، اشاره کرد.

اما نخستین گام برنامه ریزي عمرانی کشور در سال 1316 با تصویب قانون عمران برداشته شد - آسایش، - 1374 و وزارت کشور با تاسیس اداره عمران و اصلاحات، اجراي برنامهي عمران دهات را به موجب همان قانون بر عهده گرفت - ازکیا و دیباجی،1395 به نقل از رمضانی،. - 1350:12 در ادامه تا قبل از انقلاب 57، شش برنامهي توسعه تهیه و تنظیم شد که برنامه هاي اول تا پنجم تا سال 1356 اجرا شد و برنامهي ششم به دلیل همزمانی با انقلاب ملغی گشت. بعد از انقلاب اولین برنامهي توسعه به دلیل شرایط جنگی کشور، علیرغم تصویت هیات دولت در مجلس به تصویب نرسید و با پایان جنگ، برنامهي اول پنج ساله توسعه در سال 68 تا 73 اجرا شد. از برنامه دوم توسعه - - 1373-1377 براي نخستین بار، عمران و توسعه روستاها به عنوان سرفصلی مستقل در اسناد برنامه جاي گرفت و برنامههاي اجرایی شامل بهسازي و نوسازي روستاها، ساماندهی روستاهاي پراکنده و ایجاد و توسعه صنایع روستایی در دستور کار قرار گرفت - همان - . برنامه سوم -1383 - - 1379 نیز اختلاف چندانی با برنامهي دوم نداشته و مانند آن بر فعالیتهاي زیربنایی و کالبدي تمرکز داشته است - رضوانی،. - 1390 در برنامه چهارم - 1384-1388 - مجددا توسعه و عمران روستاها از سرفصلها حذف شد ولی محورهایی

-1  اصطلاحی براي اشاره به اعطاي پول یا زمین در ایران پیش از دورة تجدد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید