بخشی از مقاله

چکیده

در عصر حاضر، گردشگری و اقتصاد گردشگری در حال تبدیل شدن به یکی از سریع ترین صنایع رو به رشد جهان، ابزاری برای ایجاد درآمد ملی، از اصلی ترین ارکان اقتصادی جهان و نیز از مفاهیم، اشکال و ارکان توسعه ی پایدار قلمداد می شود. از طرفی گردشگری اشکال مختلفی دارد که اکنون شکلی نوینی از گردشگری با عنوان گردشگری روستایی، با هدف توسعه ی پایدار جوامع محلی در نواحی روستایی و به عنوان ابزاری برای توسعه ی اقتصادی و اجتماعی و یکی از مهم ترین مشاغل مدرن در مناطق روستایی ارتقا یافته است. احداث پارک های تفریحی گردشگری در روستاها از انواع توسعه گردشگری است که فرصت ها و امکاناتی را به ویژه برای اشتغال و درآمد روستایی فراهم می سازد و نقش مؤثری در احیاء و نوسازی نواحی روستایی دارد. مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که گردشگری روستایی، موتور محرکه اصلی در زمینه ی بهبود و رشد اقتصادی روستاها محسوب می شود و گردشگری با ایجاد فرصتی راهبردی سبب تنوع اقتصاد محلی شده و با ایجاد فرصت های شغلی مولد مبتنی بر قابلیت های موجود در روستا، سبب افزایش سطح رفاه ، استاندارهای زندگی، درآمد و امنیت در روستا می شود. بنابراین می توان گفت که یکی از بهترین راه های نجات روستائی کشور از مسائل و مشکلات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی و رسیدن به عدالت اجتماعی و جغرافیایی، توجه هر چه بیشتر مسئولین و مردم به توسعه و گسترش گردشگری روستایی است،در تهیه این مقاله پرسش نامه ای طراحی و از طریق آن نظرات اعضای جامعه آماری جمع آوری گردید، از روش میدانی استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش عبارت است از دهیار وگروهی از کارشناسان منطقه همچنین اهالی روستای قاضیان مقصد گردشگری بوده برای دسترسی به این افراد به دهیاری و همچنین اهالی محل مراجعه شده ،. جامعه آماری تعداد 50 نفر تخمین زده شد که 41 پرسشنامه برگشت داده شدو به وسیله نرم افزار spssمحاسبه شده است.

واژگان کلیدی: گردشگری،اقتصاد روستایی،توسعه پایدار،اشتغال روستایی،اقتصاد گردشگری
-1مقدمه

تا قبل از جنگ جهانی اول، امکانات تفکیک اشکال جهانگردی با توجه به طبقات اجتماعی وجود نداشت، در حالیکه امروزه باید عواملی را مورد استفاده قرار داد که این عوامل شامل زمان، مکان، انگیزه و هدف است با توجه به مدت زمان اقامت و یا به عبارتی دیگر طول مدت مسافرت می توان از گردشگری کوتاه مدت و گردشگری دراز مدت صحبت نمود و آنها را از یکدیگر تفکیک کرد. فصل سال نیز می تواند دو نوع از گردشگری را که شامل توریسم زمستانی - از آبان تا فروردین - و توریسم تابستانی - از اردیبهشت تا مهرماه - است، مشخص نماید. مکان مسافرت و یا محل اقامتی که توریست انتخاب می کند نیز، شکل معینی را عرضه می دارد. اقامت ممکن است در هتل، کمپینگ، ویلای شخصی و یا خانه های اجاره ای باشد. انجام چنین مسافرتهایی معمولاً توسط وسایط حمل و نقل زمینی، هوایی و یا دریایی صورت می گیرد که این عامل نیز خود می تواند شکل خاصی از گردشگری را بنام گردشگری زمینی، هوایی و دریایی را بوجود آورد که هر کدام خود به نوعی تاثیر مثبت در ایجاد شغل در روستا را دارد. 

-1-1طرح مساله

. بنابراین توسعه اینگونه پروژه ها در روستاها فرصتهای شغلی جدیدی را برای آنان به وجود می آورد. گردشگری در رشد وتوسعه اقتصادی استان وکشور نقش واهمیتی به سزا دارد. به گونه ای که بدان به منزله فعالیتی اقتصادی و در نتیجه یک صنعت نگریسته می شود.به منظور بهبود عملکرد توسعه در مناطق روستائی بویژه منطقه مورد مطالعه روستای قاضیان بخش سنگر واقع در استان گیلان که به لحاظ ساختاری، اکولوژی و فضائی از دیر باز برای گذران اوقات فراغت بومیان و گردشگران غیربومی قرار داشته است، لزوم بهره گیری از راهبردها و راهکارههای مناسب توسعه گردشگری روستائی، با توجه به شرایط و ویژگیهای زیست محیطی و جاذبه ها وفراورده های اکولوژیکی - طبیعی و انسانی - این منطقه،به طور فراینده ای احساس می شود.

امروزه گردشگری به عنوان فرآورده جدید تغذیه ساز درآمد و راه علاج همه جوامع روستایی است که با مشکلات اقتصادی مواجه هستند، هنوز هم گردشگری به وسیله فعالیتهایی چون جنگلداری، ذخیره آب و حفظ محیط زیست در حال پیشرفت است که نه تنها یک رابطه متقابل میان کاربردهای متفاوت منابع روستایی را نشان می دهد بلکه یک وابستگی متقابل را هم بین آنها نشان می دهد.
گردشگری روستایی می تواند سهمی در متنوع سازی اقتصادی و توسعه پایدار داشته باشد و با ایجاد اشتغال و درآمد موجب توسعه مناطق توسعه نیافته گردد منافع بسیاری را نصیب روستاییان می کند. گردشگران برای اقامت، خرید کالاهای محلی و خدمات،زمینهای ورزشی،سوئیت های اقامتی،وباقی امکانات پارک پول پرداخت می کنند. این پولها در فعالیتهای محلی جریان می یابد و موجب تحرک روستاییان در برآوردن نیازهای بازدیدکنندگان می شود. این طرح با ایجاد اشتغال، افزایش سطوح درآمد، متنوع سازی فعالیتهای اقتصادی، افزایش سطح آگاهیهای اجتماعی و ایجاد روابط اجتماعی گسترده بین جامعه میزبان و میهمان به حفاظت از میراث فرهنگی و محیط زیست طبیعی کمک کرده و با جلوگیری از مهاجرت بی رویه و بهینه سازی بهره برداری از زمین به توسعه روستایی پایدارکمک می کند

افزایش جمعیت و کاهش فعالیتهای مربوط به کشاورزی، باغداری، دامداری و صنایع دستی به دلیل پیشرفت فناوری و تکنولوژی و مکانیزه شدن کشاورزی موجبات بیکاری بخش عمده ای از نیروی کار در روستاها را به وجود آورده است. علاوه بر آن بیشتر فعالیتهای کشاورزی و دامداری از نظر ماهیت، فصلی هستند و در بخشی از سال نیروی کار بخش کشاورزی روستاها بیکار شده و به نوعی بیکاری فصلی مبتلا می شوند

از مزیتهای مهم دیگر طرح احداث پارک تفریحی ،توزیع مشاغل بین مردم روستاست. یکی از مزایا منافع عمده اقتصادی فعالیتهای گردشگری ایجاد درآمد اضافی و مکمل و توسعه و گسترش فرصتهای شغلی در مناطق روستایی و در زمینه کشاورزی است که به دنبال آن نقش عمده ای در فقرزدایی داشته و موجب رفاه و رونق روستاها می شود. همچنین بازار جدیدی برای فروش محصولات کشاورزی و تولیدی به وجود می آید.

جدای از مزایای اقتصادی و اجتماعی، این طرح مزایای فرهنگی و زیست محیطی نیز دارد. در صورتی که گردشگری روستایی توسعه پیدا کند مردم محلی از هر فرصت و جاذبه ای برای جلب توجه گردشگران و ارایه خدمات به آنان استفاده می کنند. بدین صورت است که آداب و رسوم قدیمی، سنن، آیینها و سایر الگوهای زندگی که فراموش شده دوباره احیا می شوند و با اجرای این مراسم و حفظ ویژگیهای سنتی محلی جاذبه ای فرهنگی برای گردشگران به وجود می آورند. افزایش آگاهی فرهنگی و اجتماعی جنبه دیگری از اثرات مثبت فرهنگی در این راستا می باشد.

طرح احداث مجموعه تفریحی قاضیان به علت رابطه مستقیم با طبیعت و از سوی دیگر ارتباط با فرهنگ و ارزشهای روستاییان دارای اهمیت ویژه ای است و در صورت عدم توجه می تواند باعث لطمات زیست محیطی و نیز فرهنگی به جامعه روستایی شود. اینچنین پروژه هایی می تواند دربرگیرنده رشد اقتصادی و تنوع فعالیتها از یک سو و همچنین ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای ساکنان روستا از دیگر سو باشد. به این صورت که مازاد نیروی انسانی را در روستا جذب می کند و همراه آن می تواند یکی از فرصتهای شکل گیری توسعه همه جانبه روستایی محسوب شود و نیز به نوعی می تواند به کند شدن روند تخلیه سکونت گاههای روستایی و جریان مهاجرت جمعیت روستایی کمک کند.

-2روش شناسی تحقیق

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید