بخشی از مقاله

چکیده :

جهان امروز با مسائل و پدیدههای جدیدی روبهروست که بسیاری از آنها زاییده تحولات صنعتی و پیچیدگی روز افزون زندگی بشری است. تلویزیون یکی از وسایلی است که امروز در تمامی خانه ها دیده می شود این وسیله می تواند بر کیفیت تحصیلی دانش آموزان موثر باشد هدف از این تحقیق نیز بررسی تأثیر تلویزیون بر کیفیت تح صیلی می شود بدین منظور دو فر ضیه مطرح شده ا ست الف - تما شای تلویزیون باعث افزایش معلومات دانش آموزان میشود. ب - تماشای تلویزیون باعث حس کنجکاوی میشود. سپس پرسشنامه محقق ساخته بین نمونه ی آماری که از مجموع دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهر ستان م سجد سلیمان بودند توزیع گشت نتایج نشان داد که تلویزیون تأثیر مستقیمی بر کیفیت آموزشی دارد.

واژگان کلیدی : تماشای تلویزیون، افزایش معلومات، حس کنجکاوی، کیفیت آموزشی .

مقدمه

در ع صر حا ضر هر روز ما شاهد تغییر و تحولاتی در سطح جهان ه ستیم که این تغییرات بر روی افراد آن جامعه اثر می گذارد.افراد می خواهند به نوعی، از تغییر و تحول جهان خود آگاه شوند که در این راستا رسانههای گروهی می توانند به ما کمک بنمایند و از طریق این رسانه ها بسیاری از اطلاعات را بدست آوریم یکی از این دسته رسانه ها تلویزیون میباشد که هر روز بیشتر و بیشتر جای خود را در میان باز کرده است. کمتر خانه ای را شاهد هستیم که در آن تلویزیون نباشد و افراد خانواده از برنامه های آن استفاده نکنند.

در میان بییندگان و تماشاکنندگان تلویزیون فرزندان خانواده بیننده پر و پا قرص تلویزیون هستند تلویزیون می تواند اثرات بسیاری را بر روی دانش آموزان بگذارد که در بین دختران و پسران و همچنین سنین مختلف متفاوت است. اما چگونگی استفاده از این رسانه و کیفیت برنامه های تلویزیون می تواند موضوع مهمی باشد مسئولین سینما نیز در نظر دارند با بالا بردن کیفیت برنامه های خود اطلاعات مفید و مناسبی در گروههای سنی مختلف بر جای بگذارند، اما گاه با زیاده روی در تماشای این وسیله و استفاده نامطلوب، آثار منفی را بر جای می گذارد این آثار میتواند دانش آموزان را از انجام تکلیف و یا به موقع خوابیدن باز دارد و بچه ها نتوانند در دروس خود موفقیت حاصل کنند.در این تحقیق که کنکاشی است پیرامون »تأثیر تماشای تلویزیون بر کیفیت تح صیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی پایه سوم سعی شده ا ست واقعیات موجود، بدون تعصب و اظهارنظر شخصی مورد مداقه قرار گیرد.

تعریف و تحدید موضوع تحقیق

نظر به اینکه تلویزیون یک رسانه گروهی است که اکثر مردم کشور ما و بخصوص کودکان از آن استفاده می کنند لذا بر آن شدیم تا تأثیراتی که این رسانه مهم در کیفیت تحصیلی دانش آموزان دارد، در کلاسهای سوم ابتدایی بررسی کنیم.

تلویزیون به عنوان یکی از وسایلی است که تا به حال توانسته تعداد زیادی از افراد را به خود جلب نماید و اثرات مثبتی بر جای بگذارد اما به نظر می رسد در کنار آن مشکلاتی را هم ایجاد نموده است از قبیل - انجام دادن تکالیف در حین تماشای تلویزیون - تماشای مداوم تلویزیون - کم تحرکی - دیر خوابیدن - پس برآنیم تا این مسئله بررسی شود.

-1 برنامه زمانی دانش آموزان را به گونه ای تنظیم نمود که حتی المقدور ساعات اختصاص یافته مثل برنامه کودکان را تماشا کنند و بقیه ساعات را به کارهای دیگر خود بپردازند.

-2 این تحقیق میتواند موجب کنجکاوی و روحیه جستجوگری و اجتماعی دانش آموزان را تقویت کند.

-3 از طریق این تحقیق می توان به آنها فهماند که بسیاری از اطلاعات را میتوان از طریق تلویزیون کسب کرد.

هدف تحقیق

-1 عادت دادن و ملزم کردن دانش آموزان به دیدن برنامه های مخصوص خود -2 بررسی و اثر برنامه های تلویزیون در بالا بردن سطح آموزش دانش آموزان -3 بررسی و اثر برنامه های تلویزیون در پایین آوردن سطح آموزش دانش آموزان -4 پرورش روحیه کنجکاوی و اجتماعی در دانش آموزان. -5 بررسی مسائل و مشکلات دانش آموزان که در اثر تماشای مداوم تلویزیون ایجاد شده است از قبیل - کم تحرکی - دیر خوابیدن - بی دقتی در تکالیف -
 
فرضیه ها

الف - تماشای تلویزیون باعث افزایش معلومات دانش آموزان میشود. ب - تماشای تلویزیون باعث حس کنجکاوی میشود.

تعریف واژه ها و اصطلاحات

- تلویزیون:

دستگاهی است که تصاویر اشخاص و اشیاء را از مسافت دور به وسیله امواج الکتریسیته انتقال میدهد.

پیشینه موضوع

در تحقیقی که تو سط شهناز قلی زاده در ا ستان تهران انجام شد - برر سی تأثیر و سایل ارتباط جمعی - تلویزیون - بر اوقات فراغت نوجوانان و جوانان تهران - چکیده ای از آن به صورت زیر ارائه می شود :

برای برر سی نقش صدا و سیما در غنی ساختن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان 350 نفر از نوجوانان و جوانان مذکر و مؤنث مناطق شمال و جنوب شهر تهران، از سنین 12 تا 27 سال با روش نمونهگیری تصادفی و سیستماتیک انتخاب شدند. پژوهشگر معتقد است، نظر به اهمیت نقش رسانه در پرکردن اوقات فراغت و اطلاعرسانی، یکی از مهمترین شیوههای پژوهش در رسانهها، شناسایی مخاطبان این رسانههاست، چراکه مخاطبان رسانهها و بررسی نیازها و انگیزههای گزینشی آنها در جهت انتخاب موضوع و برنامههای ارائه شده، تأثیری شگرف بر تکامل و بهینه سازی محتوای رسانههای جمعی خواهد داشت. بنابراین دریافتن این مهم که چرا جوانان تلویزیون تماشا میکنند، چرا به سینما میروند، این رسانه چه نیازهایی از آنها را برطرف میکند و محتوای این برنامهها چه تأثیری بر روی آنها دارد؟ ضروری به نظر میرسد. محقق مهمترین هدف انجام پژوهش حا ضر را، برر سی نقش و کارکرد تلویزیون و اثرات آن بر مردم میداند، بدین معنا که در نهایت بتوانیم به این نتیجه بر سیم که آیا تلویزیون بهمنزله یک ر سانه جمعی توان سته نقش و وظایفی را که برعهده دارد، بهخوبی ایفا کند؟

انگل - - 2001 میانگین زمان تماشای تلویزیون در هفته توسط دانشآموزان را حدود 27 ساعت در هفته گزارش کرده است و این در حالی است که زمان مطالعه 8 ساعت در هفته است. در مقایسه میتوان گفت، زمان تماشای تلویزیون توسط دانشآموزان مورد مطالعه وی، تقریباً سه برابر مدت زمان اختصاص یافته برای مطالعه است.

لوین و لوین - 2006 - نشان دادهاند بیشتر از نیمی دانشآموزان مدارس ایالات متحده آمریکا، بیش از سه ساعت در روز تلویزیون تماشا میکنند. آنها همچنین دریافتند که میان تماشای تلویزیون و مطالعه رابطه

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید