بخشی از مقاله

بررسي تأثير آموزش برنامه ريـزي تحصـيلي بـر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر پايه دوم مقطع راهنمايي

چکيده
برنامه ريزي تحصيلي يکي از راهبردهاي فراشناختي است که شامل تعيين هـدف بـراي يـادگيري و مطالعه ، پيش بيني زمان لازم براي مطالعه ، تعيين سرعت مناسب مطالعه ، تحليـل چگـونگي برخـورد بـا موضـوع يادگيري و انتخاب راهبردهاي يادگيري مفيد است . پيشرفت تحصيلي به معناي محصـول نهـايي فراينـد يـادگيري فعال است که با کمک آموزش و فعاليتهاي تربيتي انجام مي گيرد . هدف از اين تحقيق بررسي تاثير آموزش برنامـه ريزي تحصيلي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر پايه دوم مقطع راهنمايي شهر گناوه در سال تحصيلي ٩٩- ١٤٨٩ مي باشد . تحقيق حاضر يک آزمايش ميداني از نوع طرح پيش آزمون – پس آزمون با گروه کنتـرل اسـت .
جامعه مورد مطالعه اين تحقيق را کل تحصيلي ٩٩-١٤٨٩ مشغول به تحصيل بوده اند را شامل شده که ، مجموعاً ١٢٦ نفر بودنـد . حجـم نمونـه در ايـن تحقيق ٣٢ نفر از دانش آموزان دختر پايه دوم مقطع راهنمايي بود، که بـا اسـتفاده از روش نمونـه گيـري تصـادفي طبقه اي انتخاب شدند . در مرحله پيش آزمون (معدل ترم اول ) ميانگين گروه آزمايش از گروه کنترل کمتـر بـوده است که پس از ارائه ي ١٩ جلسه آموزش برنامه ريزي تحصـيلي بـه گـروه آزمـايش ، نتـايج تحليـل کوواريـانس نشان داد کـه آمـوزش برنامـه ريـزي تحصـيلي در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر مؤثراست همچنين مقايسه نمره ي گروه آزمايش نسبت به گروه کنترل بيشتر بود . بنابراين ، با توجه به اينکه آموزش برنامه ريزي تحصيلي بر پيشرفت تحصيلي دانش آمـوزان مقطـع راهنمـايي موثر واقع شد به وزارت آموزش و پرورش و دست اندرکاران تعليم و تربيت پيشنهاد مي گردد که کتاب برنامه ريزي تحصيلي ويژه دانش آموزان مقطع راهنمايي را طراحي کنند و به آموزش برنامه ريزي تحصيلي اهميت بيشتري داده شود .
واژه هاي کليدي : برنامه ريزي تحصيلي ، پيشرفت تحصيلي ، راهبردهاي يادگيري ، مهارتهـاي تحصـيلي ، دانـش آموزان دختر
مقدمه :
يادگيري روند تکنولوژيکي است که با تغيير همراه اسـت ؛ آن هـم تغييـر در رفتـار . شـکي نيست که در جامعه ي امروز ، يادگيري ستوني است که موفقيت بر آن بنـا مـي شـود . در جامعـه اي کـه مبتني بر گسترش دانش است ، افزايش مهارت يادگيري مادام العمر حائز اهميت است . در مورد يـادگيري مادام العمر اين مسئله مطرح است که شخص ، انرژي ، علاقه و صبر را به کار مي گيرد تا به دانـش دسـت يابد ؛ از اين رو لذت و رضايت جامعه حاصله ، شخص را ترغيب به يـادگيري بيشـتر مـي کنـد . يـادگيري مادام العمر به ما اطمينان مي دهد که يادگيري ادامه دارد و اين يادگيري آگاهانه است و به طور اتفـاقي و بدون برنامه ريزي نيست .عمده ترين مبحث در يادگيري کارآ – افزايش آگاهي افراد نسبت به شيوه هـاي يادگيري و روشي است که طي آن اطلاعات را گرفته و نگهداري مي کنند [٢٩] .
امروزه ، افت تحصيلي ، يکي از نگراني هاي مهـم خـانواده هـا و دسـت انـدرکاران تعلـيم و تربيت است . هر ساله شمار زيادي از دانش آموختگان کشورهاي گوناگون جهان با پديده ي افت تحصيلي رويارو هستند . اين پديده افزون بر آثـار سـوء اقتصـادي در شـکل ملّـي و همچنـين زيـان هـاي هنگفـت اقتصادي که به دليل تکرار پايه يا صرف هزينه ي مجدد به جامعه و دانش آموخته تحميل مي کنـد ، آثـار ناگواري به سلامت رواني دانش آموختگان داشته ، نگراني نابهينه اي براي خانواده ها در پي دارد [٣] .
پيشرفت تحصيلي دانش آموزان ، يکي از شاخص هاي مهم در ارزشيابي آمـوزش و پـرورش اسـت و تمـام کوشش ها و کششهاي اين نظام در واقع جامعه عمل پوشاندن به اين امر مي باشد ؛ به عبـارتي جامعـه بـه ويژه نظام آموزش و پرورش ، نسبت به سرنوشـت کـودک ، رشـد و تکامـل موفقيـت آميـز و جايگـاه او در جامعه علاقه مند و نگران است و انتظار دارد از پيشرفت تحصيلي به عنوان يکي از ابعاد پيشـرفت در نظـام آموزش و پرورشي و موفقيت دانش آموزان در گذراندن دروس يک پايه تحصيلي مشخص يا موفقيت دانش آموزان در امر يادگيري مطالب درسي استفاده کند [١] .
يکي از متغيرهايي که به نظر مي رسد در ارتباط با پيشرفت تحصيلي حـائز اهميـت باشـد ، برنامه ريزي تحصيلي است . برنامه ريزي تحصيلي يکي از راهبردهاي فراشناختي است کـه شـامل تعيـين هدف براي يادگيري و مطالعه ، پيش بيني زمان لازم براي مطالعه ، تعيين سرعت مناسب مطالعه ، تحليـل چگونگي برخورد با موضوع ، يادگيري و انتخاب راهبردهاي يادگيري مفيد است [١٤] .
منصوري و ميرزابيگي (١٤٨٦) ، اعتقاد دارند که عامل اصلي حواس پرتي ، عدم برنامه ريزي است . اگر از پيش برنامه ريزي لازم براي مطالعه وجود نداشته باشد ، فرد هنگام مطالعه به حواس پرتـي و عدم تمرکز دچار مي شود و انسان راه بازدارنده اي براي آن ندارد . با مطالعه برنامه ريزي شده ، فرد ذهـن خود را آماده مي کند که در زمان مقرر بخواند ، چون قبلاً به ضـمير ناخودآگـاه برنامـه داده شـده ، طبـق برنامه عمل مي کند و تمرکز لازم حاصل مي شود .
برنامه ريزي تحصيلي به فرد کمک خواهد کرد ، اسـتفاده مفيـدتري از مـدت زمـاني کـه در اختيار دارد ، بکند و از اتلاف وقت جلوگيري نمايد . همچنين ، استفاده از يک برنامه ريزي اسـتاندارد و بـا اصول صحيح به فرد کمک خواهد کرد ، انرژي و توان ذهني خود را به هدر ندهد . در اين نوع برنامه ريزي هاي استاندارد عمدتاً روش هاي مفيدي مورد استفاده قرار مي گيرد [٩].
مهمترين ارزش برنامه ريزي ، در تعيين هدف و خط سير زندگي است . درسـت اسـت کـه هيچ يک از ما نمي توانيم آينده مان را پيش بيني کنيم ، اما مفيدترين درسي که دنياي امروز به مـا مـي آموزد اين است که پيشرفت ، ناشي از برنامه ريزي است و داشتن مهارتهاي برنامه ريـز ي تحصـيلي بـراي تعيين و تکميل هدف هاي آينده به فرد احساس قدرت ، اراده ، اختيار و توانمندي بيشـتري خواهـد داد و همچنين برنامه ريزي تحصيلي وسيله اي است که به کمک آن شخص اطمينان مي يابد که توانـايي هـا و مهارت هايش در جهت رسيدن به هدف گسترش مي يابند [١٩] .
يادگيري و سپردن آموخته ها به ذهن از جمله مسايلي است که پيوسته براي دانش پژوهـان و دانش آموزان مطرح بوده و تاکنون روش ها و راههاي مختلفي براي بهتر يـادگرفتن و خـوب آمـوختن از سوي صاحب نظران بيان شده است . تجربه نشان داده است که بسياري از دانش آموزان ساعت ها مطالعـه مي کنند ، اما نتيجه اي که مي گيرند رضايت بخش نيست و درصد آموخته ها پايين است . اين افـراد بـه علت بي خبري از روش هاي درست يادگيري و مطالعه ، کوشش زيادي را براي يادگيري انجام نمي دهنـد و وقت و انرژي زيادي را تلف مي کنند ؛ ولي به نتيجه مطلوب دست نمي يابند در صـورتي کـه آنـان مـي توانستند با استفاده از راهبردهاي صحيح يادگيري و مطالعه ، مطالب را بهتر و راحت تـر يـاد بگيرنـد و در امتحانات موفق باشند.
از نظر البام ١ و همکاران (١٩٩٤) اصطلاح راهبردهـاي يـادگيري بـه انـواع زيـادي از اعمـال ارادي و آگاهانه اطلاق مي گردد که بوسيله فراگيران براي دست يابي به اهداف يادگيري اتخاذ مـي شـود .
اين راهبردها دامنه اي از فعاليت هاي کلي از قبيل مرور ذهني اطلاعات يا انتقال اطلاعات جديد به دانـش ذخيره شده موجود در بر مي گيرد . يادگيرنـدگان راهبـردي در تحصـيل درونـي مختلـف موفقيـت هـاي چشمگيري نصيب خود مي سازند . پژوهش هاي مختلفي انجام گرفته اند که نشان مـي دهنـد روش پـس ختام در افزايش پيشرفت تحصيلي و بالا بردن کيفيت يادگيري دانش آموزان دانشجويان موثر است [٦] .
روان شناسي مطالعه ، شاخه اي از روان شناسي يادگيري است و روان شناسـي يـادگيري بـه ايـن مطلـب صحه مي گذارد که اساس فرايند يادگيري در دوران کودکي بنيان نهاده مي شود . اگـر در دوران کـودکي روش هاي درست آموختن را به کودک بياموزيم ، در دوران بزرگسالي با مشکل چنداني روبـه رو نخـواهيم بود . يکي از عوامل مهم و موثر در جذب دانش آموزان به مطالعـه ، ايجـاد روش هـاي صـحيح مطالعـه در آنهاست . يکي از بهترين روش ها براي مطالعه و حفـظ اطلاعـات مـتن کتـاب ، روش PQR٥ اسـت کـه روشي سازمان يافته است . اين روش توسط فرانسيس پ . رابينسون در طول جنگ جهاني دوم خلق شـد .
اين شيوه تلفيقي است از مطالعه فعال با ثبت اطلاعات . اين روش بر سه اصل : « به سازي حافظه » يعني سازماندهي مطالب ، « بسط معنايي مطالب » و « تمـرين بازيـابي » مبتنـي اسـت . ايـن روش متشـکل از حروف اول ٦ مرحله آن است که عبارتند از : ١- پيش خواني٢ ٢- پرسش يا سوال کـردن ٣ ٤- مطالعـه يـا خواندن ٤ ٣- يادداشت برداري ٥ ١- از حفظ گفتن ٦ ٧- مرور کردن ٧ ٦- تفکر يا بازنگري٨ ، اکثر روش هايي که مربيان و ساير متخصصان در مورد شيوه ي مطالعه عرضه کرده اند ، بر همين اصول متکي است [١٨].
برنامه ريزي باعث استفاده بهينه از زمان مي شود . برنامه ريـزي وقـت بـراي مطالعـه ، خريـد و ... ضـمن اثربخشي بالا و هدفمندي کارها باعث ايجاد زمان آزاد بيشتري براي پرداختن به ساير فعاليتها مـي شـود .
اگر برنامه ، مطالعات و ساير امور را زمانبندي نکنيم ، دچار روزمرگي و اسير وضعيت خواهيم شد [٤] .
زمان مطالعه را به بخش ٤٩ تا ٣٩ دقيقه اي تقسيم کنيد و بين آنها استراحت کوتاهي داشته باشـيد[١٨]
. بعد از ظهر ، پس از تعطيلي مدارس و مراجعه به خانه ، بلافاصله شروع به درس خواندن به علت خستگي کار روزانه مناسب نيست . پس از استراحت و صرف شام به نسبت حجم درس و سن و طول مدت شـب تـا حدود ٢ ساعت مطالعه مفيد است [٧] . استراحت براي مطالعه امـري ضـروري اسـت و لازم اسـت در هـر فاصله زماني استراحت و لو چند دقيقه اي به عمل آيد . ذهن فقط در دقـايق معينـي مـي توانـد آمـادگي پذيرش مطالب و فراگيري آن را داشته باشد ؛ پس از آن مدت خسته و ملول مي شود [٩] ، به مغـز خـود استراحت دهيد . در زمان استراحت به مرور مطالب فکر نکنيد . آلات موسـيقي بنوازيـد . در اطـراف بـاغ ، خانه و يا ساختمان خود قدم بزنيد و پس از کسب آرامش به مرور مطالب ادامه دهيد ، اين کار بـه بازيـابي تمرکز حواس کمک مي کند [٤].
بررسي پيشينه تحقيق نشان مي دهد که برنامه ريزي تحصـيلي ، روش مطالعـه ، مـديريت زمان و راهبردهاي يادگيري بر پيشرفت تحصيلي تاثير بسزايي دارند بطور مثال ، لوميس ١ (٢٩٩٩) نشـان داد که حيطه هاي نگرش ، مديريت زمان ، تمرکز ، انتخاب ايده هاي اصلي و راهنماي مطالعه با نمره هاي پاياني همبستگي معني داري دارند .
يادگيرندگان موفق يا همان يادگيرندگان راهبردي ويژگي هايي دارند که با استفاده از آن هـا مي توان اين گونه يادگيرندگان را شناسايي کرد . يادگيرندگان راهبردي يا استراتژيک کساني هسـتند کـه درباره چگونه مطالعه کردن اطلاعات زيادي دارند ، از راهبردهاي يادگيري و مطالعه اسـتفاده مـي کننـد ، براي رسيدن به هدفهاي خود برنامه ريزي مي کنند ، مي توانند فعاليتهاي مورد نظر خود را در يک زمـان معقول به انجام برسانند[٢١] .
بريتون ٢ و گلن ٣(١٩٨٩) به بررسي رابطه پيشرفت تحصيلي و مديريت زمان پرداختند و بـه اين نتيجه رسيدند که افراد با انتخاب اهداف تحصيلي ، زمانبندي و عمل کردن در يک چهـارچوب زمـاني مشخص و نگرش زماني خاصي مي توانند به پيشرفت تحصيلي بالايي دست يابند[١٩] .
رانسدل (٢٩٩١) و رانسدل و همکاران (٢٩٩١) در پژوهش هـاي بـين فرهنگـي بيشـتر بـر عوامل غيرشناختي تأکيد کردند . آنها بيان مي کنند که در پيشرفت تحصيلي ، دانشـجو عـلاوه بـر عوامـل شناختي مانند هوش و استعداد ، بايد سهم بيشتري براي عوامل غيرشناختي ماننـد وضـعيت اقتصـادي –
اجتماعي خانواده ، روابط خـواهر و بـرادري و حمايـت والـدين در امـر تحصـيل فرزنـد را در نظـر گرفـت
[٢٤و٢٢] .
ترايمن و هارتلي (١٩٩٧) به بررسي تأثير مديريت زمـان بـر پيشـرفت تحصـيلي سـه گـروه آزمايشي جوان ، بالغ و بزرگسال پرداختند و بين نمرات مديريت زمان ، عملکرد تحصيلي ، کـار کلاسـي و پيشرفت تحصيلي اين سه گروه همبستگي معني داري پيدا کردند . همچنين بين نمرات اين سه گـروه در مديريت زمان تفاوت معني داري هم وجود داشت . به اين صورت که دانش آموزان بزرگسال از شيوه هـاي مديريت زمان بيشتري نسبت به گروه هاي ديگر استفاده مي کردند[٢٣] .
زندي پور (١٤٨٨) ، يافته هاي تحقيق نشان مي دهـد کـه اسـتفاده از فنـون و روش هـاي مطالعه ، بازدهي تحصيلي را افزايش مي دهد . البته در هيچ يک از اين فنون و روش هـا سـحر و جـادويي وجود ندارد . در حقيقت هيچ راه آساني براي کسب موفقيت وجود ندارد . ليکن اگـر فـرد ايـن روش هـا را بکار گيرد ، طوري که به صورت عادت هاي کاري او در آيند معمولا به خوبي پاداش مـي گيـرد . زيـرا بـا کوشش کمتر ، مطلب بيشتري ياد مي گيرد ؛ از مطالعه خود لذت مـي بـرد و نمـره بيشـتري کسـب مـي کند[١١] .
شريفي و اکبري (١٤٨٧) به بررسي ميزان تـاثير درس برنامـه ريـزي تحصـيلي و شـغلي در
راهنمايي تحصيلي دانش آموزان پرداخته اند که پس از جمع آوري و تجزيه و تحليـل داده هـا نتـايج زيـر
بدست آمد :
١- بين نگرش و علاقه دانش آموزان گروه مطالعه (کساني که اين درس را گذرانيـده انـد ) در مقايسـه بـا کساني که اين درس را نگذرانيده اند تفاوت معنادار وجود دارد .
٢- به نظر مديران ، معاونان و مشاوران مدرسه ، دانش آموزاني که اين درس را گذرانيده اند در مقايسـه بـا دانش آموزان ديگر از وضعيت تحصيلي بهتري برخوردارند[١٣] .
رجايي و همکاران (١٤٨١) به بررسي تاثير مشاوره تحصيلي گروهي بـر مهارتهـا و پيشـرفت تحصيلي دانش آموزان متوسطه در شهر اصفهان پرداختند . در اين پژوهش مهارت هاي تحصيلي به شـش خرده مهارت : ١- برنامه ريزي مديريت وقت ٢- روش مطالعه ٤- تمرکز ٣- يادداشت برداري ١- خلاصـه نويسي ٧- آمادگي امتحان ريال تقسيم شده بود . نتايج پژوهش حـاکي از آن اسـت کـه تفـاوت ميـانگين نمرات پس آزمون مهارتهاي تحصيلي آزمودني هاي گروه آزمايشي بـا گـروه گـواه معنـي دار بـوده اسـت .
ميزان اين تاثير ٤٣ درصد و توان آماري مشاهده شده برابر با ٩.٨٨ است . بنابراين مي توان نتيجه گرفـت که مشاوره تحصيلي گروهي بر افزايش مهارتهاي تحصيلي دانش آموزان موثر بوده است و همچنـين باعـث پيشرفت تحصيلي دانش آموزان گرديده است [١٩] .
لواساني و دراني (١٤٦٧) طي پژوهشـي دريافتنـد کـه رابطـه تحصـيلات پـدر بـا پيشـرفت تحصيلي فرزندانشان معني دار مي باشد[١٦] . صفدري ده چشمه و همکاران (١٤٨٤) در پژوهشي به اين نتايج رسيدند که عوامل فردي مانند سن محل اخذ ديپلم ، وضعيت تأهل ، تعداد اعضـاي خـانواده ، محـل سکونت والدين ، شغل پدر و مادر و تحصيلات پدر با پيشرفت ارتباطي نشان ندادند[١١] . زارع شاه آبـادي (١٤٨١) نشان دادند که هر چه وضعيت اقتصادي دانشجو حادتر باشد ، افت تحصيلي نيـز بيشـتر خواهـد شد [١] .امين زاده و سرمد (١٤٨٩) در پژوهش خود نشان دادند که تحصيلات مادر با پيشرفت تحصـيلي رابطه معني دار دارد[٢] . ابدي و زماني (١٤٨١)طي پژوهشي دريافتند که وضعيت اقتصادي بـا پيشـرفت تحصيلي رابطه ي معني دار دارد . و همچنين سـطح پـدر اخـتلاف معنـي داري را در پيشـرفت تحصـيلي آزمودني ها نشان داد[١] . خوانساري (١٤٦١) طي مطالعه اي دريافتنئد که تحصـيلات مـادر يـک پـيش بيني کننده معني دار بر روي انگيزش پيشرفت است [١٧] .درويزه (١٤٨٣) در پژوهش خود به اين نتيجه رسدند که سطح تحصيلات مادر ( زير ديپلم . بالاي ديپلم ) با پيشـرفت تحصـيلي ارتبـاط معنـي دار دارد
[٨] . ساکي (١٤٨١) طي مطالعه اي نشان دادند که وضعيت اقتصادي خانواده دانش آموزان مدارس داراي رتبه بالا ، بهتر از وضعيت اقتضادي خانواده دانش آموزان با رتبـه پـايين بودنـد . افـزون بـر ايـن ، آشـکار ساختند تحصيلات پدر و مادر دانش آموزان گروه مدارس داراي رتبع بالا ، بالاتر از تحصـيلات پـد و مـادر دانش آموزان گروه مدارس با رتبه پايين بود [١٢] .
علي رغم تحقيقات بي شماري که در اين زمينه صورت پذيرفته اسـت بـا محـدوديت هـايي مواجه هستيم . از جمله اينکه بيشتر مطالعات انجام شده در زمينـه مـديريت زمـان و فراشـناخت صـورت پذيرفته و در زمينه برنامه ريزي تحصيلي تحقيقات اندک و انگشت شمار مي باشد . بنابراين نتـايج حاصـل قابل تعميم نيست . بر اين اساس ، هدف اصلي مطالعه اخير بر روي تأثير آموزش برنامه ريزي تحصيلي بـر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر پايه دوم مقطع راهنمايي شهر گناوه در سال تحصيلي ٩٩-٨٩ بود .
به عبارت ديگر سوال اساسي که محقق به دنبال پاسخگويي آن مي باشد ، عبـارت اسـت از اينکـه بـه چـه ميزان برنامه ريزي تحصيلي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر موثر است ؟
روش تحقيق
جامعه آماري و گروه نمونه
جامعه آماري مورد بررسي شامل تمامي دانش آموزان دختر پايه دوم راهنمايي شهر گناوه در سال تحصيلي ٩٩-١٤٨٩ بود .
نمونه اي برابر با ٣٢ نفر از جامعه موردنظر با شيوه تصادفي طبقه اي انخاب شدند .
روش تحقيق نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون – پس آزمون با گروه کنتـرل مطـابق طـرح ارائه شده در جدول شماره ١ بوده است . در اين پژوهش از يک گروه آزمايش و يک گروه کنتـرل اسـتفاده شده است . در ابتدا معدل ترم اول هر دو گروه بعنوان ملاک سنجش پيشـرفت تحصـيلي (پـيش آزمـون ) دانش آموزان جمع آوري گرديد و سپس براي گروه آزمايش طي ١٩ جلسه برنامه ريزي تحصيلي آموزش داده شد که خلاصه جلسات در جدول شماره ٢ قابل ملاحظه است بعد از اتمام جلسـات آمـوزش ، معـدل ترم دوم دانش آموزان بعنوان ملاک سنجش پيشرفت تحصيلي (پس آزمون ) جمـع آوري گرديـد . جامعـه آماري در اين تحقيق ، دانش آموزان دختر پايه دوم راهنمايي شهر گناوه بوده اند . نمونه آمـاري تحقيـق ،
٢ کلاس درس از يک آموزشگاه بوده کـه بصـورت کـاملاً تصـادفي (از نـوع تصـادفي طبقـه اي ) انتخـاب گرديدند . ابزار مورد استفاده در اين تحقيق معدل ترم اول (پيش آزمون ) و معدل ترم دوم ( پـس آزمـون ) استفاده گرديده است .
خلاصه جلسات آموزش

يافته هاي تحقيق :
فرضيه اول ) آموزش برنامه ريزي تحصيلي باعث پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مي شود .
به منظور پاسخگويي به اين فرضيه ، از تحليل کوواريانس استفاده شـده اسـت کـه نتـايج آن در
جداول زير نشان داده شده است :

جدول ٠- عوامل بين آزمودنيها

جدول ٢- تعيين تاثير عوامل بين آزمودنيها

جدول ٥- برآورد اندازه اثر آموزش برنامه ريزي تحصيلي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان


جدول ٨- مقايسه بين گروه کنترل و آزمايش از لحاظ پيشرفت تحصيلي

جدول ٣- ميانگين هاي تعديل شده

همانگونه که در جداول فوق ملاحظه مي گردد تفاوت بين عملکرد دو گروه آزمايش و کنترل معنادار بود اندازه اثر نشان مي دهد که آموزش برنامه ريزي تحصيلي در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان موثر بوده است بنابراين اين فرضيه که بيان مي دارد بين آموزش برنامه ريزي تحصيلي باعث پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مي شود تائيد مي گردد.

فرضيه دوم ) بين پيشرفت تحصيلي با وضعيت اقتصادي دانش آموزان تفاوت معني دار وجود دارد .
به منظور پاسخگويي به اين فرضيه ، از آزمون t نمونه هاي مستقل استفاده شده است که نتايج آن در
جدول زير نشان داده شده است :
جدول ٦- مقايسه بين پيشرفت تحصيلي و وضعيت اقتصادي دانش آموزان

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید