بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به نقش سازمانها در ایجاد و گسترش نوآوری سازمانی، این مقاله به دنبال بررسی رابطه تأثیر خصلتهای سازمانی- بر اساس ابعاد سازمانی مدل کوراتکو - حمایت مد رییت ، اختیار کاری ، تقویت و پاداش، ساختار سازمانی و فرصت زمانی - - بر کارآفرینی سازمان است . کارآفرینی سازمانی در وهله اول، یک فعالیت فردی و شخصی است، درحالیکه کارآفرینی شرکتی مربوط به سطح سازمان میشود . ابتدا اعتقاد بر این بود که کارآفرینها خود صاحب و مالک کار خود هستند، اما امروزه معتقدند کارآفرینها ممکن است در استخدام شرکتها درآیند، و ازاینجا بود که کارآفرینان سازمانی متولد شدند و انواع کارآفرینی مطرح گرد دی . این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر شیوه، گردآوری و تحلیل اطلاعات، از نوع توصیفی- همبستگی است. بهمنظور جمعآوری اطلاعات، از روش مطالعه کتابخانهای و همچنین از پرسشنامه بهمنظور تبیین دادههای اولیه استفاده شد . در این تحقیق، از روش آلفای کرونباخ برای تع یین پایایی آزمون استفاده شد. روش نمونهگیری متناسب با حجم نمونه به روش تصادفی سیستماتیک است. با توجه به اهداف پژوهش و برای به دست آوردن شناختی از جامعه موردمطالعه، دادههای حاصل از نمونه تجزیهوتحلیل شد و از فنون آمار استنباطی مانند آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون فریدمن، آزمون تحلیل واریانس اسپیرمن و آزمون رگرسیون چندگانه استفاده گرد دی. نتیجهای که گرفته شد این است که اگر سازمانها میخواهند به سمت نوآوری سازمانی حرکت کنند ، میبایست به عوامل حمایت مد رییت از قبیل تعهد مدیران عالی، حمایت از ریسکپذیری، حمایت از طرحهای آزمایشی، حمایت مالی، رفع موانع خلاقیت، حمایت از تغییر، ارزش و فلسفه مد رییت، استقبال از ایدههای جدید و آگاهی از آنها بهعنوان عواملی تعیینکننده بنگرند و در مسیر مطلوب سازی این عوامل بکوشند .

 مقدمه

در دنایی امروز افراد و سازمانهایی موفقتر هستند که توانسته باشند نوآوری منجر به تولید - کارآفرینی - داشته و از دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا بهمنظور دستیابی به رفاه و ثروت استفاده کنند . دانشمندان معتقدند که دانش فنی و تکنولوژی به ثروت، رفاه و سود اقتصادی تبدیل نمیشود مگر باوجود افراد کارآفرین که با خلاقیت و نوآوری، شیوه های ناکارآمد قبلی را تخریب نموده و روشهای جدید را به وجود آورند شومپیتر - ٌَُُ - . کارآفرین را میتوان نیروی محرکه اصلی در توسعه اقتصادی دانست و نقش وی را نوآوری یاایجاد ترکیبی تازه از مواد شرح داد. وی نقش مدیران و افرادی که کسبوکار ایجاد مینمایند را از مفهوم کارآفرین جدا نمود و مشخصه کارآفرین را »نوآوری« و فرآیند کارآفرینی را »تخریب خلاق« نامید. تیمونز - ًًٍُ - در خصوص کارآفرینی مینویسد: کارآفرینی خلق و ایجاد بینشی ارزشمند از هیچ است . تجربه موفقیتآمیز اغلب کشورهای پیشرفته و نیز برخی کشورهای درحالتوسعه در مد رییت بر بحران های اقتصادی، به یمن توجه و التفات به توسعه کارآفرینی و کارهای نوآورانه بوده است؛ به همین علت برای کارآفرینی و کارآفرینان اهم یت خاصی قائل میشوند - Sehat, 2010 - . در شرایطی که پایین بودن درآمد سرانه کشور و کاهش سرمایهگذاری در اقتصاد کشور، بهرهوری کم و گرایش به تعدیل نیروی انسانی در سازمانهای دولتی و وابسته به دولت و خیل تازهواردان به عرصه کار، بیکاری را به معضل بزرگ اقتصادی و اجتماعی این زمان بدل میکند، به نظر میرسد که توسعه کارآفرینی و ترویج فرهنگ نوآوری یک ضرورت جدی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باشد. با توجه به نقش سازمانها در ایجاد و گسترش آن ، این مقاله به دنبال بررسی رابطه تأثیر ویژگیهای سازمانی- بر اساس ابعاد سازمانی مدل کوراتکو - حمایت مد رییت ، اختیار کاری ، تقویت و پاداش، ساختار سازمانی و فرصت زمانی - - بر کارآفرینی سازمان است، که درنهایت، با توجه به یافتههای پژوهش، راهکارها و پیشنهادهایی را ارائه خواهد کرد.

 مبانی نظری پژوهش

کولچین و ه یلک - 1987 - کارآفرینی را توسعه در محصولات و کسبوکار جدید تعریف کردهاند. کارآفرینی سازمانی در وهله اول، یک فعالیت فردی و شخصی است، درحالیکه کارآفرینی شرکتی مربوط به سطح سازمان میشود - Gap & Fisher, 2008 - . ابتدا اعتقاد بر این بود که کارآفرینها خود صاحب و مالک کار خود هستند، اما امروزه معتقدند کارآفرینها ممکن است در استخدام شرکتها درآیند، و ازاینجا بود که کارآفرینان سازمانی متولد شدند و انواع کارآفرینی مطرح گرد دی. در شکل ٌ، انواع کارآفرینی مقایسه شده است .

 عوامل سازمانی مؤثر بر کارآفرینی

عوامل سازمانی معدودی برای القا و ایجاد محیط نوآور در سازمان موردتوافق محققین قرارگرفته است. - مهمترین عوامل در جدولٌ آمده است . - همچنین نگرش و بینش سازمانی کارآفرینان در خصوص سیاستهای مالی، تولیدی، بازرگانی و بازاریابی، منابع انسانی، و مد رییت استراتژیک نیز تأثیر بسزایی بر تصمیمگیریهای فرد بهعنوان رهبر سازمان دارد 

جدول مهمترین عوامل سازمانی و معیارهای فرعی 

 مدلهای نوآوری سازمانی

صاحبنظران مختلف چارچوبهای علمی و کاربردی متعددی را برای ایجاد سازمان نوآور ارائه نمودهاند که در این مبحث، یکی از این مدلها موردبررسی قرار میگیرد .

 مدل کارآفرینی سازمانی کوراتکو و دیگران

کوراتکو و همکارانش در سال  مدل تعاملی کارآفرینی را، که بر اساس سه عامل مشخصات سازمانی ، مشخصات فردی، و حادثه ناگهانی و طی  گام انجام میگیرد، ارائه کردند که در زیر به آنها اشاره میشود :

ویژگیهای سازمانی: عبارت است از حمایت مد رییت ارشد سازمان، استقلال و آزادی در انجام کار، پاداشهای مناسب، وجود فرصت کافی برای انجام فعالیت کارآفرینانه، و وجود حدومرزهای سازمانی .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید