بخشی از مقاله

چکیده:

هدف پژوهش حاضر تحلیل تأثیر ویژگیها وایجاد شغلی با توجه به نقش تعدیلی گری مدیریت استعداد از دیدگاه کارکنان سازمان صنعت معدن و تجارت استان خراسان رضوی بوده است. این تحقیق از نظر هدف ، کاربردی می باشد و به لحاظ روش انجام، تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی،می باشد. در این تحقیق باکمک روش نمونه گیری تصادفی ساده برای تعیین حجم نمونه،ابتدا پیش نمونه گیری از جامعهی آماری به تعداد30 نفر انجام شد وبا توجه شد و با توجه به انحراف معیار این پیش نمونه - که به مقدار0/50 به دست آمد - و با توجه به حجم جامعه 300 - نفر - و جای گذاری در فرمول نمونه گیری تصادفی کوکران، حداقل حجم نمونه به تعداد168 عدد مشخص شد. ضریب آلفای کرونباخ هر یک از متغیرهای رضایت شغلی ،ویژگی های شغلی و مدیریت استعداد به ترتیب برابر با 0/885 و 0/746 و 0/802 بوده که نشان از پایایی - قابلیت اعتماد - پرسشنامه های بکار رفته دارد. یافتههای تحقیق نشان می دهد که از دیدگاه کارکنان مثبت و معنادار می باشد. ولی در خصوص تاثیر متغیر تعدیل گر مدیریت استعداد بر رابطه مذکور نمی توان نظر قطعی ارائه داد و به بررسی تفکیکی تاثیر آن بر ارتباط بین دو متغیر مستقل و وابسته پرداخته شده است. ارائه راهکارها و پیشنهادات در پایان مورد بررسی قرار گرفته است.
مقدمه

در شرایط کنونی،سازمانی به موفقیت دست خواهد یافت که با افزایش قوت ها و بکارگیری فرصت های داخلی بر بحران-های خارجی پیروز شده و حتی آنها را به فرصت تبدیل نماید. در تحقیق این استراتژی می توان منابع انسانی را تنها منبعی به شمار آورد که متمایز از سایر منابع بوده و یژگی های منفی مستتر در منابع دیگر مانند فناپذیری،قابلیت تقلید و... را ندارد و به عنوان یک مزیت رقابتی پایدار برای سازمان و حتی کشور محسوب میشود. توسعه منابع انسانی همواره یکی از چالش های اساسی سازمانها محسوب میشود زیرا نوآوری، رشد مستمر و سایر داده های مورد نیاز توسعه خلق ایدهها و همچین اجرای آنها، ازطریق انسانها صورت می پذیرد. در فرایند توسع منابع انسانی،انگیزش و رضایت شغلی از عوامل پایهای و اساسی می باشد و با ارائه راهکارهایی به دنبال افزایش این متغیرمهم در فرایند توسعه مدیریت نیروی انسانی می باشیم تا به تحقق آن در راستای توسعه پایدار سازمانی و ارتقاء هویت اجتماعی گام برداریم. از طیف دیگر سازمان ها پیوسته در جستجوی شیوه های جدیدی برای حداکثر کردن عملکرد و تلاش کارکنانشان هستند. شرایط کاملا متحول و رقابتی حاکم بر سازمان ها،لزوم اثر بخشی و بهره وری آنها در چنین شرایطی نیاز سازمان ها و مدیران را به نسل ارزشمندی از کارکنان آشکار می کند نسلی که از آنها به عنوان سربازان سازمانی یاد می شود.

- زین آبادی76،. - 2009 بدون شک این کارکنان وجه ممیز سازمان های اثر بخش از غیر اثر بخش هستند - پودساکف516، - 2000 تلفیق رویکردهای نظری الگوهای رقابتی راهبردی و رویکرد آینده نگرانه می تواند مسائل و محورهای تمرکز مدیریت استعدادها را برای ما روشن کند. فهم صحیح تفاوت های فرهنگی، موضوعات قانونی و مقررات وضع شده در سازمان ها و جوامع مختلف، شناسایی جریان های استعداد و پراکندگی آنها، تطبیق نظام آموزشی با راهبردهای این عرصه، از مهمتری مسائل این حوزه است. تطبیق نظام مدیریت استعداد با ارزش ها و راهبردهای کلی کسب و کار، فرهنگ و سیاست هر کشور، کلید موفقیت و اثر بخشی این اقدامات است. اگر رابطه ویژگی های شغلی با رضایت شغلی رابطه ای مستقیم در نظر گرفته شود با توجه به اهمیت متغیر تعدیلگر مدیریت استعداد و تاثیر انطباق ویژگیهای شغلی با خصوصیات و شرایط کارکنان و نیز تاثیر قاطع رضایت شغلی بر کارائی فردی و اجتماعی افراد، این پژوهش در صدد است تا تاثیر کاربرد و مدیریت استعدادهای سازمانی را بر رابطه ویژگی های شغلی بر رضایت از کارکنان ، ازجنبه توجه به ارتقاء مدیریت استراتژیک مورد بررسی قرار دهد. با بدست آوردن نتایج این پژوهش می توان کیفیت زندگی کاری کارکنان را ارتقاء بخشیده و برنامه هائی را برای تقویت روابط کارکنان با یکدیگر و با سرپرستان طرح ریزی کرد. اطلاعات بدست آمده میتواند به مدیران برای بهبود شیوه های طراحی شغل،تناسب ویژگی های شغل با شاغل و توسعه برنامهای مدیریتی کمک کند و همچنین علل پائین بودن سطح رضایت کارکنان را نشان دهد و در نهایت با ارائه پیشنهادهائی در جهت اعمال تغییرات مثبت در روند سیاستهای سازمان به افزایش انگیزش در افراد منجر شود.

-2 فرضیه های اصلی تحقیق    1-podsakoff
-1-2 ویژگی های شغلی بر رضایت شغلی اثر مثبت و معنادار دارد.

-2-2 مدیریت استعداد رابطه بین ویژگی های شغلی و رضایت شغلی را تعدیل میکند.

-3 فرضیه های فرعی مرتبط با فرضیه های اصلی تحقیق

-3-1 تنوع شغلی بر رضایت شغلی اثر مثبت معنادار دارد. -3-2 هویت وظیفه بر رضایت شغلی اثر مثبت معنادار دارد. -3-3 اهمیت وظیفه بر رضایت شغلی اثر مثبت معنادار دارد. -3-4 استقلال شغلی بر رضایت شغلی اثر مثبت معنادار دارد. -3-5 بازخورد شغلی بر رضایت شغلی اثر مثبت معنادار دارد.

-3-6 مدیریت استعداد رابطه بین تنوع شغلی و رضایت شغلی را تعدیل می کند. -3-7 مدیریت استعداد رابطه بین هویت وظیفه و رضایت شغلی را تعدیل میکند -3-8 مدیریت استعداد رابطه بین اهمیت وظیفه و رضایت شغلی را تعدیل میکند. -3-9 مدیریت استعداد رابطه بین استقلال شغلی و رضایت شغلی را تعدیل میکند.

-3-10 مدیریت استعداد رابطه بین بازخورد شغلی و رضایت شغلی را تعدیل میکند.
-4 مدل مفهومی پژوهش

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید