بخشی از مقاله

چکیده

احساس تعلق به محیط، برقراری روابط مطلوب با دیگران و ارزیابی مثبت افراد از کیفیت روابطشان با دیگران و شیوه ی زندگی فرد در جامعه از اساسی ترین عناصر تأثیر گذار بر انتخاب رشته و شغل مناسب است . لذا پژوهش حاضر قصد داشت تأثیر خلاقیت ، سبک زندگی ، سلامت روان در انتخاب رشته و شغل آینده را مورد بررسی قرار دهد . با تقویت ساختارهای تربیتی خانواده و به کارگیری راهبردهای مناسب در برنامه ریزی های آموزشی مدارس می توان خلاقیت و سلامت روان و سبک زندگی مناسب را در جوانان افزایش داد و به تبع آن ، روشن تر افکار و نگرشهای خود را نسبت به مسائل مورد ارزیابی قرار داد و به تصمیمات آگاهانه تری دست یافت تا دانش آموزان بتوانند ، انتخاب رشته و در نتیجه شغلی مناسب با سبک زندگی خود برگزینند .

کلمات کلیدی: خلاقیت ، سبک زندگی ، سلامت روان ، انتخاب رشته .

مقدمه

از آنجا که آموزش و پرورش کلید توسعه همه جانبه ی جوامع بشری است ،یکی از اساسی ترین وظایف و مأموریتهای خود را تربیت انسانی کیفی ،توسعه یافته و مولد می داند . نیروی انسانی کارآمد با تأکید بر دانش ،مهارت و اندیشه های بلند موجب تحول و پیشرفت جامعه می شود .

امروزه به دلیل پیشرفت سریع علوم و فنون و نیاز کشورها ، از جمله کشور عزیز ما ایران ، ایران ، به نیروی انسانی متخصص ، با نشاط و علاقه مند و کارآمد ، به علاوه سخت تر شدن رقابت های بازار کار و تأمین مخارج ، اهمیت انتخاب رشته ای که فرد را راضی و خشنود نموده و به او امکان فعالیت ارزشمند و هماهنگ با شخصیتش بدهد ، بیشتر شده است .در پایان دوره ی اول متوسطه ، انتخاب رشته ی تحصیلی ،مقدمه ی انتخاب رشته ی دانشگاهی و آموزش عالی و در نتیجه انتخاب شغل است که این انتخاب ، نقش سازنده ای در زندگی فردی و اجتماعی و شغلی آینده ی آنها ایفا می کند . به همین دلیل دانش آموز باید رشته ای را برگزیند که با تمام ویزگی های شخصیتی و روحی و همچنین امکانات و فرصت های او مطابقت داشته باشد و آینده ی او را از نظر درآمد و بازار کار ،رضایت شغلی و محیط کاری مناسب ، ... تأمین کند . حال، نبود نگاهی یکپارچه برای ارتباط دادن مفاهیم خلاقیت، سبک زندگی، سلامت روان ما را بر آن داشت تا نقش این سه متغیر را در انتخاب رشته و شغل آینده مورد بررسی قرار دهیم . همچنین میدانیم که درصد بالایی از جمعیت کشور ایران را جوانان تشکیل میدهند و تعداد زیادی از این جوانان در دانشگاهها مشغول به تحصیل هستند . آنان برای شروع دورهای جدید از زندگیشان تلاش میکنند، همین کافی است تا به این موضوع پی ببریم که توجه به انتخاب درست رشته و شغل آنان همواره باید از مهمترین اهداف دولت مردان، خانواده و آموزش و پرورش باشد .

خلاقیت و تأثیرآن بر انتخاب رشته و شغل آینده

دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم »عصر خلاقیت و نو آفرینی « نامیده شده است . جامعه ی ما پیوسته در حال تحول و دگرگونی است و برای زندگی در چنین محیط متغیر و بی ثبات نیاز به خلاقیت بیش از پیش

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید