بخشی از مقاله

چکیده
هدف پژوهش حاضرتأثیر دو نوع شرایط انگیزشی متفاوت بر اجرا و یادگیری مهارت های ورزش های انفرادی و گروهی بود. روش پژوهش نیمه تجربی روش تحقیق نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایشی - گروه آزمایشی در ورزش انفرادی و گروه آزمایشی در ورزش گروهی - با شرایط انگیزشی بالا و دو گروه کنترل با شرایط انگیزشی پایین بود.

جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم و ش شمابتدایی شهر ستان ایذه در سال تح صیلی 1393 -94 بود. روش نمونهگیری ت صادفی در د سترس و حجم نمونه شامل 10 نفر - گروه آزمایش 5 نفر و گروه کنترل نیز 5 نفر - برای انجام ورزش انفرادی - بدمینتون - و 12 نفر - گروه آزمایش 6 نفر و گروه کنترل نیز 6 نفر - برای انجام ورزش گروهی - والیبال - انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون های استاندارد سنجش مهارت های ورزشی که بر مبنای مهارت های ورزشی در رشته گروهی والیبال - سنجش آزمون ضربات متوالی؛پنجه-ساعد؛ - و رشته انفرادی بدمینتون - سنجش آزمون فورهند پول و آزمون سرویس کوتاه فرانسوی - تهیه گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری T وابسته و تحلیل کواریانس ا ستفاده شد.

نتایج ن شان داد که T م شاهده شده تفاوت معناداری بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون فورهند پولو آزمون سرویس کوتاه فرانسوی در شرایط انگیزشی بالا بر اجرا و یادگیری مهارت های ورزش های انفرادی نشان داد. همچنین T مشاهده شده تفاوت معناداری بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون ضربات متوالی - پنجه-ساعد - در شرایط انگیزشی بالا بر اجرا و یادگیری مهارت های ورزش های گروهی نشان داد. F مشاهده شده تفاوت معناداری را بین میانگن نمرات پس آزمون تمرین فورهند پول، آزمون سرویس کوتاه فرانسویو آزمون ضربات متوالی - پنجه-ساعد - گروه آزمایش و گواه نشان داد.

مقدمه

تربیت بدنی به عنوان بخش مهمی از پیکره نظام تعلیم و تربیت بوده و اهداف خاصی را دنبال می کند. همانطور که می دانیم کودک از بدو تولد شروع به آموختن این مطلب می کند که چطور بطور مؤثر با محیط خود مواجه شود. تأثیر محیط بر کودک و بالعکس یک فرایندی است که بر رشد حرکتی کودک تاثیر گذار است، لذا می توان پی برد که بین محیط انگیزشی و مهارتهای حرکتی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.

مهارتی حرکتی یکی از مهم ترین عوامل رشد همه جانبه کودکان در پرورش استعدادهای ورزشی و پیشرفت و ترقی در ورزش و تربیت بدنی می باشد. از آنجایی که پایه و اساس استعدادهای حرکتی و ورزشی، توانایی هایحرکتی است که تا سن نوجوانی رشد و تکامل می یابد، لذا بررسی این موضوع در شرایط انگیزشی متفاوت اهمیت پیدا می کند - رمضانی نژاد،. - 1387

روانشناسان ورزشی معتقدند که یکی از عوامل بسیار مهم در رشد همه جانبه کودکان و پیشرفت آنان در زمینه های ورزشی و غیر ورزشی توانایی های حرکتی آنان می باشد که این توانایی به آن ها اجازه می دهد که هر چه بهتر استعدادهای خودشان را نشان دهند و راحت تر کارهایشان را انجام دهند تا مورد قبول جمع و اطرافیان قرار گیرند - اشمیت1، . - 2007

بدیهی است ساختار حرکتی و جسمانی دانش آموزان در دوران ابتدایی متأثر از آموزش های صحیح، منظم و برنامه ریزی شده می باشد. یافته های مراکز تحقیقاتی بزرگ جهان نشان داده اند که با افزایش سن تقویمی، قدرت عضلانی پسران از اوایل کودکی تا حدود 13 تا 14 سالگی به صورت خطی افزایش می یابد. افزایش قدرت پسران در حدود 13 سالگی دارای جهش است، ولی قدرت دختران در طول دوره نوجوانی - تا حدود 15 سالگی - به طور خطی به میزان ثابتی افزایش می یابد - گالاهو و اوزون2، . - 2012

گوینز - 2010 - 3 چنین نتیجه گرفت که انعطاف پذیری در کودکان در فاصله سنین 10 و 14 سالگی کاهش می یابد، در صورتی که میلن و سیفلد - 1976 - اظهار داشتند که کودکان کلاس دوم دبستان در مقایسه با کودکان دوره آمادگی و کودکستانی انعطاف پذیری کمتری داشتند - به نقل از هی وود،. - 2009

تحقیقاتی که در زمینه تأثیر فعالیت های منتخب ورزشی و حرکتی و محیطهای پرانگیزه بر رشد و توسعه مهارتهای حرکتی صورت گرفته همگی بیانگر اثر مثبت آنها است - شیخ و همکاران،. - 1387 بنابراین با توجه به نقش انگیزش در یادگیری مهارت ها، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر دو نوع شرایط انگیزشی متفاوت بر اجرا و یادگیری مهارت های ورزش های انفرادی و گروهی هایی می پردازد.

یکی از اصولی که برای طراوت و شادابی جسم و روح انسان لازم است و از بدیهیات به شمار می آید ورزش و استمرار به آن است. برای این که هر فرد بتواند با سلامت و تندرستی کامل از زندگی پر نشاطی بهره مند باشد، باید در تمام طول عمر مرتب ورزش کند. البته نوع ورزش و انگیزه هایی که سبب گرایش به ورزش می شود با سن و وضع جسمانی هر فردی ارتباط مستقیم دارد ولی به هر حال انسان در هر سنی به ورزش نیازمد است. بیمارانی که از در عضلات یا ناراحتی های قلبی، عروقی رنج می برند می توانند با انجام ورزشهای به خصوص، سلامت و شادابی خود را دوباره به دست آورند.

افراد سالم نیز با توجه به این که دارای چنین ویژگیهای ارثی و نظری و علاقه مندی باشند توسط ورزش می توانند اعتماد به نفس خود را بیشتر کنند و همچنین با فشارهای روحی روانی و موقعیتهای استرس زای زندگی ماشینی امروزی به نحو مطلوب مقابله کنند. آموزش های صحیح علمی و مطلوب به ویژه در رابطه با توانایی های حرکتی از حساسیت ویژه ای برخوردار است، زیرا در صورت عدم آگاهی و اجرای غلط پاره ای از حرکات ممکن است نه تنها موجبات پیشرفت و توسعه توانایی های حرکتی دانش آموزان را فراهم نیاورد بلکه اثرات تخریبی و جبران ناپذیری نیز به همراه داشته باشد و این مهم در دوره ابتدایی می تواند اهمیت موضوع را دو چندان نماید، زیرا در دوره های تحصیلی بالاتر در صورت عدم توانایی مربی در پاره ای حرکات در محدودیت اجرا، می توان از فراگیران مستعد و آماده تر کمک گرفت، در حالیکه در دوره ابتدایی آموزش های حرکتی عموماً پایه ای و مستلزم اجرای صحیح از سوی مربیان مجرب و توانا و توسط مربیان آموزش دیده و کارآمد صورت پذیرد

به کمک سنجش توانایی حرکتی دانش آموزان در مدارس، کمبودهایی که ممکن است در روند رشد حرکتی آن ها وجود داشته باشد مشخص می گردد، اگر رفتار کودکان در همان اوایل مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد، می تواند در جهت بهبود و رفع هرچه سریعتر نارسایی های احتمالی و طرح ریزی برنامه های درمانی مؤثرتر باشد یادگیری مهارت های پایه و بخصوص فعالیت های حرکتی که توأم با فهم و درک می باشد، موجب شکوفایی ذهن کودکان می گردد. قابلیت های بالای حرکتی و جسمانی و اجرای روان و زیبای مهارت های پیچیده در نوجوانی و جوانی مستلزم رشد حرکتی بهینه و توانایی های ادراکی- حرکتی بالای کودکان است و همچنین محیطهای تشویقی در هنگام انجام حرکات ورزشی می تواند انگیزه کودکان را بیشتر کند 

با توجه به اینکه بدمینتون یکی از رشته هایی است که نیاز به زمین و تجهیزات خاصی ندارد و همچنین یکی از رشته هایی است که خانم ها و آقایان و حتی کودکان ابتدایی به این رشته علاقه دارند. واخیراً با توجه به بحث جهانی شدن والیبال و موفقیت های تیم ملی والیبال کشورمان در مسابقات گوناگون لازم میدانم سطح آموزش و تمرین والیبال کشور را بالا ببریم زیرا کودکان و نوجوانان بدنه اصلی این رشته هستند.

روش شناسی
این پژوهش از نوع تحقیقات نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایشی - گروه آزمایشی در ورزش انفرادی و گروه آزمایشی در ورزش گروهی - با شرایط انگیزشی بالا ودو گروه کنترل با شرایط انگیزشی پایین است. جامعهی آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم و ششم ابتدایی شهرستان ایذه در سال تحصیلی 1393-94بوده است.

نمونه آماری این تحقیق شامل دانش آموزان دختر پایه پنجم و ششم ابتدایی شهرستان ایذه10 نفر - گروه آزمایش 5 نفر و گروه کنترل نیز 5 نفر - را به طور تصادفی برای انجام ورزش انفرادی - بدمینتون - انتخاب و تعداد 12 نفر - گروه آزمایش 6 نفر و گروه کنترل نیز 6 نفر - را برای انجام ورزش گروهی - والیبال - به صورت تصادفی انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل همسان سازی شدند. محیط انگیزشی بالا شامل هدف گزینی، حضور تماشاگران ، پاداش، تمجید کلامی و بازخورد است. در این پژوهش محیط انگیزشی پایین شرایطی است که توسط محقق برای دانش آموزان گروه کنترل در دو تمرین ورزش گروهی والیبال و انفرادی بدمینتون شامل فقط حضور تماشاگر است به وجود می آید.آزمون بررسی میزان انگیزش بالا و پایین در پیش و پس آزمون از پرسشنامه هرمنس - - 1970که دارای روایی 0/73 و پایایی 0/87 می باشد استفاده شد .

  ابزار اندازه گیری آزمون های سنجش مهارت های ورزشی

ابزار اندازه گیری آزمون های استانداردی می باشند که بر مبنای مهارت های ورزشی در رشته گروهی والیبال - سنجش آزمون ضربات متوالی پنجه-ساعد؛»راسل - لانگ«، - 2008 و رشته انفرادی بدمینتون - سنجش آزمون فورهند پول و آزمون سرویس کوتاه فرانسوی، - 2006 مورد ارزیابی قرار گرقت. تعداد دفعات مهارتهای ورزشی صحیح انجام شده توسط محقق در چک لیست ثبت می شود. به هر مهارت صحیح یک نمره تعلق گرفته است.

روش های آماری
اطلاعات بدست آمده توسط نرمافزار-20 SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در سطح توصیفی: توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار محاسبه شد و در سطح آمار استنباطی از روشآماریT وابسته وتحلیل کواریانس استفاده شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید