بخشی از مقاله

چکیده

گلابی - Pyrus communis L. - یکی از مهمترین میوههای دانهدار در مناطق معتدله است که ضایعات پس از برداشت آن قابل توجه است. در این پژوهش، تأثیرکاربرد قبل از برداشت غلظتهای مختلف آمینواتوکسیوینیلگلیسین - AVG - - صفر، 100، 150 و 200 میلیگرم بر لیتر - بر خصوصیات کیفی و عمرانبارمانی میوه گلابی "اسپادونا" مورد مطالعه قرار گرفت. میوهها پس از برداشت، در دمای 2 درجه سانتیگراد به مدت چهار ماه نگهداری شدند. میوهها با فاصله 30 روز در 4 مرحله از سردخانه خارج و خصوصیات کیفی میوه مثل سفتی، مواد جامد محلول، اسیدآلی، pH، ویتامین ث و برخی آنزیمهای آنتیاکسیدان اندازهگیری شدند. نتایج نشان داد که کاربرد AVG باعث افزایش سفتی بافت میوه و در نهایت افزایش عمر انبارمانی میوه گلابی اسپادونا میگردد. همچنین نتایج نشان داد که با گذشت زمان میزان کاهش مواد جامد محلول، اسیدآلی، pH و ویتامین ث میوههای تیمار شده با AVG بطور معنی داری کمتر از میوههای شاهد بودند. تیمار AVG سبب افزایش فعالیت آنزیمهای آنتیاکسیدان و کاهش فعالیت آنزیم پلیفنل-اکسیداز شد. با توجه به نتایج به دست آمده کاربرد AVG به منظور افزایش عمرانبارمانی و کاهش ضایعات پس از برداشت گلابی به باغدارن پیشنهاد میگردد.
واژههای کلیدی: آنزیمهای آنتیاکسیدان، پلی فنل اکسیداز، سفتی میوه، ضایعات گلابی
مقدمه

میوه گلابی به دلیل فرازگرا بودن در طی مراحل رسیدن و انبارمانی با تولید اتیلن و نرم شدن بافت میوه همراه بوده که باعث کاهش عمر انبارمانی و کیفیت میوه میگردد . - Pandey et al., 2000 - بنابراین به کارگیری روشهای مناسب جهت افزایش ماندگاری میوه به منظور استفاده در طول سال و همچنین صادرات محصول امری ضروری است. مشخص شده است که محلولپاشی آمینواتوکسیوینیلگلیسین - AVG - نقش مهمی در جلوگیری از تولید اتیلن دارد. در واقع AVG در مسیر سنتز اتیلن از تبدیل شدن SAM به ACC جلوگیری کرده و باعث توقف سنتز اتیلن می گردد . - Ozkan et al ., 2012 - محلولپاشی AVG درگلابی باعث کاهش اتیلن و افزایش سفتی، حفظ میزان مواد جامد محلول و اسیدآلی میگردد . - Tarabih, 2014 - کاربرد قبل از برداشت AVG روی درختان سیب باعث افزایش سفتی گوشت میوه، افزایش مواد جامد محلول و کاهش تولید اتیلن در زمان برداشت و 15 روز بعد از برداشت گردید . - Schupp and Greene, 2004 - در پژوهشی دیگر محلولپاشی Retain که حاوی 15 درصد AVG خالص است روی گلابی "بارتلت" سبب افزایش سفتی بافت میوه، کاهش تولید اتیلن و تأخیر در رسیدگی میوه شد - Clayton et al., . - 2000 فلاحی - 2007 - نشان داد که کاربرد قبل از برداشت AVG در درختان سیب باعث بهبود خصوصیات کیفی و افزایش عمر انبارمانی میوه میگردد . - Fallahi, 2007 - اگرچه پژوهشهای محدودی در ارتباط با تأثیر AVG بر روی درختان گلابی گزارش شده است، اما گزارشی مبنی بر تأثیر محلولپاشی AVG بر روی گلابی رقم "اسپادونا" ارائه نشده است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر کاربرد قبل از برداشت AVG بر خصوصیات کیفی و عمر انبارمانی میوه گلابی رقم " اسپادونا" میباشد.

مواد و روشها

این پژوهش در سال 1395 در یک باغ گلابی تجاری رقم "اسپادونا" واقع در شهرستان بردسیر در استان کرمان در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی با 4 تیمار و 4 تکرار اجرا شد. سعی گردید که درختان انتخاب شده دارای متوسط سن 12 سال و از نظر قدرت رشد و تاج یکنواخت باشند. محلولپاشی AVG با غلظتهای 0 - درختان شاهد - ، 100، 150 و 200 میلیگرم بر لیتر، 15روز قبل از برداشت - زمان برداشت 25 شهریور - ، انجام گردید. به منظور ارزیابی تأثیر تیمارهای قبل از برداشت AVG بر عمر انبارمانی میوههای گلابی رقم اسپادونا، از هر تیمار در هر تکرار، تعدادی میوه، حتی الامکان هم اندازه و هم شکل و بدون صدمه مکانیکی و آفت انتخاب گردید و میوه ها پس از ضد عفونی به سردخانه با دمای 2 درجه سانتیگراد با رطوبت نسبی 85-80 درصد منتقل شدند. صفت عمر انبارمانی میوه در قالب طرح کاملا تصادفی با 4 تیمار AVG مورد آنالیز آماری قرار گرفت و صفات کیفی میوه ها بصورت فاکتوریل و در قالب طرح کاملا تصادفی با 16 تیمار 4 - غلظت AVG و 4 دوره زمانی - و 4 تکرار مورد آنالیز آماری قرار گرفت.

سفتی بافت میوه

پس از برداشت میوه به منظور اندازهگیری سفتی گوشت میوه، چهار میوه از هر تکرار به صورت تصادفی انتخاب و پوست میوه در چهار قسمت متفاوت میوه برداشته و سپس توسط دستگاه سفتیسنج - مدل - GY-3 ساخت کشور چین، میزان سفتی میوهها با وارد کردن فشار یکنواخت به میوه، عدد آن قرائت و بر حسب کیلوگرم بر سانتیمتر مربع ثبت شد.

موادجامد محلول

اندازهگیری مواد جامد توسط رفرکتومتر دستی - مدل - VBR-32T، صورت گرفت و میزان قند عصاره میوه به صورت درصد نشان داده شد.

اسیدیته قابل تیتراسیون - TA -

مطابق روش - 1996 - Basiouny، برای اندازهگیری اسیدهای آلی ابتدا 10 میلیلیتر از عصاره میوه را توسط پیپت داخل ظرف شیشهای ریخته و به آن 20 تا 40 میلیلیتر آب مقطر اضافه شد. داخل محلول فوق 2 تا 3 قطره معرف فنول فتالئین یک درصد اضافه و سپس عمل سنجش حجمی - تیتراسیون - توسط هیدروکسید سدیم 0/1 نرمال انجام شد.

ویتامین ث - C -

برای اندازهگیری اسید اسکوربیک، از روش - 1996 - Basiouny استفاده گردید و مقدار اسید اسکوربیک در عصاره میوه محاسبه شد.
اندازه گیری pH
عصاره میوه را در بشر ریخته و pH توسط دستگاه pH متر اندازهگیری گردید.
اندازه گیری فعالیت آنزیمها استخراج پروتئین

ابتدا 1 گرم بافت گیاهی را در هاون حاوی 5 میلیلیتر بافر تریس-0/05 HCL مولار با pH=7/5 سائیده تا محلول همگنی بدست آید. محلول را به لوله سانتریفیوژ منتقل نموده و بعد از 10 دقیقه سکون به مدت 25 دقیقه در 10000 دور و در دمای 4 درجه سانتیگراد با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ یخچالدار، سانتریفیوژ نموده، سپس لولهها به آرامی از دستگاه خارج و محلول رویی را در لوله آزمایش ریخته و عصاره پروتئینی حاصل شد . - Bradford, 1976 - سپس با استفاده از عصاره آنزیمی تهیه شده میزان فعالیت آنزیم کاتالاز - Beers and Sizer, 1952 - در طول موج 425 نانومتر، آنزیم پلیفنلاکسیداز - Luh and Phithakpol, 1972 - در طول موج 420 نانومتر و آنزیم آسکورباتپراکسیداز - Nanko and Asada, 1981 - در طول موج 290 نانومتر اندازهگیری شد.

آنالیز آماری

نتایج با استفاده از نرم افزار - SAS نسخه - 9/3 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و جهت مقایسه میانگینها از آزمون چند دامنهای دانکن در سطح 5 درصد استفاده شد.

نتایج و بحث

اثر متقابل غلظت AVG و زمان و همچنین اثر زمان به تنهایی بر صفت سفتی میوه معنی دار نبود بنابراین فقط اثر غلظت AVG بر سفتی میوه در نتایج آمده است. نتایج مقایسه میانگین داده های مربوط به سفتی میوه نشان داد که کاربرد AVG در غلظت 200 میلیگرم بر لیتر باعث افزایش سفتی بافت میوه می گردد. همچنین مشخص گردید که با افزایش غلظت AVG عمر انبار مانی میوه گلابی بصورت معنی داری افزایش می یابد - شکل . - 1 نرم شدن میوه حاصل

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید