بخشی از مقاله

چکیده:

هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر هزینه بدهی بر سود پرداختی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. بنابراین برای این منظور پژوهش در قالب تحقیق توصیفی و از نوعلّی پس رویدادی انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیق شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد که تعداد آنها 568 شرکت می باشد. برای آزمون معنی داری هر یک از متغیرهای تأثیرگذار بر سود پرداختی و معنی داری کل مدل رگرسیون به ترتیب از آزمون t - استودنت - و F - فیشر - و برای تعیین استقلال باقیمانده های رگرسیونی از آزمون دوربین- واتسون استفاده شده است. در این پژوهش هزینه بدهی، متغیر مستقل است. دوره زمانی پژوهش 4 سال و از سال 1390 تا 1393 می باشد. روش مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، کتابخانهای است. برای آزمون فرضیهها نیز از مدل رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که هزینه بدهی بر سود پرداختی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معناداری دارد.

مقدمه:

اطلاعات حسابداری یکی از مهم ترین داده های ورودی انواع مدل های تصمیم گیری سرمایه گذاران برای انتخاب از میان راه کارهای متفاوت به شمار می رود. فراهم آوردن اطلاعات مربوط، مهم ترین وظیفه حسابداری محسوب می شود. از این رو توجه به نوع نیازهای اطلاعاتی سرمایه گذاران بسیار راهگشا خواهد بود. دورنمای این دریافت های نقدی تحت تأثیر توانایی واحد تجاری در ایجاد وجه نقد کافی جهت پوشش تعهداتش در سررسید، سایر عملیات نقدی و پرداخت سود سهام نقدی و نیز تحت تأثیر نگرش عموم سرمایه گذاران و اعتباردهندگان راجع به توانایی است که به نوبه خود بر قیمت بازار سهام واحد تجاری تأثیر می گذارد. یوری پیدز1 می گوید در مورد درخت، بر پایه میوه های آن نه بر اساس برگ های آن قضاوت کنید. میوه های واحد تجاری همان وجه نقد ایجاد شده است. در همین راستا پروفسور لی2 به طور صریح گفته است که جریان های نقدی نتیجه غائی فعالیت واحد تجاری است و نه سود. سود یک مفهوم مجازی است در حالی که وجه نقد یک منبع فیزیکی است  یکی از وظایف اساسی مدیران مالی شرکت ها، مدیریت سرمایه در گردش یا به طور اخص مدیریت تامین مالی شرکتها می باشد. شرکت ها استراتژی های مدیریت تامین مالی خود را بر محور دو هدف تعیین می کنند: -1 تهیه و تأمین وجه نقد برای انجام دادن پرداخت های شرکت. -2 به حداقل رساندن وجوهی که در شرکت به صورت راکد باقی می ماند. هدف دوم بازتاب این طرز تفکر است که اگر اقلامی از دارایی به درستی مصرف نشوند، هیچ نوع بازدهی برای شرکت نخواهند داشت. متأسفانه این دو هدف ممکن است با یکدیگر در تناقض باشند، پایین آمدن سطح وجوه نقد و به کارگیری کلیه وجوه نقد احیانأ باعث کمبود وجه نقد برای پرداخت های بموقع شرکت می شود. بنابرین استراتژی های مدیریت وجوه نقد باید به گونه ای باشد که بین این دو هدف نوعی هماهنگی ایجاد شود 

بیان مسأله:

یکی از روشهایی که برای بیشینه کردن ارزش شرکت و بهبود ثروت سهامداران بهکار گرفته میشود، گزینش یا ترکیب مناسب منابع مالی بلندمدت است. به گونهای که در آن، ترکیب منابع مالی با هزینه سرمایه اندک، نرخ بازده بیشتری را تحصیل کند. وجوه مورد نیاز شرکت ممکن است، از طریق سودهای انباشته شرکت، فروش سهام جدید، بدهیها - تسهیلات وام و اوراق قرضه - یا به وسیله ترکیبی از این منابع تأمین گردد. وام دهندگان به شرکت مستحق دریافت بهره با نرخ ثابت و معین می باشند و نسبت به تعهدات دیگر شرکت - سهام ممتاز و سهام عادی - دارای اولویت می باشند. بعد از پرداخت هزینه های بهره و مالیات و سود سهامداران ممتاز، سودهای باقیمانده متعلق به سهامداران عادی می باشد - ولی پور و همکاران، . - 1390 می توانند عوامل بسیاری با هزینه بدهی و سود پرداختنی مرتبط و موثر می باشند که در پژوهش حاضر سعی گردیده است تأثیر هزینه بدهی بر سود پرداختی مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به پژوهش های انجام شده و اهمیت بالای مدیریت مالی، امروزه مدیریت نقدینگی و عوامل مؤثر بر آن در کنار سودآوری شرکتها به عنوان مهمترین معیار برای تصمیمات سرمایه-گذاری و یکی از مباحث بسیار با اهمیت و چالش برانگیز در بازار سرمایه بوده و می تواند در بررسی متغیرهای تصمیم گیری برای مدیریت سرمایه گذاری مهمترین عامل بشمار آید. با وجود تحقیقات زیاد در خصوص روش های تامین مالی و تأثیر آن بر متغیرهای حساس شرکتها و مرور این پژوهشها در می یابیم که تاکنون پژوهشی جامع در خصوص بررسی تأثیر هزینه بدهی بر سود پرداختی شرکت ها بعنوان یکی از معیارهای مهم بازار سرمایه ایران انجام نشده است. به عبارت دیگر، این پژوهش به این سؤال پاسخ می دهد که هزینه بدهی بر سود پرداختی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران چه تأثیری دارد؟

اهمیت و ضرورت پژوهش:

در قرن حاضر، به دلیل تغییرات ایجاد شده در اقتصاد، سرمایه مورد نیاز شرکت ها نیز افزایش یافته است. درنتیجه نیاز شرکت ها به تأمین مالی بیش از پیش شده است. اهمیت تصمیم گیری های مدیریت در ارتباط با تأمین مالی نیز افزایش یافته است. یکی از پیچیده ترین مسئله هایی که دامن گیر مدیران مالی کنونی است، تعیین رابطه بین اجزای تشکیل دهنده هزینه بدهی و پاسخ به این سؤال است که کدام آمیزه مطلوب تر است؟ از سویی هدف سیاست های مالی شرکت، افزایش ارزش شرکت و به طور کلی افزایش ثروت سهامداران است. بنابراین می توان گفت که هدف از تعیین هزینه بدهی، مشخص کردن ترکیب منابع مالی هر شرکت به منظور بیشینه سازی ثروت سهام داران آن است. و با توجه به هزینه منابع مختلف تأمین مالی و آثار این منابع بر بازده و ریسک، شرکت به انتخاب منابعی روی می آورد که موجب به حداقل رساندن این گونه هزینه ها شود. انتخاب ساختار سرمایه مطلوب، موجب کاهش هزینه سرمایه شرکت می گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید