بخشی از مقاله

چکیده

در طول دهه های گذشته، شاهد پدیده گسترده و بسیار مرسوم اتحادهای استراتژیک در میان هر نوع شرکت حتی رقیب در هر صنعت قابل تصوری بوده ایم. اقتصاد امروز جهان بر پایه اطلاعات و دانش بیان نهاده شده است. پیشرفت های فن آوری اطلاعات مانند تکنولوژی کامپیوتر و ارتباطات راه دور به وقوع انقلابی در عرصه اقتصاد انجامید که نوع فعالیت ها و روند تجارت را به گونه ای دستخوش تغییر کرده است که تا پیش از این قابل تصور نبود.

در دو دهه اخیر تغییرات محتوایی و کیفی بسیار زیادی در بازارهای جهانی رخ داده است، حرکت به سوی منطقه ای شدن و جهانی شدن بازارها سرعت گرفته است، به موازات آن، دوره تولید محوری به انتهای حیات خود رسیده و دوره مشتری محوری در حال شکل گیری است . همچنین در دنیای امروز مفهوم نوآوری اساس یک کسب و کار موفق است.

با تغییرات سریع در محیط کسب و کار، یک شرکت نمی تواند بازار فروش خود را نگه دارد و یا سود زیادی را در بلند مدت به دست آورد، مگر اینکه نوآوری داشته باشد . امروزه بنگاه های کوچک و متوسط، عامل عمده رشد ساختار صنعتی بسیاری کشورها محسوب میشوند و این گونه از صنایع برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه که درصدد احیای ساختار اقتصادی خود هستند، بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از این کشورها دریافته اند که برای سرعت بخشیدن به روند صنعتی شدن، اولویت باید به رشد بنگاهای کوچک و متوسط داده شود نه صنایع بزرگ، بنابراین درحال حاضر اشتیاق و تمایل بی سابقهای نسبت به صنایع کوچک در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد.

-1  مقدمه

در طول دهه های گذشته، شاهد پدیده گسترده و بسیار مرسوم اتحادهای استراتژیک در میان هر نوع شرکت حتی رقیب در هر صنعت قابل تصوری بوده ایم. بندرت امکان دارد که روزی به پایان برسد، مگر اینکه رسانه های گروهی خبر از پیمان و قرارداد بین دو یا چند شرکت ندهند. همچنان که هزینه و ریسک توسعه فرایند و محصول جدید با سرعت افزایش می یابند، اتحادهای استراتژیک از بعد اقتصادی بسیار شایع گردیده اند.

اتحادها همانطور که گزارش شده، رقابت پذیری شرکت را با امکان دستیابی به منابع خارجی مکمل، دستیابی به هم افزایی و افزایش سرعت یادگیری و تغییر سریع، بهبود می دهد. شرکتهای با رشد بالا و سریع، اتکا شدیدی بر اتحادها برای پشتیبانی از استراتژی رشد خود دارند. اقتصاد امروز چهان بر پایه اطلاعات و دانش بیان نهاده شده است. پیشرفت های فن آوری اطلاعات مانند تکنولوژی کامپیوتر و ارتباطات راه دور به وقوع انقلابی در عرصه اقتصاد انجامید که نوع فعالیت ها و روند تجارت را به گونه ای دستخوش تغییر کرده است که تا پیش از این قابل تصور نبود.

در دو دهه اخیر تغییرات محتوایی و کیفی بسیار زیادی در بازارهای جهانی رخ داده است، حرکت به سوی منطقه ای شدن و جهانی شدن بازارها سرعت گرفته است، به موازات آن، دوره تولید محوری به انتهای حیات خود رسیده و دوره مشتری محوری در حال شکل گیری است. تولید کنندگان صنعتی، با هدف استفاده بهینه از امکانات و جلوگیری از هدر رفتن منابع با ارزش، تمهیداتی اندیشیده اند که نتیجه آن تغییر در ساختار صنعتی خواهد بود.

اگر تمام فعالیت های اقتصادی را که با تولید کالا و خدمات و با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات ساخت دست بشر سروکار دارند ، به عنوان یک کل است که تعداد زیادی از فعالیت های مشابه را شامل می شود. صنعت در کنار معدن و کشاورزی تقرباًی تمامی فعالیت های تولیدی یک جامعه را در بر می گیرد و نقش حیاتی در پیشرفت اقتصادی کشور ها ایفا می کند. هدف این تحقیق بررسی تاثیر قابلیت های بازاریابی بر توسعه شرکت های کوچک و متوسط با نقش تعدیل گر ابعاد محیط بازاریابی می باشد.

مدل مفهومی این پژوهش برگرفته از مطالعه از دو مدل تحقیقاتی در رابطه با بازاریابی ورقابتی ترابی و همکاران و کان و همکاران در سال - 2015 - می باشد. بنابراین در همین راستا مدل مفهومی تحقیق که بیانگر رابطه بین متغیرها است ترسیم می گردد که شکل - 1 - آورده شده است.

شکل - 1 - مدل مفهومی تحقیق

ادبیات تحقیق

در سال های اخیر اهمیت و نقش صنایع کوچک و متوسط در کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه رو به افزایش بوده است. در دو دهه گذشته با ظهور فناوری های جدید در تولید و ارتباطات، تحولاتی در قابلیت های واحدهای صنعتی، روش های تولید و توزیع و ساختار تشکیلاتی بنگاه ها پدید آمده که عموما بر اهمیت واحدهای کوچک و متوسط افزوده است - یه یانگ و زنگ1 ،. - 146:2005 افزایش رقابت و تمرکز شرکت ها بر فعالیت های محوری، موجب تفکیک عمومی شرکتها، گسترش روابط پیمانکاری با تأمین کنندگان قطعات و مواد اولیه وتقویت روابط در زنجیره عرضه شده است همه این تحولات بر اهمیت واحدهای کوچک افزوده است 

به علاوه چون فرآیند یادگیری درصنایع کوچک ومتوسط موجب تربیت مدیران توانمند می شود و خارج شدن این صنایع از صحنه رقابت زیان کمتری را بر جامعه تحمیل می کند، لذا صنایع کوچک و متوسط به عنوان بستر مناسبی برای ایجاد صنایع رقابت پذیر و توانمند محسوب شده و در اکثر کشورها بر سیاست گذاری مناسب برای این صنایع تأکید شده است

امروزه در اکثر کشورهای جهان صنایع کوچک و متوسط از جنبه های مختلف اجتماعی، تولید صنعتی و ارائه خدمات در حال نقش آفرینی هستند و در بسیاری از کشورها این واحدها تأمین کنندگان اصلی اشتغال جدید، مهد تحول و نوآوری و پیشرو در ابداع فناوری های جدید هستند. از طرف دیگر این بنگاه ها با صادرات قابل توجه نقش مؤثری همه کشورها سعی در توسعه اقتصادی کشورها ایفا می کنند؛ به گونه ای که امروزه تقریبا در توسعه این بنگاه ها در ساختار صنعتی خود دارند.

وجود چالش های محیطی و تغییر در فرایندهای مدیریتی نیز نقش این مؤسسات را برجسته تر ساخته است و سیاستهای کوچک سازی، برون سپاری فعالیت ها، تجدید ساختار، مهندسی مجدد و به ویژه ترغیب کارآفرینی در عصر جهانی شدن، سرعت بخشیدن به ایجاد مؤسسات کارآفرینانه کوچک و متوسط را نهادینه ساخته است - اسوتلیسیک1 و همکاران، . - 38:2006 در استان قزوین نیز با وجود اینکه بیش از 95 درصد کل واحدهای تولیدی در گروه صنایع کوچک و متوسط قرار می گیرند، به دلیل نداشتن استراتژی توسعه مبتنی بر ساختارهای موجود صنعتی و رها کردن واحدهای کوچک تولیدی به حال خود، این بنگاه ها سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی و ایجاد ارزش افزوده کسب ننموده و از کمبودهای شدیدی در رنج هستند.

- استراتژی منظور از استراتژی عبارت است از، تعیین آرمان ها و هدف های دراز مدت در سازمان، که برای تحقیق پذیری این اهداف، طراحی یک سلسله اقدامات معین و تخصیص منابع حیاتی برای کسب اهداف ضرورت می یابد - سید جوادین ، . - 1384 اهمیت را در رسیدن به هدف اصلی که تهدید یا موانع جلوگیری از رسیدن به هدف اصلی که ضعف ممکن است توسط که فرصت غلبه بر پرسش هایی از این، زمانی که با پویایی بازار ترکیب، تنها میتواند با استراتژی نوآوری پاسخ. استراتژی نوآوری، در ساده ترین شرایط آن، در انتخاب ترین یکی مناسب در میان جایگزین های ممکن و در حال توسعه نوع عمل راحت ترین ممکن است در حال حاضر.

-2-8-1 رقابت پذیری منظور از رقابت پذیری ، فرایندی است که هر نهادی می کوشد تا از آن طریق بهتر از دیگری عمل کرده و از وی پیشی گیرد 

،. - 1384 رقابت پذیری یک اقتصاد به رقابت پذیری شرکت های داخل آن بستگی دارد. با این حال رقابت پذیری اقتصاد ملی چیزی فراتر از جمع ساده یا میانگین رقابت پذیری شرکت های آن می باشد. رقابت پذیری در سه سطح ملی یا کشوری، صنعت و شرکت، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد 

-3-2-1 استراتژی رهبری هزینه رهبری هزینه شیوه ای است برای دستیابی به پیشرو بودن کلی در هزینه از طریق یک سری راهکارهای عملکردی که برای رسیدن به این هدف طراحی شده اند - پورتر ، . - 1385 در این تحقیق مقصود از استراتژی رهبری هزینه، استاندارد بودن مواد اولیه، تجهیزات، نیروی انسانی، آموزش کارکنان، تکنولوژی های جدید، یادگیری دانش فنی پیشرفت و جدید، آموزش مدیران، حداقل رساندن هزینه های انبارداری، حمل و نقل و توزیع ، مهارت های علمی و عملی بازاریابی و طراحی محصول با هزینه کمتر می باشد.

-4-8-1 استراتژی تمایز مقصود از استراتژی تمایز این است که شرکت مربوطه می تواند، از نظر عرضه محصول از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار شود، برای سازگاری با محیط در حال تغییر از توان بیشتری برخوردار است، هزینه های کمتری به مصرف می رساند، برای نگه داری دستگاه ها، هزینه های کمتری می نماید، آرامش بیشتری دارد و از ویژگی های بیشتری برخوردار است - همان منبع - . در این تحقیق مقصود از استراتژی تمایز، نوآوری و خلاقیت در تولید محصول جدید، ارائه محصولاتی با کیفیت تر، اعتبار، نام تجاری و شهرت شرکت، تحویل به موقع ، خدمات پس از فروش، آگاهی از نیازهای بازار و مدیریت کیفیت جامع می باشد .

-5-8-1 استراتژی تمرکز استراتژی مبتنی بر تمرکز بر گروه خاصی از مشتریان هنگامی موثر است که بخشی از صنعت دارای اندازه و وسعت کافی و از رشد بالقوه برخوردار باشد و سرانجام اینکه ، این موفقیت، از نظر شرکت های عمده و رقیب، از اهمیت زیادی برخوردار نباشد - همان منبع - . در این تحقیق مقصود از استراتژی متمرکز ؛ سفارشات مخصوص، سفارشات محصول گران و متنوع، سفارشات محصول ارزان و ساده، تحقیقات بازاریابی می باشد.

-6-8-1 قابلیت های بازاریابی

قابلیت بازاریابی به عنوان فرایند یکپارچه تعریف شده است، که در آن یک شرکت با استفاده از منابع محسوس و نامحسوس به درک ترکیب نیازهای خاص مصرف کنندگان، دستیابی به تمایز محصول مرتبط با رقابت و دستیابی به ارزش ویژه برند است - دی ،1994؛ دیوتا2 و همکاران ،1999،سانگ و همکاران ، 2007؛ سانگ و همکاران ،. - 2005 قابلیت ها مجموعه ای از مهارت ها و دانش های انباشته شده شرکت می باشد که شرکت ها را قادر می سازد تا فعالیت های خودرا هماهنگ کنند و از دارائی های خود استفاده کنند - دی ،. - 1990 به عبارتی نقش حیاتی قابلیت های یک شرکت در جهت رسیدن به مزیت رقابتی و عملکردی برتر است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید