بخشی از مقاله

قصد داشتم قبل از گزارش در مورد گروه زبانشناسی و زبانهاي خارجی از جناب آقاي دکتر گلشنی به دلیل زحمات حداقل 10 سال گذشته به منظور ارتقاء مسائل علوم انسانی و رفع نواقص و پیدا کردن جایگاه والاي آن، تشکر کنم. اما جناب آقاي دکتر صدقی نقل قولی را بیان کردند که لازم دیدم یک مزاحی با آقاي دکتر گلشنی بکنیم. در روزنامه خواندم که از قول انیشتین گفته بود اگر میدانستم که پایان کار فیزیک و این کاري که من انجام دادم به این جا ختم میشد میرفتم کفاش میشدم یا هنرمند میشدم.

ما خدمت استاد ارجمند جناب آقاي دکتر گلشنی استاد برجسته فیزیک دانشگاه صنعتی شریف که وقت شریفشان را خیلی مصروف علوم انسانی میکنند ارادت داریم و جناب آقاي دکتر صدقی، اگر قرار باشد که در آینده نزدیک بر اساس این نقل قول - به نظر من غیرمعتبر از - یونسکو فقط زبان انگلیسی و اسپانیایی و رئیس گروه زبانشناسی و زبانهاي خارجی شوراي بررسی متون و کتب علوم انسانی این گزارش جمع بندي اجمالی فعالیت هاي ده ساله گروه زبان شناسی و آموزش زبان هاي خارجی شوراي بررسی متون و کتب علوم انسانی است که در آخرین روز کنگره به شکل سخنرانی عرضه شد.
288 وضعیت علوم انسانی در ایران معاصر

عربی بماند و بقیه به پایگاه تاریخ بروند. این تلاشها به نظر میآید که خیلی مثمرثمر نباشد. - 1 -

بنده پنج سال با یونسکو همکاري داشتم. دو سال در مقر یونسکو، سه سال هم به عنوان استاد مأمور از طرف دانشگاه در کمیسیون ملی در یونسکو.من ادبیات یونسکو را خیلی خوب میدانم. یونسکو شعارش این است که فرهنگها و حتی خرده فرهنگها را به دلایل مختلف حفظ بکنند. بنده عضو کمیته حافظه جهانی هستم و پولهاي کلانی را خرج میکند که یک نسخه خطی اگر در یک منزلی به میراث گذاشته شده آن قدر آن مملکت، دولت، یونسکو خرج بکند که حفظ شود و اگر یونسکو پیشبینیاش بر این است که حالا بعد از یک مدتی اینها همه مدعی میشود بر دو یا سه زبان به ظاهر خالق، فکر نمیکنم که این کارها درست باشد.

لازم است که بنده مقالهاي را که در این خصوص چاپ کرده بودم خدمتتان تقدیم کنم.و اما گروه زبانشناسی و زبانهاي خارجی که بعد از تشکیل این شورا در سال 75 شاید آخرین گروهی بود که با 7 ، 8 ماه تأخیر با مسئولیت اینجانب شروع به کار کرد. ما تقریباً از تمام گروههاي زبانهاي خارجی و زبان شناسی ایران عضو داریم که به عنوان داور، همکار و کسانی که براي اهداف این شورا با ما همکاري میکنند و چون وقت کم است نمیخواهم به آمار و ارقام ریز بپردازم.

گروه ما تقریباً تمام کتابهایی که سمت در این حوزه چاپ کرده نقد و بررسی علمی کردند براي بعضی از آنها لازم بوده که از طرف ریاست محترم شورا جناب آقاي دکتر گلشنی نامهاي به مؤلف نوشته شود تا براي تجدیدنظر در چاپهاي بعدي درنظر گرفته شود بسیاري از آنها هم در مقالات و نشریهاي که جناب آقاي دکتر موسوي معرفی کردند آمده و در آینده هم خواهیم داشت.
تأملاتی پیرامون وضعیت رشته زبانشناسی ... 289

کارهاي زیادي شده کارهاي زبانشناسی در هر جایی بوده تقریباً کتابهایش خریداري شده و اکثر آنها را دو داور داوري کرده و مراحل بعدياش را طی میکند.

این کاري است که به هر حال شبیه آن در سایر شاخههاي شوراي بررسی متون انجام میشود. ما هم طبق این روال کارمان را انجام میدهیم. ولی آن چیزي که وجه مشترك تمام این گروههاست آن مسئله مهمیست که توجه به علوم انسانی نمیشود یا علوم انسانی مورد کم لطفی واقع شده و می شود.در آخرین نشست و زمانیکه که خدمت مقام معظم رهبري رسیدیم به ابتکار و پیگیريهاي جناب آقاي دکتر گلشنی همین معنا در کلام مقام معظم رهبري هم آمد و چاپ شده و در خدمت دوستان و عزیزان هست.

معمولاً این مدت را که مقالات را مرور میکردند گوش میکردیم و صحبت همکاران در اکثر موارد ما علتیابی نمیکنیم ما علت را فراموش میکنیم. من حالا نمیخواهم در سایر حوزهها وارد بشوم و اگر بخواهم متمرکز شوم در حوزه مسئله زبانشناسی و آموزش زبانهاي خارجی که زیر شاخهي این گروه این است علت مشکلاتی که مشاهده میشود و الان وقت نیست به آن بپردازیم برمیگردد به مسئله فرهنگزدایی از ساحت این علم که در این مورد به یکی دو نکته اشاره میکنم.

دوستان زبان شناس من در مجلس حضور دارند و دانشمندان و عزیزان استحضار دارند که سوسور حدود نود سال پیش ایشان معروف به پدر زبانشناسی ساختگرا و زبانشناسی مدرن. ایشان در حقیقت سنگبناي جدایی فرهنگ از مقوله زبان را پایهریزي کردند. ایشان دو تا اصطلاح لانگ و پرون مطرح میکند یا مثالی که آورده براي جدا کردن مسائل درونی - enternal external - عوامل درونی خارجی زبان. خارجی آن که به اصطلاح فرهنگ است آن قدر اهمیت

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید