بخشی از مقاله

مقدمه:

سرطان ها از عمده ترین عوامل مرگ در جهان هستند و تغذیه نامناسب و عدم تحرک فیزیکی از مهمترین عوامل خطر در مرگ های مرتبط با سرطان می باشند. به نظر میرسد ریز مغذی ها نظیر ویتامین ها تاثیرات جلوگیری کننده و نیز درمانی برعلیه سرطان داشته باشند. تخمین زده شده است که 33 تا % 43 سرطان ها با کنترل شیوه زندگی و تغذیه قابل جلوگیری می باشد. مقاله مروری حاضر تاثیرات مصرف ویتامین های مختلف را بر پیشگیری و درمان بافت های سرطانی روشن می سازد.

مواد و روش ها:

مقاالت مرتبط در پایگاه های اطالعاتی PubMed و Google Scholar در بین سال های 2333 تا 2316جست و جو گردید و موارد مرتبط جمع آوری شد .

بحث:

طبق مطالعلت ویتامین K3 و K5 به طور برجسته ای مانع از تکثیر سلول های لوسمی، HeLa، HL-60 وMCF- 7 میشود. برای سرطان مری، حلق، حفره ی دهانی، ریه و پانکراس شواهد بر تاثیر ویتامین C قوی و استوار است. و نیزدر سرطان های معده، مقعد، سینه و گردن رحم شواهد قوی بر تاثیر ویتامین C وجود دارد. جست و جو در پایگاه اطالعاتی PubMed مبنی بر وضعیت ویتامین D ، ارتباطش با سرطان های کولون، سینه، پروستات و تخمدان را نشان داد. ویتامین E ممکن است سبب کاهش خطر ابتال به سرطان پروستات شود. مطالعات زیادی کاهش قابل توجه ای از سرطان های کولون، مقعد و سینه را با افزایش مصرف ویتامین B6 یافته اند عالوه بر این ارتباطی بین کاهش مصرف ویتامین - B12نه کمبود آن - و افزایش معنی دار آماری با سرطان پستان را یافته اند. رتینو ئیک اسید - ویتامین - A، فراورده رتینول مسیر های زیستی گسترده ای نظیر رشد سلولی، تمایز، تکثیر و آپاپتوز را کنترل میکند.

نتیجه:

به طورکلی باید مصرف میوه و سبزیجات افزایش یابد چرا که در یشتر مطالعات ارتباط محافظتی و درمانی بین مصرف کافی ویتامین ها و کاهش خطر سرطان یافته شده است.

کلید واژه: ضد سرطان، مانع سرطان، درمان سرطان، ویتامین ها

مقدمه:

امروزه سرطان یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در جهان است. یک در هشت مورد مرگ در سراسر جهان بر اثر ابتال به سرطان بوده است 1 نقص ژنتیکی تنها برای نزدیک به 13/9 درصد از همه موارد سرطان را تشکیل می دهند، در حالی که 59-53٪ با توجه به محیط و سبک زندگی هستن.2 تخمین زده شده است که حدود 43 درصد از مرگ های مرتبط با سرطان مرتبط با عواملی مثل تغذیه نا سالم، استفاده از دخانیات و الکل، بی تحرکی وعفونت می باشد3 گزارش شده است که تا 33٪ از سرطانهای انسانی می تواند از طریق یک رژیم غذایی اصالح مناسب جلوگیری کرد4 طبق تحقیقاتی که در سال 2332-2332 بر روی 23 ناحیه وسیع در نقاط مختلف جهان انجام شده میتوان گفت بیشترین سرطان های تشخیص داده شده به ترتیب سرطان ریه، سرطان سینه وسرطان کلورکتال میباشند و کشنده ترین سرطان ها به ترتیب سرطان ریه، سرطان معده و سرطان کبد میباشند و سرطان سینه شایع ترین سرطان در دنیا است.9

طبق تحقیقات 33 تا % 43 سرطان ها با کنترل شیوه زندگی و تغذیه قابل جلوگیری می باشد6 به نظر میرسد ریز مغذی ها نظیر ویتامین ها تاثیرات جلوگیری کننده و نیز درمانی برعلیه سرطان داشته باشند. تحقیقات نشان می دهد که دریافت کم ویتامین D ممکن است خطر سرطان پستان را افزیش دهد7 همان طور که گفته شد یکی از مهمترین عوامل مرتبط با سرطان، تغذیه نا سالم میباشد بسیاری از مواد غذایی سالم و مغذی سرشار از ویتامین ها می باشند. ویتامین ها یکی از گرو های مواد آِلی هستند که برای متابولیسم بدن ضروری میباشند به طوریکه کمبود هر یک از ویتامینها در بدن منجر به مشکالتی در بدن ویتامین ها به دو دسته تقسیم میشوند:

-1 ویتامینهای محلول در آب شامل ویتامینهای گروه - B- B2 -B3- B5 -B6- B7- B9-B12 - B و ویتامین C

-2 ویتامین های محلول درچربی شامل ویتامین A، D، E، K

به طور کلی تاکنون 13 ویتامین شناخته شده است. میوه ها، لبنیات و سبزیجات به خصوص تخم مرغ گوجه فرنگی هویج اسفناج، دانه های روغنی، ماهی، گوشت منابع سرشار از ویتامین هستند2 اگر چه داروهای شیمی درمانی فعلی می تواند رشد سلول های سرطانی را مهار، آنها بسیاری از عوارض جانبی اعمال کنند. عامل رژیم غذایی نقش مهمی در مدیریت سرطان ایفا می کند و تا توجه محققان کشیده شده به عنوان یک گزینه برای مبارزه با این بیماری استفاده می شود. 5

مواد و روش ها:

مقاالت مرتبط در پایگاه های اطالعاتی PubMed و Google Scholar در بین سال های 2333 تا 2316 بررسی گردید.

بحث:

به طور کلی نقش ویتامین ها در ارتباط با بروز و نتایج انواع سرطان ها بحث بر انگیز است. طبق مطالعلت ویتامین K3 و K5 به طور برجسته ای مانع از تکثیر سلول های لوسمی، HeLa، HL-60 و MCF-7 میشود .]6[ ویتامین E ممکن است سبب کاهش خطر ابتال به سرطان پروستات شود.13 همچنین ویتامین C اثرات ضد سرطانی در سرطانهای معده 2 ،سینه5، ریه13 دارد و در مسیر نابودی سلولهای سرطانی و تومور ها در محیط آزمایشگاهی نقش دارد.11 جست و جو در پایگاه اطالعاتی PubMed مبنی بر وضعیت ویتامین D، ارتباطش با سرطان های کولون، سینه، پروستات و تخمدان را نشان داد. از جمله 33 سرطان روده بزرگ، 26 سرطان پروستات، 7 سرطان تخمدان و چند ارتباط ژنوتیپ گیرنده ویتامین D باخطر بروز سرطان مورد بررسی قرارگرفت. ژن رسپتورویتامین - OMIMD - 601769 دارای چندین پلی مورفیسم ژنتیکی است که ارتباط آنها با خطر ابتال به چند سرطان مشخص شده است .این ژن بر روی بازوی بلند کروموزوم 12 واقع است . - 12 q13.1 - 12 رتینوئیک 236 / 864 اسید - ویتامین - A، فراورده رتینول مسیر های زیستی گسترده ای نظیر رشد سلولی، تمایز، تکثیر و آپاپتوز را کنترل میکند - q13.1 - قرار گرفته و دارای 9 اگزون می باشد 13 VDR ژننسبتاً بزرگ با اندازه ای در حدود Kbp 100 می باشد و پلی مورفیسم این ژن با سرطان روده بزرگ در ارتباط است .13 ویتامین E ممکن است سبب کاهش خطر ابتال به سرطان پروستات شود. مطالعات زیادی کاهش قابل توجه ای از سرطان های کولون، مقعد و سینه را با افزایش مصرف ویتامین B6 یافته اند عالوه بر این ارتباطی بین کاهش مصرف ویتامین B12 - نه کمبود آن - و افزایش معنی دار آماری با سرطان پستان را یافته اند.

نتیجه:

هر چند که تاثیرات ویتامین های مختلف بر بسیاری از سرطان ها هنوز کامال آشکار نیست و نیاز به تحقیقات گسترده تری دراین موضوع می باشد نتایج تحقیقات حاکی از آن است که ویتامین های مختلف اثر محافظتی و درمانی در بسیاری ازانواع سرطان ها دارند از اینرو بررسی روتین وضعیت ویتامین ها در بیماران مبتال به سرطان و تجویز مکمل آنها در صورت نیاز منطقی به نظر می رسد با این حال مصرف میوه و سبزیجات تازه گزینه بسیاری مناسبی برای پیشگیری از سرطان می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید