بخشی از مقاله

چکیده:

هدف اساسی این مطالعه بررسی تاثیرروش تدریس قضاوت عملکردبر میزان یادگیری درس هنر دانش آموزان دخترپایه ششم ابتدایی است.براساس پژوهش شبه آزمایشی از نوع پس آزمون اطلاعات لازم جمع آوری شد.نمونه مورد مطالعه متشکل از20 نفر دانش آموز پایه ششم ابتدایی تحصیلی به صورت تصادفی انتخاب شدند.پس از برگزاری جلسه قضاوت عملکردبا موضوع هنر - طراحی اشیا بی جان - در گروه آزمایشی و تحلیل داده ها با روش آزمونt نتایج نشان می دهد که روش قضاوت عملکرددرافزایش یادگیری درس هنر گروه آزمایش دختر موثر بوده است.وروش تدریس قضاوت عملکرد در درس هنر باعث یادگیری معنا دار شده است.

مقدمه :

نظام های آموزشی وفعالیت های حاکم بر آن با توجه به پیشرفت جوامع، همواره دستخوش تغییر وتحول است وتحول آموزشی، خود معلول تحول اجتماعی وتحول علوم وتکنولوژی است.

با پیشرفت علوم وفنون وپیچیده شدن جوامع، نیازهای فردی و اجتماعی نیز پیچیده می شوند.ارضای نیازهای پیچیده نیز در جای خود احتیاج به علوم وفنون پیچیده دارد وکسب علوم وفنون پیچیده در سایه ی روشهای آموزشی پیچیده امکان پذیر است . به این سبب وظیفه ومسئولیت معلم امروز نسبت به گذشته سنگین تر وپیچیده تر شده است . دیگر نمی توان به روش های سنتی جامعه وافراد آن را بسوی یک تحول پیشرفته شوق داد.

امروزه فعالیت در مدرسه وآموختن، خود بخش عظیمی از زندگی انسان ها شده است، دیگر نمی توان با طرز تلقی گذشته به شاگرد وتربیت او نگریست. اکثر ما با روش های سنتی آموزش دیده ایم ، لحظاتی را به خاطر آوریم که چگونه نشستن سر کلاس ،گوش دادن به صدای یکنواخت معلم ، از بر کردن مطالب و... چگونه موجب تنفر وگریز ما از کلاس درس ومحیط آموزشی می شد.

راستی چرا بسیاری از فعالیت های آموزشی نمی توانست ونمی تواند دانش آموزان ما را با محیط آموزشی مانوس وبه یادگیری علاقمند کند؟

یکی از جنبه های مورد توجه که موقعیت مطلوب یادگیری را فراهم می کند روش تدریس است.پژوهش های روز نشتاین وفرست نشان داد که مهمترین متغیر موثر در فرایند آموزش، روش تدریس معلم است که بر سازماندهی مطالب درسی، استفاده از نظریه های یادگیری و همچنین کاربرد فنون گوناگون آموزش در کلاس درس مبتنی است.

روش تدریس موفق به دور از الگوهای خاص، روشی است که آموزنده را علاقه مند ودلگرم به یادگیری کند. در کنار روشهای سنتی، روش های فعال تدریس بیش از پیش به دلیل نگرش تعاملی واجتماعی می توانند این وظیفه را به خوبی انجام دهند؛ به شرط آن که مدرسان ومعلمان نیز آموزش دیده وعلاقه مند به این نوع روش ها باشند.

درس دادن تنها، یا یاد دادن، تلاش حرفه مندانه ای نیست. یاد دادن حتی نیمی از تلاشهای حرفه مندانه هم نیست. چون معلم عاملی نیست که فقط به بچه ها یاد بدهد، بلکه عاملی است که باید سبب شود بچه ها یاد بگیرند و بهتر، سریعتر و شوق آمیزتر رشد کنند و بزرگ شوند.

یاد دادن برای یاد گرفتن، عمده ترین کار معلم است که از عهده ی معلمان حرفه مند بر می آید. برای معلم حرفه مند، یاد گرفتنهای دانش آموزان، دریچه باز و روشنی است که می تواند از درون آن، توان و مهارت حرفه ای خودش را آشکارا ببیند، بیازماید و ارتقا بخشد.

بهترین یادگرفتنها وقتی اتفاق می افتد که یاد دهنده"معلم" با راهنماییهایکوتاه و مختصر، یادگیرندگان" دانش آموزان" را رها کند تا خودشان یاد بگیرند، بگذارد با توانمندیهایی که دارند، دست و پنجه نرم کنند، به تجربه های فردی یا گروهی بپردازند، خودشان را پیدا کنند و سرانجام به " خودباوری" برسند، نه به " معلم باوری".

مشاهدات و اندازه گیری هایی که در طی سال ها در کلاسهای درس انجام گرفته نشان می دهد که در شیوه های آموزش سنتی یک معلم به تنهایی حدود یک دوم از وقت کلاس خود را صحبت می کند و بطور سنتی معلم 50 درصد وقت کلاس را به حرف زدن اختصاص می دهد.

با توجه به موارد فوق ، لزوم تجدید نظر در روش های تدریس سنتی و توجه بیشتر به روش های فعال تدریس از سوی مدارس و مراکز آموزشی ضرورت پیدا می کند اما اگر سوال شود که کدام روش تدریس بهترین است پاسخ مشخص برای این سوال نداریم چرا که روش تدریس با توجه به ویژگی های محیطی و شخصی شاگردان از جمله سن، هوش، انگیزش، پیشرفت قبلی آنان و نیز هدف های تدریس، هنرمعلم، نظام آموزشی و حتی ارزش های جامعه تغییر می کند. روش تدریس یک کار منقطع است و مثل تربیت پیوسته نیست اما انتخاب مناسب روش تدریس باعث تسریع در یادگیری می شود واز بین الگوهای نوین و پیشرفته تدریس که یادگیری معنی دار را در فراگیران شکل می دهد، الگوی تدریس قضاوت عملکرد است.

این روش تدریس مهارت ها و فعالیت های عملی فراگیران را تقویت می کند و به دلیل عملی بودن ، دوام و تثبیت آموخته ها بیشتر و عمیق تر خواهد بود. فراگیران در این روش تدریس به درک کافی از معیارهای درست انجام دادن یک مهارت رسیده و فعالیت های عملی یکدیگر را مورد مقایسه و قضاوت و نقد قرار می دهند.

اهداف پژوهش :

میزان تاثیر روش تدریس فعال از نوع قضاوت عملکرد بر میزان موفقیت در عملکرددرس هنر دا نش آموزان

فرضیه پژوهش :

روش قضاوت عملکرد بر یادگیری درس هنر دانش آموزان پایه ششم تاثیر دارد.

روش پژوهش :

روش تحقیق در این پژوهش روش شبه آزمایشی باطرح پس آزمون که ازجمله پژوهش های کمی است می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید