بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این تحقیق، بررسی نقش و تاثیر بازیهای گروهی - دسته جمعی - در ورزش دوره ابتدایی می باشد. روش تحقیق در این موضوع به شیوه پژوهش میدانی و کتابخانه ای، مروری و بررسی می باشد. روش تحقیق به صورت کیفی - مصاحبه و کتابخانه ای - میباشد،جامعه اماری ان دانش اموزان مقطع ابتدایی استان البرز میباشد،روش نمونه گیری 30 دانش اموز به صورت هدفمند انتخاب شده است،ابزار سنجش هم مصاحبه نیمه ساختار یافته میباشد.

فعالیتهای دستهجمعی در بازیها به کودکان کمک میکند تا به بیان احساسات و مکنونات قلبی که از روح لطیف و بیآلایش آنها سرچشمه میگیرد، بپردازند.برای جمع آوری اطلاعات از روش مصاحبه و مشاهده، مقالات ، پایان نامه ها، مجلات ، کتاب ها و اینترنت استفاده شد.

نتایج نشان داد که تعلیم و تربیت به طور عام و بازیهای گروهی پرورشی به طور خاص از جمله عوامل مهم در پیشرفت و توسعه در هر مقطع سنی می باشد، این بازیها میتواند به عنوان ابزاری مکمل، مفید و موثر برای پرورش افرادی سالم ، فعال و متعادل از نظر جسمی و روانی در مدرسه ها استفاده شود.

- مقدمه و اهمیت تحقیق

با توجه به اهمیت و نقش تحرک و فعالیت های بدنی در زندگی روزمره و سلامت افراد جامعه و نیز اهمیت میدان های ورزشی و بررسی عوامل مهم در شرکت فعالیت های بدنی ،میتوان بر فرصت ها در ورزش تمرکز کرد و با استفده از روش های مختلف به تحقیق و علاقه مندی های خاص و نیاز افراد جامعه به ورزش های تفریحی و بدنی پرداخت و خدماتی ارائه داد تا افراد بتوانند ساعاتی را به دور از مسائل اجتماعی بلکه با علاقه به ورزش و فعالیت بدنی بپردازند.

کودک از ابتدای ورود به دنیای مدرسه، پیوسته در این تلاش است که به زندگی خوب، سالم و پرطراوت دست یابد. در تأمین این نیاز و تحقق چنین هدفی، بهرهمندی دانشآموزان از امکانات ورزشی، در کنار سایر عوامل تربیتی، بسیار سازنده و مفید خواهد بود و لذا معلمان آگاه تربیتبدنی مدارس، بایستی به آموزش صحیح تربیتبدنی به دانشآموزان همت گمارند و در این راه از هیچ کوشش ثمربخشی دریغ ننمایند.

کلیه تلاشها باید در جهت توسعه آموزش تربیتبدنی و دانش نوین این رشته در بین دانشآموزان باشد چرا که از گذشتههای دور، اعتقاد ما بر این است که روح سالم در بدن سالم است.پس چه بهتر که این کار، از مدارس آغاز گردیده و بهنحو صحیح و اصولی دنبال گردد .به باور کارشناسان عدم پرداخت هزینه های ضروری در حوزه ورزش در سنین کودکی و نوجوانی در آینده هزینه های بسیار گزافی برای درمان و سلامت و آسیب های اجتماعی افراد جامعه در پی دارد. فرصت ها را تبدیل به تهدید نکنیم و سلامت جامعه جوان را پاس داریم.

بنابراین ضرورت دارد برنامه ریزان و سیاست گذاران آموزشی ، معلمان و مسئولان آموزش و پرورش الزامات و مقتضیات زندگی فرد را بشناسند تا بتوانند دانش و بینش لازم را در کودکان و جوانان برای فعالیت در جامعه فردا پرورش دهند. دوره ابتدایی پایه ی درسی و اخلاقی هر کودکی است . در این دوره شالوده و پایه ی رفتاری و درسی دانش آموزان ساخته می شود.

بر این اساس دوران کودکی مهمترین دوره زندگی است. کودکی دورانی است که مانند یک زمین حاصلخیز هر چه در آن بکاری در آینده درو خواهی کرد. کودکان، شهروندان کوچکی هستند که نیاز دارند بهعنوان شهروندی مستقل در جهت رشد فکری و اجتماعی برایشان برنامهریزی شود.»بازی« یکی از راههای پرورش کودک از لحاظ روانی، عاطفی و جسمی است. کودک با بازی، با ترسهایش کنار میآید و قوانین اجتماعی شدن را میآموزد. کودک در بازی نه تنها به اسباب بازی نیاز دارد بلکه از آن مهمتر نیازمند برنامهسازی جامع و هدفمند است.

-2 بخش اصلی تحقیق

روش تحقیق به صورت کیفی - مصاحبه و کتابخانه ای - میباشد،جامعه اماری ان دانش اموزان مقطع ابتدایی استان البرز میباشد،روش نمونه گیری 30 دانش اموز به صورت هدفمند انتخاب شده است،ابزار سنجش هم مصاحبه نیمه ساختار یافته میباشد.

شروع بازی را میتوان به گذشتههای دور، حتی از بدو پیدایش انسان نسبت داد. در حقیقت بازی جزئی از زندگی انسان از بدو تولد تا زمان مرگ است. انسان از نظر فیزیولوژیکی نیاز به جنبش و حرکت دارد و بازی جزء مهم این جنبش و حرکت است. انسان برای رشد ذهنی و اجتماعی خود نیاز به تفکر دارد و بازی خمیرمایه تفکر است. در ابتدا بازیچه بشر، مواد و اشیاء خام و طبیعی به دست آمده از طبیعت بود.

قطعهای سنگ، به دست گرفتن آن، حرکت دادن آن و سرانجام غلتاندن یا پرتاب آن همه نوعی بازی محسوب میشد. رشد ذهنی یا اجتماعی انسان و تسلط پیش رونده او بر طبیعت، امکان دستکاری در اشیاء طبیعی را به وجود آورد و از این زمان اشیاء به خواست انسان تغییر شکل دادند تا بتوانند اندیشه او را در شکلدهی به بازی غنای بیشتری بخشند و روح او را راضیتر گردانند .از این زمانها آثاری در دست است. حجاریهای روی دیواره غارها و تشابه آنها بامواد مورد نیاز بازی به برداشت ما از قدمت بازی ارزشی بیشتر خواهد بخشید .

تعریف بازی :

به هرگونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدفدار که به صورت فردی یا گروهی انجام می پذیرد و موجب کسب لذت و اقناع نیاز ها ی کودک شود بازی می گویند .

نقش بازی در رشد اجتماعی کودک :

- موجب ارتباط کودک با محیط بیرون می شود . دنیای اجتماعی او را گسترش می دهد.

- موجب شکوفایی استعداد ها ی نهفته و بروز خلاقیت می شود .

- همکاری و همیاری و مشارکت کودک توسعه می یابد .

- با رعایت اصول و مقررات آشنا می شو د.

- همانند سازی با بزرگسالان را می آموزد .

- با مفهوم سلسله مراتب آشنا شده و آن را رعایت می کند .

- رقابت را می آموزد و شکست را بطور واقعی تجربه می کند .

نقش بازی در زندگی کودک

بازی به طور عام و بازی های پرورشی به طور خاص در کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است . بسیاری از والدین می پندارند که بازی تنها با هدف گذراندن وقت برای کودک و ایجاد سر گرمی برای او طرح ریزی می شود . در صورتی که می توان گفت سهم عظیمی از هویت و تجارب کودک دراین بازی ها کسب می شود .

کودک در بازی نقش های مختلف را تجربه می کند و خود را در شخصیت های متفاوت با وظایف خاص آن تجسم می کند

. حتی در تخیل خود با دوستان خیالی خود ارتباط برقرار می کند و هر گونه وقایع محیطی را در ارتباطات خیالی خود تجربه می کند .

احترام به تخیلات کودک و همراه شدن با احساسات او به نوعی احترام به شخصیت اوست. کودک در این هم احساسی ها هویت و خود پنداره خود را شکل می دهد و در صورت احساس ارزشمندی تخیلات خود ، در مورد شخصیت و نفس خویش احساس ارزش می کند

شاید آجرهای بازی خانه سازی یا خانه های عروسکی، ازمد افتاده و قدیمی به نظر بیایند اما به واسطه طبیعت بی ساختار و باز خود، اجازه می دهند تخیل کودک آنها را به هرسو که مایل است به پرواز درآورد. به طوری که یک کارتن خالی ماشین لباسشویی می تواند سفینه فضایی، زیردریایی یا قطار باشد .

حضرت علی - ع - می فرمایند: کسی که کودکی دارد باید در راه تربیت او خود را تا حد طفولیت تنزل دهد" 

نقش بازی در رشد عاطفی کودک :

.1  نیاز به برتری جویی را ارضا می کند .

.2  موجب ابراز احساسات و عواطف و ترس ها و تردیدها و مهر و محبت ها و خشم کینه ها و نگرانی ها می شود .

.3  تمایل به جنگجویی و ستیزه گری را کم می کند .

.4  برون گری کودک را افزایش می دهد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید