بخشی از مقاله

چکیده

هدف اصلی این مقاله بررسی اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات - ICT - در اثر گذاری توسعه مالی بر رشد اقتصادی می باشد . این تحقیق تجربی در دو گروه کشورهای با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بالا و متوسط - بر اساس تقسیم بندی اتحادیه بین الملی مخابرات - طی دوره - 2001- 2013 - و بر اساس برآورد مدل های داده های تابلویی پویا و برآورد گر گشتاور های تعمیم یافته - GMM - انجام شده است .نتایج این مطالعه نشان می دهد اولا : رابطه متقابل نفوذ ICT و توسعه مالی در رگرسیون رشد مثبت و معنادار است.ثانیا: در اقتصادهای با زیر ساختار بهتر فناوری اطلاعات و ارتباطات - ICT - تاثیر توسعه مالی بر رشد اقتصادی قوی تر می باشد.

واژگان کلیدی: ICT،توسعه مالی ،رشد اقتصادی، داده های تابلویی پویا، گشتاور تعمیم یافته - GMM -

-1 مقدمه

در سال های اخیر رابطه میان توسعه مالی و رشد اقتصادی مورد توجه اقتصاد دانان قرار گرفته است. ارتباط نظری میان توسعه مالی و رشد اقتصادی به مطالعه شومپیتر - 1934 ,Schumpeter - مربوط می شود. وی خدمات واسطه گری مالی را از ملزومات اساسی توسعه اقتصادی تلقی می کند - راسخی و همکاران،. - 1387 نظریه های رشد کلاسیک های جدید - لوکاس، رومر، ریبلو، گراسمن وهلپمن - نیز بر اهمیت تأثیر توسعه مالی بر رشد اقتصادی تأکید کرده و معتقدند که کارکردهای مالی از دو1 کانال، نرخ انباشت سرمایه و نرخ ابداعات تکنولوژی بر رشد اقتصادی تأثیر میگذارند. تحقیقات تجربی زیادی درباره تاثیر توسعه مالی بر رشد اقتصادی انجام شده است ، اما تحقیقات اندکی در تمرکز بر ارتباط متقابل بین توسعه مالی و انتشار ICT در فرایند رشد اقتصادی در کشورهای مختلف صورت گرفته است.

از نظر لوین - 1997 - انتشار سریع ICT یک نقش مهم را در رشد اقتصادی از طریق کانال خلاقیت فناوری ایفا می کند. چون در خلاقیت و توسعه محصولات جدید و فرایندها نقش دارد. همچنین توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث کاهش نقائص و اصطکاک های بازار های مالی نظیر هزینه های اطلاعات و معاملات می شود. توسعه زیر ساختار ICT کنترل مدیران را در کنترل واسطه های مالی تسهیل می کند. علاوه بر این یک زیر ساختار خوب ICT عدم تقارن ها و فراریت قیمت ها را کاهش می دهد . بنابراین پیوندی بین توسعه فناوری اطلاعات و توسعه مالی وجود دارد که می تواند منجر به رشد بالاتر گردد. هدف اصلی این مقاله پاسخ به این سوال است که آیا توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند اثر توسعه مالی بر رشد اقتصادی را تقویت کند این مقاله در پنج بخش ارایه شده است. دربخش دوم مروری برادبیات موضوع وتحقیقات گذشته داشته و در بخش سوم، روش شناسی و تصریح الگو را توضیح می دهیم. بخش چهارم، شامل خلاصه یافته های مقاله و نتیجه گیری و در نهایت، بخش پنجم به پیشنهادات کاربردی اختصاص دارد.

-2 ادبیات موضوع

.1-2 مبانی نظری رابطه توسعه مالی و رشد اقتصادی

ارائه مبانی نظری اهمیت توسعهمالی در فرایند رشد تقریباً به یک و نیم قرن پیش باز میگردد .باگات - 1873 - 2 استدلال کردکه سیستم مالی نقش کلیدی در آغاز صنعتی شدن در انگلستان ایفا کرده است. بنابراین، توسعه واسطه های مالی،رشد اقتصادی رادرپی داشته است. شومپیتر - 1912 - نیزنقش واسطه های مالی در توسعه اقتصادی را مطرح کرد. وی توضیح داد که رابطه این دو متغیر از نوع رهبری عرضه است به این معناکه نوآوریهای تکنولوژیک، نیروی محرکه رشد اقتصادی بلندمدت است. دلیل اصلی این نوآوریها، حمایت بخش مالی است که منابع مالی لازم را در اختیار بخش کارآفرین قرار میدهد. گلداسمیت - 1969 - 3 رابطه بین واسطه های مالی و رشد را با اطلاعات 35 کشور در دوره زمانی - 1963-1860 - بررسی کرد و نتیجه گرفت که برخی شواهد حاکی از تأثیر مثبت شاخص توسعه مالی بر تولید ناخالص داخلی سرانه حقیقی به عنوان شاخص رشد اقتصادی است .کینگ و لوین - 1993 - 1 در مطالع های بین کشوری با استفاده از داده های 77 کشور و در یک دوره زمانی 30 ساله نقش توسعه مالی بر رشد اقتصادی بلندمدت را آزمون کردند و دریافتندکه با ثابت گرفتن عواملی مانند آموزش، پایداری سیاسی، تجارت و سیاستهای پولی و مالی، همبستگی مثبتی بین شاخص های مختلف توسعه مالی و رشد اقتصادی وجود دارد.

مهمترین مطالعاتی که مبانی نظری این تئوری را تشکیل میدهد به مکینون - 1973 - 2 ، شاو - 1973 - 3 تعلق دارد. هیکس - 1969 - 4 با مرور تحولات تاریخی انگلستان، عامل اصلی شکل گیری انقلاب صنعتی را توسعه مالی میداند . این نظریه که متمایل به سمت عرضه است نشاندهنده اثر گذاری توسعه مالی بر رشد اقتصادی میباشد. مطالعات گلب - 1989 - 5 ، رابینی و سالایی و مارتین - 1992 - 6 ،کینگ و لوین - 1993 - 7 ، گیدوتی - 1995 - 8، لوین و زورس - 1996 - 9 و روسو و واچل - 2000 - 10 ، ارتباط مثبت و معنی دار جانشینهای تأمین مالی در معادلات رشد واقعی اقتصادی را آشکار ساخته و از دیدگاه عرضه در کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته حمایت نموده اند.

.2-2 مبانی نظری رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات و رشد اقتصادی

توسعه و دسترسی فناوری اطلاعات و ارتباطات به چند دلیل برای رشد و توسعه اقتصاد کشور ضروری به نظر میرسد. زیرا اولاً این تکنولوژی سرعت انتقال اطلاعات را افزایش میباشد و به این ترتیب اطلاعات بین افراد بیشتری انتشار می یابد. نیاًثا فناوری اطلاعات و ارتباطات هزینه تولید را کاهش میدهد، زیرا دسترسی به دانش تولید شده با کمترین هزینه امکانپذیر است. هم چنین کاهش هزینه مبادلاتی، درجه ناکارآمدی و نااطمینانی را کاهش میدهد. ثالثاً فناوری اطلاعات و ارتباطات بر محدودیت زمانی و مکانی غلبه میکند، در نتیجه انتقال اطلاعات بین خریداران و فروشندگان افزایش یافته و فرآیند تولید از حریم ملی میگذرد. این تکتولوژی همه افراد را قادر میسازد تا در اقتصاد بازار برتری خود را نسبت به دیگران بشناسند که منجر به بازار وسیعتر و افزایش سطح دسترسی به عرضه جهانی کالاها میشود.

رابعاً باعث شفافیت بیشتر بازار و افزایش تقاضا میشود. فناوری اطلاعات و ارتباطات قدرت افراد را در دسترسی به اطلاعات تقویت میکند. مطالعات متی پوآجولا11 وجرگنسون12 نشان می دهد به سه روش فناوری ارتباطات و اطلاعات بر رشد اقتصادی تأثیرگذار است: - 1 روش مستقیم با استفاده از تولید کالاها و خدمات فناوری اطلاعات و اطلاعات، به رشد تولید ناخالص داخلی کمک میکند. بهعبارت دیگر تولید کالا و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات، بخشی از ارزش افزوده اقتصادی میباشند. دوم بکارگیری سرمایه فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان نهاده در تولید کالاها و خدمات از طریق تعمیق سرمایه باعث ایجاد رشد اقتصادی میگردد. در نهایت فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید