بخشی از مقاله

چکیده

وجود انواع مختلف اجاره و کاربرد آن در صنایع مختلف که در نهایت منجر به رشد اقتصادي کشورهاي توسعه یافته و در حال توسعه شده است، در تحقیقات و مقالههاي مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، لذا بدین منظور این تحقیق به گونهاي تنظیم شده است که خواننده را با انواع اجاره، سیر تاریخی آن، نتایج تحقیقات مختلف و فواید اجارهها آشنا سازد و با بررسی نتایج تحقیقات، به یک نتیجه معتبري نیز در مورد کشورمان ایران دست یابیم.

نتیجهاي که از این تحقیق به دست آمده، این است که اجاره در رشد اقتصادي کشورهاي در حال توسعه، تأثیر داشته و به عنوان یک شیوة تأمین مالی شناخته شده که با توجه به مزایاي هر یک از انواع اجارهها، با توجه به شرایط اجارهدهندگان و اجارهکنندگان، از یک یا چند نوع بخصوصی از آنها استفاده خواهد شد. در ضمن اجاره و میزان آن بطور مستقیمی در ارتباط با سیستم مالیاتی کشور میباشد که با بهبود آن و افزایش آگاهی استفادهکنندگان، در جهت رشد اقتصادي کشور گام برداشتهایم.

مقدمه

امروزه گسترش و توسعه اجارهها به عنوان یک ضرورت عمومی در سراسر جهان بر کسی پوشیده نیست. نقش انواع اجارهها در چرخه اقتصادي کشورها و اثرات مثبت و اجتناب ناپذیري که در ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و سرانجام توازن منطقی در موازنه پرداختهاي جوامع صنعتی و روبه توسعه به جاي گذشته، موجب گردیده است که این شیوه اعتباري امروز، با تکیه بر تخصصها و ویژگیهاي نوین اجرائی بتواند موقعیت خود را به عنوان یکی ازمهمترین مراحل تأمین اعتبار در سطح اقتصاد داخلی و بینالمللی تثبیت نماید. بر این اساس، تحقیقاً بخش عظیمی از عملیات مالی، تسهیلاتی، سرمایهگذاري و تأمین اعتبار در جهان با استفاده از روشهاي نوین اجاره انجام میپذیرد.

مفهوم اجاره طبق تئوري حسابداري ولک2 اجاره بصورت زیر تعریف شده است:

اجاره یک سند قانونی است که استفاده از دارایی را براي یک دوره زمانی معین در مقابل اجاره - Rent - یا ما به ازاي دیگر انتقال میدهد. از دیدگاه قانونی، اجاره هم یک وسیله انتقال مالکیت و هم یک قرارداد با نوعی تعهد است. یک وسیله انتقال مالکیت است چون اجاره کننده براي یک دوره زمانی معین حقی بر دارائی بدست میآورد و یک تعهد است چون اجاره دهنده براي برخورداري از دارائی در طول مدت اجاره در ازاي پرداختهاي دورهاي تعهد شده، به اجاره کننده تعهد میدهد

تاریخچه و سیر استانداردگذاري اجارهها صنعت لیزینگ به صورت سنتی، از یک سابقه چند هزار ساله برخوردار است، لیکن تا اوایل دهه 1950 که به صورت رسمی و مدون در آمریکا فعالیت خود را آغاز نمود، دوران بسیار طولانی و کندي را پشت سرگذاشته است. این صنعت به رغم آغاز فعالیت اصولی خود، از اوایل دهه 1950 تا اواسط دهه 1960 از رشد و گسترش قابل ملاحظهاي برخوردار نبوده است، اما از این تاریخ به بعد دنیا شاهد رشد فزاینده و شایان توجه صنعت لیزینگ بوده، به طوري که نه تنها در کشورهاي صنعتی و پیشرفته بلکه در بسیاري از کشورهاي جهان سوم و در حال توسعه نیز رسوخ یافته است.

گسترش صنعت لیزینگ تمامی زمینهها را در برگرفته است: از خرید لوازم کوچک منزل گرفته تا تأمین مالی هواپیماهاي غول پیکر و کشتیهاي اقیانوسپیما و نیز سرمایهگذاري در تأسیسات شرکتها و کارخانهجات تولیدي و ماهوارههاي پیشرفته، که این امر به خوبی گویاي اهمیت بارز و تردید ناپذیر صنعت لیزینگ در گستره مبادلات مالی و اقتصادي جهان امروز میباشد.

- صنعت لیزینگ در ایران و جهان - اولین هسته تشکیلاتی صنعت لیزینگ در ایران با تأسیس شرکت لیزینگ ایران در سال 1354 و شرکت لیزینگ صنعت و معدن در سال 1356 - با نام آریا لیزینگ - که به ترتیب تحت مدیریت بانکهاي تجارت و صنعت و معدن فعالیت مینمایند، آغاز گردید. در طول 28 سال سابقه فعالیت لیزینگ و از بدو تاسیس اولین هسته آن، تنها یک شرکت توسط بخش خصوصی در سال 1370 که فعالیت عملی خود را در سال 1373 آغاز نموده، تأسیس گردیده است. لیکن از اوایل سال 1380 تاکنون تعداد شرکتهاي لیزینگ تاسیس شده به بیش از 35 مورد رسیده است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید